Happo-emäs -tasapaino?!

Help me

En ymmärrä yhtään, mistä on kyse. Kuinka muutan reumaa sairastavan lapseni ruokavalion happo-emästasapainon suotuisaksi? Mistä tästä saa tietoa? Mitä käytännön konsteja? En tajua koko juttua, voitteko vääntää rautalangasta.

22

25863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä tuonne

      homeopatian puolelle?!

      • Hietsu

        No ei taatusti ole kuulu eikä oo mitään tekemistä sen kanssa.


    • netissä paljon

      hei
      oletko jo selaillut netissä happo-emästasapaino -haulla löytyviä sivuja? Sieltä saa kyllä aika nopeasti jonkinlaisen yleiskuvan.
      (Mut ei kannata rynnätä ostaan jotain ihme-jauheita vaan tehdä ruokavaliolla tasapainotus).

      Jotkut ruoka-aineet muodostaa elimistössä happamuutta ja jotkut emäksisyyttä. Niitä emäksistä 'jäämää' synnyttäviä elintarvikkeita suosimalla saa tuon tasapainon hyväksi.
      Luulisi että terveyskeskuksessa ja sairaalassakin olisi asiasta kirjasia saatavana. Kirjastossakin.

      Parasta varmaan olisi, jos voisit oman paikkakuntasi esim sairaalan ravitsemusterapeutille saada ajan. Tai paikallinen Martta-yhdistyskin voisi auttaa, tapaisit jonkun henkilön ja kaikessa rauhassa hänen kanssa selvittelet tuon ruoka-homman.

      En halua mainostaa mitään tuotteita, mutta esim tällä sivulla on aika selvästi esitetty asia.
      http://www.yourlife.fi/happoemas.html

      "Vihreät vihannekset ovat pääsääntöisesti emäksisiä, erittäin emäksisiä kasveja ovat muun muassa kurkku, oraat ja idut"

      - eli pitäisi suosia noita edellämainittuja ruokavaliossa, ja jättää pois ja vähentää happamuutta tuottavien ruoka-aineiden käyttöä:

      "Happamuutta kehossa lisäävät mm. kahvi ja tee (myös vihreä tee) liha, kananmuna, juusto, maito sekä muut maitotuotteet, sokeri, valkoiset jauhot, makeutetut ja pastöroidut tuoremehut sekä alkoholi. Myös kaikista viljoista muodostuu happoja samalla tavalla kuin lihasta tai kalasta. Vilja (varsinkin täysjyvä) voivat vaikutukseltaan olla jopa voimakkaampia kuin liha."

      tämäkin lainaus tuolta sivulta.Asiasta on varmaan olemassa hyviä kirjoja, olisko esim Paula Heinosella?
      --
      Olis meille jokaiselle tuo emäksisempi ruokavalio varmaan paikallaan! Ainakin mulle...
      Tsemppiä sulle, opiskeluahan tää koko elämä nykyisin näyttää olevan ;D

      • Liike

        Linkin tarjoama liike hipoo uskonnollista liikettä fanattisuudessaan. Ja perustuu vahvasti markkinointiin, ja kalliisiin tuotteisiin. Liikkeen vetäjillä ei ole kontaktipintaa todellisiin terveysongelmiin. Terveysalan koulutusta liikeen johtajilla ei ole.

        Aloitat vain vihreän jauheen juomisen ja syöt vain heidän antamien ohjeiden mukaan. Jos ongelmia tulee, ne ovat liikkeen käsityksen mukaan puhdistumisoireita.

        Liikkeen harjoittamasta parannusohjelmasta puuttuu vastuukysymykset kokonaan. Varmasti liikkeen tarjoamilla elintapamuutoksilla on hyviäkin puolia, mutta riskit on tyystin unohdettu.


    • Hietsu

      Oon toteuttanu tuota happo-emästasapainoruokavaliota reumassa muutamia kymmeniä vuosia. On paljon kokemustietoa.
      Jos haluut jutella, kirjoita [email protected]

      • jos kertoisit vähän

        olispa kiintoisaa jos voisit vähän kertoa tällä palstallakin, pääpiirteitä vaikka, miten olet saanut homman sujumaan?
        Vois auttaa monia muitakin...

        Olen pitänyt itse tärkeänä esim tuota kokojyväruisleipää, mutta tuossahan se näytti olevan happoisten luettelossa, sekin.
        Pitäisko sitten senkin edestä kiskoa naamaan jotain emäs-ylijäämäistä, jos syö ruisleivän? Meinaan täytyis yrittää meikäläisenkin, tuli keväällä syöpä ja nyt on leikattu ja sytostaatit, eli hoidettu pois.
        Jotain isoa remonttia pitäis elämään yrittää, että terveys säilyis.

        Aattelen että tää happo-emäsjuttu on varmaan aika keskeistä.


      • malttia
        jos kertoisit vähän kirjoitti:

        olispa kiintoisaa jos voisit vähän kertoa tällä palstallakin, pääpiirteitä vaikka, miten olet saanut homman sujumaan?
        Vois auttaa monia muitakin...

        Olen pitänyt itse tärkeänä esim tuota kokojyväruisleipää, mutta tuossahan se näytti olevan happoisten luettelossa, sekin.
        Pitäisko sitten senkin edestä kiskoa naamaan jotain emäs-ylijäämäistä, jos syö ruisleivän? Meinaan täytyis yrittää meikäläisenkin, tuli keväällä syöpä ja nyt on leikattu ja sytostaatit, eli hoidettu pois.
        Jotain isoa remonttia pitäis elämään yrittää, että terveys säilyis.

        Aattelen että tää happo-emäsjuttu on varmaan aika keskeistä.

        Älä anna noiden happo- ja emäsjuttujen hämätä itseäsi. Totta kai terveydentila voi kohentua huomattavasti, jos pelkästään kahvilla ja pullalla elänyt monipuolistaa ruokavaliotaan. Suosittelen, että käännyt kunnollisen ravitsemusasiantuntijan puoleen, ennen kuin teet mitään radikaaleja muutoksia.

        Yli 80-vuotiaalta nivelreumaa sairastavalta isältäni on kaksi kertaa hoidettu syöpä. Isäni on erittäin hyvässä kunnossa, vaikka nuorena miehenä on saanut tuomion, ettei ajokorttiakaan kannata hankkia.


      • Tietoa
        malttia kirjoitti:

        Älä anna noiden happo- ja emäsjuttujen hämätä itseäsi. Totta kai terveydentila voi kohentua huomattavasti, jos pelkästään kahvilla ja pullalla elänyt monipuolistaa ruokavaliotaan. Suosittelen, että käännyt kunnollisen ravitsemusasiantuntijan puoleen, ennen kuin teet mitään radikaaleja muutoksia.

        Yli 80-vuotiaalta nivelreumaa sairastavalta isältäni on kaksi kertaa hoidettu syöpä. Isäni on erittäin hyvässä kunnossa, vaikka nuorena miehenä on saanut tuomion, ettei ajokorttiakaan kannata hankkia.

        No ei siinä happo-emästasapainossa nyt mitään mysteeriota ole. Eihän siinäkään tartte mennä toiseen äärilaitaan.

        No noi isäsi nuoruuden aikeiset diagnoosit on tuolloin olleet mitä ovat, ja tänään ovat varmasti aivan jotain muuta.

        Mm. tuolloin nuorten reumakuume kauttaaltaan luettiin reumaksi, ja reumakuume on ollut tuon ikäisten ihmisten nuoruudessa hyvin yleinen. Eikäpä sitä siihen aikaan olekkaan ollut mahdollista erottaa reumasta mitenkään. Oireet ovat ihan samanlaisia mutta tauti paranee vuosien saatossa itsestään jättämättä vaurioita. Niille, joille tulehdus on mennyt sydämeen, on voinut jäädä sydänvika.

        Ja silloin isäsi aikana ei ollut antibiootteja, ja reumakuumepotilas olikin pahimmassa vaiheessa tuolla ennusteella. Ja kun vuosia meni, reumakuume parani omia aikojaan. Reumakuume ei taas ole mikään suojeleva elementti, etteikö reumaan voisi myös sairastua. Ennemmin tai myöhemmin.

        Noi kommentit, mitä isällesi on sanottu, heitä on isäsi ikäluoksassa runsaasti, jotka sitten todellisuudessa eivät reumaa olleetkaan ja kun iän mukana alkoi tulla nivelrikkoa, yms. jotka eivät ole missään yhteydessä sairastettuun joko reumakuumeeseen tai niveltulehdukseen.

        Mm. niveltulehdus, joka veljelläni oli, hän kärsi siitä pitkään, muutaman vuoden. Ja sen varmistamiseksi meni tosi kauan aikaa, ennenkuin se nykytekniikallakaan pystyttiin erottelemaan reumataudeista. Tämäkin on oireiltaan samanlainen kuin nivelreuma. Mutta tämä niveltulehdus paranee myös omia aikojaan sen kummempia hoitoja, mutta aikaa tarvitaan.

        Nämä isäsi ikäiset tuomitut ovat juuri näitä, jotka itse asiassa eivät sitten reumaa olekkaan olleet silloin. Tässäkäin ymäristössä on monta ihmistä, iältään n. 70-80 vuotiaita, joita siihen aikaan on veikattu, ettei ihmistäkään heistä tule, kun antibiootteja ei silloin vielä ollut niin tauti aktiivisena piti kovilla, mutta vuosien saatossa paranee itsellään.

        Minkä sortin reuma isälläsi loppujen lopuksi oli ? Ennen ei ollut kuin yksi reumanimitys. Nyt niitä tunnetaan suuri liuta eri reumatyyppejä.


      • Kannattais kokeilla?
        jos kertoisit vähän kirjoitti:

        olispa kiintoisaa jos voisit vähän kertoa tällä palstallakin, pääpiirteitä vaikka, miten olet saanut homman sujumaan?
        Vois auttaa monia muitakin...

        Olen pitänyt itse tärkeänä esim tuota kokojyväruisleipää, mutta tuossahan se näytti olevan happoisten luettelossa, sekin.
        Pitäisko sitten senkin edestä kiskoa naamaan jotain emäs-ylijäämäistä, jos syö ruisleivän? Meinaan täytyis yrittää meikäläisenkin, tuli keväällä syöpä ja nyt on leikattu ja sytostaatit, eli hoidettu pois.
        Jotain isoa remonttia pitäis elämään yrittää, että terveys säilyis.

        Aattelen että tää happo-emäsjuttu on varmaan aika keskeistä.

        Moikka !

        Kokojyvä ruis on ok, mut osta HIIVATONTA!
        Siis juuresta tehtyä leipää.
        Tai osta kotitarvemylly jyvät puodisata,maatalosta,torilta?
        Ja tee leipäsi itse, niin tiedät mitä syöt


      • Parempi
        Kannattais kokeilla? kirjoitti:

        Moikka !

        Kokojyvä ruis on ok, mut osta HIIVATONTA!
        Siis juuresta tehtyä leipää.
        Tai osta kotitarvemylly jyvät puodisata,maatalosta,torilta?
        Ja tee leipäsi itse, niin tiedät mitä syöt

        Olen havainnut, että hiivaton ei suojaa, koska hapatusprosessi synnyttää kuitenkin hiivoja.
        Olen vuosien ajan verrannut hiivatona ruisleipää ja puuroa, niin näiden välillä reagtioiden synnyssä on huomattava ero omassa reumassani.
        Ruispuuro tuskin ollenkaan aiheuttaa reagtiota, mutta se hiivatonkin leipä aiheuttaa kipuja mun taudissani. Silloin tällöin voi sydä, mutta ei esim. säännöllisesti.


      • Sivullinen utelias
        Parempi kirjoitti:

        Olen havainnut, että hiivaton ei suojaa, koska hapatusprosessi synnyttää kuitenkin hiivoja.
        Olen vuosien ajan verrannut hiivatona ruisleipää ja puuroa, niin näiden välillä reagtioiden synnyssä on huomattava ero omassa reumassani.
        Ruispuuro tuskin ollenkaan aiheuttaa reagtiota, mutta se hiivatonkin leipä aiheuttaa kipuja mun taudissani. Silloin tällöin voi sydä, mutta ei esim. säännöllisesti.

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=display;num=1138008839


    • Minä olen

      Moi!

      Hommaa viimeinen MINÄ OLEN lehti....siinä on juttu tuosta happotasapaino asiasta.

    • Ei hömppää
      • Vanhahtavaa

        Noin ensi silmäyksellä vaikuttaa vähän vanhahkolle tiedolle. Joidenkin ruoka-aineiden kohdalla uusin mittaustekniikoiden tuloksena tilanne on ihan päinvastoin.

        Esim. kuivatut hedelmät on tuossa silstassa runsain mitoin emäsylijäämäisia, mutta nykymittaustekniikalla ovat juuri päin vastoin.
        Niissä on paljon hedelmäsokeria, ja kun hedelmästä kuivataan neste pois, mutta sokeri joka tapauksessa jää, se tekee sen niin pahasti, voimakkaasti happoylijäämäiseksi.

        Vanhemmissa taulukoissa tosiin ne luokiteltiin noin. Mutta olen huomannut jo ajat sitten, että se ei käytännössä pidä paikkaansa. Tuoreena voin syödä, mutta kuivattujen hedelmien syönnin jälkeen olen seuraavana päivänä aivan tukossa ja kamalan kipeä. Tämä oli ristiriidassa sen vanhan tiedon kanssa, että olis emäsylijäämäinen, mutta kun sain tietää nykytekniikalla tehdyt mittaukset, niin sehän menee yks yhteen, miten se käyttäytyy mun kehossakin.

        Mantelikin on nyky tekniikalla mitattuna emäsylijäämää jättävä, ja niiden syönti ei ole aiheuttanut huonoa kivulloista oloa.


    • Kaisu

      olisi tällainen apteekissa myytävä tuote. Voithan vielä kysyä sopiiko lapsille mutta käsittääkseni on täysin vaaraton tuote. Itse olen käyttänyt aina silloin tällöin. On nimittäin helpompaa säädellä happo-emäs tasapainoa tällaisella ravintoliuoksella kuin laittaa koko ruokavalio lapsella remonttiin.
      http://www.valmarin.fi/

      • Kaisu

        Saat paljon tietoa happo-emästasapainosta ja ruoka-aineista sivun vasemmassa laidassa olevasta taulukosta klikkaamalla.


      • Kaisu
        Kaisu kirjoitti:

        Saat paljon tietoa happo-emästasapainosta ja ruoka-aineista sivun vasemmassa laidassa olevasta taulukosta klikkaamalla.

        En huomannut että joku muukin oli laittanut linkin ennen minua samaan tuotteeseen:)


    • nuori muori
    • Vanha rouva

      Kehossa happo/emäs suhteen tulisi olla n. 30/70 eli happoa tuottavia ruoka-aineita tulisi syödä huomattavasti vähemmän eli kasviksia pitäisi nauttia mahdollisimman paljon. Tässä lainaus alan julkaisusta:

      "Useimmat kasvikset muodostavat elimistössä emäksisiä aineenvaihduntatuotteita, sisältämistään hapoista huolimatta (hedelmähappoja - jotka hajoavat vedeksi ja hiilidioksidiksi), samoin marjat ja hedelmät.
      Tästä syystä saattaa olla hämmästyttävää, että erittäin happamalle maistuvat hedelmät kuten sitruunat, tuottavat emäksisen reaktion elimistössä. Runsaasti hedelmähappoja sisältävä ruoka saattaa kuitenkin olla liian voimakasta reumaatikoille. Heillä saattaa myös niiden hajottaminen ja aineenvaihdunta olla hidastunut, joten sitruunoiden ja appelsiinien nauttiminen on heidän rajoitettava.
      Erittäin emäksisiä ovat mm. kurkku, oraat ja idut.
      Happamuutta kehossa lisäävät mm. kahvi ja tee (myös vihreä tee) liha, kananmuna, juusto, maito sekä muut maitotuotteet, sokeri, valkoiset jauhot, makeutetut ja pastöroidut tuoremehut sekäalkoholi.
      Myös kaikista viljoista muodostuu happoja samalla tavalla kuin lihasta tai kalasta. Vilja (varsinkin täysjyvä) voivat vaikutukseltaan olla jopa voimakkaampia kuin liha"

    • Olisiko tästä apua?

      Suurin osa vihanneksista ja hedelmistä ovat emäksisiä tai siis auttavat muodostamaan emästä kehossamme. Liha, kala, kanamuna, juusto ja muut maitotuotteet taas vaikuttavat happamaan suuntaan. Magnesium, kalsium, kalium ovat mineraaleja jotka auttavat tasapainon hoidossa. Jos haluaa tasapainoon kokonaan voin sen tehdä syömällä ns ph-kalkkia noin 1-2 kk. Ikävä kyllä tuotetta ei saa Suomesta mutta kylläkin Ruotsista . Sitä löytää esim tällaisen nettisivun kautta www.kroppibalans.se Kannattaa kokeilla! Reuma kun on tulehdustauti voisi siihen ehkä auttaa myös omega 3. Oletko kokeillut? Tolosen E-EPA on todella hyvä! Se vähentää tulehdussytokiineja ja auttaa varmasti jonkin verran. Ja ellei mikään muu tepsi niin kannattaa hakea ammattiapua Antioksidantti lääkäriasemalta, www.antioxant.fi Onnea matkaan!

      • asiallista tietoa

        kirjan voi tilata www.hobboks.com


    • Anonyymi

      Life kaupasta alkalisoivaa Valmarin tuotetta ja reuma helpottaa aikataululla muutama minuutti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe