Poskiontelossa kysta

Tympii

Tänään sain tietää että minulla on sellainen. Ollut kuulema jo pitkään, ainakin vuoden, silloin poskionteloni ensimmäisen kerran kuvattiin. Minulle ei vain silloin kerrottu, jostain syystä.
No tänään kerrottiin, nyt haluaisin tietää siitä kaiken mahdollisen, joten jos joku tietää ja jaksaa kertoa olisin onnellinen.

Esim. miten se oireilee? milloin se pitää poistaa? pitääkö ne yleensä joskus poistaa? millainen operaatio on?

olen tällä hetkellä aika kipeä, ollut lähes pari kuukautta, sitkeää limaa valuu kurkkuun, välillä olen tervekkin. voi kyllä olla että olen vain viruskierteessä, tai sitten tuo kysta oireilee?
neuvokaa minua eteenpäin, miten liman valuminen loppuu. pitäisikö huuhdella kannulla? vai onko leikkaus ainoa keino? lääkäri vaikutti vähä-tietoiselta. hän sanoi vain ettei kysta ainakaan limaa tee, vaan joku virus..?

20

28929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukossa

      koko ajan. mulla on jatkuvasti poskiontelon tulehduksia, en tiedä, ilmeisesti punkteeraamalla kystan saattais saada pois. mua ei oo punkteerattu, vaikka olis tarvinnut. en halua mennä sinne, koska se sattuu. toinen vaihtoehto on pieni laserleikkaus joka ei satu, tai tehdään nukutuksessa. "nenäreikiä" laajennetaan, jotteivat ne tukkeentuisi jatkuvasti. kysta poskiontelossa aiheuttaa kyllä sairautta. voin sen kokemuksesta sanoa.

      • tympii

        oletko kuitenkin joskus terveenä? kun eihän tuo kysta aiheuta niiku limaa tai mitään. se vaan estää limaa lähtemästä pois niin helposti. ymmärsin asian niin.

        millaista elämäsi on ollut kystan löytämisen jälkeen?
        pelottaa että olen koko ajan näin sairaana kuin nyt...


      • zivago
        tympii kirjoitti:

        oletko kuitenkin joskus terveenä? kun eihän tuo kysta aiheuta niiku limaa tai mitään. se vaan estää limaa lähtemästä pois niin helposti. ymmärsin asian niin.

        millaista elämäsi on ollut kystan löytämisen jälkeen?
        pelottaa että olen koko ajan näin sairaana kuin nyt...

        on seuraus, ei syy ongelmaan. Cystan takia sinänsä ei tarvitse tehdä mitään.


      • tympii
        zivago kirjoitti:

        on seuraus, ei syy ongelmaan. Cystan takia sinänsä ei tarvitse tehdä mitään.

        olen pitkään epäillyt olevani allerginen esim. purulle, minulla on gerbiilejä. olisiko tuo cysta seuraus allergiasta


      • NNo
        tympii kirjoitti:

        olen pitkään epäillyt olevani allerginen esim. purulle, minulla on gerbiilejä. olisiko tuo cysta seuraus allergiasta

        Allergista vesinuhaa tai jatkuvaa nuhaa ympäri vuoden, silmien kutinaa, aivastelua, poskionteloiden ja nenän limakalvoturvotusta, tukkoisuutta nenässä...
        En tiedä, mikä on allergian osuus kystan synnyssä, mutta ehkäpä silläkin voi olla jokin syy-yhteys. Lääkäri tietäisi sen.


      • Jannneeee

        Muuten satu... ainakaan jos sen tekee semmoinen lääkäri joka sen osaa tehdä.... Itsekin välttelin varmaan vuoden verran punkteeraukseen menoa.. toisessa poskiontelossa oli kokoajan tulehdus eikä meinnannut lähteä lääkkeillä pois...
        Oli kyllä kauhea paniikki ja vapina kun punktioon menin, mutta kipua ei tuntunut, pieni rusahdus vain... Ja lääkäri joka sen teki on http://www.kimmosaloranta.com/..
        Ja sen voin luvata että tuon lääkärin tekemä punkteeraus ei satu!!!!


    • nikka tukossa

      Luin että sinullakin on kysta poskiontelossa. Mulla on ollut jo vuosia, eikä sille ole tehty mitään. kuvataan vaan joka vuosi kun ei kuulemma kannata ainakaan tyhjätä, koska se kasvaa takaisin. Mulla on ainainen nuha, ei valuva , mutta nenän takaosa on jotenkin tukossa aina ja yskittää ja ne kuulemma liittyvät tuohon kystaan. Yskin siksi, koska kysta valuttaa limaa kurkunperälle. Mulla kysta ei oo kasvanu viimevuosina.Lääkkeksi on märätty kortisonisuihketta sieraimiin. Minulta löytyi lisäksi joku kumma kalkkikertymä/kasvain toisesta sieraimesta , josta kukaan ei oikeen osannut kertoa mulle mitään. Ei kai se sitten vaarallinen ole?? Kai se on jatkettava elämää kystien kanssa.

      • Tympii..

        Heips. Olen ehkä löytänyt viimein avun tuohon kystaani, kortisonisuihke :) Se lopettaan liman valumisen kurkkuun, mutta on vaikea aina muistaa ottaa sitä, siksi teho on vähän huonompi. Mutta on kyllä helpottanut elämääni, voisinhan minä siihen poistoonkin mennä, mutta kaikki puhuvat siitä että se uusiutuu, niin onko siitä sitten hyötyä?


    • amatöörin kokemus

      Kannattaisi mennä korva-nenä-ja kurkkulääkärille,kysele sellaisen perään jota pidetään paikkakunnallasi "pätevänä".Jos kysta poskiontelossa,niin kystahan on limaa,mutta vaan tiiviimmässä muodossa.Kortisoni tai leikkauskin voi olla tarpeen (hyvä lääkäri tietää mitä tehdä) jos kysta sieraimessa,niin oman kokemukseni mukaan helpoin ja vaivattomin tapa poistaa on "hirttäminen".Eli puudutetaan ja "nypätään" sellaisella lenkillä tuo kysta pois.Kuulostaa ehkä ikävältä,mutta helppo ja nopeampi kuin sairaalassa tehtävä limakalvojen kaavinta (erittäin epämiellyttävä) ja lopputulos kuitenkin sama.Molemmissa tapauksissa ne voivat uusiutua.HANKI HYVÄ LÄÄKÄRI!! KYSELE JA KYSEENALAISTA jos epäilet.Onnea matkaan!

      • kystasta

        eli kysta on sellane ns. pallo mis on nestettä sisällä ja se kiinnittyy johonki poskiontelon seinämään... mul oli sellane ja oli aina nokka tukossa.. mikää ei auttanu, en haistanu enkä maistanu.. loppujen lopuks se kysta oli nii iso et sain sen ite revittyy pois... periaattees tunsin sen.. ja halleluuja kui hienoo se oli ku maisto ja haisto taas... ei sen puole et ku menin toista kertaa sairaalaan leikattavaks oli multa leikkaukses poistettu 2 cm kysta.. ja polyyppeja oli ollu... periaattees voisin tehä täst mun poskiontelotulehdus/nuha kierteest romaanin tai pitää siitä luennon... no mut se siitä... eli kysta on sellane..


    • flunssapoika

      Kiva kuulla että muillakin vastaavaa ongelmaa. Itselläni ollut kroonista nuhaa n. ikuisesti, mutta nyt tilanne pahentunut siihen pisteeseen että kunnon flunssaan verrattavissa olevaa vuotoa/aivastelua tapahtuu viikon/parin välein. Eilen otettiin vihdoin röntgenit ja paljastui että oikean poskiontelon peittää kysta. Helpottavaa sinänsä että asiaan löytyi selitys (vai löytyikö), mutta huolestuttaa miten nopeasti pääsen eroon siitä. Kurja tilanne kun ei haluaisi olla töistä poissa, muttei toisaalta viitsi aivan kipeänäkään raahautua sinne muiden päivää pilaamaan.

      osaisko joku kertoa miten pitkään joutuu jonottamaan leikkaukseen? onko vaihtoehtoja kunnalliselle?

      • tympii!

        kuules! et tarvitse leikkausta, mulla on vienyt oireet pois kortisoni nenäsuihke nasonex. pyydät sitä lekurilta, auttaa varmasti :)


      • aistiton
        tympii! kirjoitti:

        kuules! et tarvitse leikkausta, mulla on vienyt oireet pois kortisoni nenäsuihke nasonex. pyydät sitä lekurilta, auttaa varmasti :)

        Tuota suihketta ei siis saa ilman reseptiä? Mullakin todettiin kysta poskiontelossa ja ärsyttää tosi paljon kun ei haista tai maista kunnolla mitään... Ja vaikeuksia hengittää nenän kautta muutenkin... :(


      • jade__
        tympii! kirjoitti:

        kuules! et tarvitse leikkausta, mulla on vienyt oireet pois kortisoni nenäsuihke nasonex. pyydät sitä lekurilta, auttaa varmasti :)

        hip! mullakin sama ongelma .. nasonex vaan pahensi mulla asiaa :/ mulle päätettiin tehdä leikkaus :)


    • ---

      Itselläni on ollut pienestä asti krooninen nuha ja astma todettiin muutama vuosi sitten. Nyt noin vuoden ajan on poskiontelontulehdukset vaivanneet kuukausittain. Pään ja korvien särky ja pieni lämpö ovat seuranneet matkassa kauan, ja antibiootteja on tullut syötyä. Kunnes sanoin lääkärilleni, että nyt on jotain tehtävä. Otettiin tietokonetomografia kuvat (ultra ja röntgeni eivät riitä näyttämään kuin limakalvotulehduksen) joista ilmeni toisella puolella puolet poskiontelosta peittävä kysta ja toiselta hieman pienempi. Samalla ilmeni, että poskionteloissani on rakennevika.. eli nenän ja poskionteloiden välinen kanava on niin ohut että pienikin nuha tukkii sen.. tästä syystä syntyy painetta onteloihin ja limakalvot turpoavat ja neste keräytyy-->kysta. Itsellenikin määrättiin tuota samaista kortisooni suihketta ja se on hieman helpottanut, muttei kuitenkaan parantanut. Nyt jonotan leikkaukseen jossa joko nukutuksessa tai paikallis puudutuksessa leikataan noista käytävistä luuta pois ja näin avarretaan sitä. Pitäisi lopullisesti helpottaa ja auttaa poskiontelo ongelmiin, ja poistaa kystatkin koska onteloihin ei pääse kertymään painetta. Toivottavasti pääsen pian. Lupasivat kesäksi tai kevääksi viimeistään leikkauksen, että kyllä jonoa sinnekkin riittää.. mutta on se odottamisen arvoista että voi taas maistaa, haistaa ja hengittää kunnolla... en muista edes sitä tunnetta kuinka olla terve. Sitä odotellessa. Suosittelen myös muista olemaan tiukkana lääkäreille ja vaatimaan samankaltaisia tutkimuksia.

      • Marika83

        Minullakin todettiin kysta oikeassa poskiontelossa nyt kahden kuukauden putkeen sairastamisen jälkeen... helpottaa tietää mikä on ollut vialla... mitähän muita hyviä kortisoni suihkeita yms. olisi olemassa, sillä nasonex aiheuttaa hillittömän migreenin...?


      • kysyttävää
        Marika83 kirjoitti:

        Minullakin todettiin kysta oikeassa poskiontelossa nyt kahden kuukauden putkeen sairastamisen jälkeen... helpottaa tietää mikä on ollut vialla... mitähän muita hyviä kortisoni suihkeita yms. olisi olemassa, sillä nasonex aiheuttaa hillittömän migreenin...?

        voiko kysta tulla myös kurkkuun?


      • Ky***nenässä!
        Marika83 kirjoitti:

        Minullakin todettiin kysta oikeassa poskiontelossa nyt kahden kuukauden putkeen sairastamisen jälkeen... helpottaa tietää mikä on ollut vialla... mitähän muita hyviä kortisoni suihkeita yms. olisi olemassa, sillä nasonex aiheuttaa hillittömän migreenin...?

        Käytän Nasonexia parhaillaan ja kipu on yltynyt koko oikea puoli päästä ihan turvoksissa, Diacorin lääkäristä ei vain kuulu vaikka piti soittaa jo eilen, kyllä muuten harmittaa!!


    • Mies x...

      Nielurisaleikkauksen jälkeen huomasin että nenästä valuu märkää ym nieluun edelleen ja paha maku jatkui suussa.

      Viimeisimmällä käynnillä lääkäri huomasi että vanha kitarisaleikkauksen arpi on täyttynyt veren sekaisesta limasta ja se imettiin tyhjäksi putkella sieraimen kautta.

      Aiemmin oireina olivat siis proput nielurisoissa ja pieniä pesäkkeitä löytyi nielusta leikkauksen jälkeenkin...

      Parantumista odotellessa.

    • kipeä

      Multa leikattiin viime perjantaina kysta ja samalla laajennettiin poskionteloita ja sen pitäis auttaa siihen et ei tuu noita poskiontelontulehduksii enää niin helposti. (Äidin kaverilta leikattiin kans sen takii ku se oli tosi allerginen eikä sen takii ees haistanu melki mitään ja nykyään hajuaisti on normaali leikkauksen ansosta. Itse pääsin leikkaukseen 4kk löydön jälkeen. Tällä hetkellä on 6. päivä toipumista, voin sanoa että on todella kovat kivut ja olen herännyt viitenä aamuna naama ja paita veressä kun sitä tuolta nenästä kokoajan tulee ja unissaan sitä ei voi pyyhkiä, että sinänsä vähän ällöttävää. Toiset paranee nopeammin kuin toiset, tietenkin, luulen että itse kuulun niihin hitaampiin kun syön edelleen velliä ja pilttiä. Mutta kai tämä tästä kohta, sairasloma-aika on vain 10päivää, en usko että se itselleni riittää. En siis osaa oikein vielä sanoa kannattiko mutta luottavaisin mielin eteenpäin! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe