Sappirakko poistettiin pari päivää

sitten

Onks teillä kokemuksia tälläisestä?
Tähystämällä poistettiin sappirakko kivineen ja milloin nää kivut helpottaa?? Nouseminen sängystä ihan kamalaa ja kyljellään ei voi olla. Sairaslomaa vain viikko ja mietin, että kuinka tässä selviää töihin viikon päästä jo kun vielä työ fyysisesti raskas.

17

21009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -anna-

Itselleni tehtiin sama toimenpide viime vuonna.. Sairaslomaa sain kaksi viikkoa mutta kyllä viikossa olisin ollut jo työkykyinen.. Tosin oma työni ei ole fyysisesti kovin raskas.
      Myös minulla oli vatsa tosi kipeä ja kosketusarka ja etenkin nukkuminen ja yskiminen teki kipeää. Mutta pahimmat kivut menivät ohi kolmessa, neljässä päivässä. Toivottavasti sinullakin. Jos et tunne oloasi hyväksi, pyydä lisää sairaslomaa että ehdit toipua kunnolla.. Yleensä antavatkin heti sen kaksi viikkoa, ihme etteivät sinulle antaneet.

• Arpimaha

Mulla leikattiin sappi isolla leikkauksella -94, kun olin 29-vuotias.
      Olin niin huonossa kunnossa, et piti makoilla sairaalassa tipassa ennen leikkausta vajaa viikko.
      Haava 18 cm pitkä ja olin nuori sinkkunainen.
      HUH...pääasia, et ne kamalat sappikohtaukset olivat ohi.
      Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli KAMALA, yhtä tuskaa, sit alkoi pikkuhiljaa helpottaa, mut vielä kuukaudenkin päästä maha oli aika turvoksissa ja aristi.
      Arpi on vuosien varrella haalistunut, näkyy silti, mut pääasia, et tulin siltäosin terveeksi.
      Tsemppiä, kivut helpottavat vähän kerrassaan.
      Muista vaan jaksaa harjoitella vatsalihasten käyttöä.

• potilas_tammi

Miten nyt menee?

Minulta poistettiin sappirakko tähystysleikkuksella perjantaina eli vajaa viikko sitten. Kipuja oli alussa, mutta sain kipulääkettä. Olisivat päästäneet samana iltana kotiin (en olisi ollut kotona yksin), mutta pienen kuumeen takia halusin olla yön yli. Ajoin seuraavana päivänä 7 km kotiin.

Kivut ovat olleet siedettäviä ja vähentyneet koko ajan, käytän vain miedompaa särkylääkettä nyt. Kovempaa otin viimeksi toissa-aamuna. Sairasloma (käytännössä viikko)loppuu sunnuntaina ja olen varmaan työkunnossa.

• ##########

Minulta tutkittiin melkein vuoden kovaa kipua selässä,joka tuntui keski-selässä, lapojen alla, eikä kukaan osannut selittää mistä se johtui.Lääkäreiden mielestä se oli aivan käsittämätön paikka, koska yleensä ihmisillä on kipua vain ala-selässä.Luulivat että valitan turhasta. Sanoivat vaan että olen LAISKA, ja pitää harjoittaa selkälihaksia.(olen siis 15 vuotias tyttö)
      Ensin vuoden -05 heinäkuussa alkoivat kohtaukset jotka kestivät aluksi pari minuuttia ja sitten pitenivät yli tunnin pituisiksi. vähitellen kohtausten aikana kipu alkoi siirtyä mahan puolelle (pallean ja mahalaukun kohdalle)mutta tuntuivat edelleen kokoajan myös selän puolella.
      Sitten kivut muuttuivat yhtäjaksoisiksi, kesti monta viikkoa kipua jolloin en pysytynyt nukkumaan ollenkaan. Syöminenkin oli vastenmielistä. EN pystynyt syömöään muuta kuin mehukeittoa. Saatoin välilla olla monta yötä nukkumatta tuntia enempää, ja vihdoin nukahdin vain sen takia että olin niin loppuun väsynyt ettei keho enää pysynyt hereillä. Ja silloinkin nukuin vain pahimman väsymykseni yli. Olen ravannut myös fysioterapiassa.
      Sitten vihdoin kun tarpeeksi monta kertaa menimme lasten ja nuorten sairaalaan päivystykseen keskellä yötä, ja vielä monta kertaa, ne uskoivat että oikeasti koskee. Katsoivat mahaani ultraäänellä ja sanoivat että täällähän on kiviä! Mutta vieläkään eivät suostuneet leikkaamaan. Sitten taas monta kertaa kävimme päivystyksessä,ja lopulta ottivat osastolle ja leikkasivat seuraavana päivänä, KIIREELLISENÄ.
      Leikkauksesta on nyt 5 päivää ja kyllä nuo kivut olivat (vaikka tähystyksellä tehtiin) aivan KAMALAT kaksi päivää leikkauksen jälkeen. En päässyt sängystä sairaalassa yksin ylös, ja itkin suoraa huutoa sängyssä,kun hoitajat eivät suostuneet antamaan kunnon lääkettä, ennekuin vanhemmat pakotti. Ja morfiniahan ne antoivat. Sitten toisena päivänä pääsin kotiin, ja nyt on jo kaikki ihan mallillaa, ja kivutkin ovat toivottavasti loppuneet loppuiäksi !
      Jos joskus siis joudutte sairaalaan, älkää uskoko sitä kun hoitajat tuovat kaksi panadol tablettia ja sanovat että näiden PITÄISI riittää. Jos koskee, silloin kannattaa sanoa kovasti vastaan, kyllä sieltä löytyy sellaiset lääkkeet että kipu lähtee !!!

• sappirakkoo

Itsellä poistettiin sappirakko kun oli kipuja oik.alavatsassa ja satunnaisesti mahakipuja/turvotusta.Ultralla tarkastettiin sappirakko ja oli paisunut suureksi ja täynnä kiviä ja tulehtunut. Paska homma kun ei onnistunut tähystyksellä leikkaus haava puolesta mahasta kylkeen ja 6 viikkoa saikkua.Ei pahasti kipee ainut et huimaa.

• eilen illansuussa

Itseltäni poistettiin kumikkaita kiviä täynnä ollut sappirakko tähystyksellä eilen. Sairaalassa sain pariin otteeseen leikkauksen jälkeen kipulääkettä. Illalla pääsin jo kotiin. Nukuin tunnin parin pätkissä selällään koko yön. Tänään ei ole vielä kipulääkettä tarvinnut ottaa.

• hyvin mene

Minulta poistettiin sappirakko yhdeksän vuotiaana(nyt 18) ja siitä lähtien on ollut ripulia kovaa mahakipua viikossa kerran tai pari... Pitäisikö käydä jo lääkärillä kyselemässä?

• kanssa on
        hyvin mene kirjoitti:

Minulta poistettiin sappirakko yhdeksän vuotiaana(nyt 18) ja siitä lähtien on ollut ripulia kovaa mahakipua viikossa kerran tai pari... Pitäisikö käydä jo lääkärillä kyselemässä?

"ummetukset" loppuneet siihen kun sappi vietiin vuonna 03 !!
        Alussa oli tosi hauskaa kun sai ravata veskissä monta kertaa päivässä ja mahaa väänsi niin maan perusteellisesti, että mulla oli otsakin punasena sen jälkeen kun se kurakohtaus meni ohitse. Tavallisesti tämä kurakohtaus tulee ruuan jälkeen ja joskus kesken ruuansyönnin.
        Tällä hetkellä mulla ei ole enää niin pahana kuin se oli noin viiden vuoden ajan; nytkään ei juuri tarvi jängätä pöntöllä, että sen verran löysää on. Aina sitä pitää kuiteskin kun uuteen paikkaan tulee, enimmäiseksi katsoa että missä se veski on...
        Mulla auttoi lacto-seven tabletti siihen kuratouhuun. Kokeile; mulle riitti puoli tablettia per pvä. Nyt en ole käyttänyt muutamaan vuoteen mitään; ei niitä aina jaksa mättää; nyt kun mulla ei ole enää niin mahotonta tuo kuratus.

• seitsemänkymppinen

Minulta poistettiin sappirakko 23.4.2009. Kaikki piti sujua kolmessa päivässä.
      Sitten seurasi leikkausrumba.
      Toinen leikkaus alle viikossa. Tulehdusarvot nousivat pilviin.
      Sen jälkeen vajaan viikon päästä kurkun kautta tähystysoperointi , todennäköisesti tuloksetta. Helatorstai aattona 21.5 klo 16 uudelleen leikkaus n. 4,5 tuntia ja veripusseja kului saman verran. Sen jälkeen on vasta alkanut toipuminen. Paino putosi operoinnin aikana 86 kg:sta 72 kg:oon. Arvaa naurattaako???

• Koetinkivi

Heissan! Multa poistettiin viime viikon torstaina sappirakko ja perjantaina pääsin kotiin. Nyt siis mennään yhdeksättä päivää leikkauksesta. Kivut käytännässö poissa, pientä vihlontaa nyt kun tikit alkaa sulamaan. Ylin haava aika tiukaksi kiristetty, se eilen vähän osoitti mieltään, taisin edellispäivänä sen verran rasittaa sitä..
        Huonoa oloa podin ennen leikkausta 8kk, ihan kunnon kuvotusta ja ruoan jälkeen tuli aina n. 2-3h päästä huono olo. Nyt leikauksen jälkeen on ollut jo pari kertaa samanlainen olo, kuuluu kuulemma asiaan.. Kauan teillä on mennyt että on huono olo lähtynyt? Ja kuinka nopeasti olette pysytyneet aloittamaan liikunnan?
        Kaksi viikkoa mulle määrättiin saikkua ja senkin jälkeen ei vielä suositella nostoja.

• hei sinulle, minulta leikattiin sappirakko pois viisipaivaa sitten portugalissa. ja nyt olen jo parempi mutta kivut alussa olivat todella hirveat. minulle luvattiin tahystys leikkaus myos, mutta idiootti laakari veti 25 sentin haavan ja veren ulostulo putkireika paalle. sairaalassa kolme ekaa paivaa. ja ekanapaivana pistivat kaveleen heti. niin ja ei tikkeja vaan metalliniitit pitaa haavan yhdessa. minulla on sairaslomaa kaksiviikkoa ja myos hyvin fysiikaalinen tyo. toivon sinulle pikaista paranemista.kylla ne kivut siita pikkuhiljaa vaimenee.
      terv, portugalista. repa

• sappirakoton

Avoleikkauksella tuossa viime viikon alkupuolella, sairaalassa olin 10 vrk ja viiden viikon sairasloma. Lääkityksenä nyt panadol 1G x 3 ja litalgin 500 x 3 siis vuorokaudessa. Lyhyetkin kävelylenkit nopeuttavat toipumista eli ei kannata jäädä punkkaan potemaan.
        Menin päivystykseen ni siksi reissu kesti ja olin välillä tehollakin.

• jännäri

Sappirakko poistettiin vajaa viikko sitten. Sisältö oli soraa, jollaiseksi itsekin luokittelisin kun yritin katsoa ultrakuvaa. Minulla oli ensimmäiset kivut toista vuotta sitten eli joulukuu 2009. Sitten joskus puolen vuoden päästä keväällä 2010 kun tein lumitöitä auringossa pari tuntia juomatta. Kesä meni ja söin mansikoita, omenia ja paprikaa ja puoleen vuoteen ei mitään. Syksyllä alkoi usean kerran kauheat kivut. Pallea nousi melkein pystyyn ja myös selkä puolelle koski. Kontallaan pystyi jotenkin olemaan. Kun menin joulun alla sairaalaan yöllä päivystykseen, katseltiin keltasuutta ja otettiin kokeita. Maksa-arvot olivat aivan kauheet. Otettiin ultakuva ja sen jälkeen pääsin nopeasti tähystysleikkauukseen. Minä olen 69 v. hyväkuntoinen ja olen ollut tähystyksen jälkeen heti suh. hyvässä kunnossa. Olen alkupäivinä päivisin lepäilly mutta myös jo 3 päivän jälkeen ajoin autoa ja tehny pienen kävelylenkin. Buranaa määrättiin aluksi, muitta en tarvitse särkyyn vaan muuten kai tulehduslääkkeeksi. Olen tosi onnellinen kun kohta voi syödä mitä vaan. Niin ja maksa-arvot oli palannut normaalitasolle kun ei sora tuki tiehyitä maksaan.

• Tyttö ilman sappea

Itseltäni leikattiin tähystyksellä sappi pois, kun olin 19-vuotias. Vuoden kestin kaameita yläselkä / ylävatsa kipuja, ennen kuin tajusin mennä lääkärin puheille. Aluksi eivät lääkärit edes tutkineet kunnolla, väittivät vaan väliaikaisiksi selkäkivuiksi.

Kunnes sitten kivuit yltyivät niin, että viikon sisällä kahteen kertaan vietiin tajuttomana ambulanssilla sairaalaan. Monet monet kerrat kävin verikokeissa sekä tarkastamassa sydänkäyrät (ja äänet) röntgenkuvat otettiin ja viimeisenä päivystävä lääkäri soitti etäpäivystäjälle, kun häneltä "loppuivat keinot". Etäpäivystäjä lähetti ultraääneen, jossa paljastui kolme sappikiveä, sentin halkaisijaltaan.

Ihmeteltiin vanhempieni kanssa, miksei aikaisemmin lääkärit "tajunneet" lähettää "oikeisiin" kokeisiin. Selityksen saimme eräältä hoitajalta : sappivaivat ovat YLEENSÄ ylipainoisten keski-ikäisten naisten ongelma" siksi lääkärit eivät ilmeisesti edes miettineet kohdalleni kyseistä sairautta.

Tähystyksen jälkeen pääsin samana iltana kotiin vanhempieni luokse, pelkään sairaalaan yöksi jäämistä. (jouduttiin laittamaan katetri, koska unilääkkeet aiheuttivat sen, että virtsarakko ei toiminut). Hoitaja valitteli myös, että nuoret tytöt tuntuvat olevan kaikista huonoimpia paranemaan ja se kestää pitkään. Kuitenkin itse pystyin liikkumaan normaalisti ilman kipulääkkeitä jo kolmen päivän päästä.

Leikkauksesta on nyt kaksi ja puoli vuotta, ei minkäänlaista kontrollikäyntiä lääkärillä, muttei myöskään komplikaatioita ole tullut. Ainoastaan vatsa tuntuu olevan tosi herkkä ja menee syödessä helposti "kuralle". Maksa-arvot ovat myöskin aivan rajojen tuntumassa.

• vaiva1

minulta tähystämällä viime viikon keskiviikkona kiirellisenä illalla koko sappirakko pois viime hetkellä.Yritin saada aikaa lääkärille aamusta sain vain että hän soittaa torstaina, muuten ois menny elokuule asti, sain yhden neuvon että mene terveyskeskukseen siellä sanottin ei ole aikoja mene päivystykseen sinne jäin samalla siis tiistaina .Oli ripulia ja välillä kovaa ja tuskat pitkin päivää.tänään kysyttiin mitä sanottiin seurauksista kuulemma niitä on mutta mitä.

• Tykk1!

Minulta, 50v mies, leikattiin sappirakko tähystyksellä maanantaina, tiistaina pääsin kotiin. Vain leikkauspäivänä otin särkylääkettä. Sairaalaan jouduin jäämään kun oli hieman vuotoa ja oli laitettu letku sitä varten.
      Neuvottiin et kannattaa liikkua normaalisti, mutta ei rasittaa viikkoon. Eikä saunoa/uida viikkoon.
      Tiistaina kotiin tullessa jäin pari pysäkkiä ennen bussista pois ja kävelin loppu matkan. Keskiviikkona tein 4 km kävelylenkin. Palautuminen tuntuu edistyvän hyvin. Nukun hyvin. Jonkinlaisia tuntemuksia on jos mahaa painelee, mut se on normaalia kun sielä on kuitenkin tikuilla käyty. Kaikkiaan neljä reikää tehtiin yks kameralle ja loput instrumenteille, 2 kpl 15 mm ja 2 kpl 5 mm reikiä.
      Leikkaus tehtiin, ei kivien vuoksi, vaan aiemmin UÄssä oheislöytönä havaittu polyyppi sappirakossa.
      Ei oo mikään ruoka/juoma aiheuttanut mitään ongelmia, kuten luvattiinkin.

• Sappikivet

Sappileikkaus tehtiin minulle tähystyksellä keskiviikkona ja yön nukuin sairaalasssa. Neljäreikää mahassa, mutta tämä kivuliaisuus on yllättäny. Nyt on menny kaksipäivää ja pystyin laittaan ekan kerran sukat jalkaan. Vatsaaa kiristää ja puristaa, ei pysty kunnolla oikaisemaan selkää. Ruokakaan ei maistu.

Sain kolmenviikon sairasloman, kun työni on nostelua ja kumartelua. Tikit pois kymmenenpäivän päästä. Buraanakaan ei auta. Töihin ei kyl heti voi mennä, kun vaarana on tyrä ja uusi leikkaus.

Elämä ei ole ana helppoa. Auts.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      37
      2740
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      2398
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2084
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      39
      2025
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1748
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1359
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1005
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      972
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      924
    Aihe