Likvor-näyte

Melina

tuleeko jotain oireita näytteenoton jälkeen? kokemuksia..

14

21991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkkyä

      Minulle tuli se hirvittävä jälkipäänsärky. Makuuttivat tunnin, mutta heti se vain alkoi. Neljä vuorokautta pysyin sängyssä, konttasin vessaan, söin selällään. Viidentenä laitettiin veripaikka, joka auttoi parin päivän kuluttua. Yksilöllistä se varmaan on tämäkin, mutta itselle tuli todella raju särky. Sain heti jo silloin näytteenotosta lähtiessä kuuriluontoisen kipulääkityksen, joka hyvin nukutti, mutta mitään hyötyä siitä ei siihen särkyyn ollut, joka lopulta tuntui jo maatessa. Selkäkin oli pirun kipeä monta päivää ja paheni vain sen veripaikan jälkeen. En halua pelotella ketään, mulla oli ehkä vain huono tuuri.

      • MäSä

        Joo-varaudu siihen päänsärkyyn, se on todellakin huimaa. Jos vaan saat, niin pysy sairaalassa pidempään makuulla kuin tunti...kaiketi parasta ois saada jäädä sinne yön yli. Kuulemma paikallaan olo=makaaminen on AINOA konsti pitää päänsärky poissa.
        Jaksamista ja peukkuja matkaan !!!


      • Ansku
        MäSä kirjoitti:

        Joo-varaudu siihen päänsärkyyn, se on todellakin huimaa. Jos vaan saat, niin pysy sairaalassa pidempään makuulla kuin tunti...kaiketi parasta ois saada jäädä sinne yön yli. Kuulemma paikallaan olo=makaaminen on AINOA konsti pitää päänsärky poissa.
        Jaksamista ja peukkuja matkaan !!!

        Mulle tuli kanssa ihan helvetillinen päänsärky, joka kesti noin viikon. Makuulla ollessa kipu helpotti, mutta heti kun päätä kohotti, niin jyskytti hartioissa asti.Ja kovaa! Kannattaa juoda paljon kokista/kahvia ennen jälkeen toimenpiteen, ja syödä esim.buranaa. Joillakin auttanut. Tsemppiä!


    • Ei minulla ole koskaan ollut mitään vaikka on otettu monta kertaa.Esilääkityksen olen pyytänyt,kun minulta ei voi ottaa muutenkuin istualtaan ja tyyny sylissä.Ei ole saanut kylki asennossa.(notko selkä)

    • minulla

      Minullakaan toi näytteenotto ei aiheuttanut mitään oireita. Alä turhaan etukäteen huolestu sivuoireista, mutta vaakatasossa pysytteleminen auttaa näytteen otosta aiheutuvaan päänsärkyyn.

    • Rita

      Minulta otettiin Likvor vajaa pari viikkoa sitten.
      Ei päänsärkyä.
      Kuulin että nykyään käytetään ohuempia neuloja päänsäryn estämiseksi.

      • Jani**

        Neulan paksuudella tosiaan väitetään olevan vaikutusta siihen, tuleeko päänsärkyä... Kääntöpuolena sitten on, että ohuella neulalla toimenpide kestää kauemmin.

        Itseltäni on likvoria otettu aikoinaan parikymmentä kertaa. Välillä tuli päänsärkyä, välillä ei. Parissa päivässä meni kuitenkin aina ohi.


    • eppu85

      kuinka usein muutes MRI ja selkäydin tutkimukset tehdään?? onks se jotain vähintään pitää olla vuosi taukoo tai jotain??

    • kaurs

      Mulle tehtiin lumbaalipunktio eli otettiin selkäydinnestenäyte eli likvor-näyte noin kk sitten. Olihan se sikäli aiheellinen että saatiin tietoja, mutta sen jälkivaikutukset olivat kauheat. ÄLKÄÄ IHMISET ANTAKO OTTAA SITÄ TURHAN PÄITEN!! Itse olen ollut kuukauden kidutuksessa sen takia. Itse otto tilanne oli kohtuullisen asiallinen, paitsi että lääkäri rupeas selittämään mahdollisista pääkivusta ja "miten sitten pitääkään menetellä" VASTA kun näytettä jo otettiin!! Tosi älykästä! Jos olisin tietänyt mihin kidutukseen joudun, en olisi antanut tehdä punktiota (nyt ainakin tuntuu siltä)!

      Lukekaa Hannu Kokki -nimisen lääkärin hyvä artikkeli netistä! Suurimmalle osalle selkäydin nesteen näytteestä tulee älytön pääkipu!! Joka ei ole sitä aiemmin kokenut ei voi tietää miltä se tuntuu!! Johtuu siitä, että aivot painautuvat kohti selkäydintä, kun selkäydinneste on niin vähissä. Auttaa vain makuulla oleminen. Jos sulla on ongelmana aivonesteen vähyydestä tai paineenvaihtelusta jontuvat pääkipu (kuten mulla) kuten migreeni tai silmien jomotus tai ohimoiden jomotus tai heikotus, niin tämä vie sut tosi pahaan piinaan VIIKOIKSI. En ole ainoa jolla se on kestänyt viikkoja. Vasta kolmen viikon jälkeen alkoi vähän helpottaa, mutta vieläkään ei ole selän ja niskan hermostot tottuneet.

      • kokemusta on

        Joo Hannu Kokki kyllä tietää ja osaa myös laittaa veripaikankin. Mutta totuus on mitä nuorempi olet ja aivokammioisi ovat vielä isot ja terveet päänsärky on yleisempää kuin vanhoilla ihmisillä.
        Kokemustakin asiasta


    • mussukka7

      Kääk!

    • OptikusNeuriitti

      Päätä särki hiukan muutama päivä kokeen jälkeen, ja pientä hermosärkyä ilmeni alaselässä ja oikeassa jalassa. Tuohon päänsärkyyn auttaa kun juo paljon ja varsinkin kaikkea kofeiinpitoista esim kahvia tai kokista.

      Itse näytteenotto ei ollut lainkaan hirveää, vaikka kyllähän se aika metkalta tuntui. Mutta ei niin paha etten toiste menisi tarvittaessa.

    • Ei enää kiitos...

      Tänään otettiin, 3 kertaa koitettin istualtaan ottaa, mutta meinasi taju mennä, oksetti ja olin kuulemma aivan valkoinen...sitten kyljelleen makaamaan siköasentoon siitä onnistui 2.lla yrittämällä...joten 5 reikää ja selkä tosi kipeä, pientä jomotusta päässä ja odottelen mitä tulee...

    • Päkäpäkä

      Mulla otettiin eilen. Sain esilääkettä pyydettäessä. Eka yrittämällä meni kylkimakuulla eikä tullut päänsärkyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      141
      8604
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1413
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      60
      1199
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1185
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      140
      1028
    7. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      795
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      771
    10. 42
      716
    Aihe