Viinapiru?!

Onni onnettomuudessa...

Hyvä ystäväni on kova ottamaan, kun sille päälle sattuu.. Noin parin kuukauden välein vetää kunnon 2 viikon putken. Viinaan ei koske mutta kaljalla lotraa. Ihan täys tällis on koko sen ajan kun ottaa ja nyt just lopetti kahden viikon putkensa.
Suvussa on alkoholisimia, hänen isänsä joi ainakin loppuelämänsä 25-vuotta. Kyseessä on siis 40 vuotias nainen, josta kerron.
Hän lopetti putkensa viime sunnuntaina. Kärsi kovaa krapulaa ja otti nukahtamislääkkeitä sunnuntaina ja maanantaina että saisi unenpäästä paremmin kiinni.
Nyt sitten viimeyönä hän soitti minulle klo 5 aamulla, oli lähtenyt kotoaan sukkasilla pakokauhun vallassa pakoon "klaania" joka aikoi hänet tappaa! Tämä klaani oli tullut ikkunan läpi sisälle (siis rikkomatta ikkunaa) ja uhannut tappaa ystäväni. Ystäväni oli juossut aamutakissa, ilman sukkia ja kenkiä autoonsa ja ajanut tuttavan miehen työ turvaan. Hän soitti minulle ja itku kurkussa kertoi kuinka pelkäsi ja piti todellakin kaikkia näitä tapahtumia aivan totena. Pelkäsi siis todellakin henkensä edestä!
Päivällä tänään hän soitti minulle ja juteltiin asiasta, hän kertoi että ymmärtää itsekkin että tapahtumat oli vain oman mielikuvituksen tuotetta ja samaan hengen vetoon kertoi miten kovaa oli pelännyt. Sanoi että "onneksi siinä matkalla kun ajoin autoa, ei kukaan ylittänyt tietä, koska kun lähdin, päätin että yli ajan jos joku tulee eteen" Kauhisteli tietenkin itsekkin kuinka kamalasti olisi voinut sattua.
Nyt hän sanoi kuulevansa musiikkia. Tietävänsä, että radio ja tv on kiinni, mutta musiikki soi silti..
Minun mielestä tämä oli pelottavinta mitä koskaan olen kuullut. Voin vain kuvitella mikä pakokauhu ystäväni on vallannut. Hän sanoikin, että nyt loppu juominen että hän ei koskaan ikinä halua enää kokea samaa... Ja vaikka hän on ennemminkin ottanut paljon, nyt oli ensimmäinen kerta kun hän näki "omiaan"..

Ajattelin vain että jos joku teistä osaisi kertoa, että mistä ihmeestä nämä viinapirut johtuu? Ja mitenkä ne voi olla niin todellisen tuntuisia?
Tai jos jollain on hyvä linkki tiedossa asiasta niin kiitos. Googlettamalla yritin, mutta hakusana _viinapiru_ ei ainakaan tuottanut tuloksia!

Kiitoa paljon vastanneille ja toivottavasti teille tai teidän tutuille ei käy näin.

9

12634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitistunut alkoholisti

Kyseessä on juoppohulluskohtaus = delirium. Koin samaisia kohtauksia silloin kun vielä juopottelin.
      Mielestäni viimeistään silloin kun juoppohulluuskohtauksia alkaa tulemaan, olisi pantava piste juopottelulle. Täysin!
      A-klinikallla asiointi olisi nyt hyvä että kohtaukset saataisiin loppumaan ja turvallisesti.

Sen jälkeen olisi löydettävä se raittius. Itse sain avun AA:sta muttei AA silti kaikille sovi.

Pyydä ystävääsi kyselemään sieltä A-klinikan katkolta jatkohoidosta, siellä osataan neuvoa.

Pistänpä tähän AA:n auttavan puhelimen ja linkin AA:n verkkosivuille...

Auttava puhelin 09-750200

http://www.suomenaa.fi

• aahoohoo

olisi pahitteeksi viedä kohtauksen saanut suoraan terkkuun koska silloin ollaan täysin edesvastuuttomassa tilassa ja kohtauksen saanut voi aiheuttaa todellista hengenvaaraa toisille.

Eräs tuntemani - edesmennyt, viinaan kuollut - sytytti kerrostalohuoneistonsa ovimatolle nuotion mainoslehtisistä, etteivät pikku-ukot pääsisi ovesta sisälle.

• mikä auttaisi

tässä tilanteessa? Varsinkin jos tolkkuihinsa tuleva väittää olevansa sairaalassa muusta syystä. Juovuspäissään kun usein loukkaa muutenkin.
        Miten voisi auttaa toista irti viinasta? Kerro omista kokemuksistasi.
        Nyt vaan tuntuu että me läheiset kärsimme enemmän tästä deliriumista kuin juoppo itse. Hän ymmärtää että harhat oli harhoja, mutta enemmän ne ahdistaa meitä sivusta seuranneita.

Tässä suora teksti kopioituna päihdelinkin sivulta:

**    

325 Juoppohulluus ja muut alkoholipsykoosit

Useita päiviä tai viikkoja jatkuneen runsaan alkoholinkäytön lopettaminen aiheuttaa eriasteisia vieroitusoireita, sekä psyykkisiä että fyysisiä. Tavallisia ovat mm. ahdistuneisuus- ja pelkotilat sekä unettomuus. Astetta vaikeammassa vieroitustilassa voi ilmetä lieviä ja hetken aikaa kestäviä harha-aistimuksia, kuten kuulo- tai näköharhoja.

Vaikeimmissa vieroitustiloissa voi kehittyä alkoholipsykoosi, josta eräs muoto on delirium tremens, kansanomaisesti juoppohulluus. Myös siinä alkuoireina ovat pelokkuus ja unettomuus, joskus myös vieroituskouristukset. Tilan pahentuessa tajunnan taso hämärtyy, ihminen muuttuu sekavaksi ja menettää ajan- ja paikantajunsa. Hänellä on voimakkaita kuulo-, näkö- tai tuntoharhoja sekä harhaluuloja, jotka hän kokee hyvin todellisina. Samalla on usein levottomuutta, vapinaa ja sisäelinhermoston liikatoimintaa, esim. hikoilua ja sydämen tykytystä. Monet muutkin tautitilat, kuten kallonsisäinen verenvuoto, voivat aiheuttaa samantyyppisiä oireita.

Delirium-tila kehittyy juomisen päättymisen jälkeen, usein toisena tai kolmantena alkoholittomana päivänä ja kestää muutamia vuorokausia. Joskus juomajakson aikanakin voi kehittyä ns. päihtymysdelirium. Deliriumin syy on aivosolujen ja koko hermoston toimintahäiriö, jonka on aiheuttanut runsas juominen ja sen äkillinen loppuminen.

Delirium voi olla jopa hengenvaarallinen, minkä vuoksi tarkkailu ja hoito sairaalaosastolla on tarpeen. Potilas voi myös peloissaan yrittää vahingoittaa itseään tai muita. Hoito tapahtuu joko somaattisella tai psykiatrisella sairaalaosastolla. Psykiatriseen sairaalaan lähetettäessä on tarpeen lääkärin M1-tarkkailulähete, koska potilaan sairaudentunto on heikko tai ailahteleva. Potilas tarvitsee rauhallisen ympäristön, rauhoittavia lääkkeitä, tiamiinia sekä myös somaattisen tilan seurantaa. Potilas paranee tästä "hulluudestaan" täysin, mutta runsaan juomisen uusiutuessa lisääntyy uuden deliriumin kehittymisen todennäköisyys.

Toinen yleinen alkoholipsykoosin muoto on alkoholiaistiharhaisuus. Silloin tyypillisiä ovat elävän tuntuiset aistiharhat, erityisesti kuuloharhat. Varsinaista sekavuutta ei tilaan liity. Tila alkaa jo alkoholinkäytön aikana tai 1-2 viikon kuluessa käytön loppumisesta ja paranee pääosin kuukauden sisällä, täydellisesti viimeistään puolessa vuodessa. Aistiharhojen ohella voi esiintyä myös harhaluuloisuutta. Joskus oireena ovat pelkästään harhaluulot, esimerkiksi mustasukkaisuus tai vainoharhaisuus. Oireita lievitetään avo- tai laitoshoidossa neuroleptityyppisillä psyykenlääkkeillä.

Myös alkoholin aiheuttama muistihäiriö voi olla psykoosin asteinen tila. Silloin etenkin lähimuisti on huomattavasti ja pitkäaikaisesti heikentynyt. Uuden oppiminen vaikeutuu ja ajantaju heikkenee. Keskustelussa henkilö voi satuilemalla yrittää täyttää muistiaukkojaan. Joskus pitkäaikaisia ja voimakkaita muutoksia ilmenee myös tunne-elämässä, persoonallisuudessa tai käyttäytymisessä. Kaikki nämä oireet voivat jonkin verran lievittyä pitkäaikaisen raittiuden avulla, mutta osa oireista voi jäädä pysyviksi, jolloin jopa pitkäaikainen laitoshoito voi olla välttämätöntä.

Kaikkia näitä vieroitusvaiheen jälkeen ilmeneviä psykoottisia tiloja hoidetaan osana muuta pitempiaikaista hoito- ja kuntoutussuunnitelmaa. Keskeistä on pyrkimys pysyvään täysraittiuteen, koska alkoholipsykoosin jo kerran sairastaneen "pää ei kestää viinaa", ja juomisen uusiutuminen johtaa aiempaa herkemmin uuteen alkoholipsykoosivaiheeseen tai jopa pysyvään invaliditeettiin.

Rauno Mäkelä
      johtava ylilääkäri, A-klinikkasäätiö

Tulosta tämä tietoisku
      Välitä tietoisku eteenpäin

« 300 A-linja
      « Päihdelinkin etusivulle
      **

• "hallusinaatio" ja

"delirium tremens" niin saat vastauksia. Viinapiru ei ole oikein kirjakieltä.

• pöpi

olen kokenut muutaman kerran. Pahin oli kun olin vielä metsurina ja ryypättyäni 10 päivää päätin lopettaa ja lähdin palstalle kun suinkin saha pysyi käsissä. Edellisen yön sekoilin ja keittelin puuroa pikku-ukoille ja metsään mennessä juttelin tyhjän auton takapenkkiläisille. Oli kova pakkanen ja päätin karkottaa harhat kovasti töitä tekemällä mutta siinä riuhtoessani päässäni vain voimistui ääni:pontikkaa,pontikkaa. Kaadoin puun pahasti konkeloon ja sitä repiessäni alkoi sydän hakkaamaan aivan tajuttomasti ja maailma lähes pimeni. Silloin minulle tuili hätä että tänne korpeen minä jään jos en lähde hoitoon kun vielä pystyn ajamaan ihmisten ilmoille. Sinne jäi sahat ja reput metsään ja A-klinikalle katkoa hakemaan jälleen kerran." Viime tipassa tulit" sanoivat ja suoraan sairaalaan muutamaksi päiväksi. No siitä selvisin mutta kerta ei vielä jäänyt viimeiseksi. Muutama kerta vielä sen jälkeen piti kokea se itseaiheutettu helvetti harhoineen,viikon valvomisineen ja pelkotiloineen. No nyt on mennyt toista vuotta täysin raittiina ja yhä lujasti työelämässä mukana. Siksi tämän tähän kerroin että noiden kohtausten kanssa ei ole leikkimistä. Eli kannattaa hakea apua ennen kuin sattuu mitään tosi vakavaa.

• Anonyymi

Ne on saatanasta viinapirut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33