Kertokaapa onko 2t-öljyissä eroja.Ollaan ajeltu Nesteen Marine 2t-öljyllä tämä kesä,öljy on aika edullista 14 euroa/4 litraa kitumarketissa,mutta ainakin 20 hp johsonissa se mielestäni savuaa aika paljon tyhjäkäynnillä.Seos on tarkasti vaadittu 2%.Eli millä kansa ajaa ja miksi?
2t-öljy
10
5075
Vastaukset
- jhk
Eli neste juuri edullisuutensa takia. Oma kone ei mielestäni ihmeemmin savuta 1% seoksella, mutta sisäänajossa 4%:lla eron huomasi selvästi ja talven jälkeen ensimmäisessä tankillisessa on 2% öljyä ja sen luulen ainakin savuttavan vähän enemmän.
Sanoisin perstuntumalta, että aivan sama millä öljyllä ajat, kunhan se on tcw3-laatuluokkaa. Jos kuitenkin rääkkää konettaan aivan järkyttävästi ajamalla aina pitkät siirtymät täysiä ja maratonuisteluilla ei varmaan kannata mihinkään bilteman öljyihin kuitenkaan koskea (mielipide).
Tuskin kenelläkään on kuitenkaan tarjota mitään 100 % faktatietoa eri öljyjen paremmuudesta.- Bombardier
Kuule älä ihmeessä säästä öljyissä. Olen tänäkin kesänä todennut useassa niin sanotussa halpahallin öljyssä ajettuja koneita jotka ovat leikanneet kiinni. Halvimmillaankin kyseiset koneremontit tulevat maksamaan paljon enemmän kuin hiukan kalliimmat hyvät öljyt. Siis osta vain suositus öljyjä.
- abo
Tokihan öljyn pitää olla TCW-3 luokkaista ja kaikilla niillä toimii varmasti. Ihan sama mitä se öljy on ei kuitenkaan ole, nimittäin savun määrässä ja hajussa on eri TCW-3 luokkaisillakin huomattavia eroja.
/abo - Janne
Bombardier kirjoitti:
Kuule älä ihmeessä säästä öljyissä. Olen tänäkin kesänä todennut useassa niin sanotussa halpahallin öljyssä ajettuja koneita jotka ovat leikanneet kiinni. Halvimmillaankin kyseiset koneremontit tulevat maksamaan paljon enemmän kuin hiukan kalliimmat hyvät öljyt. Siis osta vain suositus öljyjä.
Miten päättelette korjaamolla, että kone on leikannut nimenomaan "väärän öljyn" takia ? Pitkäaikainen väärän ja erityisesti liiallinen öljyn käyttö voi tietenkin karstoittaa mäntiä ja palotiloja sekä jumittaa männänrenkaita ja siten olla osasyynä vaurioon. Maallikkona rohkenen kuitenkin epäillä tuollaista yleisdiagnoosia, jonka mukaan väärän merkkinen kakstahtiöljy olisi selvästi vaurion syy.
Fichteissä tms ruiskuvehkeissä ei varmaankaan pidä käyttää mitään muuta kuin niihin suunniteltua öljyä. Varsinkaan takuuaikana. Kysyjällä on kuitenkin vanhinta tekniikkaa edustava ristihuuhdeltu kaasarikone, johon taatusti käy mikä tahansa tämän päivän TCW3 -öljy. Käyttäjän mahdolliset virheet on ihan eri juttu.
Janne
- Karppa
Niin,ettei ainakaan halvemman hintaluokan "outboard" ja "normaalin" 2-tahtiöljyn savutuksen määrässä ole mitään eroa! Rosentteja mercuryssa on 2 ja hyvin on kone kestäny liki kakskyt vuotta. Ja 10 viime vuotta on ajeltu vain halpahalliöljyillä!
- Markus
Minäkin olen tämän kesän ajanut tällä nesteen marine 2-t öljyllä ja savuttaa aika hulppeesti.
- Takatuuppari
Mielenkiintoinen keskustelunaihe! Itse olen veneillyt omalla veneellä vasta tämän kesän, mutta kokemusta veneilystä on pitkältä ajalta. Yhtään moottoria ei ole leikannut kiinni, oli kysymyksessä seosbensa tai tuorevoitelukone. Öljyjä on ollut monta merkkiä. Kaikki tietysti TC-W3 täyttäviä. Savutuksessa ja karstanmuodostuksessa on varmasti eroja, mutta voitelevat ne kaikki. jhk mainitsi Bilteman öljyt. En usko, että Biltemalla on varaa myydä öljyä, jolla kone leikkaa kiinni!
- jhk
Varmaan ihan ok öljy normaalikäyttöön.
Mutta itse uistelisin paremmalla mielenrauhalla jollain kalliilla öljyllä kuin bilteman halpiksella. Uistellessa kun karstaa kertyy helposti ja kärytkin voi tulla nenään. Uistelukäytössä tukkoon menneistä koneista kun kuulee juttuja aika usein. - HONDA
jhk kirjoitti:
Varmaan ihan ok öljy normaalikäyttöön.
Mutta itse uistelisin paremmalla mielenrauhalla jollain kalliilla öljyllä kuin bilteman halpiksella. Uistellessa kun karstaa kertyy helposti ja kärytkin voi tulla nenään. Uistelukäytössä tukkoon menneistä koneista kun kuulee juttuja aika usein.Uistelukäytössä se öljy ei merkkaa mitään koska 2t kone karstottuu siinä öljynlaadusta huolimatta.Uistelijoille ehdoton kone on nelari!
- Jep
Nämä on niitä ikuisuuskysymyksiä. Tein joskus haun aiheesta jollain hakukoneella koskien Jenkkien vastaavia keskusteluja. Vastaukset oli varsin samanlaisia kuin on nähty nyt tässäkin ketjussa.
Asetelma oli merkkiöljyt vastaan halpaöljyt. Jotkut kertoivat, ettei esim merkkikorjaamot kyenneet näyttämään mitään eroja koneiden kulumisessa ajoi niitä millä tahansa TCW-3 luokan öljyllä tahansa. Toiset oli sitä mieltä, että merkiöljyissä on ainakin se etu, että ne sisältävät enemmän konetta suojaavia yhdisteitä
joista on hyötyä koneen seistessä pitkiä jaksoja.
Joitakin vuosia sitten teki TM suomessa testin moottorikelkkojen öljyistä, jolloin mukana oli sekä synteetisiä, että mineraaliöljyjä. Yleisenä havainona oli että eroja oli. Osa savutti enemmän ja osa karstoitti enemmän. Yllätys sen sijaan oli, että savutuksella tai synteettisyydellä ei ollut johdonmukaista yhteyttä taipumukseen muodostaa karstaa.
Uskoisin että samankaltaisia eroavuuksia voitaiiin löytää myös TCW-3 luokitettujen öljyjen joukosta. Tietoa vain puuttuu, markkinat ovat pienet ja edelleen pienenevät, joten tuskin kukaan rupeaa testiä tekemään.
Itse olen ajaellut sekä Mobilin että Bilteman öljyillä, kymmeniä litroja kumpaakin sorttia on koneissa palanut. Koneet on käryttäneet mutta mikään ei ole leikannut kiinni, minkään koneen männänrenkaat eivät ole jumittuneet eikä muutenkaan ole ilmennyt merkittävää eroa koneen toiminnassa.
Tosta 2-t koneella uistelusta. Mikäli koneeseen suositellaan käytettäväksi 2% seosta, on uistelussa syytä käytää eri tankkia jossa on liukastetta 1%, vähempikin riittää, mutta on mukavampi kun uskaltaa päräyttää lyhyen pätkän vähän kovempaakin samoilla bensoilla.
Toinen uiselijalle tärkeä seikka on tyhjäkäyntiseoksen virittäminen laihaksi. Kone käy paremmin ja karstoittuu vähemmän. Haittana on tietysti se, että kylmäkäynnistyksen yhteydessä kone vaatii pitempään rikastimen käyttöä, mutta tämä on pienempi haitta kuin saatava hyöty uistelun aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1858521Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2574300Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1363639Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1063423Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi192430Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42245100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es272076Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei411779Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik611633Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun481587