onko jollain tietoa? kokemusta? ollut tod. itselläni 15v ja nyt olen 28v
osgood-schlatter
5
1063
Vastaukset
- ......
Mulla ilmestyi noin 13-14 vuotiaana liiallisen harjoittelun seurauksena, en malttanut pitää taukoa, molempiin polviin. Toisesta hävisi, toisessa edelleen aikamoinen kyhmy, eikä tule häviämäänkään. Joskus särkee, yleensä vain yöllä jomotusta.Jos alkaa enemmän vaivaamaan, leikataan, mutta sen onnistumisesta ei takeita. olen nyt 38 v.
- jälkitila
kun se mulla tod. niin ei annettu mitään hoitoja tai ohjeita.. lääkäristä tilatuissa papereissa lukee että potilaalle ei ole kerrottu diagnoosia 5v sitten. ja oikeastaan asia varmistui vasta silloin 5v kuluttua. ja nyt sitten välillä saattaa tulla kipuja ja polvet mennä lukkoon niin että saa ruksauttaa suoraksi.helmikuussa pitäisi taas mennä lääkärille kun nyt yksi fys.terapeutti alkoi epäileen että onko mulla edes oikea diagnoosi koska ikinä ei ole tähystetty ja on vain röngtenkuvienperuusteella dg. eli onko tarkempaa tietoa diagnoosin teosta? onko sulla tähystetty?
- Polviskopia
jälkitila kirjoitti:
kun se mulla tod. niin ei annettu mitään hoitoja tai ohjeita.. lääkäristä tilatuissa papereissa lukee että potilaalle ei ole kerrottu diagnoosia 5v sitten. ja oikeastaan asia varmistui vasta silloin 5v kuluttua. ja nyt sitten välillä saattaa tulla kipuja ja polvet mennä lukkoon niin että saa ruksauttaa suoraksi.helmikuussa pitäisi taas mennä lääkärille kun nyt yksi fys.terapeutti alkoi epäileen että onko mulla edes oikea diagnoosi koska ikinä ei ole tähystetty ja on vain röngtenkuvienperuusteella dg. eli onko tarkempaa tietoa diagnoosin teosta? onko sulla tähystetty?
Osgood-Schlatterin tauti ei ole nivelen sisäinen vaiva, eikä se siten näy polven tähystyksessä. OS selviää oireiston ja lääkärin tutkimuksen perusteella. Joskus myös rtg katsotaan.
Toki samaan aikaan kun on OS, voi olla muitakin vaivoja kuten voisi olla nimimerkillä "jälkitila". - ::::::
jälkitila kirjoitti:
rtg otettu, ja muutoin todettu os:ksi. Mulla kanssa tota nivelen "lukkoon menoa", kipua välillä sekä muutaman kerran kun on pistänyt ( siis tunne kuin ois puukolla äkkiä pistetty, esim portaita mennessä) viikkoja putkeen niin kolmesti laitettu kortisonipiikki. Auttaa suht heti. Mutta tohon ei ole todettu että os syynä vaan jotain rustottumaa, nivelpintojen kulumaa jne. Polvi rutisee koukistettaessa kuin olisi hiekkaa välissä... Mutta voipi olla että alunperin noi rustoviatkin alkuisin os:sta, tiedä häntä...
- jälkitila
:::::: kirjoitti:
rtg otettu, ja muutoin todettu os:ksi. Mulla kanssa tota nivelen "lukkoon menoa", kipua välillä sekä muutaman kerran kun on pistänyt ( siis tunne kuin ois puukolla äkkiä pistetty, esim portaita mennessä) viikkoja putkeen niin kolmesti laitettu kortisonipiikki. Auttaa suht heti. Mutta tohon ei ole todettu että os syynä vaan jotain rustottumaa, nivelpintojen kulumaa jne. Polvi rutisee koukistettaessa kuin olisi hiekkaa välissä... Mutta voipi olla että alunperin noi rustoviatkin alkuisin os:sta, tiedä häntä...
hiekkaa ja puukon iskuja on näissäkin polvissa aina välillä enemmän tai vähemmän ja nyt ollut enemmän, jonka takia aloin asiaa selvittämään. hyvä tietää että kortison saattaa auttaa, en nimittäin ole ikinä hakenut apua kipuihin sitten teinivuosien jälkeen jolloin luulotautiseksi leimattiin ja välillä oli dg:nä reumakin kun eivät muuta keksineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803