missä tilli viihtyy?

onnettomia ruippanoita

Olen tässä jo useamman vuoden koittanut kasvattaa tilliä mutta ei vaan viihdy meikäläisen hoivissa. Muut yrtit viihtyivät oikeen hyvin ja rehottivat. Missähän on vika? Yrttitaimia on pihalla, mökillä ja sitten vielä kasvimaa erikseen. Lannoitetta on ollut lähinnä kananpaska joko papanoina tai suoraan kanalasta keväällä. Tilli pysyy haalean värisenä ja ei tee lehtiä. Parhaiten tuntui viihtyvän mökillä turpeessa mutta ei sieläkään hyvin.

8

3067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostin tuossa yksi päivä

      tulppaaneja, valkoisia ja pinkkejä, pinkit kukoistaa vieläkin mutta valkoset kuoli melkein heti. Höh. :(

    • Onttomukulakiurunkannus

      Muistan jostain lukeneeni, että tillin suuresta suosiosta huolimatta sen kasvattaminen on hankalaa. Tiedän monta ihmistä, jotka siinä ovat onnistuneet, itse en lukeudu heihin, vaikka joka vuosi täytyy yrittää.

      Käsittääkseni se tarvitsee runsasravinteisen maan, tarpeeksi vettä ja valoa sekä varjelusta kirvoilta. Sitten se joko kasvaa tai ei.

      Itse olen tehnyt niin, että leikkaan tillit noin 15 - 20 cm:n pituisina poikki, nypin ja silppuan lehdet ( ne vähäiset! ) ja pakastan. Varret pakastan kokonaisina ja käytän sitten talven mittaan esim. naudanlihan keittoliemessä makua antamassa.

      • kantapään kautta

        Sain tillini kasvamaan lisäämällä paljon, paljon kuivatettua nokkosta mullan päälle ja asettamalla vanhan ikkunanpokan v-muotoon pienoiskasvihuoneeksi.


    • kun mulla

      kasvoi oikein hyvin,on aina kasvanut.En lannoita mitenkään,maa on savityyppistä maata.Siinä kasvaa hyvin porkkanat herneet perunat,salaatti ja se tilli.Punajuuri ja nauris heikommin.

      • HighlandWolf

        Tilli nyt kasvaa vaikka missä. Oiskohan käynyt niin, että ap. on laittanut liikaa typpeä sen kanankakin kanssa. Viljelykokeissa eri kasveilla on käynyt ilmi, että liiallinen typpilannoitus tekee maasta suolaisen (nitriitti) ja se rajoittaa kasvua; suolaväkevyys heikentää veden imeytymistä kasviin. Minä kun asun hiekkakummulla, ei ole tullut omakohtaista kokemusta liian ytystä viljelymaasta... oppikirjatarinaa tässä välitän...

        Sinun kannattaa laittaa booria kasvimaahasi. Punajuuret tarvitsevat sitä ja porkkanastakin saa parempaa laatua, kun maassa on riittävästi booria. Haarakkaiden, tynkäkasvuisten ja "karvaisten" porkkanoiden osuus väheni tosi paljon, kun lisäsin lannoiteboraattia kasvimaahan.


    • vastata

      missä tilli kurkistaa.

      tilli viihtyy baarissa ja pilkillä!

    • Anonyymi

      Karvaisten porkkana tynkien ja sokeri herneiteiden seassa oli joku tilli. Viime vuonna. Olen aloittelija. Mutta ohjeiden mukaan yritän saada tomaatin ja kurkun kasvihuoneeseen ja salaatin ja tilli ja ruoho sipulin kasvamaan tämän vuoden aikana ja perunan ja sipulin kasvulaareissa. Mutta pitääkö salaatin ja tilli suojata. Paikka on iltaauringossa. Viime vuonna ruoho sipuli kellastui ja kuumassa. Missä salaatti kasvaa parhaiten.

    • Anonyymi

      Minulla on lavassa. Lavassa on säkkimultaa ja aivan vähän kanankakkapohjaista lannoitetta. On toiminut ihan hyvin.

      Lavan puolikas on jaettu neljään kepeillä ja kylvän tillit parin viikon välein, niin on koko ajan eri kasvuvaiheissa olevaa tilliä.

      Kuivalla olen kastellut kerran viikossa lava-alueen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe