onko mahdollista?

astma.

niin kysyisin vaan sitä että onko mahollista tai jollain ollu vastaavaa,että ventoline diskus ei tehoa yhtä hyvin jos on flunssa tai poskiontelon tulehdus?
koska itselläni alko lääkitys parisen viikkoa sitten seretiden diskus ja ventoline olen joutunu ottaan sitä parin päivän aikana eikä tunnu auttavan ahdistukseen ollenkaan ehkäpä pahentavan sitä? onko kellään tietoa?

31

14149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astma.

      siis anteeksi jäi ihan huomiotta sanoa,että en tie onko itelläni poskiontelon tulehdusta mutta epäilen koska on ollu lämpöilyä pidemmän aikaa ja flunssa ei tunnu menevän ohi vaikka helpottunu onkin,siis olin ennen joulua todella pahassa flunsassa ja tamikuun alussa todettin astma pef-tutkimuksissa,niin ja sitäkin mietin et onko minulla edes astmaa,eikö kaikilla ole happi kortilla ku on paha flunssa? mutta tosta ventolinestä haluaisin kovasti tietoa,olen tämän päivänkin kärsiny ahdistuksesta vaikka olen vetolineä vetäny ja osaan oikean tavalla ottaa ventoline diskusta, nyt vasta vähän helpottaa.Pef arvoni on kyllä ahistaessa ihan normaalit,ennen ja jälkeen ventolinen,onko muilla vastavaa? kiitos kaikille vastaneille jo etukäteen !

      • samanlaista

        Hei!
        Mulla on ollut samanlaista. Flunssassa hengenahdistus on pahentunut ja on tuntunut ettei Ventoline auta, vaikka olen ottanut sitä monta kertaa päivässä. Ja pef-puhallukset ei mullakaan oo silloin ollu mitenkään hirveän alhaalla, mutta ahdistusta on tuntunut ihan riittävästi. Mulla ei ole vielä astmadiagnoosia, mutta lääkitys on ollut jo jonkin aikaa (hoitava avaava tarvittaessa).

        Sitten noista pef-puhalluksista. Välillä mulla saattaa pef olla ennen ja jälkeen lääkkeen oton ihan sama, mutta silti olen huomannut lääkkeen auttavan ahdistukseen. Joskus on kyllä eroakin puhalluksissa.

        Onko sulla koskaan ollut poskiontelotulehdusta? Siis tiedätkö millaiset oireet siinä on? Mulla on just ollut flunssa ja kuulostelen myös, että onko taas menossa poskionteloihin...


      • astma.
        samanlaista kirjoitti:

        Hei!
        Mulla on ollut samanlaista. Flunssassa hengenahdistus on pahentunut ja on tuntunut ettei Ventoline auta, vaikka olen ottanut sitä monta kertaa päivässä. Ja pef-puhallukset ei mullakaan oo silloin ollu mitenkään hirveän alhaalla, mutta ahdistusta on tuntunut ihan riittävästi. Mulla ei ole vielä astmadiagnoosia, mutta lääkitys on ollut jo jonkin aikaa (hoitava avaava tarvittaessa).

        Sitten noista pef-puhalluksista. Välillä mulla saattaa pef olla ennen ja jälkeen lääkkeen oton ihan sama, mutta silti olen huomannut lääkkeen auttavan ahdistukseen. Joskus on kyllä eroakin puhalluksissa.

        Onko sulla koskaan ollut poskiontelotulehdusta? Siis tiedätkö millaiset oireet siinä on? Mulla on just ollut flunssa ja kuulostelen myös, että onko taas menossa poskionteloihin...

        auttaako sulla ventoline muuten sit,ku mietin et pitääkö vaihtaa lääke vai johtuuko vaan flunsasasta,koska siis olen vasta nyt tarvinu ventolineä niin en tie miten se muuten auttais,siis flunssa on ja poskiontelo tulehdus vois olla,en tie oireita mut luulen et vois olla se koska olen niin kauan ollu kipeenä,mut siis ei ole koskaan ennen ollut poskiontelon tulehdusta eikä mitään muutakaan ku viikon kestäviä flunssia satunnaisesti mut ei koskaan ole vaikuttanu normaaliin elämään millään tavalla,nyt olen ihan poikki ja väsyny tähän.mulla noi pef puhallukset on ihan huipussa vaikka ahistaa,todella outoa,mut sen verran tiedän et lääkitys on auttanu(seretide ventoline) koska ennen lääkityksen alkua puhallus arvot huonot mut ei ahistusta,nyt taas hyvät arvot mut ahistaa:/


      • minä
        astma. kirjoitti:

        auttaako sulla ventoline muuten sit,ku mietin et pitääkö vaihtaa lääke vai johtuuko vaan flunsasasta,koska siis olen vasta nyt tarvinu ventolineä niin en tie miten se muuten auttais,siis flunssa on ja poskiontelo tulehdus vois olla,en tie oireita mut luulen et vois olla se koska olen niin kauan ollu kipeenä,mut siis ei ole koskaan ennen ollut poskiontelon tulehdusta eikä mitään muutakaan ku viikon kestäviä flunssia satunnaisesti mut ei koskaan ole vaikuttanu normaaliin elämään millään tavalla,nyt olen ihan poikki ja väsyny tähän.mulla noi pef puhallukset on ihan huipussa vaikka ahistaa,todella outoa,mut sen verran tiedän et lääkitys on auttanu(seretide ventoline) koska ennen lääkityksen alkua puhallus arvot huonot mut ei ahistusta,nyt taas hyvät arvot mut ahistaa:/

        Ventoline auttaa mulla vaihtelevasti, joskus auttaa, joskus ei. Samoin flunssien aikaan. Ei-flunssan aikaan se kuitenkin useimmiten auttaa.

        Pitkään kestänyttä flunssaa ei automaattisesti seuraa poskiontelotulehdus. onko sulla paineen tunnetta poskissa, päänsärkyä?


      • astma.
        minä kirjoitti:

        Ventoline auttaa mulla vaihtelevasti, joskus auttaa, joskus ei. Samoin flunssien aikaan. Ei-flunssan aikaan se kuitenkin useimmiten auttaa.

        Pitkään kestänyttä flunssaa ei automaattisesti seuraa poskiontelotulehdus. onko sulla paineen tunnetta poskissa, päänsärkyä?

        no en osaa sanoa painetta poskissa,mut arat on,toiselta puolelta,joo no en oikeen tiiä ton ventolinen kanssa,kattoo nyt ku pääsee lekusriin tästä flunsasta et mitä sen kanssa tekee,mut ahistus on välillä kyllä tajuntonta mutta auttaa ku pysyy rauhallisena,sama outo juttu on siinä että yöllä ei ahdista olenkaan vaikka en ventolineä ota yötä vasten,en heräile,en oo koskaan yskiny astmani aikana liman tulo on kyllä runsas mut se on ollu niin kauan runsas ku on ollu flunssakin,verinen lima aamuisin en sit tie onko sillä asiaan mitään merkitystä.mut kyllä täät tästä,toivotaan. mutta eikö ois parempi vaihtaa avaavaa jos ei kerran aina auta? kyllä joskus voi tulla vakava paikka eikä ole lääke joka auttaa,tai auttaa silloin tällöin,eikö aika riskiä?


      • minä
        astma. kirjoitti:

        no en osaa sanoa painetta poskissa,mut arat on,toiselta puolelta,joo no en oikeen tiiä ton ventolinen kanssa,kattoo nyt ku pääsee lekusriin tästä flunsasta et mitä sen kanssa tekee,mut ahistus on välillä kyllä tajuntonta mutta auttaa ku pysyy rauhallisena,sama outo juttu on siinä että yöllä ei ahdista olenkaan vaikka en ventolineä ota yötä vasten,en heräile,en oo koskaan yskiny astmani aikana liman tulo on kyllä runsas mut se on ollu niin kauan runsas ku on ollu flunssakin,verinen lima aamuisin en sit tie onko sillä asiaan mitään merkitystä.mut kyllä täät tästä,toivotaan. mutta eikö ois parempi vaihtaa avaavaa jos ei kerran aina auta? kyllä joskus voi tulla vakava paikka eikä ole lääke joka auttaa,tai auttaa silloin tällöin,eikö aika riskiä?

        Hei!

        Oletko jo käynyt lääkärissä?

        Mä itse kävin eilen ja mulla on nyt se epäilemäni poskiontelotulehdus. Inhottava paine poskissa ja päänsärky.hengenahdistus ei tällä hetkellä ole pahana, onneksi. Siis jotain hyvääkin tässä sairastelussa.

        Nyt mulla on antibioottikuuri, mutta kun sen vaikutus alkaa niin hitaasti...välillä saan syödä koko kuurin, ennen kuin olo helpottuu.

        Toivottavasti säkin oot jo saanu apua vaivoihisi.


      • Sairastunut
        astma. kirjoitti:

        auttaako sulla ventoline muuten sit,ku mietin et pitääkö vaihtaa lääke vai johtuuko vaan flunsasasta,koska siis olen vasta nyt tarvinu ventolineä niin en tie miten se muuten auttais,siis flunssa on ja poskiontelo tulehdus vois olla,en tie oireita mut luulen et vois olla se koska olen niin kauan ollu kipeenä,mut siis ei ole koskaan ennen ollut poskiontelon tulehdusta eikä mitään muutakaan ku viikon kestäviä flunssia satunnaisesti mut ei koskaan ole vaikuttanu normaaliin elämään millään tavalla,nyt olen ihan poikki ja väsyny tähän.mulla noi pef puhallukset on ihan huipussa vaikka ahistaa,todella outoa,mut sen verran tiedän et lääkitys on auttanu(seretide ventoline) koska ennen lääkityksen alkua puhallus arvot huonot mut ei ahistusta,nyt taas hyvät arvot mut ahistaa:/

        Ei se niin ole että se on vaan flunssa. Vaan ku jos teillä on hometta ja tai kosteusvaurioita omassa kodissa. Te saatatte altistua homeen mikrobiteille joten se vaurio täytyy korjata tai se menee pahemmaksi tai teidän on nukkua muualla kuin omassa talossa tai semmoisessä kohtaa missä ei ole mahdollisesti sitä homeen hajua tai sen mikrobittejä. Minä luin sen netistä.


    • kokemusta on

      Yritän selvittää sinut tuosta oireiden "viidakosta", jossa en ihan kaikessa pysynyt perillä. 1). Poskiontelotulehdusta voi epäillä ainakin silloin, jos nenän vierustoilta poskiluun alta painelee ja tuntuu kipeältä. Jos kumarrat päätä lattiaan päin, kipu tuntuu nenä-poski-kolmiossa tai otsassakin. Jos lima pääsee ulos, niin siinä riittää niistelemistä, se on väriltää sameaa ja kellervää. Sitä kipeämpi on, mitä vähemmän tulee, eli pitää saada siihen antibioottia ainakin, tai punkteeraus. Lääkäri päättää siitä, voi ottaa röntgenkuvankin.

      2) Jos on tulehdusta ylähengitysteissä, nenässä, poskionteloissa, nielussa, kurkussa, niin se yleensä pahentaa astmaa, koska tulehdus leviää alaspäin keuhkoihin. Silloin normaaliannokset astmalääkettä eivät auta samalla tavoin. Jos PEF-arvosi ovat olleet tyydyttävät, eli ennen näitä vaivoja lääke on auttanut, voivat arvot ruveta heittelemään näiden muiden häiriötekijöiden takia. Tässä oletetussa tapauksessa sinun pitäisi saada tehostettua kortisonihoitoa.

      Sinullahan on Seretide säännöllisesti niinkuin lääkäri on nyt määrännyt. Voit saada ohjeeksi ottaa Seretideä tietyn ajan esim. tupla-annoksen, mutta älä ota ennenkuin lääkäri on sen määrännyt.Tai sinulle voidaan antaa lyhyt kuuri kortisonitabletteja. Niitäkin otetaan juuri lääkärin ohjeen mukaan, ei vähempää eikä enempää.

      Sinulla taisi olla jo lääkäri tilattuna, se on hyvä, koska astmaatikon pitää hoitaa kaikki tulehdukset hengitysteissä ajoissa ja hyvin.

      Näinä päivinä jolloin odottelet lääkäriin pääsyä, niin mittaile PEF-arvoja säännöllisesti kuten olet oppinut. Ota tulokset mukaan ja näytä lääkärille. Se auttaa lääkäriä arvioimaan lääkkeen tarvetta ja jos hän on asiansa osaava, pitää hän sinua tosi fiksuna.

      Toivottavasti pääset pian saamaan hoitoa ja tulet kuntoon taas.

    • kokemusta on

      Lukaisin nuo vielä noi viimeiset viestisi. Kovasti sitä Ventolinea epäilet. Kyllä kai lääkäri on määrännyt sinulle tietyn annosmäärän päivässä ja mikä on maksimi. Kirjaa ylös ylimääräiset päivittäin, niin siitä tulee lääkärillle oikea käsitys, jos määrä, minkä olet ottanut, ylittää maksimin. Ohje tietenkin voi olla ,että "tarvittaessa" mutta jos ylität sen se voi lisätä muutenkin sairasta oloa.

      Lääkärille ei kannata ehdotella, että pitäisi vaihtaa lääke, vaan osata kertoa mahdollisimman johdonmukaisesti, millaiset oireet, mitä lääke vaikutti tai ei vaikuttanut, mahdollisesti PEF-arvot. Lääkkeitä riittää kyllä vaihdettavaksi, mutta usein ero on vain lääketehtaan nimessä tai tötsän värissä. Tärkeintä on, paljonko siinä on vaikuttavaa ainetta. Minullakin on tätänykyä voitu Seretideä vähentää vain puoleen, yhtä monta suihketta, mutta vain puolet vaikuttavaa ainetta.

      Astmaatikolle on hoidon aloitus usein jonkinlainen koetinkivi kärsivällisyydestä. Diagnoosin saatuaankin on epävarma ja tuntuu turhauttavalta odotella lääkkeen vaikutusta. Ainakin minä "pimahdin" alkuhoidon aikana monta kertaa ja pidin lääkäreitäkin huonoina, jotka eivät tienneet mitään! Joten, kyllä se siitä.....

      • mulla

        Mulla Buventol auttaa. Muutenkin hyvä, ei tuu mitään tutinoita. Spirometriassa (silloin pef) Ventoline 2x annos EI AVANNUT YHTÄÄN. BUVENTOL AVAA MULLA NOIN LÄHES 100 PEF.ARVOSSA. Kysy voitko saada päivystyspakkauksen. Mä sain terveyskeskuksesta päivystyspakkauksen. Kiva!!


    • astma.

      hei joo en ole vielä päässy lääkäriin mut olo hyvä,ainakin astman kohdalla,mullakin on alkanu päänsärkyä oleen joka päivä,mut ei mitään kauheita,vielä,onneks. ventolineä en ole otannu sitten lauantain jälkeen ja olo on parempi paljon parempi,vähän tuolla pihalla jos joutuu reipaamin käveleen niin alkaa vähän ahistaan,mut ei kuitenkaan niin pahasti et ventolineä oisin ottanu,tossa puhuttiin et alku ottaa koville,joo no otti,mut eniten se kai pelästytti sen takia et ei lääkäri sanonu mistään pahoinvoinneista tai et miten toimia kohtauksen kanssa,tai et jotku lääkeet ei sovi astman kanssa, et siks varmaan aloin epäillä koko lääke juttua ku enemmän tuli paha ollo lääkeistä kun ilman,nytkin on semmonen ei voi ainakaan onnesta hyppiä mut tämmönen tasanen olo.sit vie ku täältä lukee kaikkee home juttuja aloin ihan hulluna pohtiin et se on varmaan syy siihen et mulla on astma,mut sit tossa muistin et vuos sitten oli home tarkastaja ku tänne muutettiin,sekin helpotti ku sen muistin,ku alko jo ahistaan ajatus et oma koti tekee sairaaks.sitten vielä vähän pelottaa toi kesä siite pöly aika et mitäs sitten taphtuu ku pakasellakin tekee pahaa olla,vielä se et suoraan sanoe vi¤¤uttaa niin pahasti,oon muuntekin aina ollu niin perus terve et ei oo paljon haittanu oliko pakkasta vai hellettä et kyl on pää kestäny ja keho,nyt menee linkkuunkin niin ahistaa vähän se huono ilma,et eniten tää kai ottaa niinku tonne korvien väliin.En kyllä ikinä ajatellu suhtautuvani näin "pelokkaasti" astmaan,kuitenkin pikkuveljelläni on paha astma ja aina pahimpina flunssa aikoina se on sairaalassa.mut näin se elämä pelästyttää.

      • astma.

        niin ja sit tommosia aina välillä pitää ottaa kortisooni tapletteja aina välillä tota siis niin iän kaikiselta riesalta tuntuu koko ajatus,koko ajan maksamassa lääkeitä ja lisää lääkeitä,voi että ja ihan ku sitä rahaa kasvais ku puussa,sit vie toi lääkäreitten tarve olla jotain jumalia,anteeks ei nyt ole tarkoitus yleistää ja sanoa että ne ihan syvältä on,mut kyllä henkilökohtasesti täällä päin toi terveyden huolto on niinku niin syvältä,et huh huh.mut eipä se kenenkään vika ole,oma vika vaan ku olen tämmöseet enakkoluulot itelleni väsänny.mut tuli vaan mieleen et missä vaiheessa mä sit oikeesti elän omaa elämääni ja vielä terveenäkin,pitää tota rahaa saada vaikka sitten niihin lääkeisiin ja jos astma pahenee talvella ja siitepöly aikaan,et hyvää uutta vuotta toivottelen itse kullekin,niin hattua kumarran niin luja hermosille et sen kestää ilman mitään.niin ja lapsellista kitinäähän toi on,eikä teiän sit tarvis "katsella" mut niin mä sen asian nyt tällä hetkellä otan,mut toivotaan et mullakin järki kasvaa päähän tossa ajan kanssa:)


      • mielellään
        astma. kirjoitti:

        niin ja sit tommosia aina välillä pitää ottaa kortisooni tapletteja aina välillä tota siis niin iän kaikiselta riesalta tuntuu koko ajatus,koko ajan maksamassa lääkeitä ja lisää lääkeitä,voi että ja ihan ku sitä rahaa kasvais ku puussa,sit vie toi lääkäreitten tarve olla jotain jumalia,anteeks ei nyt ole tarkoitus yleistää ja sanoa että ne ihan syvältä on,mut kyllä henkilökohtasesti täällä päin toi terveyden huolto on niinku niin syvältä,et huh huh.mut eipä se kenenkään vika ole,oma vika vaan ku olen tämmöseet enakkoluulot itelleni väsänny.mut tuli vaan mieleen et missä vaiheessa mä sit oikeesti elän omaa elämääni ja vielä terveenäkin,pitää tota rahaa saada vaikka sitten niihin lääkeisiin ja jos astma pahenee talvella ja siitepöly aikaan,et hyvää uutta vuotta toivottelen itse kullekin,niin hattua kumarran niin luja hermosille et sen kestää ilman mitään.niin ja lapsellista kitinäähän toi on,eikä teiän sit tarvis "katsella" mut niin mä sen asian nyt tällä hetkellä otan,mut toivotaan et mullakin järki kasvaa päähän tossa ajan kanssa:)

        myös kirjoitustaito. Olisi vähän mukavempi lukea, jos laittaisit teksteihisi jonkinlaista kappalejakoa jne.

        Itselläni samanlaisia oireita, tälläkin hetkellä poskiontelotulehdus päällä ja lääkettä kuluu taas enemmän ja niin myös rahaa:( eikä korvattavuuttakaan vielä.

        Eilen vaihdoin Flixotiden Seretideen ja lisälääkkeeksi lääkäri määräsi singulairin, toivottavasti nyt tulisi helpotusta oireisiin.


      • astma.
        mielellään kirjoitti:

        myös kirjoitustaito. Olisi vähän mukavempi lukea, jos laittaisit teksteihisi jonkinlaista kappalejakoa jne.

        Itselläni samanlaisia oireita, tälläkin hetkellä poskiontelotulehdus päällä ja lääkettä kuluu taas enemmän ja niin myös rahaa:( eikä korvattavuuttakaan vielä.

        Eilen vaihdoin Flixotiden Seretideen ja lisälääkkeeksi lääkäri määräsi singulairin, toivottavasti nyt tulisi helpotusta oireisiin.

        joo,tiedän et teksti on vaikee lukee, mut se menee tolleen ku kirjottaa paljon ja nopeesti.

        inhottavaa tommonen,mut toisaalta todella hyvä et astmasta tiedetään paljon ja on
        "paljon vaihtoehtoja" helpottaa monen elämää.

        Kaikille ei kaikki lääkeet sovi,mut hermoja raastavaa tämmönen kyllä on, mut tänään jo parempi mieli ku eilen oli tosiaan vähän paha päivä.

        Mut eikös se sitten helpota ku saa korvattavuuden,mut mun tuurilla astma on sen jälken tasan oireeton ;)


      • astma.
        astma. kirjoitti:

        joo,tiedän et teksti on vaikee lukee, mut se menee tolleen ku kirjottaa paljon ja nopeesti.

        inhottavaa tommonen,mut toisaalta todella hyvä et astmasta tiedetään paljon ja on
        "paljon vaihtoehtoja" helpottaa monen elämää.

        Kaikille ei kaikki lääkeet sovi,mut hermoja raastavaa tämmönen kyllä on, mut tänään jo parempi mieli ku eilen oli tosiaan vähän paha päivä.

        Mut eikös se sitten helpota ku saa korvattavuuden,mut mun tuurilla astma on sen jälken tasan oireeton ;)

        niin taas unohdin itse asian, onko muilla/sulla paino tippunu, tai pysyny "pienenä"?

        ku miettii ihan tälleen maalaisjärjellä niin kyllä ainakin ihan kalpeus ja tämmönen on ihan merkki et astma on huonona tai huononemassa.

        mut mulla on tullu siihen painonpudotus ja siis syön normaalisti, enemmänkin ku yritän saada sitä nousuun.et onks ihan normaali vaiva astmaatikoille olla luuviulu?

        kun miettii kaikki jolla on astma jota tunnen/tiedän niin on kyl tosi hoikkia. Tää on ihan vaan tämmönen "turha" kysymys.


      • minä
        astma. kirjoitti:

        niin taas unohdin itse asian, onko muilla/sulla paino tippunu, tai pysyny "pienenä"?

        ku miettii ihan tälleen maalaisjärjellä niin kyllä ainakin ihan kalpeus ja tämmönen on ihan merkki et astma on huonona tai huononemassa.

        mut mulla on tullu siihen painonpudotus ja siis syön normaalisti, enemmänkin ku yritän saada sitä nousuun.et onks ihan normaali vaiva astmaatikoille olla luuviulu?

        kun miettii kaikki jolla on astma jota tunnen/tiedän niin on kyl tosi hoikkia. Tää on ihan vaan tämmönen "turha" kysymys.

        Mulla on myös paino tippunu näitten sairastelujen myötä, vaikka yritän ja oon syönykin hyvin. Oon miettiny, et mistä se oikein johtuu.
        Oon myös herkutellu paljon ja silti paino ei lähde nousemaan.


      • täälläkin
        minä kirjoitti:

        Mulla on myös paino tippunu näitten sairastelujen myötä, vaikka yritän ja oon syönykin hyvin. Oon miettiny, et mistä se oikein johtuu.
        Oon myös herkutellu paljon ja silti paino ei lähde nousemaan.

        Minäkin olen laihtunu aika paljon sairastelun myötä, syön myös ihan normaalisti, siis kuten aina ennenkin. Aikaisemmin harmitti älyttömästi kalpeus, nyt se alkaa olla poissa, samoin hiusten huonokuntoisuus kun hapetus ei ollu kunnossa, nekin alkaa nyt olemaan taas kiiltävät ja paksut:)


      • Hoikassa
        täälläkin kirjoitti:

        Minäkin olen laihtunu aika paljon sairastelun myötä, syön myös ihan normaalisti, siis kuten aina ennenkin. Aikaisemmin harmitti älyttömästi kalpeus, nyt se alkaa olla poissa, samoin hiusten huonokuntoisuus kun hapetus ei ollu kunnossa, nekin alkaa nyt olemaan taas kiiltävät ja paksut:)

        kunnossa.Se on aika yleistä kun astmaatikko on hoikassa kunnossa.Hoikkuuden/normaalin hyvä puoli on
        siinä että jaksaa paremmin liikkua,kun ei kanna yli-
        painoa matkassa mukana...


      • ja hiustenlähtö
        Hoikassa kirjoitti:

        kunnossa.Se on aika yleistä kun astmaatikko on hoikassa kunnossa.Hoikkuuden/normaalin hyvä puoli on
        siinä että jaksaa paremmin liikkua,kun ei kanna yli-
        painoa matkassa mukana...

        Olen näinen ja silti mulla lähtee hiukset edestä. TUHO Alkanut noin vuoden aikana. Olen myös laihtunut, tosin vain 9 kiloa (en oo nyt punninnu tammikuun jälkeen, olen silti ollut syömättä paljon ruoka-aine allergioiden takia.) Nyt sit todettiin astma (keuhkolääkärissä) ja lääkitys Beclomet ja Buventol- PEF arvo menee noin 120-150 kun ahistaa, aamut yleensä vain 240 joitain. Mut päiväl voi olla jopa 450!! Niin laihduttaako tämä astma nyt minua?? Neuvoja?? Myös hiustenlähtöön, auttaako astmalääke??


    • astma.

      heissan
      nyt olen ollut lääkärissä pitkän taistelun jälkeen lääkäri suostu ottaan tosissaan vaivani,no en vie tie mitään mut huomiseks sain soitto ajan.

      tänään otettiin verikokeita ja sydänfilmi jos niillä päästäis alkuun.
      olo paheni tosi huonoon jamaan viikonloppuna,
      mut nyt ei ollutkaan missään vaiheessa kyse astmasta.
      astmani voi hyvin ja happi kulkee.

      mut Kuten jo edelisissä viesteissä manasin oireitani on pahentanu jopa (ei varma tieto vielä) puhjennu astma lääkeistä.
      lääkeet on hyvät,mut sivu vaikutukset KAMALAT ! seretide mitä itse otin vaikuttaa sympaatiseen keskushermostoon,eli siis kroppa(elimistö) eritoten sydän on kokoajan siinä tilassa ku ois paha stressi pakotilanne,pelkotila, eli yliaktiivisuus,joka sai mulla pitkän ajan kuluessa hirveän huippauksen, nivel oireita, pakkoitkua,sekavuutta.
      olen erittäin pettyny lääkäriini koska olin huutamassa heti ekana että lääkeet tän tekee eikä mikään muu. mut eihän mua voi uskoa ei mulla ole lääkistä takana.

      kyllä se niin on et kanattaa aina kuunella iteään ja oireita miettiä,vaikka se voi olla masentavaa kokoajan pohtia,mut voi tuoda tulosta.itehän sä ittes parhaiten tunnet:)

      sydänfilmiltä toivon et,
      ei ole rasittanu sydäntä liikaa.(tykyttely)

      niin ja kilpirauhasen liikatoimintaa epäilen ja lääkärinikin suostu jo miettiin kilpirauhasta, huomenna saadaan tietää,
      mut se vie jäi kiinostamaan että mun kohallani kyseinen lääke voi saaada kilpirauhas tulehduksen,toivotaan ettei nyt ole paha.
      ikävältä tää tuntuu jos saan tostakin mini yks- ja puol vuotta lääkityksen kilpirauhaseen,et lääkeit'ä vedellään,
      pahimassa tapauksessa kokoelämän ja leikkauskin voi tulla eteen jos on paha liika toiminta.

      mut nyt sai jo tieto siittä et vika ei ole päässä niin niin hyvälle tuulelle ja ajatus et hyvällä säkällä pääsen jo maanantaina kouluun ja
      kuulostaa tyhmältä mut ois erittäin ihanaa pitkästä aikaa vähän laittaa tukkaa kuntoon ja kaikkee "pinnalista"
      mut olen niin väsyny tähän hikisyyteen ja ku kaupassa käyntikin saa olon niin kurjaks ja jaksan ehkä jo monen kuukauden jälkeen nähdä ihmisiä.

      mut kaikille hyviä päiviä ja parantumisia ! :)

      world is not that bad place after all

      ainiin,niis siis tää hajamielisyys ja unohtelu on ihan kokoaikaista.

      et tossa luin noista lääkeistä et astmaatikon pitää olla varovainen lääkeitten kanssa jos on kilpirauhasen vajaa tai liikatoiminta?

      tietääkö kukaan mitä se käytänössä tarkottaa?

      no mut jos se on se niin ja ku reseptiä haen niin kyselen kyllä kaiken oleelisen ja kaiken oleetoman,varmuuden vuoksi ;)

      • astma.

        niin halusin vielä sanoa,et noissa lääkeistä tuli kamalia asioita eteen ku kirjastoista ja netistäkin ja lääkäriltä kyselin,
        et noissa astma lääkeissä(kuten varmaan monissakin lääkeissä) on pienet sivuvaikutukset jos kaikki on hyvin,
        mut kanattaa tarkailla varsinkin lapsilla jotka ei ite pysty vältämättä kuvaileen oireita, ei mulle tullu ainakaan mieleen ku kiekot sai et kyse on lääkeestä joka vaikuttaa keskus hermostoon, vielä sympaatiseen hermostoon.

        lääkeet voi saada eri ihmisillä kaikkea oireilua eteen, ne kanattaa aina ottaa vakavasti,eikä sinisilmäsesti luottaa, pakkaus seloste kertoo kaiken mitä sä haluat tietää,
        astma lääke vaikuttaa eri tavoilla eri ihmisillä mut iteni kohdalla astma lääke anto samoja oireita ku psyyke lääkeet ja pidentyneenä sympaatisen keskushermoston yliaktiivisuus altistaa kamalille sairauksille, jopa syöpää.ite ainakin pelästyin.

        mut otakkaa niistä selvää,vaikka se voi vaan pahentaa oloa. mut ei ole totta et pitäis kestää vapinat et paranee ku elimistö tottuu,joo mut jos se ei totu? voi puhjeta keskus hermostollisia oireita. kuten vakava masennus joka on psyykinen,johon saat psyyke lääkeet joka pahentaa taas asiaa.

        mut, joo eihän se kuitenkaan tarkota sitä et se kaikille tulee, jollekin sopii täydellisesti. mut sitä vaan ajattelin sanoa,et mikään pitkä aikanen oireilu ei ole normaalia.


      • Pakko
        astma. kirjoitti:

        niin halusin vielä sanoa,et noissa lääkeistä tuli kamalia asioita eteen ku kirjastoista ja netistäkin ja lääkäriltä kyselin,
        et noissa astma lääkeissä(kuten varmaan monissakin lääkeissä) on pienet sivuvaikutukset jos kaikki on hyvin,
        mut kanattaa tarkailla varsinkin lapsilla jotka ei ite pysty vältämättä kuvaileen oireita, ei mulle tullu ainakaan mieleen ku kiekot sai et kyse on lääkeestä joka vaikuttaa keskus hermostoon, vielä sympaatiseen hermostoon.

        lääkeet voi saada eri ihmisillä kaikkea oireilua eteen, ne kanattaa aina ottaa vakavasti,eikä sinisilmäsesti luottaa, pakkaus seloste kertoo kaiken mitä sä haluat tietää,
        astma lääke vaikuttaa eri tavoilla eri ihmisillä mut iteni kohdalla astma lääke anto samoja oireita ku psyyke lääkeet ja pidentyneenä sympaatisen keskushermoston yliaktiivisuus altistaa kamalille sairauksille, jopa syöpää.ite ainakin pelästyin.

        mut otakkaa niistä selvää,vaikka se voi vaan pahentaa oloa. mut ei ole totta et pitäis kestää vapinat et paranee ku elimistö tottuu,joo mut jos se ei totu? voi puhjeta keskus hermostollisia oireita. kuten vakava masennus joka on psyykinen,johon saat psyyke lääkeet joka pahentaa taas asiaa.

        mut, joo eihän se kuitenkaan tarkota sitä et se kaikille tulee, jollekin sopii täydellisesti. mut sitä vaan ajattelin sanoa,et mikään pitkä aikanen oireilu ei ole normaalia.

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=print;num=1087037152


      • kokemusta on
        astma. kirjoitti:

        niin halusin vielä sanoa,et noissa lääkeistä tuli kamalia asioita eteen ku kirjastoista ja netistäkin ja lääkäriltä kyselin,
        et noissa astma lääkeissä(kuten varmaan monissakin lääkeissä) on pienet sivuvaikutukset jos kaikki on hyvin,
        mut kanattaa tarkailla varsinkin lapsilla jotka ei ite pysty vältämättä kuvaileen oireita, ei mulle tullu ainakaan mieleen ku kiekot sai et kyse on lääkeestä joka vaikuttaa keskus hermostoon, vielä sympaatiseen hermostoon.

        lääkeet voi saada eri ihmisillä kaikkea oireilua eteen, ne kanattaa aina ottaa vakavasti,eikä sinisilmäsesti luottaa, pakkaus seloste kertoo kaiken mitä sä haluat tietää,
        astma lääke vaikuttaa eri tavoilla eri ihmisillä mut iteni kohdalla astma lääke anto samoja oireita ku psyyke lääkeet ja pidentyneenä sympaatisen keskushermoston yliaktiivisuus altistaa kamalille sairauksille, jopa syöpää.ite ainakin pelästyin.

        mut otakkaa niistä selvää,vaikka se voi vaan pahentaa oloa. mut ei ole totta et pitäis kestää vapinat et paranee ku elimistö tottuu,joo mut jos se ei totu? voi puhjeta keskus hermostollisia oireita. kuten vakava masennus joka on psyykinen,johon saat psyyke lääkeet joka pahentaa taas asiaa.

        mut, joo eihän se kuitenkaan tarkota sitä et se kaikille tulee, jollekin sopii täydellisesti. mut sitä vaan ajattelin sanoa,et mikään pitkä aikanen oireilu ei ole normaalia.

        Onpa sinun tilanteesi mutkallinen, joten kokemukseni tuntuu vähäiseltä.

        Me ihmiset olemme yksilöitä ja todellakin reagoimme lääkkeisiin eri tavalla, eli jokaisella on oma kokemuksensa.

        Tovottavasti pääset eteenpäin lääkärikäyntisi jälkeen ja lääkäri osaa hoitaa sinut tasapainoon kaikkien oireittesi keskeltä tulosten valmistuttua.

        Onneksi pieni toivonpilkahduskin näkyi ja sydämestäni toivon sinulle nopeaa parempaa oloa ja kaikkea hyvää jatkossa.


      • Onko teillä kotona sisäilma kunnossa? Mainitsit jotain homeesta jossain kirjoituksessasi? Kun minusta oireesi kuulostavat vähän homeen aiheuttamilta oireilta: Flunssa, joka ei mene ohi, hengenahdistus, johon astmalääke ei tehoa, hikoilu ja hermostuneisuus.

        Minulla itselläni on ollut kaikkia näitä oireita ja on edelleen. Olen sairastunut homeista, joita oli sekä työpaikallani että ok-talossani.

        Homeiden aiheuttama hengenahdistus ei välttämättä ole astmaa, se on yleensä allergista alveoliittia (lisäksi voi olla astmakin), eikä sitä voi todeta PEF-mittauksilla. PEF-arvo voi olla hyvä, vaikka ahdistaa kovasti.

        Luepa kirjoituksia Homesairaudet-palstalta ja katso saisitko niistä apua, tuntuvatko oireet tutuilta?


    • minä

      Poskionteloissa on kysymyksessä bakteerien aiheuttama tulehdus,olisiko syytä käydä lääkärilla.
      Jos yskökset ovat vihetäviä tai sakeita keltaisia on se silloin bakteerin aiheuttama. Jos yskökset ovat kirkkaita ja vesimäisiä on kysymyksessä astma. Mutta lääkettä täytyy ottaa säännöllisesti ja lisätä lääkitystä sopivasti mistä milloinkin on kysymys.

      • Minä

           

        Pienhiukkaset ovat erittäin haitallisia.


        Pienhiukkaset ovat erityisen haitallisia astmaatikoille
        31.01.2006 10:57

        Ilman pienhiukkaset lisäävät yskää,
        hengitystieinfektioita ja astman oireita. Siksi etenkin astmaatikot kärsivät pienhiukkasista, jotka ovat peräisin liikenteen päästöistä, energiantuotannosta ja Suomessa myös erityisesti puun pienpoltosta. Pienhiukkasista osa kaukokulkeutuu yli maiden rajojen. Liikenteen ja pienlämmityksen päästöt kuitenkin altistavat ihmisiä erityisesti, koska niiden päästöt vapautuvat matalalla, juuri hengityskorkeudellamme.

        Oireet pahenevat

        Pienpolton haittoja rajoitettava

        Allergia- ja Astmaliitto vetosi yhdessä muiden järjestöjen kanssa jo viime syksynä eduskuntaryhmiin, jotta nämä ryhtyisivät toimiin puun pienpolton haittojen vähentämiseksi. Puun pienpoltto aiheuttaa taajama-alueilla yhä pahenevia savuongelmia. Vääränlaisissa polttolaitteissa tai huonoissa olosuhteissa poltetusta puusta syntyy myrkyllisiä savukaasuja ja terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Jopa 30 - 40 % koko Suomen pienhiukkaspäästöistä on puun pienpolton aiheuttamaa. Jos puun poltto tapahtuisi isommissa yksiköissä, polton hallinta ja savukaasujen puhdistaminen olisi helpompaa. Kaukolämmön entistä laajempi käyttö vaikuttaisi suoraan asuinalueiden ilman laatuun.

        Liikenteen päästöjä vähennettävä

        Suomessa on vielä ajossa paljon ennen vuotta -90 rekisteröityjä autoja, joiden päästöt ovat moninkertaisia uusiin autoihin verrattuna. Vaikka kaikista ajetuista kilometreistä suurin osa ajetaan uudemmilla autoilla, muodostavat vanhojen autojen päästöt merkittävän osan liikenteen kokonaispäästöistä. Autokannan uudistumisen vauhdittaminen vaikuttaisi myös pienhiukkaspäästöjä vähentävästi. Liikenteen jatkuva kasvu tosin syö ajoneuvojen kehityksen tuomaa hyötyä. Niinpä tukitoimenpiteitä joukkoliikenteen edistämiseksi ja houkuttelevuuden lisäämiseksi tarvittaisiin entistä enemmän. Myös kevyen liikenteen mahdollisuuksien parantaminen vaikuttaisi suotuisasti hengitysilmaamme.

        Suodatettua ilmaa sisälle

        Rakennuksissa altistusta pienhiukkasille voidaan vähentää tehokkaalla korvausilman suodatuksella. Ihmiset viettävät suurimman osan ajastaan sisätiloissa, joten jos sisään tuotava ilma suodatetaan ulkoilman pienhiukkasista, niille altistuminen vähenee. Tällä hetkellä valtaosassa rakennuksia ei kuitenkaan ole mahdollista saada suodatettua ilmaa. - Vanhan rakennuskannan ilmanvaihdon parantaminen ja tuloilman suodattaminen lisäisi asukkaiden hyvinvointia, toteaa asiantuntijapalveluiden johtaja Risto Ruotsalainen Allergia- ja Astmaliitosta.


      • astma.
        Minä kirjoitti:

           

        Pienhiukkaset ovat erittäin haitallisia.


        Pienhiukkaset ovat erityisen haitallisia astmaatikoille
        31.01.2006 10:57

        Ilman pienhiukkaset lisäävät yskää,
        hengitystieinfektioita ja astman oireita. Siksi etenkin astmaatikot kärsivät pienhiukkasista, jotka ovat peräisin liikenteen päästöistä, energiantuotannosta ja Suomessa myös erityisesti puun pienpoltosta. Pienhiukkasista osa kaukokulkeutuu yli maiden rajojen. Liikenteen ja pienlämmityksen päästöt kuitenkin altistavat ihmisiä erityisesti, koska niiden päästöt vapautuvat matalalla, juuri hengityskorkeudellamme.

        Oireet pahenevat

        Pienpolton haittoja rajoitettava

        Allergia- ja Astmaliitto vetosi yhdessä muiden järjestöjen kanssa jo viime syksynä eduskuntaryhmiin, jotta nämä ryhtyisivät toimiin puun pienpolton haittojen vähentämiseksi. Puun pienpoltto aiheuttaa taajama-alueilla yhä pahenevia savuongelmia. Vääränlaisissa polttolaitteissa tai huonoissa olosuhteissa poltetusta puusta syntyy myrkyllisiä savukaasuja ja terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Jopa 30 - 40 % koko Suomen pienhiukkaspäästöistä on puun pienpolton aiheuttamaa. Jos puun poltto tapahtuisi isommissa yksiköissä, polton hallinta ja savukaasujen puhdistaminen olisi helpompaa. Kaukolämmön entistä laajempi käyttö vaikuttaisi suoraan asuinalueiden ilman laatuun.

        Liikenteen päästöjä vähennettävä

        Suomessa on vielä ajossa paljon ennen vuotta -90 rekisteröityjä autoja, joiden päästöt ovat moninkertaisia uusiin autoihin verrattuna. Vaikka kaikista ajetuista kilometreistä suurin osa ajetaan uudemmilla autoilla, muodostavat vanhojen autojen päästöt merkittävän osan liikenteen kokonaispäästöistä. Autokannan uudistumisen vauhdittaminen vaikuttaisi myös pienhiukkaspäästöjä vähentävästi. Liikenteen jatkuva kasvu tosin syö ajoneuvojen kehityksen tuomaa hyötyä. Niinpä tukitoimenpiteitä joukkoliikenteen edistämiseksi ja houkuttelevuuden lisäämiseksi tarvittaisiin entistä enemmän. Myös kevyen liikenteen mahdollisuuksien parantaminen vaikuttaisi suotuisasti hengitysilmaamme.

        Suodatettua ilmaa sisälle

        Rakennuksissa altistusta pienhiukkasille voidaan vähentää tehokkaalla korvausilman suodatuksella. Ihmiset viettävät suurimman osan ajastaan sisätiloissa, joten jos sisään tuotava ilma suodatetaan ulkoilman pienhiukkasista, niille altistuminen vähenee. Tällä hetkellä valtaosassa rakennuksia ei kuitenkaan ole mahdollista saada suodatettua ilmaa. - Vanhan rakennuskannan ilmanvaihdon parantaminen ja tuloilman suodattaminen lisäisi asukkaiden hyvinvointia, toteaa asiantuntijapalveluiden johtaja Risto Ruotsalainen Allergia- ja Astmaliitosta.

        hei, on nyt ollu aikaa kun olen tänne valitellu mut nyt taas:D

        joo, tota hometta epäilin, mut eipä ollu ku home tarkastaja kävi, ainut oli pieni pintahome saunan ovessa jonka neurootisena terveydestäni vaihdatutin:D tieto oli hyvä, mut silti jäi vaivat.

        poskiontelot on "tutkittu" lääkäri koikeili käsillä, tuntuuko outoa? olin et sattuu, mut en tie mikä on outoa ei ole ennen kokeiltu.

        olen nyt käyny kahella eri lääkärillä, mut jokainen lääräri on sitä mieltä et oireet on mitään sanomattomia, eli ei huolta. noh olen nyt sit vaan kestäny huippaukset rinta pistelyt, tykyttelyt ja päänsäryt. niin ja ainiaisen verisen rään.

        alan olla aika epätoivoinen, en siihen et helvetin hieno homma et oireet on mitään sanomattomia, mut olen nyt ollu niin paljon "kipeenä" et on vaan niin pirun vaikee uskoo et kaikki on kunossa, ku ei ne edes viitsi tutkia.

        paitti kilpirauhaset, niin ja tulehdusarvot. jokka oli kaikki hyvät, ainut oli joku valkosolu juttu oli vähäinen mut ei niin et ois mikään ongelma(en nyt oikeen muista varmalata mikä valko juttu se oli:( )

        ainut mitä jokainen (opettajasta) lähtien tyrkyttää masennusta, olen alkanu miettiä asiaa, no joo, en väitä ettenkö ois "allapäin" mut olen itse täysin sitä mieltä, että olen "alakuloiseksi" tullu tästä ainiasesta väsymyksestä kouriseluista(maha) ainaku vähän innostuu niin tulee huippaus kohtaus joka pahimillaan vie jalat alta, tai kipua rinassa yms.

        niin ja siis et vaikka oisin nyt tullutkin masentuneeksi, niin se ei ole mun kohalla ainakaan vastaus mun oireisiin.

        kyllä tiiän sen et voin vaikuttaa opettajan silmissä masentuneelta, kyllähän olen muuttunu, hiljasemaks ja vähän vittuuntunu kokoajan, mut se vaan on sitä et ku miettii et jos vika onkin päässä, että jos mä vaan "tiedostamattani" syötän oireitani, esim panikoimalla.

        mut siis juu, alussa ku huimaukset alko,niin pelästyin sitä tunetta ja alko vapista ja sydän hakata mut nyt ku oireet on ollu jo päivittäisiä, niin tiedän mitä tapahtuu, mut en ole kylläkään tottunu siihen vieläkään on se niin kamla tunne.

        nyt tosta väsymyksestä, tässä pidemmän aikaa on poikaystäväni valittanu yöllistä puhumista, eli oleen erittäin aktiivinen unissani, huutamaan, puhumaan, vastamaan kysymyksiin, eka se minua huvitti, mut omalääkärini, alko siihen puuttumaan et onko se minkälaista tai ainaista, sanoin sille et olen ihan kakarasta asti puhunu, niin ja ihan pienenä oli tapana karata unissani.

        enään en kävele, en sit tie mistä sekin johtuu,mut se nyt onkin asia erikseen:D

        mut olen nyt vaan seuraillu tilannetta ja maholisimman paljon yrittäny jaksaa puuhailla kaikkea lenkeillä ja tälleen, toi lenkkely ei nyt kyl oo kauheesti maistunu. mut tälleen, huimauksia on mut koitan vaan sinnitellä ja odotella et loppuu.

        en osaa sanoa enään mitään, ainut mitä ite oisin ajattelu et voisko olla jotain verisuoni ongelmia, ku tulee semmonen paineen tunne käsi varsiin,ihan ku joku puristais tosi kovaa ranteesta, en sit tie.

        muuten menee hyvin, et olen koulua alottanu käymään (tällä viikolla:D) siellä oon rästi kokeita tehny hyvin tuloksin, täytin tosiaan 18 , jee:D

        no mut tossa syntäreillä huomasin et alkoholia en kyllä ota tuli niin oudot "kännit" näin kaiken pyöreenä, mihin katoin kauan,en siis kokoajan mut jos keskityin katsomaan esim. kaveria kun se mulle höpötti,niin pyöristy, siis näytti ku kaverini ois ollu korkeemallaku mä ja sivut pyöristy, ihan kamala tunne,
        eikä ole ennen ollu mitään tommosta.(niin ja silleen tiedoks,en ole koskaan edes kokeillu mitään huumausaineita)

        eli sikäli outo asia tuo ^^

        ja niin kämppäkin löyty reilun kuukauden päästä muutto,eli sikäli kaikki on erittäin hyvin vaikka vähän onkin huonossa kunossa :)


        astma voi hyvin ainakin pef-mittareitten kanssa:)


      • astma. kirjoitti:

        hei, on nyt ollu aikaa kun olen tänne valitellu mut nyt taas:D

        joo, tota hometta epäilin, mut eipä ollu ku home tarkastaja kävi, ainut oli pieni pintahome saunan ovessa jonka neurootisena terveydestäni vaihdatutin:D tieto oli hyvä, mut silti jäi vaivat.

        poskiontelot on "tutkittu" lääkäri koikeili käsillä, tuntuuko outoa? olin et sattuu, mut en tie mikä on outoa ei ole ennen kokeiltu.

        olen nyt käyny kahella eri lääkärillä, mut jokainen lääräri on sitä mieltä et oireet on mitään sanomattomia, eli ei huolta. noh olen nyt sit vaan kestäny huippaukset rinta pistelyt, tykyttelyt ja päänsäryt. niin ja ainiaisen verisen rään.

        alan olla aika epätoivoinen, en siihen et helvetin hieno homma et oireet on mitään sanomattomia, mut olen nyt ollu niin paljon "kipeenä" et on vaan niin pirun vaikee uskoo et kaikki on kunossa, ku ei ne edes viitsi tutkia.

        paitti kilpirauhaset, niin ja tulehdusarvot. jokka oli kaikki hyvät, ainut oli joku valkosolu juttu oli vähäinen mut ei niin et ois mikään ongelma(en nyt oikeen muista varmalata mikä valko juttu se oli:( )

        ainut mitä jokainen (opettajasta) lähtien tyrkyttää masennusta, olen alkanu miettiä asiaa, no joo, en väitä ettenkö ois "allapäin" mut olen itse täysin sitä mieltä, että olen "alakuloiseksi" tullu tästä ainiasesta väsymyksestä kouriseluista(maha) ainaku vähän innostuu niin tulee huippaus kohtaus joka pahimillaan vie jalat alta, tai kipua rinassa yms.

        niin ja siis et vaikka oisin nyt tullutkin masentuneeksi, niin se ei ole mun kohalla ainakaan vastaus mun oireisiin.

        kyllä tiiän sen et voin vaikuttaa opettajan silmissä masentuneelta, kyllähän olen muuttunu, hiljasemaks ja vähän vittuuntunu kokoajan, mut se vaan on sitä et ku miettii et jos vika onkin päässä, että jos mä vaan "tiedostamattani" syötän oireitani, esim panikoimalla.

        mut siis juu, alussa ku huimaukset alko,niin pelästyin sitä tunetta ja alko vapista ja sydän hakata mut nyt ku oireet on ollu jo päivittäisiä, niin tiedän mitä tapahtuu, mut en ole kylläkään tottunu siihen vieläkään on se niin kamla tunne.

        nyt tosta väsymyksestä, tässä pidemmän aikaa on poikaystäväni valittanu yöllistä puhumista, eli oleen erittäin aktiivinen unissani, huutamaan, puhumaan, vastamaan kysymyksiin, eka se minua huvitti, mut omalääkärini, alko siihen puuttumaan et onko se minkälaista tai ainaista, sanoin sille et olen ihan kakarasta asti puhunu, niin ja ihan pienenä oli tapana karata unissani.

        enään en kävele, en sit tie mistä sekin johtuu,mut se nyt onkin asia erikseen:D

        mut olen nyt vaan seuraillu tilannetta ja maholisimman paljon yrittäny jaksaa puuhailla kaikkea lenkeillä ja tälleen, toi lenkkely ei nyt kyl oo kauheesti maistunu. mut tälleen, huimauksia on mut koitan vaan sinnitellä ja odotella et loppuu.

        en osaa sanoa enään mitään, ainut mitä ite oisin ajattelu et voisko olla jotain verisuoni ongelmia, ku tulee semmonen paineen tunne käsi varsiin,ihan ku joku puristais tosi kovaa ranteesta, en sit tie.

        muuten menee hyvin, et olen koulua alottanu käymään (tällä viikolla:D) siellä oon rästi kokeita tehny hyvin tuloksin, täytin tosiaan 18 , jee:D

        no mut tossa syntäreillä huomasin et alkoholia en kyllä ota tuli niin oudot "kännit" näin kaiken pyöreenä, mihin katoin kauan,en siis kokoajan mut jos keskityin katsomaan esim. kaveria kun se mulle höpötti,niin pyöristy, siis näytti ku kaverini ois ollu korkeemallaku mä ja sivut pyöristy, ihan kamala tunne,
        eikä ole ennen ollu mitään tommosta.(niin ja silleen tiedoks,en ole koskaan edes kokeillu mitään huumausaineita)

        eli sikäli outo asia tuo ^^

        ja niin kämppäkin löyty reilun kuukauden päästä muutto,eli sikäli kaikki on erittäin hyvin vaikka vähän onkin huonossa kunossa :)


        astma voi hyvin ainakin pef-mittareitten kanssa:)

        ja toivottavasti uudessa asunnossa ei tarvitse epäillä hometta. Hometarkastukset eivät ole aina luotettavia, riippuu tutkimusmenetelmästä ja tutkijasta. Homeet eivät esim. koko aikaa päästä itiöitä ilmaan, joten sisäilma-analyysissa ei välttämättä löydetä homeita, vaikka niitä olisikin. Kosteusmittaus ei myöskään kerro kuivuneiden homeiden olemassaoloa.

        Muutto varmaan selvittää jotain voinnistasi ja oireidesi syistä. Mainitsemasi huimauskin on tyypillinen homeoire, samoin nenäverenvuoto.

        En nyt halua väittää, että teillä on varmasti hometta kotona (tai koulussa). Homeoireet ovat usein epämääräisiä ja sekoitettavissa moneen muuhun sairauteen. Kuitenkin sinulla on ilmeisesti useita, tyypillisiä homeen aiheuttamia oireita yhtä aikaa. Olet nuori ihminen ja koko ajan vähän kipeä. Kuka tahansa on allapäin, jos voi huonosti eikä tiedä siihen mitään syytä. Se ei ole masennusta.


      • astma.
        homeahdistus kirjoitti:

        ja toivottavasti uudessa asunnossa ei tarvitse epäillä hometta. Hometarkastukset eivät ole aina luotettavia, riippuu tutkimusmenetelmästä ja tutkijasta. Homeet eivät esim. koko aikaa päästä itiöitä ilmaan, joten sisäilma-analyysissa ei välttämättä löydetä homeita, vaikka niitä olisikin. Kosteusmittaus ei myöskään kerro kuivuneiden homeiden olemassaoloa.

        Muutto varmaan selvittää jotain voinnistasi ja oireidesi syistä. Mainitsemasi huimauskin on tyypillinen homeoire, samoin nenäverenvuoto.

        En nyt halua väittää, että teillä on varmasti hometta kotona (tai koulussa). Homeoireet ovat usein epämääräisiä ja sekoitettavissa moneen muuhun sairauteen. Kuitenkin sinulla on ilmeisesti useita, tyypillisiä homeen aiheuttamia oireita yhtä aikaa. Olet nuori ihminen ja koko ajan vähän kipeä. Kuka tahansa on allapäin, jos voi huonosti eikä tiedä siihen mitään syytä. Se ei ole masennusta.

        niin, no en kyllä haluais uskoa siihen homeeseen, mut tottahan se on et mahollista se on. en haluais johtuvan homeesta kun äiskän talo:D on niin kiva tosi ihanalla paikalla, ikävää jos on, joskus vaikka selviäis.

        kyllähän mun huoneessa oli alipainetta aika paljon ja meillä on toi öljyn haju ollu välillä huoneistossa varsinkin mun huoneessa, niin se tarkastaja sano et se antaa ihan tollasia oireita, mut sit lääkärille tästä sanoin et voiko vaurioittaa tai jotain muuta, niin se nyt ei sanonu siihen mitään.

        mut toi haju saatiin pois, kun me ollaan laitettu korvaus ilma väärin, nyt hajua ei ole ollut olenkaan, vaikka se siittä öljystäkin johtuis, niin aika ihme se on kuitenkin pelkästään pahoilla pakasilla ku se ottaa sen korvaus ilman pannuhuoneesta.

        tai en tie, muutto joo ihan kivaahan sekin on, mut toisaalta vähän ärsyttää muuttaa pois nyt ku ei oo ihan täysillä tehoilla menossa, mut jos vaikka se sitten auttais:D

        ja siis kyl mä uskon et tää voiskin olla joku ihan pieni vika, mut eniten ärsyttää lääkäreitten manipulointi, ku mä tulen huoneeseen ja sanon oireet ensimmäinen kysymys ootko ollu masentunu. no mut kyl ne kohta jo kyllästyy ku ravaan valitelemassa:) en kyllä mee ennenkun tulee jotain normaalia kovempaa oireilua. tai tää huimaus ei lopu.

        mulla on huhtikuussa kontrolli käynti tosta astmasta, jotenkin pelottaa jos astma onkin pahentunu, oon kuitenkin flunsanen ollu kokoajan, niin ja näin se humahti puolvuotta, hassua mulla on vähän reilu kuukausi tarkastus käyntiin ja mulla on sama ongelma vieläkin ku sillon ku menin sinne ekan kerran:D oon aika sinnikäästi ollu.


      • lääkitty!
        homeahdistus kirjoitti:

        ja toivottavasti uudessa asunnossa ei tarvitse epäillä hometta. Hometarkastukset eivät ole aina luotettavia, riippuu tutkimusmenetelmästä ja tutkijasta. Homeet eivät esim. koko aikaa päästä itiöitä ilmaan, joten sisäilma-analyysissa ei välttämättä löydetä homeita, vaikka niitä olisikin. Kosteusmittaus ei myöskään kerro kuivuneiden homeiden olemassaoloa.

        Muutto varmaan selvittää jotain voinnistasi ja oireidesi syistä. Mainitsemasi huimauskin on tyypillinen homeoire, samoin nenäverenvuoto.

        En nyt halua väittää, että teillä on varmasti hometta kotona (tai koulussa). Homeoireet ovat usein epämääräisiä ja sekoitettavissa moneen muuhun sairauteen. Kuitenkin sinulla on ilmeisesti useita, tyypillisiä homeen aiheuttamia oireita yhtä aikaa. Olet nuori ihminen ja koko ajan vähän kipeä. Kuka tahansa on allapäin, jos voi huonosti eikä tiedä siihen mitään syytä. Se ei ole masennusta.

        Tuosta homeesta sen verran, että ihmisiä on laitettu pakkohoitoon jos ovat epäilleet sellaista lääkärin kuullen, kun listaa homeen aiheuttamista "tuntemuksista ja kiputiloista" luin, lähes jokainen koski minua. No seuraavat neljä vuotta olin Pitkäniemen Sairaalassa 3vrk tai 2kk pakkohoidossa, yli 11 eri lääkettä meni päivittäin. Masennusta myös oli, nyt viikko sitten selvisi että ASTMA joka kulkee minulla suvussa ja josta yritin psykiatrille kertoa että huono henkinen olo voi johtua siitä, enemmän lääkkeitä vaan määrättiin paniikkikohtauksiin jne. Nyt paniikki kohtaukset poissa hoitavalla ja avaavalla lääkkeellä säännöllisesti, n. kolmisen vuotta ollut astman poikasta ja ehkä keuhkoahtaumaa,sekä allergisoiduin kissoille, joiden kanssa olen elänyt pienestä asti. Ne ovat silti koko elämäni ja kärsin hengitysvaikeudet ja röhinät yms. HOMEESTA koskien oli semmoista asiaa että muutin vuosi sitten v.2011 rakennettuihin kerrostaloihin, joissa "ei tietenkään" voi olla hometta koska ovat uusia, selvisi että talon rakennuksissa on virheitä eikä homemittaus näytä positiivista sisätiloissa, mutta homeessa asiantuntijan mukaan talot on. Että näin. PS. ennenkuin menet lääkärille puhumaan home-ongelman aiheuttamasta huonosta olosta, varmista oireet ja ota ensin selvää mahdollisest a homeongelmasta jottein käy samoin! :)


    • napandeerus

      siis ventoline on avaava lääke joka nostaa sydämmensykettää joka vie keuhkoihin happea eli ns: avaa keuhkoa (putkea) tehden keuhkoille tilaa hengittää ja seretidediscuskessa on avaava ja hoitava samassa(lilakiekko) jos normisti otat 1kertaa 1 /pv ja lisäksi avaavaa ventolinea 1-3kertaapv niin olo sutkoht normi yskässä ja nuhassa nosto minulla 2kertaa 2 pv seretideä ja avaavat päälle eli ventoline 1-4kertaa pv ni henki kyllä kulkee mutta jumat suka ku kädet tärisee ku jollaki juopolla kyllä välillä hävettää ku saa selittää et juu en oo deekuna mulla vaan niin voimakkaat astmalääkkeet ja joskus joudun ottaan vielä peresolonia taplettina pahimpaan nuhakauteen ja yskään.Lisäksi käytän allergialääkettä ketorin ja nämä eivät ole vaikuttaneet jos joskus juhlissa juo mutta en suosittele jos juo kuin sieni ni olo vaan pahentuu. Poskiontelotulehdusta ei voi tietää onko vai ei mutta paine otsalohkossa ja poskipäissä ja tukkonen nenä vois antaa osvisiittaa(ite en tienny huimas vaan kauheesti ja sitte se oliki edenny jo otsalohkoon , ei kuumetta ym)ja tulikin kovat tropit sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe