mattosuodatin

ninnukka909

kiinnostaisi rakentaa PISARANMALLINEN suodatin.liimataanko siinä laidat vain yhteen silikonilla?pitääkö yläreunan olla vedenpinnan yläpuolella.olisi aika yksinkertainen tehdä..?maton paksuus???allas 180 litr ja toinen 240....koko...voiko asentaa akvan nurkkaan?pumpun teho????jotkun suodatinmatot tuntuvatolevan "värkättäviä"tämä malli vähä yksinkertainen....tehokas???

4

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mustaneon

      Pisaran tai sylinterinmallisen maton tekeminen on juurikin näin helppoa. Tähän malliin kannattaa käyttää 3cm mattoa tai sitten halkaista se 5cm veitsellä. Maton yläreunan pitää mennä vedenpinnan yläpuolelle, tai sitten siihen on tehtävä katto samasta matosta. Jälleen jos ei matto ole pohjaa vasten on syytä tehdä pohja ja samallahan suodatuspinta-alaa tulee kivasti lisää. Kansi kannattaa tehdä irroitettavaksi, niin pääsee tarvittaessä puhdistamaan pumpun n. 1-2 vuoden välein.

      Mulla on parissa plekoaltaassa matot, ja olen käyttänyt karkeinta saatavilla olevaa mallia. Toistaiseksi vajaan 2 vuoden kokemuksella, ei ole mennyt tukkoon, mutta pumpun olen kyllä välillä pesaissut. Pumppu pitää mitoittaa maton mukaan, oikeastaan altaan koolla ei niin ole väliä. Jos pystyt käyttämään tämän 50x50 maton kokonaan, on n. 1000l/h ihan kelvollinen pumppu, mutta pisaramalliseen voi saada enemmänkin mattoa kulumaan, tai sitten vain puolet matosta? Itsellä käytössä Eheim Compact 1000 toisessa matossa ja toisessa Hydor R20 (muistaakseni) n. 500-600l/h.

      Riippuen kalastosta, matto voi tarvia sisäsuodattimen kaveriksi, koska sen mekaaninen puhdistuskyky ei pienen virtauksen vuoksi ole kovin hyvä. Lisäksi sisäsuodatin on helppo laittaa liikuttamaan vedenpintaa ja näin ilmastamaan allasta. Itse laitoin pumput mattoihin siten että imu tapahtuu puolenvälin tuntumasta eikä suodatinta tarvitse pysäyttää vedenvaihdon ajaksi.

    • ninnukka909

      mistä voin tilata mattoa?paksuus se 3 cm ja karkea?akvaario.fi:ssä ei ole...onko eheim compact 1000 kiertovesipumppu ei kuvassa näy toista putkea imu ja ulostuloa..ps.tyhmää kysymystä ei ole????

    • ninnukka909

      oli siellä akvaarioon.fi:ssä sitä mattoa.ei ollut karkeaa mutta keskikarkeaa ,onko ihan hyvä?...........tuleeko nitriittiä kun laittaa maton????kypsytys???

      • Mustaneon

        Kyllä tuo keskikarkeakin käy hyvin. Compactissa ei ole imuputkea, vaan sellainen kolo josta se vetensä imee.

        Kypsytys tapahtuu ihan samanlailla kaikissa altaissa riippumatta suodattimesta. Saattaa mennä muutama kuukausi ennenkuin matto toimii kuten pitääkin, joten varaudu siihen että vedenvaihdon yhteydessä matosta irtoa töhnää veteen. Tämä menee kuitenkin pian ohi ja matto muuttaa väriään tummaksi melko pian.

        Maton saatavuuteen en osaa sanoa muuta kuin että omasta lähikaupasta sitä löytyy, mutta omani olen tilannut Saksasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe