Ajopiirturi uudistus?

Toni

Kuulin sillaisen huhun että joku hullu yrittää eduskunnassa saada seuraavaa lakia läpi. Kaikkiin kuorma-autoihin vuosimallista riippumatta digitaalliset ajopiirturit.
Onko tarkempaa tietoa kellään?

49

9832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuta kuin sen, että olikos se toukokuusta eteenpäin kaikkiin uusiin kuorma-autoihin tulee digipiirturi. Ja jos vanhassa hajoaa, niin tilalle pitää vaihtaa digipiirturi.

      • Ajuri

        Lie jossain Äffä-Volvossa tai SM-Sisussa pelittää digipiirturi jos paperipiirturi hajoo


      • Ajuri kirjoitti:

        Lie jossain Äffä-Volvossa tai SM-Sisussa pelittää digipiirturi jos paperipiirturi hajoo

        Tuosta en osaa sanoa mitään varmaa :)

        Eikös ne viisaammat herrat aina ota kaiken mahdollisen ja mahdottoman huomioon.

        Kun edelleen kaivelen huonoa muistiani, niin jossain taidettiin jopa väittää, että digipiirturi olisi helppo vaihtaa vanhempiinkin keksintöihin.
        Kun onko siinä se toimintaperiaate yksinkertaistettuna sellainen, että vaihdelaatikkoon tulee vain anturi kiinni, joka tunnistaa auton liikkeen / nopeuden. Siitä anturista tulee piuhat sitten johonkin keskusyksikköön/piirturiin.

        Että tuon mukaanhan sen pitäisi toimia :)
        Mutta empäs mene vannomaan, olen joskus ennenkin ollut väärässä.


    • kuitenkaan..

      Uusiin tulee pakolliseksi ja siitähän se sitten pikku hiljaa uusiutuu.

      • vaan näin

        puukuski tossa yäpuolella puhuu totta eli vanhoihinkin "ratsuihin"tulee digit jos vanha piirturi menee epäkuntoon.Ja hyvä näin!!!


    • Örmy

      Piirturiasian määräykset tulee ihan EU:sta, joten keksimäsi juttu ei ole oikein uskottava

      • Toni

        sieltä mistä kaikki muukin huonot asiat ovat...
        Puukuski oli muuten oikeassa....muistaakseni juuri tolleen se meni...hankalaa vaan vanhaan autoon laittaa tota digitaallista...kaikki anturit ym. kun joutuu laittamaan ja mitä sitten se maksaa.


      • jos
        Toni kirjoitti:

        sieltä mistä kaikki muukin huonot asiat ovat...
        Puukuski oli muuten oikeassa....muistaakseni juuri tolleen se meni...hankalaa vaan vanhaan autoon laittaa tota digitaallista...kaikki anturit ym. kun joutuu laittamaan ja mitä sitten se maksaa.

        vanhan piirturin kaikki mahdolliset kilkkeet menee kerralla päreiksi, joutuu laittaa digipiirturin. Eli siis jos vaan piirturi tilttaa, niin saa vaihtaa samanlaisen tilalle.


      • rahti-78
        jos kirjoitti:

        vanhan piirturin kaikki mahdolliset kilkkeet menee kerralla päreiksi, joutuu laittaa digipiirturin. Eli siis jos vaan piirturi tilttaa, niin saa vaihtaa samanlaisen tilalle.

        eli jos koko hela hoito sanoo työsopimuksensa kerralla poikki, niin sillon se täytyy vaihtaa digi piirturiin, mutta jos paukahtaa vaan piirturi tai anturi tai jokin muu siltä väliltä, niin sen saa vaihtaa ilman, että täytyy pistää digiä tilalle. On sentään joku takaportti jätetty tähänkin hommaan.


    • ADR

      Kuljetusalalle tulossa pitkästäaikaa jotain hyvääkin.Eli digipiirturin myötä vähenee ammattiliikenteessä rehoittava rikollisuus.Vähenee ne ylipitkät työajat,kun ei enää kiekon vaihtokaan auta.Ja samalla omalta osaltaan vähenee ne pahimmat riskikuljettajat jotka vaan ajavat väsymyksestä huolimatta.Eli erityisesti ne kuljettajat,jotka ovat vapaaehtoisesti pienentäneet palkkaansa saadakseen ajaa enemmän.Lue urakkapalkka!Toki uusi piirturi aiheuttaa myös haittaa,koska pakollinen lepo pysäyttää auton joskus kiusallisesti kesken keikan,mutta sen ongelman poistaminen on taas liikennöitsijöiden ja kuljetuspalveluiden ostajan tehtävä.Pistäköön rahtimaksut sille tasolle,että jos on pakko,niin eikun kaksi miestä autoon.Kyllä tähän päivään saakka on rahteja poljettu ihan tarpeksi.Tällä piirturiuudistuksella uskoisin saatavan kuljetusalan epäterve kilpailutilannekin parempaan malliin.Räikein ahneus kun pakostakin vähenee.Tietty osalle kuljettajista on aivan sama mitä maksetaan ja miten pitkää päivää ajetaan,kunhan vaan saa ajaa isoa autoa ja olla maanteiden kuningas.

      • piirturi..

        ...sitä autoa minnekään pysäytä. Voihan sillä autolla edelleen ajaa vaikka koko piirturissa ei ole kortin korttia.


      • ADR
        piirturi.. kirjoitti:

        ...sitä autoa minnekään pysäytä. Voihan sillä autolla edelleen ajaa vaikka koko piirturissa ei ole kortin korttia.

        IHANKO TOTTA????????????


      • yx rahtari

        kerrankin joku puhuu asiaa tällä osastolla. jatkakaa samaan malliin. kiitos


      • hankkia

        vaikka vaimolle piirturin kortin jos haluaa ja ajaa sillä muutaman tunnin päivässä.


      • Tuuppaa
        hankkia kirjoitti:

        vaikka vaimolle piirturin kortin jos haluaa ja ajaa sillä muutaman tunnin päivässä.

        Kyllähän vaimolle tai morsiaimelle voi hankkia yli 100 euroa maksavan kuljettajakortin mikäli heillä on ajokortissa tarpeeksi kirjaimia eli raskaanliikenteen ajolupa.


    • ´´´´

      Katsokaa digipiirturi.fi . Aika kattava linkki asiasta. En ole itse ehtinyt koko sivustoa lukemaan mutta käsittääkseni vanhan piirturin hajotessa sitä EI tarvitse vaihtaa digiin. Näin olen täydellinen digipiirturi kanta saadaan vasta parinkymmenen vuoden päästä.

      • duffi

        ei käytännössä tarvi vaihtaa jollei kaikki piirturin toimintaan vaikuttavat osat mene yhtäaikaa rikki.


    • lämpimästi

      sellaista ehdotusta,ja kortti pois,jos ajoaikoja ylitetään.Jos kuski ei itse osaa säännöstellä työntekoa,niin sitten se on yhteiskunnan tehtävä.

      • varmasti

        OOT ihan varmaan sosialisti,ja äänestät tadjaa,vitun vasuri


      • Tuuppaaja

        Hyvä asia, että joku uskaltaa sanoa ääneen sen joka olisi pitänyt sanoa jo kymmenvuotta sitten.Eli ajo-ja lepoaikarikkomuksista kortti hyllylle jos ei itse osaa katsoa kelloa ja ajaa määräysten mukaisesti.Mikäli työnantaja käskee kuljettajan ajammaan ylipitkiä päiviä niin liikennelupa hyllylle.Kortti pois myöskin elekäkuskeilta.Digipiirturi tulee toukokuussa ehkä? onhan sen käyttöönotto siirtynyt jo monesti aiemminkin.Kyllä vanhaa piirturia voi korjata vielä digin käyttöönoton jälkeenkin.Ko. asiaa voi lukea alan lehdistä.
        Tuuppaaja


      • Äänestäjä
        varmasti kirjoitti:

        OOT ihan varmaan sosialisti,ja äänestät tadjaa,vitun vasuri

        Voi voi kun ei porvari osaa edes kirjoittaa oikein, miten muuten olet saannut ajokortin kun et osaa edes kirjoittaa, arpajaisistako voitit ?
        Tarjaa äänestävä


      • Kans
        Tuuppaaja kirjoitti:

        Hyvä asia, että joku uskaltaa sanoa ääneen sen joka olisi pitänyt sanoa jo kymmenvuotta sitten.Eli ajo-ja lepoaikarikkomuksista kortti hyllylle jos ei itse osaa katsoa kelloa ja ajaa määräysten mukaisesti.Mikäli työnantaja käskee kuljettajan ajammaan ylipitkiä päiviä niin liikennelupa hyllylle.Kortti pois myöskin elekäkuskeilta.Digipiirturi tulee toukokuussa ehkä? onhan sen käyttöönotto siirtynyt jo monesti aiemminkin.Kyllä vanhaa piirturia voi korjata vielä digin käyttöönoton jälkeenkin.Ko. asiaa voi lukea alan lehdistä.
        Tuuppaaja

        Onhan se niin kauhean kamalaa rikollisuutta ku kuorma-auto kuski tekee pidempää päivää. Jos taksi kuski ajaa 24h:n vuoron niin ei se olekaan rikollinen, vaan ahkera (ei ole piirturia takseissa). Ja jos vaikka kirvesmies tekee kolmea työmaata samaan aikaan ja päivän pituus 18h. Niin se saa lähteä ajamaan kotiinsa tietenkin, vaikka se olisi 100km päässä, sekin on vaan ahkera. Autokuskit on ainoa ammattiryhmä jonka tekemisiä valvotaan piirturilla. H-a kuskit saa ajaa vaikka Hangosta Utsjoelle eikä tarvii pitää taukoa, huvimatka eikä työajo nääs.
        Niinhän se on että pahimmat rikolliset liikenteessä on mopopojat ja autokuskit, itse kuulun jälkimmäiseen rikollisryhmään.


      • Kans kirjoitti:

        Onhan se niin kauhean kamalaa rikollisuutta ku kuorma-auto kuski tekee pidempää päivää. Jos taksi kuski ajaa 24h:n vuoron niin ei se olekaan rikollinen, vaan ahkera (ei ole piirturia takseissa). Ja jos vaikka kirvesmies tekee kolmea työmaata samaan aikaan ja päivän pituus 18h. Niin se saa lähteä ajamaan kotiinsa tietenkin, vaikka se olisi 100km päässä, sekin on vaan ahkera. Autokuskit on ainoa ammattiryhmä jonka tekemisiä valvotaan piirturilla. H-a kuskit saa ajaa vaikka Hangosta Utsjoelle eikä tarvii pitää taukoa, huvimatka eikä työajo nääs.
        Niinhän se on että pahimmat rikolliset liikenteessä on mopopojat ja autokuskit, itse kuulun jälkimmäiseen rikollisryhmään.

        Kuulun kanssasi samaan rikollisjengiin. Ollaan myö pahiksia


      • yleensä
        puukuski kirjoitti:

        Kuulun kanssasi samaan rikollisjengiin. Ollaan myö pahiksia

        Onhan tuota työtä järkevää jakaa useammalle. Ja onhan järkevää määrätä tonnien painoisen yhdistelmän kuskille myöskin lepoa (jokainen tietää, mitä väsynyt rekkakuski saa aikaiseksi liikenteessä).
        MUTTA, mutta: eihän tämä nykyinen laki oikein sovellu Suomen kokoiseen maahan. Itse ainakin ajan pieniä pätkiä keikan alusta ja lopusta (lastaukset, purut) ilman kiekkoa jotta päivä näyttäisi lailliselta kiekossa sekä olisi järkevä noin inhimillisesti (ei onnistu siis tulevaisuudessa digipiirturilla)
        Ja huom! ylitöitä en silti tee kuukausitasolla, vaan harrastan ja lepään.


      • jälki
        Kans kirjoitti:

        Onhan se niin kauhean kamalaa rikollisuutta ku kuorma-auto kuski tekee pidempää päivää. Jos taksi kuski ajaa 24h:n vuoron niin ei se olekaan rikollinen, vaan ahkera (ei ole piirturia takseissa). Ja jos vaikka kirvesmies tekee kolmea työmaata samaan aikaan ja päivän pituus 18h. Niin se saa lähteä ajamaan kotiinsa tietenkin, vaikka se olisi 100km päässä, sekin on vaan ahkera. Autokuskit on ainoa ammattiryhmä jonka tekemisiä valvotaan piirturilla. H-a kuskit saa ajaa vaikka Hangosta Utsjoelle eikä tarvii pitää taukoa, huvimatka eikä työajo nääs.
        Niinhän se on että pahimmat rikolliset liikenteessä on mopopojat ja autokuskit, itse kuulun jälkimmäiseen rikollisryhmään.

        Konginkankaalla ollu henkilöautolla yhtä pahaa ku rekalla.Yritä suhteuttaa asiat.Sinä haluat enemmän työtunteja ja joku menettää henkensä niiden tuntien takia.EPÄREILUA.


      • Ajuri
        yleensä kirjoitti:

        Onhan tuota työtä järkevää jakaa useammalle. Ja onhan järkevää määrätä tonnien painoisen yhdistelmän kuskille myöskin lepoa (jokainen tietää, mitä väsynyt rekkakuski saa aikaiseksi liikenteessä).
        MUTTA, mutta: eihän tämä nykyinen laki oikein sovellu Suomen kokoiseen maahan. Itse ainakin ajan pieniä pätkiä keikan alusta ja lopusta (lastaukset, purut) ilman kiekkoa jotta päivä näyttäisi lailliselta kiekossa sekä olisi järkevä noin inhimillisesti (ei onnistu siis tulevaisuudessa digipiirturilla)
        Ja huom! ylitöitä en silti tee kuukausitasolla, vaan harrastan ja lepään.

        En ainakaan jää kahen tunnin päähän kotoa viettään vuorokausilepoa..


      • edes
        jälki kirjoitti:

        Konginkankaalla ollu henkilöautolla yhtä pahaa ku rekalla.Yritä suhteuttaa asiat.Sinä haluat enemmän työtunteja ja joku menettää henkensä niiden tuntien takia.EPÄREILUA.

        ydinvoimaloiden työn teköiden työaikaa yhtä tarkasti kun rahti puolta. Mitä jälkeä he saavat aikaan yhdellä virheellä.


      • tehdään
        edes kirjoitti:

        ydinvoimaloiden työn teköiden työaikaa yhtä tarkasti kun rahti puolta. Mitä jälkeä he saavat aikaan yhdellä virheellä.

        8 h.Ja sama sais olla kuljettajilla.


      • jos joku
        tehdään kirjoitti:

        8 h.Ja sama sais olla kuljettajilla.

        sairastuu


      • työvuorojen
        varmasti kirjoitti:

        OOT ihan varmaan sosialisti,ja äänestät tadjaa,vitun vasuri

        tekijät aiheuttaa monelle työttömyyttä ja liikenteessä ovat "pommeja" Todella itsekkäitä ihmisiä.HÄVETKÄÄ.


      • ilmoittaa
        Ajuri kirjoitti:

        En ainakaan jää kahen tunnin päähän kotoa viettään vuorokausilepoa..

        Työsuojelupiiriin.


      • ADR
        Kans kirjoitti:

        Onhan se niin kauhean kamalaa rikollisuutta ku kuorma-auto kuski tekee pidempää päivää. Jos taksi kuski ajaa 24h:n vuoron niin ei se olekaan rikollinen, vaan ahkera (ei ole piirturia takseissa). Ja jos vaikka kirvesmies tekee kolmea työmaata samaan aikaan ja päivän pituus 18h. Niin se saa lähteä ajamaan kotiinsa tietenkin, vaikka se olisi 100km päässä, sekin on vaan ahkera. Autokuskit on ainoa ammattiryhmä jonka tekemisiä valvotaan piirturilla. H-a kuskit saa ajaa vaikka Hangosta Utsjoelle eikä tarvii pitää taukoa, huvimatka eikä työajo nääs.
        Niinhän se on että pahimmat rikolliset liikenteessä on mopopojat ja autokuskit, itse kuulun jälkimmäiseen rikollisryhmään.

        Kirjoituksessasi toit hyvin esille tieliikennelain pahoja epäkohtia.Mielestäni KAIKKI ammattimaisessa liikenteessä olevat ajoneuvot pitäisi saada "piirturin"alaisuuteen.Oli kyse sitten isosta tai pienemmästä autosta,tai metsätyökoneesta/kauhakuormaajasta.Kaikilla saa väsyneenä aikaan suurta vahinkoa.Ja väsyneenä työnteko kuten muukin on aina riskialttiinpaa.Jokainen ammattikuljettaja tietää,miten vaarallinen on auto,jonka kuljettaja ajaa vaikka nk.luomi hirttää.Sen on varmasti jokainen kokenut.Luomihan tietysti voi hirttää,vaikkei olisi ollut tien päällä,kuin esim.vasta tunnin.Ja esim.ruokailun(rasvaiset makkaraperunat)jälkeen väsyminen on erittäin yleistä/luonnollista.Mitenkähän moni on kokenut sen vaarallisen tilanteen,kun sekunniksi,pariksi torkahtaa ja herää siihen kun auto on jo tienpientareella,siis melkein ojassa!Tuollaisen tilanteen vaarallisuutta EI kukaan voi kiistää.Tuollainen läheltäpiti-tilanne kyllä poistaa väsymyksen.Ainakin hetkeksi.Eli,mitä pitempiä päiviä ja mitä useammin niitä tulee,sitä todennäköisempää on,että joskus se pehmeä tienpenkka onkin niin pehmeä,ettei auto sieltä enää tielle nousekaan.Ja kuskikin HERÄÄ vasta ojasta.Jos herää!?Ja vastaantulevien kaistalle ajoutuminen.Niin,jokainen kyllä tietää!Mainitsemasi kirvesmiehen ajojahan ei kukaan voi kontroloida,kuten yksityisautoilua yleensäkän.Silloin vain jokaisen pitäisi ottaa VASTUU omaan käteen ja osaltaan parantaa liikenneturvallisuutta.Väsymyshän ennemmin tai myöhemmin voi yllättää kirvesmiehenkin.
        Mutta jos digipiirturi edes osaltaan saa poistettua ajoaikojen ongelmia,niin silloin on menty parempaan suuntaan.Nyt vain on KULJETTAJIEN,LIIKENNÖITSIJÖIDEN ja KULJETUSTEN TILAAJIEN tartuttava toimeen ja pistettävä kuljetuspuolen asiat edes vähän parempaan malliin.Vain näin on mm.palkat mahdollista saada asialliselle tasolle.Tuntipalkka/rahtimaksut kohdalleen,niin ei tarvii ajaa urakalla,eikä venyttää tunteja nk.riskirajoille.Turvallisuus paranee ja kuljetusalan porukalle jää enemmän aikaa esim.harrastuksille ja vapaa-ajalle!Niitäkin tarvitaan. Tälläisiä mietteitä pyörinyt tyhmässa päässäni 18 vuoden aikana,joina olen vaarallisia aineita kuljettanut Suomen teillä.Ja v***tuilun välttämiseksi,kerrottakoon,etten ole minkään sortin ay-aktivisti!


      • ilmoittaa kirjoitti:

        Työsuojelupiiriin.

        samalla myös minusta. En minäkään meinaa jäädä tulia pitämään vähän matkan päähän kodista


      • Ajuri
        ilmoittaa kirjoitti:

        Työsuojelupiiriin.

        vapaasti vaan! Kumman sä valittisit, ABC'n parkkin vai oman sängyn kotoa kymmeneksi tunniksi?


      • stycke
        Äänestäjä kirjoitti:

        Voi voi kun ei porvari osaa edes kirjoittaa oikein, miten muuten olet saannut ajokortin kun et osaa edes kirjoittaa, arpajaisistako voitit ?
        Tarjaa äänestävä

        Tosiaan, se oli väärin kirjoitettu. Se olisi kuulunut kirjoittaa "Tavjaa".


      • Tarjan äänestäjä
        stycke kirjoitti:

        Tosiaan, se oli väärin kirjoitettu. Se olisi kuulunut kirjoittaa "Tavjaa".

        Ei porvari Sauli voittanut "vasurien" Tarjaa.Mitenkä voit olla noin kova porvari kun teet "talkoilla" kuljetushommia.


      • Antti
        ADR kirjoitti:

        Kirjoituksessasi toit hyvin esille tieliikennelain pahoja epäkohtia.Mielestäni KAIKKI ammattimaisessa liikenteessä olevat ajoneuvot pitäisi saada "piirturin"alaisuuteen.Oli kyse sitten isosta tai pienemmästä autosta,tai metsätyökoneesta/kauhakuormaajasta.Kaikilla saa väsyneenä aikaan suurta vahinkoa.Ja väsyneenä työnteko kuten muukin on aina riskialttiinpaa.Jokainen ammattikuljettaja tietää,miten vaarallinen on auto,jonka kuljettaja ajaa vaikka nk.luomi hirttää.Sen on varmasti jokainen kokenut.Luomihan tietysti voi hirttää,vaikkei olisi ollut tien päällä,kuin esim.vasta tunnin.Ja esim.ruokailun(rasvaiset makkaraperunat)jälkeen väsyminen on erittäin yleistä/luonnollista.Mitenkähän moni on kokenut sen vaarallisen tilanteen,kun sekunniksi,pariksi torkahtaa ja herää siihen kun auto on jo tienpientareella,siis melkein ojassa!Tuollaisen tilanteen vaarallisuutta EI kukaan voi kiistää.Tuollainen läheltäpiti-tilanne kyllä poistaa väsymyksen.Ainakin hetkeksi.Eli,mitä pitempiä päiviä ja mitä useammin niitä tulee,sitä todennäköisempää on,että joskus se pehmeä tienpenkka onkin niin pehmeä,ettei auto sieltä enää tielle nousekaan.Ja kuskikin HERÄÄ vasta ojasta.Jos herää!?Ja vastaantulevien kaistalle ajoutuminen.Niin,jokainen kyllä tietää!Mainitsemasi kirvesmiehen ajojahan ei kukaan voi kontroloida,kuten yksityisautoilua yleensäkän.Silloin vain jokaisen pitäisi ottaa VASTUU omaan käteen ja osaltaan parantaa liikenneturvallisuutta.Väsymyshän ennemmin tai myöhemmin voi yllättää kirvesmiehenkin.
        Mutta jos digipiirturi edes osaltaan saa poistettua ajoaikojen ongelmia,niin silloin on menty parempaan suuntaan.Nyt vain on KULJETTAJIEN,LIIKENNÖITSIJÖIDEN ja KULJETUSTEN TILAAJIEN tartuttava toimeen ja pistettävä kuljetuspuolen asiat edes vähän parempaan malliin.Vain näin on mm.palkat mahdollista saada asialliselle tasolle.Tuntipalkka/rahtimaksut kohdalleen,niin ei tarvii ajaa urakalla,eikä venyttää tunteja nk.riskirajoille.Turvallisuus paranee ja kuljetusalan porukalle jää enemmän aikaa esim.harrastuksille ja vapaa-ajalle!Niitäkin tarvitaan. Tälläisiä mietteitä pyörinyt tyhmässa päässäni 18 vuoden aikana,joina olen vaarallisia aineita kuljettanut Suomen teillä.Ja v***tuilun välttämiseksi,kerrottakoon,etten ole minkään sortin ay-aktivisti!

        Kohta vissiin laitettava nahkan alle siru joka valvoo ihmisten valveilla oloaikoja.
        Otetaan esimerkiksi vaikka kaivinkoneen tai metsäkoneen kuljettaja ajaa konetta 18h ja lähtee sitten siirtämään lavetilla vielä konetta seuraavalle työmaalle. Eihän näidenkään työaikoja seurata millään lailla.
        Samoin nyky traktorit painot alkaa olla jo kymmenien tonnien luokkaa suurine kärreineen jos ei ylikin ja maatalous ajossa näitä saa ajaa 15 kesäiset t-kortin omaavat 50km/h


    • Kulkurinvalssi

      ...vaan kyllä se "logistiikkapomo" pitää huolen tästä puolesta.
      Nimittäin, ei mene pitkää aikaa kun kuljetuksen ostaja vaatii ajoneuvoon seurannat.
      Digipiirturin (tai muun vastaavan ns. "Black-Boxin) kautta saadaan nimittäin ajoneuvojen talouteen kokolailla tarkat seurannat ja kiekon vaihtaminen "kalliiseen" digilaitteeseen hankkii rahat takaisinn n. 4 kk.ssa.
      Sitäpaitsi, digipiirturilla varustettu ajoneuvo estää nopeusrajoittimen käytöstä poistamisen.

      • tuskin se

        digipiirturi katkaisee syöttöjä jos tauot pitämättä


      • tuskin se kirjoitti:

        digipiirturi katkaisee syöttöjä jos tauot pitämättä

        Piili pelittää ihan normaalista. Valvojat näkevät vain pitemmältä ajalta mahdolliset rikkeet.


      • Asko
        puukuski kirjoitti:

        Piili pelittää ihan normaalista. Valvojat näkevät vain pitemmältä ajalta mahdolliset rikkeet.

        Kukas nyt niin on väittänyt/luullut digipiirturin pysäyttävän auton tuntien tullessa täyteen?


      • Asko kirjoitti:

        Kukas nyt niin on väittänyt/luullut digipiirturin pysäyttävän auton tuntien tullessa täyteen?

        en myöskään osaa lukea oikein. Tuo "tuskin se" kohta jäi kokonaan huomaamatta. Pahoittelen


      • Kulkurinvalssi
        tuskin se kirjoitti:

        digipiirturi katkaisee syöttöjä jos tauot pitämättä

        ... mutta ei käytetä.
        Nimittäin, tarkoituksena on pitää kustannukset kurissa.
        Ajoneuvot on suunniteltu 80Km/h ajonopeutta varten. Sen ylitys merkitsee 15 - 22% korkeampaa PA-kulutusta ja tähän tulee seuranta.
        Lisäksi, tämä taukojen pitäminen tulee jälkiseurantaan, elikkä tulevaisuudessa ei välttämättä pääse "koira veräjästä" periaatteella mikäli isoveli ei satu juuri paikanpäällä sitä toteamaan, vaan siihen tulee historiaseuranta mukaan.


    • järkevää!

      Olisi muuten aika fiksua, jos sitä digipiirturia ei saisi lepoasentoon jos moottori on käynnissä...

      • kuzki

        rekisteröityä johonkin että saa sen henkilökohtaisen osan siihen digipiirturiin ja voikohan niitä ostaa abc:ltä lisää? entä sit ku se kortti hajoo? eikö tosiaan voi ajaa kuormuria enää jos ei ole tilannut jostain korttia? aika poliisivaltio meininkiä... ajatus sinänsä hyvä


    • vaan valvonta

      tässäkin asiassa. Samat pelisäännöt kaikille. No onhan ne tähänkin asti ollut, mutta helppo sitä paperia nyt on huijata... Ja sakot kanssa kohdilleen niinkuin se muuallaa EU:ssa jo onkin. Siellä ei katota läpi sormien näitä rikkeitä ja sanota vaan että selviät varotuksella. Loppuu se työajalla leikkiminen...

      • Ajuri

        aikalailla tiukennetaanko sitä vai ei kun valvonta on nytkin niin olematonta että naurattaa!


    • kouluttaja

      -digipiirturi vaaditaan vain uusiin autoihin...
      - jos vanha hajoaa sen saa korjata. ehdolla ettei kaikia osia vaihdeta, jos vanhasta jää yksikin osa käyttöön .. saa korjata tai vaihtaa uuden ;näytön eli mittarin jne. tai muita osia.

    • Kuorma-autot ovat työvälineitä joissa monessa firmassa maksimi ikä on 10 vuotta joten kyllä ne kiekko autot poistuu ihan itsestään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1753
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1357
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1158
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1138
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      987
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      954
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe