Unelma tollerista

eevi

Hei.

Haluaisin kuulla kokemusperäisiä mielipiteitä seuraavasta:
Olen jo pitkään suunnitellut ottavani kesällä koiran ja miettinyt tarkoin eri rotuja. Novascotiannoutaja kiinnostaa eniten ulkonäön ja runsaiden harrastusmahdollisuuksien perusteella.
Ainoa ongelma on siinä että olen opiskelija ja vuoden parin sisällä on muutto edessä luultavammin kerrostaloon.

Itse olen sitä mieltä että tiettyjen koirien kuuluu saada olla maalla ja se huolestuttaa. Pyrin asumaan mahdollisimman lyhyen ajan kerrostalossa, koska itse rakastan tilaa ympärilläni.
Tämän vuoksi haluan koiran, josta on iloa myös tulevaisuudessa.

Tietysti koira saisi paljon liikuntaa ja saisi juosta irti. Myös erilaisiin harrastusmahdollisuuksin olisi mukava tutustua. Koirista on kokemusta ja varsinkin vilkkaista sellaisista.
Sanokaapas nyt, onko tolleri oikea valinta minulle?

19

4543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noutajan omistaja

      Niin. Omistan justiin tuollasen novascotiannoutajan. Hankin sen kun asuin vielä omakotitalossa, mutta muuttaessani epämääräisiin opiskelijabokseihin, päädyin lahjottamaan koirani vanhemmilleni.. Ainakin tämä meidän tolleri on aika lihoavaa sorttia ja tarvii paljon liikuntaa. Se on myös erittäin seurallinen otus ja kaipaa ihmisiä ympärilleen.

      Tolleri on kuitenkin todella fiksu niin hyvässä kuin pahassakin.. ja äärimmäisen itsepäinen. Eli se on parempi kouluttaa aika hyvin tai se on täysin mahdoton..

      Kysehän näissä koira-asioissa on aina siitä kuinka paljon on valmis uhraamaan aikaansa koiralle, sitä ei voi jättää yöksi yksin ja sen liikkumisesta erityisesti pienessä kerrostaloasunnossa asuttaessa on pystyttävä huolehtimaan. Omasta mielestäni edes tuollaiset keskikokoiset koirat (isoista puhumattakaan) eivät kuulu kerrostaloihin.

      • Riidda

        "...Omasta mielestäni edes tuollaiset keskikokoiset koirat (isoista puhumattakaan) eivät kuulu kerrostaloihin." En ymmärrä mitä eroa sillä on asuuko koira isossa vai pienessä talossa, jos se saa kumminkkin rodulle tarpeellisen ja ennenkaikkea tärkeän liikunnan (joka sisältää tottakai kaiken kyseiselle rodulle sopivan liikunnan). Hyvin koulutettu koira pystyy elämään pienemmissäkin tiloissa, eli lähinnä kyse on siitä, miten sen koiran kouluttaa. Totta on että kyse on siitä kuinka paljon aikaa jaksaa/ehtii koiralle uhraamaan. Koiran oikeaoppinen koulutus voi olla vaikeaa ja aikaavievää, mutta mikäli se koulutus suoritetaan ihan KUNNOLLA, niin kyllä koiran voi yöksi yksin jättää. Jokainen koira tulisi pienestä pitäen opettaaa olemaan yksin. Hieman myöhässä olen, mutta jäin niin hemmetisti kaivertamaan napaa tuo "noutajan omistajan" kommentti, ihan näin laukeuden noutajakoirayhdistyksen keulahahmona tulin asian ilmoittamaan.


    • ...

      Perheessämme asuu kaksi yliaktiivista rotua bortsu ja aussie, lisäksi vähän rauhallisempi seropi. Liikunnalla ei saa väsytettyä koiraa oikealla tavalla. Huonoimmissa tapauksissa sen kunto vain kasvaa ja koira stressaa. Tolleri on pikkuisen samansuuntainen rotu.

      Eli koira tarvitsee jonkinnäköistä aivotyöskentelyä. Tunti päivässä riittää väsyttämään meidän koiria sopivasti. Silloin kun ne ovat henkisesti väsyneitä, ovat myös fyysisesti väsyneitä, eivätkä tarvitse mitään kahden tunnin lenkkiä. Meidän koirat on aina auki, joten lenkitkin ovat tietysti ihan erilaisia kun remmilenkit.

      Tollerista pitää muistaa, ettei se ole mikään mini-kultsu. Se todella tarvii itselleen harrastuksen/harrastuksia eikä ole siitä helpoimmasta päästä koira.

      Aktivoida voit monella tavalla: toko, agility, nenätyöskentely, ongelmanratkominen, tasapainoilu, temppujen opettelu, vesipelastus, jälki, haku, raunio ym. ym. sitten vielä nämä noutajien NOU, NOME, MEJÄ jne.

      Koira kuin koira sopii kerrostaloon. Meillä on omakotitalo yht. 300 m2 kolmessa tasossa. Ei meidän koirat sisällä ollessaan liiku juuri mihinkään kun ne lepäilevät. Ihan sama oltaisiinko yksiössä vai täällä. Samoissa paikoissa makoilevat. Eli kerrostalo ei ole se este.

      Ennemminkin sinun pitää kysyä itseltäsi, oletko valmis kouluttamaan koirasi hyvin ja tarjoamaan sitä aktiviteettia mitä rotua vaatii?

      En ole muuten koskaan ymmärtänyt noita koiran lihomistarinoita. Millä sen saa lihoomaan jos se joka päivä saa saman verran ruokaa? Jos sitä on liikaa, niin luonnollisesti ruokaa vähennetään. Jos koira saa harrastuksissa makupaloja, ne vähennetään ruuasta.

      • Deena78

        ...-nimimerkillä olikin hyviä mietteitä.

        Meillä on kohta vuoden ikäinen tolleri ja asumme rivitalossa. Nyt pentu on siinä iässä, että sisällä lähinnä lepäilee ja puuhastelee omien lelujen ja puruluiden parissa. Sisällä etsitään välillä myös nameja yms. pientä aktiviteettiä.

        Ensimmäisinä kuukausina tosin meno oli sisälläkin aikamoista rallia ja iltaisin vasta rauhoituttiin nukkumaan...

        Tolleri tarvitsee todellakin paljon liikuntaa, vapaana varsinkin ja juuri sitä aivopuuhaa. Kyllä tolleri kerrostaloon sopii, kunhan saa tarpeeksi virikkeitä ja jaksat paneutua kunnolliseen koulutukseen. Vaikka tolleri näyttää "söpöltä", luonne ja koulutus ei ole sieltä helpoimmasta päästä.

        Tutki rauhassa rotua, ota yhteyttä kasvattajiin tai jos paikkakunnallasi (tai lähellä) on tolleri ry:n toimintaa, käy vaikka heidän tapaamisissa katsomassa ja tutustumassa rotuun. Yhteistiedot löytyvät novascotiannoutajat ry:n sivuilta.


    • eevi

      Kiitoksia kaikille vastanneille.
      Perheelläni on nyt 8 vuotias koira, joka on meillä ollut pennusta asti, erittäin vilkas yksilö joka tarvitsee paljon puuhaa ja juoksemista joten kokemusta on "touhotassuista".

      Haluaisinkin juuri koiran, joka jaksaa olla
      kiinnostunut eikä vain nökötä olohuoneen sohvalla.
      Koirastahan tulee perheenjäsen ja kumppani moneksi moneksi vuodeksi, joten sen viihtyvyydestä ja hyvinvoinnista on huolehdittava.
      Eikös vain?

      Täytyy tosiaan ottaa yhteyttä lähellä sijaitseviin kasvattajiin ja käydä koiria livenä katsomassa ja tutustua rotuun. Miettimisaikaa varasin kesään asti juuri sen vuoksi ettei tule tehtyä hätäisiä päätöksiä.

      • ...

        On olemassa kaikenkarvaisia kasvattajia myös. Kannattaa valita niistä sitten sellainen, jonka koirat tuntuvat sinulle parhaiten sopivilta.

        Käy ihmeessä lukemassa vielä sivut:
        http://www.tollerit.fi/ ja sieltä yläreunasta valitset otsikon pentuvälitys, teksti, joka aukeaa (pennun osto-opas) on todella hyvin kirjoitettu tollereista. Sieltä löydät myös pentuvälityslista, josta löydät syntyneitä ja suunniteltuja pentuja. Tässä asiassa ei sitten pitäisi hinta ratkaista. Pentuja on monen hintaisia, mutta myös "erilaatuisia". Muista kysellä kasvattajalta paljon.


      • Nansku
        ... kirjoitti:

        On olemassa kaikenkarvaisia kasvattajia myös. Kannattaa valita niistä sitten sellainen, jonka koirat tuntuvat sinulle parhaiten sopivilta.

        Käy ihmeessä lukemassa vielä sivut:
        http://www.tollerit.fi/ ja sieltä yläreunasta valitset otsikon pentuvälitys, teksti, joka aukeaa (pennun osto-opas) on todella hyvin kirjoitettu tollereista. Sieltä löydät myös pentuvälityslista, josta löydät syntyneitä ja suunniteltuja pentuja. Tässä asiassa ei sitten pitäisi hinta ratkaista. Pentuja on monen hintaisia, mutta myös "erilaatuisia". Muista kysellä kasvattajalta paljon.

        Hei

        Olen lukenut todella paljon Tollereista ja rotu kiinnostaa todella. Asun kerrostalossa yksin ja töissä käyn normaalin työpäivän, mutta muuten aikaa jää mainiosti koiran kanssa harrasteluun/oleskeluu/lenkkeilyyn. Lähes koko elämäni perheelläni on ollut koiria ja ne ovat olleet pääasiassa ulkokoiria. Olen harrastanut agilityä aikaisemmin ja se kiinnostaa nyt myös. Minua kiinnostaa rotu myös juuri tämän vilkkauden perusteella, saisi minunkin elämääni liikettä.

        Kuinka nopeasti teidän pennut ovat oppineet sisäsiisteiksi? Oletteko heti aloittaneet koulutuksen, kun pentu tulee perheeseen? Koira tulisi olemaan minun mukanani lähes joka paikassa. Haittana tietty on, että minulla ei ole autoa, joten yleisillä kulkisin paljon. Koirahan oppii kyllä hyvin tähänkin. Tolleria en ole vielä nähnyt koskaan luonnossa, joten onko se miten paljon pienempi kultaistanoutajaa? Korkeudet tiedän, mutta pituus nenänpäästä hännänpäähän? Rotu on kyllä ihana. Toinen vaihtoehto on ollut mittelspitz, joka kiinnostaa. Taidan jatkaa vielä tietojen haalimista!


      • ...
        Nansku kirjoitti:

        Hei

        Olen lukenut todella paljon Tollereista ja rotu kiinnostaa todella. Asun kerrostalossa yksin ja töissä käyn normaalin työpäivän, mutta muuten aikaa jää mainiosti koiran kanssa harrasteluun/oleskeluu/lenkkeilyyn. Lähes koko elämäni perheelläni on ollut koiria ja ne ovat olleet pääasiassa ulkokoiria. Olen harrastanut agilityä aikaisemmin ja se kiinnostaa nyt myös. Minua kiinnostaa rotu myös juuri tämän vilkkauden perusteella, saisi minunkin elämääni liikettä.

        Kuinka nopeasti teidän pennut ovat oppineet sisäsiisteiksi? Oletteko heti aloittaneet koulutuksen, kun pentu tulee perheeseen? Koira tulisi olemaan minun mukanani lähes joka paikassa. Haittana tietty on, että minulla ei ole autoa, joten yleisillä kulkisin paljon. Koirahan oppii kyllä hyvin tähänkin. Tolleria en ole vielä nähnyt koskaan luonnossa, joten onko se miten paljon pienempi kultaistanoutajaa? Korkeudet tiedän, mutta pituus nenänpäästä hännänpäähän? Rotu on kyllä ihana. Toinen vaihtoehto on ollut mittelspitz, joka kiinnostaa. Taidan jatkaa vielä tietojen haalimista!

        http://www.tollerit.fi/

        Kannattaa lukea ko sivut huolella läpi. Sieltä löydät tietoa.

        Sisäsiisteys on ehkä koirakohtaista, mutta mitä useammin olet valmis viemään koiraasi ulos, sen nopeammin se oppii. Meidän nuorin tulokas aussie, on reilu 4 kk ja aika siisti jo.

        Mittelspitz ja tolleri ovat kyllä aikas eri luontoisia.


      • PKP
        ... kirjoitti:

        http://www.tollerit.fi/

        Kannattaa lukea ko sivut huolella läpi. Sieltä löydät tietoa.

        Sisäsiisteys on ehkä koirakohtaista, mutta mitä useammin olet valmis viemään koiraasi ulos, sen nopeammin se oppii. Meidän nuorin tulokas aussie, on reilu 4 kk ja aika siisti jo.

        Mittelspitz ja tolleri ovat kyllä aikas eri luontoisia.

        Meidän perheen punaturkista tuli sisäsiisti
        n.4-5 kk:n iässä. Tietysti muutama vahiko sattunut sen jälkeenkin, mutta niistä saa omistaja tuijotella itseään peiliin.

        Näistä aktivointi ja koulutus jutuista sen verran, että ei tolleri ole mahdoton. Itse kuvittelin kun luin juttuja tollerista, että se on TOSI vaativa ym. Itseasiassa perusjutut opittuaan siitä on tullut oikein lutunen tapaus.
        Sopivassa suhteessa vähän kaikkea koiralle. Tollerit kyllästyy yhteen ja samaan aika äkkiä ja sen ne osaa sitten näyttää :)

        Kärsivällisyyttä ja huumorintajua tollerin kanssa eläjällä täytyy olla :)


      • ,,,

        Meidän tolleri ei ole mikään aktiivinen tapaus. Eli kannattaa muistaa sekin, että rodun sisällä on eroja.

        Itsekin kaipasimme juuri sellaista aktiivista koiraa, olemme lapseton pariskunta ja meillä oli toiveena saada vähän vilskettäkin elämään. Ei ole kuitenkaan tästä koirasta sitä löytynyt. Välillä tuntuu pahaltakin yrittää koiraa pikkupakolla innostaa touhuihin, sillä mielellään olisi vaan. Toisten koirien kanssa leikkiminenkin olisi sen mielestä vain samojen pissien haistelua, ei minkäänlaista riehumista, kaikkia uusia asioita tuijottaa liikkumatta minuutteja, ennen kuin pikkuhiljaa laahautuu niihin lähemmin tutustumaan. Koira on siis terve ja vasta kolmevuotias. Harrastamme agilitya, tokoa, pikkusen palveluskoira touhuja ja isäntä metsästää koiran kanssa. Lihaskunto on koiralla hyvä, lepoa sopivasti, syö aktiivisen koiran ruokaa ja lähes päivittäin on aivotyöskentelyä. Silti koira ei ole mikään vilkas, vaan erittäin rauhallinen.

        Itse tästä lähtien lähden miettimään, jos vielä viriilimpiä koiraa myöhemmin elämässä kaipaamme, setteriä tai sileäkarvaistanoutajaa.


      • ...
        ,,, kirjoitti:

        Meidän tolleri ei ole mikään aktiivinen tapaus. Eli kannattaa muistaa sekin, että rodun sisällä on eroja.

        Itsekin kaipasimme juuri sellaista aktiivista koiraa, olemme lapseton pariskunta ja meillä oli toiveena saada vähän vilskettäkin elämään. Ei ole kuitenkaan tästä koirasta sitä löytynyt. Välillä tuntuu pahaltakin yrittää koiraa pikkupakolla innostaa touhuihin, sillä mielellään olisi vaan. Toisten koirien kanssa leikkiminenkin olisi sen mielestä vain samojen pissien haistelua, ei minkäänlaista riehumista, kaikkia uusia asioita tuijottaa liikkumatta minuutteja, ennen kuin pikkuhiljaa laahautuu niihin lähemmin tutustumaan. Koira on siis terve ja vasta kolmevuotias. Harrastamme agilitya, tokoa, pikkusen palveluskoira touhuja ja isäntä metsästää koiran kanssa. Lihaskunto on koiralla hyvä, lepoa sopivasti, syö aktiivisen koiran ruokaa ja lähes päivittäin on aivotyöskentelyä. Silti koira ei ole mikään vilkas, vaan erittäin rauhallinen.

        Itse tästä lähtien lähden miettimään, jos vielä viriilimpiä koiraa myöhemmin elämässä kaipaamme, setteriä tai sileäkarvaistanoutajaa.

        Ei tarvi vaihtaa rotua. Pentutestaus on tätä varten. Siinä selviää mikä pentu sopii kellekin ostajalle. Ei tarvi ostaa sikaa säkissä. Samoin pitää valita kasvattaja hyvin. Jos haluatte työlinjaista koiraa, kaikki näyttelylinjaiset kasvattajat saatte unohtaa.


      • ,,,
        ... kirjoitti:

        Ei tarvi vaihtaa rotua. Pentutestaus on tätä varten. Siinä selviää mikä pentu sopii kellekin ostajalle. Ei tarvi ostaa sikaa säkissä. Samoin pitää valita kasvattaja hyvin. Jos haluatte työlinjaista koiraa, kaikki näyttelylinjaiset kasvattajat saatte unohtaa.

        voipi muuten olla. Koira on loistava noutaja metsällä. Kun kysyttiin kasvattajalta millaisia metsästystovereita vanhemmat ovat sano, että heillä on vain näyttely koiria, eivät ole metsällä käyneet... Pentu kuitenkin kulki aivan pienestä metsällä ja oppi hyvin hommaansa.

        Ehkä meidän aktiivi käyttöön olisi todellakin pitänyt etsiä muuta kuin näyttly vanhempien pentua. Mutta vanhemmat olivat kyllä vöyhkiä kun tavattiin, sellaisia minkälaisia oletin kaikkien tollereiden olevan.


      • ...
        ,,, kirjoitti:

        voipi muuten olla. Koira on loistava noutaja metsällä. Kun kysyttiin kasvattajalta millaisia metsästystovereita vanhemmat ovat sano, että heillä on vain näyttely koiria, eivät ole metsällä käyneet... Pentu kuitenkin kulki aivan pienestä metsällä ja oppi hyvin hommaansa.

        Ehkä meidän aktiivi käyttöön olisi todellakin pitänyt etsiä muuta kuin näyttly vanhempien pentua. Mutta vanhemmat olivat kyllä vöyhkiä kun tavattiin, sellaisia minkälaisia oletin kaikkien tollereiden olevan.

        On jopa sellaisia kasvattajia, jotka antavat takuun pennusta. Eli jos ei sovellu siihen käyttöön mihin on hankittu, saa palauttaa ja ottaa uuden pennun tilalle. (Kuka sitten lähtee tällaiseen touhuun, että antaa perheenjäsenen takaisin on eri juttu). Mutta luulisin, että se pentutestaus olisi se juttu millä selviää aika pitkälti minkälainen pennusta tulee. Meidän kolmas koira on pentutestattu ja on kyllä juuri sellainen kun haettiin (ei tolleri, vaan aussie). Paha vaan, ettei ole ollut yhtä valveutunut ennemmin. Kaksi muuta koiraa ei ole ihan sieltä ihannepäästä, mutta rakastettavia kaveruksia ja harrastuskoiria kuitenkin.


      • taipumukset
        ,,, kirjoitti:

        voipi muuten olla. Koira on loistava noutaja metsällä. Kun kysyttiin kasvattajalta millaisia metsästystovereita vanhemmat ovat sano, että heillä on vain näyttely koiria, eivät ole metsällä käyneet... Pentu kuitenkin kulki aivan pienestä metsällä ja oppi hyvin hommaansa.

        Ehkä meidän aktiivi käyttöön olisi todellakin pitänyt etsiä muuta kuin näyttly vanhempien pentua. Mutta vanhemmat olivat kyllä vöyhkiä kun tavattiin, sellaisia minkälaisia oletin kaikkien tollereiden olevan.

        Onhan ne taipumukset siellä vaikka vanhempia ei metsällä käytetäkkään. Oma tolloni toimii hyvin metsällä vaikka sen vanhemmat eivät myöskään metsällä käy.


    • Harkitse tarkkaan

      Oman kokemukseni perusteella kehoittaisin vielä harkitsemaan rotuvalintaa. Vaikka sinulla aikaa vielä onkin (varsinkin, jos asut kotona), tiedän kokemuksesta, että opiskelijan aika on usein kortilla. Opiskeluaikana on myös mukava viettää aikaa iltaisin opiskelukavereiden kanssa. Tähän kuvioon koira, saati aktiivinen tolleri ei välttämättä sovi.
      Minulla oli opiskeluaikana (7 vuotta)kaksi koiraa. Tästä syystä en päässyt mukaan opiskelijaillanviettoihin ym. Tosin mieheni kanssa löysimme yhteisen harrastuksen koirien kanssa puuhastelusta =) On kuitenkin iso asia jättää jatkuvasti illanvietot väliin. Kysymys on valinnasta.
      Oma tollerini on nyt vuoden ikäinen ja todella touhukas pakkaus. Kolmen lapsemme kanssa sillä on puuhaa päivin ja illoin silloin, kun emme ole ulkoilemassa tai harrastamassa.
      Jos touhua ei koko päivänä jostain syystä ole, koiramme osoittaa herkästi mieltään heittäytymällä "hankalaksi". Se kiipeää sohvan selkänojalta niskaan puuhkaksi ja työntää kuononsa suun eteen niin, ettei uhri voi liikkua. Samalla se heiluttaa hännällään toiselta puolelta silmiin niin, ettei uhri voi katsoa televisiota, lukea, tm. Tai sitten se raapii kahden minuutin välein takaovea päästäkseen ulos. Muitakin keinoja on, mutta nämä lienevät käytetyimmät ;) Jo nämä saavat ihmisen yleensä keksimään jotakin mukavaa actionia.

    • tollerista

      Nyt ensinnäkin unohdat sen tollerin ulkonäön. Voi kuinka moni onkaan tullut huijatuksi sen suloisuuden vuoksi.
      Etenkin nuorena tolleri on todella haastava.

      Mielestäni helpompiakin rotuja on. Tolleri on kekseliäs ja se kyllästyy nopeasti. Tämä pitää mielestäni paikkansa vaikka vilkkauden kanssa eroja onkin suuresti. Vaikka se haluaa oppia uutta niin samoja asioita ei moneen kertaan voi jankata tai koiran mielenkiinto menee nollaan. ja kun ei huvita tehdä niin sitten ei tehdä.

      Tolleri on myös hyvin herkkä koira. Sille ei saa huutaa, rähjätä ja jotkut yksilötä eivät kestä painostusta josta joku muu rotu ei olisi moksiskaan. Keksiliäisyyttä vaaditaan ja hermoja.

      Tolleri vaatii myös ehdottomasti harrastuksia. Se on harrastuskoira. Lajin sisällä on eroja ja joku koira tulee varmasti toimeen pienellä puuhalla mutta lähdetään siitä että sen kanssa on harrastettava.

      Kerrostalon asumisen ongelman voit unohtaa. Tolleri soveltuu sinne ihan yhtä hyvin kuin maallekin kunhan vain saa liikuntaa ja aktiviteettia.

      Onko sinulla opiskelijana siihen aikaa? Itselläni ei ainakaan olisi ollut.

      • eevi

        Olen jo sen verran perehtynyt rotuun että tiedän näiden koirien olevan hyvin virkeitä ja aktiivisia, se ei olisikaan missään nimessä ollenkaan huono puoli, juuri sellainen koira minua kiinnostaa.

        Opiskelijana ainoa asia, mikä tässä huolettaa, on asuminen koiran kanssa tulevaisuudessa kerrostalossa ja opiskelijan budjetilla se ei kovin iso tule olemaan.
        Sen verran välitän eläimistä ja niiden hyvinvoinnista että tarkkaan harkitsen onko se koiralle käypä ratkaisu.

        Aikaa ja huomiota eläimille aina riittää, siitä se ei ole koskaan kiinni.
        Vaikka kuinka mielelläni tollerin ottaisinkin, ehkä on parempi koittaa odottaa että saa enemmän tilaa koiralle ja mahdollisimman hyvän elinympäristön.


      • ,,,
        eevi kirjoitti:

        Olen jo sen verran perehtynyt rotuun että tiedän näiden koirien olevan hyvin virkeitä ja aktiivisia, se ei olisikaan missään nimessä ollenkaan huono puoli, juuri sellainen koira minua kiinnostaa.

        Opiskelijana ainoa asia, mikä tässä huolettaa, on asuminen koiran kanssa tulevaisuudessa kerrostalossa ja opiskelijan budjetilla se ei kovin iso tule olemaan.
        Sen verran välitän eläimistä ja niiden hyvinvoinnista että tarkkaan harkitsen onko se koiralle käypä ratkaisu.

        Aikaa ja huomiota eläimille aina riittää, siitä se ei ole koskaan kiinni.
        Vaikka kuinka mielelläni tollerin ottaisinkin, ehkä on parempi koittaa odottaa että saa enemmän tilaa koiralle ja mahdollisimman hyvän elinympäristön.

        Vaikka meidän koira rauhallinen onkin, niin silti voin kai yleistää, ettei mikään koira sisällä ole aktiivinen. Aivan sama minkäkokoisessa kopissa asutte, koira ei kuitenkaan tarvitse sisällä tilaa juostakseen tai muuta, koira makaa suurimman osan sisällä olo ajasta, nukkuu, syö luuta, kiehnää, ei se sisätiloissa lääniä tarvitse. Koulutuksessa ja aktiviteetin puutteessa vika jos koira sisällä riehkaa, pentu tietenkin mahtuu riehumaan pienemmässäkin tilassa.

        Mutta budjetti muuten... Olen yrittänyt koiralle vaikka mitä ruokaa, nyt on löytynyt sellainen aktiivisen koiran ruoka, jonka kanssa meidänkään koira ei vaikuta täysin vetämättömältä, se on ruuan myötä hiukan piristynyt. Sitä ruokaa ei tietenkään marketeista saa. Eli jos aikoo koiraansa ruokkia suhteellisen laadukkailla ruuilla, saattaapi mennä yli opiskelijan budjetin. Itselläni oli ainakin opiskeluaikana niin pienet tulot, että jos tämän hintaista koiran ruokaa olisin ostanut, niin itselleni olisi jäänyt rahaa vähemmän omaan ruokaani kun menee koiranruokaan kuussa.


      • tohelo koira
        ,,, kirjoitti:

        Vaikka meidän koira rauhallinen onkin, niin silti voin kai yleistää, ettei mikään koira sisällä ole aktiivinen. Aivan sama minkäkokoisessa kopissa asutte, koira ei kuitenkaan tarvitse sisällä tilaa juostakseen tai muuta, koira makaa suurimman osan sisällä olo ajasta, nukkuu, syö luuta, kiehnää, ei se sisätiloissa lääniä tarvitse. Koulutuksessa ja aktiviteetin puutteessa vika jos koira sisällä riehkaa, pentu tietenkin mahtuu riehumaan pienemmässäkin tilassa.

        Mutta budjetti muuten... Olen yrittänyt koiralle vaikka mitä ruokaa, nyt on löytynyt sellainen aktiivisen koiran ruoka, jonka kanssa meidänkään koira ei vaikuta täysin vetämättömältä, se on ruuan myötä hiukan piristynyt. Sitä ruokaa ei tietenkään marketeista saa. Eli jos aikoo koiraansa ruokkia suhteellisen laadukkailla ruuilla, saattaapi mennä yli opiskelijan budjetin. Itselläni oli ainakin opiskeluaikana niin pienet tulot, että jos tämän hintaista koiran ruokaa olisin ostanut, niin itselleni olisi jäänyt rahaa vähemmän omaan ruokaani kun menee koiranruokaan kuussa.

        kyllä meidän koira harrasti sisälläkin leikkimistä,iso koira oli labbis uros ,sääli olisi ollut pitää sitä esim jossain yksiössä mistä se olisi jo "puolet täyttänytkin".myöskin koirallamme oli aktiviteettia ulkonakin päivittäin pitkien lenkkien jälkeen tietysti huilas.puhumattakaan isojen koirien pentu ajasta labbiskin reuhkaa useamman vuodenkin, vaikka kuinka opettas ja ois aktiviteettia, vasta n5 v jälkeen ne alkavat olla parhaassa iässä, enin höyry on tasaantunu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2710
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1738
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1211
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      49
      932
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      816
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe