Koiran kynsi "halki"

Hätä

Huomasin äsken ulkona ollessani että rotikkmme yksi etutassun kynsi on ns. "auki", haljennut. Jos ajattelisi että kynnellä on "kansi", niin se "kansi" on revennyt auki ja roikkuu siinä pienestä palasta enää kiinni. Koira lipoo kynttä, se näyttää siltä että voisi olla kipeä mutta ei arastele astua eikä juoksennella.
Kannattaako mennä eläinlääkärillä näyttämään vai paraneekohan itsestään?

4

20456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adalmiina

Minä veisin lääkäriin vaikka huomenna! Sitä ennen puhdista juoksevan veden alla tassu,laita tassuside ja rajoita riehumista. Tulehdusvaara!!!

• Pikku-Hukka

Meillä irtosi koiran ulkona riehuessa, koko kynsi, tai siis se kynnen kuori.
        Puhdistin puhdistusaineella, kun koko kuori saatiin pois ja parani ilman pngelmia, vahdin vain, ettei koira nuollut kynttä.
        Kyseessä oli kyllä se ylävarpaan kynsi etujalassa, sehän ei niin ole astuessa haitaksi, eikä käytössä, jotta tulehtuisi niin helposti, tai vaivaisi.

• Sadi

Omalla koiralla hajos noin 6 viikkoa sitten 2. ulommaiset kynnet mkolemmista etujaloista. Muutama viikko yritettiin pärjätä, mutta sitten ne repes lisää. Käytiin elukkalekurissa ja revenneet kynnet kuorittiin. Normaali koira syö antibioottikuurin, siteet vaihdetaan joka toinen päivä parin viikon ajan ja sitten onkin uudet kynnet jo kasvaneet takaisin.

Meillä operaatiosta on yli 3 viikkoa, eikä tietoakaan uusista kynsistä, mut meillä niitä ongelmia on kyllä muutenkin ollu, ei mitään uutta.

Kannattaa käyttää elukkalekurissa, jos kynsi on haljennu juureen asti. Kynsi pitäisi kuoria, elikkä suoni kauttaaltaan paljaaksi ja tassu side päälle. Muuten kynsi saattaa kasvaa epämuodostuneeksi ja rikkoutuu seuraavan kerran panjon helpommin. Jos kynsi ei ole haljennut juureen asti, vopi sen eläinlekurissa katkaista juuresta ja polttaa suonen, ettei vuoda.

Kun puhdistat kynttä Betadinella, niin vältät aika hyvin tulehdukset. Vinkkinä; laita koirallesi pari sukkaa siihen tassuun missä rikkoutunu kynsi on, ja laita leveällä teipillä kiinni, loppuu se kynnen nuoleminen saman tien. toimii hyvänä apuna ennenkuin viet koirasi lekuriin. Itse käytän parittomia sukkia apuna sisällä, kun ei nuo ideaalisiteet tahdo pysyä paikallaan muute, vaikka teippaiskin. Hyvin toimii.

Laita mailia jos tahdot enemmän/tarkempaa tietoa.

• ihmetteliä

kyselisin sellaista juttua kun koiramme takatassujen sivussa on kynnet samanlailla ku etu tassuissa siellä sivussa niin onko se normaalia kun on takatassuissakin? kun tutun koiralla ei ole sellaisia ja on samaa rotua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe