missä tilli viihtyy?

onnettomia ruippanoita

Olen tässä jo useamman vuoden koittanut kasvattaa tilliä mutta ei vaan viihdy meikäläisen hoivissa. Muut yrtit viihtyivät oikeen hyvin ja rehottivat. Missähän on vika? Yrttitaimia on pihalla, mökillä ja sitten vielä kasvimaa erikseen. Lannoitetta on ollut lähinnä kananpaska joko papanoina tai suoraan kanalasta keväällä. Tilli pysyy haalean värisenä ja ei tee lehtiä. Parhaiten tuntui viihtyvän mökillä turpeessa mutta ei sieläkään hyvin.

8

3291

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostin tuossa yksi päivä

tulppaaneja, valkoisia ja pinkkejä, pinkit kukoistaa vieläkin mutta valkoset kuoli melkein heti. Höh. :(

• Onttomukulakiurunkannus

Muistan jostain lukeneeni, että tillin suuresta suosiosta huolimatta sen kasvattaminen on hankalaa. Tiedän monta ihmistä, jotka siinä ovat onnistuneet, itse en lukeudu heihin, vaikka joka vuosi täytyy yrittää.

Käsittääkseni se tarvitsee runsasravinteisen maan, tarpeeksi vettä ja valoa sekä varjelusta kirvoilta. Sitten se joko kasvaa tai ei.

Itse olen tehnyt niin, että leikkaan tillit noin 15 - 20 cm:n pituisina poikki, nypin ja silppuan lehdet ( ne vähäiset! ) ja pakastan. Varret pakastan kokonaisina ja käytän sitten talven mittaan esim. naudanlihan keittoliemessä makua antamassa.

• kantapään kautta

Sain tillini kasvamaan lisäämällä paljon, paljon kuivatettua nokkosta mullan päälle ja asettamalla vanhan ikkunanpokan v-muotoon pienoiskasvihuoneeksi.

• kun mulla

kasvoi oikein hyvin,on aina kasvanut.En lannoita mitenkään,maa on savityyppistä maata.Siinä kasvaa hyvin porkkanat herneet perunat,salaatti ja se tilli.Punajuuri ja nauris heikommin.

• HighlandWolf

Tilli nyt kasvaa vaikka missä. Oiskohan käynyt niin, että ap. on laittanut liikaa typpeä sen kanankakin kanssa. Viljelykokeissa eri kasveilla on käynyt ilmi, että liiallinen typpilannoitus tekee maasta suolaisen (nitriitti) ja se rajoittaa kasvua; suolaväkevyys heikentää veden imeytymistä kasviin. Minä kun asun hiekkakummulla, ei ole tullut omakohtaista kokemusta liian ytystä viljelymaasta... oppikirjatarinaa tässä välitän...

Sinun kannattaa laittaa booria kasvimaahasi. Punajuuret tarvitsevat sitä ja porkkanastakin saa parempaa laatua, kun maassa on riittävästi booria. Haarakkaiden, tynkäkasvuisten ja "karvaisten" porkkanoiden osuus väheni tosi paljon, kun lisäsin lannoiteboraattia kasvimaahan.

• vastata

missä tilli kurkistaa.

tilli viihtyy baarissa ja pilkillä!

• Anonyymi

Karvaisten porkkana tynkien ja sokeri herneiteiden seassa oli joku tilli. Viime vuonna. Olen aloittelija. Mutta ohjeiden mukaan yritän saada tomaatin ja kurkun kasvihuoneeseen ja salaatin ja tilli ja ruoho sipulin kasvamaan tämän vuoden aikana ja perunan ja sipulin kasvulaareissa. Mutta pitääkö salaatin ja tilli suojata. Paikka on iltaauringossa. Viime vuonna ruoho sipuli kellastui ja kuumassa. Missä salaatti kasvaa parhaiten.

• Anonyymi

Minulla on lavassa. Lavassa on säkkimultaa ja aivan vähän kanankakkapohjaista lannoitetta. On toiminut ihan hyvin.

Lavan puolikas on jaettu neljään kepeillä ja kylvän tillit parin viikon välein, niin on koko ajan eri kasvuvaiheissa olevaa tilliä.

Kuivalla olen kastellut kerran viikossa lava-alueen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      65
      958
    2. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      712
    3. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      646
    4. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      37
      615
    5. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      69
      586
    6. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      33
      582
    7. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      43
      559
    8. SAHIMÄKI LOPETA

Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve
      Ähtäri
      43
      551
    9. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      112
      515
    10. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      19
      490
    11. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      172
      474
    12. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      451
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      62
      386
    14. Jos olet aidosti jostakin

kiinnostunut, niin yrität myös lähestyä irl. 😁
      Ikävä
      52
      369
    15. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      42
      368
    16. Tiedätkö kun on

Ikävä sinua melko usein.
      Ikävä
      17
      362
    17. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      29
      354
    18. Työttömän miehen ihmisarvo

..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline
      Sinkut
      96
      343
    19. YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.

Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene
      Ähtäri
      22
      338
    20. Kuhmolaiset valittaa kaikesta

Ootte te kyllä yksiä sanonko mitä... Kaikesta uudesta ja kaupunkia kehittävästå löytyy aina muutama vinkuja kun ei mene
      Kuhmo
      9
      338
    Aihe