kiinnostaisi rakentaa PISARANMALLINEN suodatin.liimataanko siinä laidat vain yhteen silikonilla?pitääkö yläreunan olla vedenpinnan yläpuolella.olisi aika yksinkertainen tehdä..?maton paksuus???allas 180 litr ja toinen 240....koko...voiko asentaa akvan nurkkaan?pumpun teho????jotkun suodatinmatot tuntuvatolevan "värkättäviä"tämä malli vähä yksinkertainen....tehokas???
mattosuodatin
4
814
Vastaukset
- Mustaneon
Pisaran tai sylinterinmallisen maton tekeminen on juurikin näin helppoa. Tähän malliin kannattaa käyttää 3cm mattoa tai sitten halkaista se 5cm veitsellä. Maton yläreunan pitää mennä vedenpinnan yläpuolelle, tai sitten siihen on tehtävä katto samasta matosta. Jälleen jos ei matto ole pohjaa vasten on syytä tehdä pohja ja samallahan suodatuspinta-alaa tulee kivasti lisää. Kansi kannattaa tehdä irroitettavaksi, niin pääsee tarvittaessä puhdistamaan pumpun n. 1-2 vuoden välein.
Mulla on parissa plekoaltaassa matot, ja olen käyttänyt karkeinta saatavilla olevaa mallia. Toistaiseksi vajaan 2 vuoden kokemuksella, ei ole mennyt tukkoon, mutta pumpun olen kyllä välillä pesaissut. Pumppu pitää mitoittaa maton mukaan, oikeastaan altaan koolla ei niin ole väliä. Jos pystyt käyttämään tämän 50x50 maton kokonaan, on n. 1000l/h ihan kelvollinen pumppu, mutta pisaramalliseen voi saada enemmänkin mattoa kulumaan, tai sitten vain puolet matosta? Itsellä käytössä Eheim Compact 1000 toisessa matossa ja toisessa Hydor R20 (muistaakseni) n. 500-600l/h.
Riippuen kalastosta, matto voi tarvia sisäsuodattimen kaveriksi, koska sen mekaaninen puhdistuskyky ei pienen virtauksen vuoksi ole kovin hyvä. Lisäksi sisäsuodatin on helppo laittaa liikuttamaan vedenpintaa ja näin ilmastamaan allasta. Itse laitoin pumput mattoihin siten että imu tapahtuu puolenvälin tuntumasta eikä suodatinta tarvitse pysäyttää vedenvaihdon ajaksi. - ninnukka909
mistä voin tilata mattoa?paksuus se 3 cm ja karkea?akvaario.fi:ssä ei ole...onko eheim compact 1000 kiertovesipumppu ei kuvassa näy toista putkea imu ja ulostuloa..ps.tyhmää kysymystä ei ole????
- ninnukka909
oli siellä akvaarioon.fi:ssä sitä mattoa.ei ollut karkeaa mutta keskikarkeaa ,onko ihan hyvä?...........tuleeko nitriittiä kun laittaa maton????kypsytys???
- Mustaneon
Kyllä tuo keskikarkeakin käy hyvin. Compactissa ei ole imuputkea, vaan sellainen kolo josta se vetensä imee.
Kypsytys tapahtuu ihan samanlailla kaikissa altaissa riippumatta suodattimesta. Saattaa mennä muutama kuukausi ennenkuin matto toimii kuten pitääkin, joten varaudu siihen että vedenvaihdon yhteydessä matosta irtoa töhnää veteen. Tämä menee kuitenkin pian ohi ja matto muuttaa väriään tummaksi melko pian.
Maton saatavuuteen en osaa sanoa muuta kuin että omasta lähikaupasta sitä löytyy, mutta omani olen tilannut Saksasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?4845338Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1014284- 4032156
Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.271840Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401360Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1491067- 52979
Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N9971Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132928Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll70925