Munasarja kysta

Kummeksuja

Onko kellään todettu kystaa munasarjoissa? Itselläni sellainen löytyi ultrassa pari kk sitten. Aiemmin ei ole ollut mitään sellaisia. Lääkäri sanoi, että muutaman kuukauden päästä uusintatarkistus onko hävinnyt itsestään vai ei. Ei ole vaivannut mitenkään. Sanoi, että hormonaalinen toiminta aiheuttaa niitä, mutta ei niille tehdä mitään elleivät ala vaivaamaan. Onko kokemuksia, onko tehty jotain?

20

44726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Minulla on ollut kystia välillä molemmissa munasarjoissa yhtäaikaa, välillä vain toisessa. Nytkin viime tutkimuksessa, muutama viikko sitten, oli pieni kysta vasemmassa munasarjassa, kun sitä ennen oli oikeassa. Onhan niitä syytä tarkailla silloin tällöin etteivät muutu miksikään muuksi. Tai en tiedä voivatko muuttua...
      Niille ei joka tapauksessa tehdä mitään elleivät vaivaa. Ne tulevat ja menevät.

    • pikkis

      Multa löytyi 10 vuotta sitten dermoidikysta munasarjasta kun mahaa tutkittiin muiden syiden takia. Se ei olisi hävinnyt itsestään, poistettiin tähystysleikkauksella, vaikka ei vaivannut mitenkään. "Tavalliset" kystat kyllä usein häviävät itsestään.

      • toivon.. että

        Jos sinulla on runsaat ovulaatio tai kuukautiskivut, niin suosittelen mainitsemaan ja tarkkailemaan oireita tarkasti. Minulla 4 vuotta sitten huomattiin ensimmäinen kysta ultrassa juuri munasarjassa, joll ei tehny yhtikäs mitään. Nyt, vuosi sitten kävin kipujen takia lääkärissä eri paikkakunnalla, lääkäri laittoi samantien lähetteen laparoskopiaan, ja nyt sain 21 vuotiaana tietää etten voi saada enää lapsia , jos tämä olisi tehty ajoissa, se olisi voitu ehkäpä estää :( tarkoitan tällä vain sitä, että lypsä kaikki tiedot irti, ja hae vastaukset kysymyksiisi päättäväisesti lääkäriltä.


      • dermoperkele

        hei pikkis,
        kauanko kesti palautuminen elämään dermoidikystaleikkauksen jälkeen? oliko tähystysleikkaus? pääseekö pian töihin ja urheilemaan?


    • Nainen yli 40 vee

      On ollut pariinkin otteeseen ja molemmilla kerroilla on onneksi hävinnyt itsekseen. Olivat sellaisia kananmunan kokoisia ja minulla oli aina kystan puolelta maha kipeä. Jos kysta puhkeaa itsekseen esim. menkkojen yhteydessä, niin silloin vuoto voi olla hieman runsaampaa ja klönttisempää kuin normaali kuukautisvuoto. Jos niistä on vaivoja, niin mene lääkärille.

      • Nainen 41veetä

        Minulla näkyi joku vuosi sitten ultrassa nestekystia, joista lekuri tuumasi että ei niille mitään tarvitse tehdä, ne tulevat ja menevät.
        Iän karttuessa vuoto on muuttunut runsaammaksi, ainakin pari ensimmäistä päivää ovat pahimpia.

        Viime kuussa ovulaatiokipu oli aikamoista. Tässä kuussa kuukautiset tulivat viikkoa liian aikaisin, täysin ilman ennakkokipuiluja ja vuoto on aivan älytöntä. Sitä yhtäkkiä vain valahtaa tulemaan ja menee niin tamppooni yösiteestä kuin pöksyistäkin läpi. Välillä tulee isoja hyytymiä. Viime yönä sain käydä vaihtamassa sidettä tosi tiheää tahtia.
        Onneksi on vapaata töistä, muuten olisin joutunut hakemaan sairaslomaa.

        Olikohan tämä nyt sitä, että siellä joku kysta poksahti...?


      • Nainen 51v.
        Nainen 41veetä kirjoitti:

        Minulla näkyi joku vuosi sitten ultrassa nestekystia, joista lekuri tuumasi että ei niille mitään tarvitse tehdä, ne tulevat ja menevät.
        Iän karttuessa vuoto on muuttunut runsaammaksi, ainakin pari ensimmäistä päivää ovat pahimpia.

        Viime kuussa ovulaatiokipu oli aikamoista. Tässä kuussa kuukautiset tulivat viikkoa liian aikaisin, täysin ilman ennakkokipuiluja ja vuoto on aivan älytöntä. Sitä yhtäkkiä vain valahtaa tulemaan ja menee niin tamppooni yösiteestä kuin pöksyistäkin läpi. Välillä tulee isoja hyytymiä. Viime yönä sain käydä vaihtamassa sidettä tosi tiheää tahtia.
        Onneksi on vapaata töistä, muuten olisin joutunut hakemaan sairaslomaa.

        Olikohan tämä nyt sitä, että siellä joku kysta poksahti...?

        käynyt gynellä viime aikoina?
        En ole asiantuntija, mutta kokemuksesta sanoisin että runsaan vuodon syy ei ole munasarjassa vaan kohdussa. Minulla on vuosikausia ollut kystia enemmän tai vähemmän - tulleet ja menneet, mutta kuvaamasilaiset oireet aiheutti myoomat kohdussa.
        Ehkä olisi syytä käydä lääkärissä.


      • nainen 26 vee
        Nainen 41veetä kirjoitti:

        Minulla näkyi joku vuosi sitten ultrassa nestekystia, joista lekuri tuumasi että ei niille mitään tarvitse tehdä, ne tulevat ja menevät.
        Iän karttuessa vuoto on muuttunut runsaammaksi, ainakin pari ensimmäistä päivää ovat pahimpia.

        Viime kuussa ovulaatiokipu oli aikamoista. Tässä kuussa kuukautiset tulivat viikkoa liian aikaisin, täysin ilman ennakkokipuiluja ja vuoto on aivan älytöntä. Sitä yhtäkkiä vain valahtaa tulemaan ja menee niin tamppooni yösiteestä kuin pöksyistäkin läpi. Välillä tulee isoja hyytymiä. Viime yönä sain käydä vaihtamassa sidettä tosi tiheää tahtia.
        Onneksi on vapaata töistä, muuten olisin joutunut hakemaan sairaslomaa.

        Olikohan tämä nyt sitä, että siellä joku kysta poksahti...?

        Minulla todettiin viime viikolla kysta oikeassa munasarjassa. Menin lääkäriin koska heräsin yöllä kipuun. Kipu oli niin suuri että pyörtyminen ei ollut kaukana! Lääkäri sanoi että kysta mahdollisesti puhkesi tuolloin, koska kun kysta puhkeaa aiheuttaa se mahdottomalta tuntuvaa kipua.

        Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin, enpä usko vaivojesi johtuvan kystasta. Ja jos mahdollista niin erikoislääkäriin. Eivät nuo terveyskeskuslääkärit tiedä mistään mitään ennen kuin on jo liian myöhäistä!


    • pelkääjä

      Minulle tuli toissa päivänä kipuja alvatsaan,
      ja sopivasti sattui olemaan aika gynekolog.
      kun halusin tarkastuksen. En ollut aiemmin
      käynyt ultrassa, ja eilen löytyi 3,5 cm kokoinen
      kysta. Lääkäri antoi särkylääkk. ja käski tulla
      kahden viikon päästä uudestaan jos kivut jatkuvat.

    • Alexandra89

      Hei!
      Minulta leikattiin kaksi päivää sitten kaksi kystaa oikealta ja vasemmalta munasarjasta, oikean puolimmainen oli 8cm halkasijaltaan ja toinen 6cm. Kystat eivät hankaloittaneet elämääni yhtään. Ne löytyivät kun tulin toisen kerran raskaaksi ja lääkäri varasi ajan leikkaukseen. Lääkärin mukaan leikkaus onnistui hyvin ja kaikki näytti normaalilta (kohtu, munasarjat ym). Puhuin lääkäreideni kanssa ja moni kertoi munasarjojen leikkausten olevan lähes päivittäistä hommaa. Lähes kaikille naisille jossain vaiheessa elämää muodostuu kystia rakkulaimaisiin munasarjoihin. Yleensä ne häviävät jonkun ajan kuluessa, mutta joillain ne vain kasvavat tavallista suuremmiksi,jolloin ne leikataan ihan varoiksi.
      Ja harvemmin pelkät kystat aiheuttavat lapsettomuutta, siihen tarvitaan pariksi esimerkiksi hoitamaton klamydia.
      Olen keskustellut lääkärin kanssa useasti tästä aiheesta, olin itsekin huolissani. Leikkauksen jälkeen olo muuttui jotenkin tarmokkaammaksi. :) Voimia kaikille! Olo on taatusti parempi leikkauksen jälkeen!

    • Vatsakivut pelottaa

      "Minulla todettiin viime viikolla kysta oikeassa munasarjassa. Menin lääkäriin koska heräsin yöllä kipuun. Kipu oli niin suuri että pyörtyminen ei ollut kaukana! Lääkäri sanoi että kysta mahdollisesti puhkesi tuolloin, koska kun kysta puhkeaa aiheuttaa se mahdottomalta tuntuvaa kipua."

      Minulla oli sama viime vuoden puolivälissä. Heräsin yöllä ihan mielettömään mahakipuun, olin kipushokissa enkä pystynyt puhumaan tai liikkumaan, hädin tuskin edes hengittämään. Avomieheni soitti ambulanssin. Sain vähän väliä kunnon kipulääkkeitä ja miettivät ensin ongelman olevan umpisuolessa, mutta laittoivat minut vielä gynekologille ja siellä huomasivat kystan. Tunnin sisällä pääsin tähystysleikkaukseen, jonka jälkeen sain kuulla että se oli jalkapallon kokoinen, minulta jouduttiin poistamaan toinen munasarja ja jos se olisi ollut tulehtunut olisin voinut kuolla.
      Olin sen verran nuori, 17, että en ollut gynekologilla käynyt, joten sitä ei voitu mitenkään huomata ennen kuin se räjähti.

      • dididididiiiiiii

        Voiko kystat aiheuttaa runsaiden kuukautisten kipujen lisäksi jälkivuotoa?


      • Lääkäriin?
        dididididiiiiiii kirjoitti:

        Voiko kystat aiheuttaa runsaiden kuukautisten kipujen lisäksi jälkivuotoa?

        Millaisia oireita ollut ennen näitä kipukohtauksia, jos on ollut? Onko ulkoisesti näkynyt mitään, esim häpyhuulissa? Itselläni ollut finnimäinen pahkura toisessa häpyhuulessa ja tänää huomasin sen olevan n. viinirypäleen kokoinen, kun risti-istunta ei enää luonnistunut ja alavatsa kosketusarka.


      • heilii
        Lääkäriin? kirjoitti:

        Millaisia oireita ollut ennen näitä kipukohtauksia, jos on ollut? Onko ulkoisesti näkynyt mitään, esim häpyhuulissa? Itselläni ollut finnimäinen pahkura toisessa häpyhuulessa ja tänää huomasin sen olevan n. viinirypäleen kokoinen, kun risti-istunta ei enää luonnistunut ja alavatsa kosketusarka.

        Itsellä löydettiin elokuussa täysin sattumalta gynekäynnin yhteydessä vasemmasta munasarjasta vauvan pään kokoinen kasvain, aluksi luultiin tavalliseksi kystaksi mutta leikkauksen jälkeen se todettiinkin teratoomaksi. Teratooma on kai niinkuin dermoidikysta, ei varmaa tietoa mitä eroa näillä kahdella on mutta se möykky oli sisältänyt hiuksia, hampaita, kynsiä, luita ja muuta ihanaa. Ikää minulla oli tuolloin 17 vuotta ja koko vasen munasarja jouduttiin poistamaan tämän "kaksoiskasvaimen" mukana.

        Omituisinta on että 17 vuoden ajan syntymästä lähtien mahassa ollut kasvain antoi hyvin vähän merkkejä olemassaolostaan. Nyt ku jälkeenpäin ajattelee niin kärsin omituisista, erittäin voimakkaista mahakivuista muutamien kuukausien välein - nämä kivut alkoi joskus teini-iässä ja luulen, että ne on olleet merkkejä teratooman kasvusta ja näin lääkäritkin olettivat. Ei vaan sillon osannut yhdistää niitä kipuja mitenkään tällaseen asiaan, aattelin vaan että maha kipiä silloin tällöin, sehän on normaalia. Huono homma että ei ymmärtänyt mennä tsekkaamaan massua aikaisemmin, 11 sentin läpimittainen kasvain oli tuhonnut vasemman munasarjan kokonaan ja vaikka lääkärit suorastaan vakuutteli ettei munasarjan puuttuminen vaikuta lastensaantiin nii kauhuissaanhan sitä on ollut kun vasta 18-vuotias olen. Varsinkin kun kystilla tapana ilmaantua uudelleen ja uudelleen jos se kerran tulee, oikea munasarja tuntuu nyt kultaakin kalliimmalta elimeltä jolle ei saa tapahtua mitään.. sain e-pillerit suojaamaan munasarjaa ja kontrolleissa käyn avopuolella omatoimisesti puolen vuoden välein mielenrauhan säilyttämiseksi.

        Että jos niitä kummallisia mahakipuja on niin kipin kapin lääkäriin tarkistuttamaan paikat..!


      • anyone?
        heilii kirjoitti:

        Itsellä löydettiin elokuussa täysin sattumalta gynekäynnin yhteydessä vasemmasta munasarjasta vauvan pään kokoinen kasvain, aluksi luultiin tavalliseksi kystaksi mutta leikkauksen jälkeen se todettiinkin teratoomaksi. Teratooma on kai niinkuin dermoidikysta, ei varmaa tietoa mitä eroa näillä kahdella on mutta se möykky oli sisältänyt hiuksia, hampaita, kynsiä, luita ja muuta ihanaa. Ikää minulla oli tuolloin 17 vuotta ja koko vasen munasarja jouduttiin poistamaan tämän "kaksoiskasvaimen" mukana.

        Omituisinta on että 17 vuoden ajan syntymästä lähtien mahassa ollut kasvain antoi hyvin vähän merkkejä olemassaolostaan. Nyt ku jälkeenpäin ajattelee niin kärsin omituisista, erittäin voimakkaista mahakivuista muutamien kuukausien välein - nämä kivut alkoi joskus teini-iässä ja luulen, että ne on olleet merkkejä teratooman kasvusta ja näin lääkäritkin olettivat. Ei vaan sillon osannut yhdistää niitä kipuja mitenkään tällaseen asiaan, aattelin vaan että maha kipiä silloin tällöin, sehän on normaalia. Huono homma että ei ymmärtänyt mennä tsekkaamaan massua aikaisemmin, 11 sentin läpimittainen kasvain oli tuhonnut vasemman munasarjan kokonaan ja vaikka lääkärit suorastaan vakuutteli ettei munasarjan puuttuminen vaikuta lastensaantiin nii kauhuissaanhan sitä on ollut kun vasta 18-vuotias olen. Varsinkin kun kystilla tapana ilmaantua uudelleen ja uudelleen jos se kerran tulee, oikea munasarja tuntuu nyt kultaakin kalliimmalta elimeltä jolle ei saa tapahtua mitään.. sain e-pillerit suojaamaan munasarjaa ja kontrolleissa käyn avopuolella omatoimisesti puolen vuoden välein mielenrauhan säilyttämiseksi.

        Että jos niitä kummallisia mahakipuja on niin kipin kapin lääkäriin tarkistuttamaan paikat..!

        Hei!

        Onko teillä kenellekään munasarjakysta aiheuttanut lantion kipua, joka säteilee toisinaan myös reisiin ja tuntuu myös alaselässä? Itselläni on ollut tällaista nyt parien normaalia runsaampien ja kivuliaampien kuukautisten jälkeen. Aluksi luultiin syyn olevan välilevytyrässä, mutta pakko tuon on johonkin gynekologiseen liittyä johtuen juuri tuosta, että kipu ilmenee kuukautisten jälkeen. Ilmeisesti tuollainen lantion kipu voi hyvinkin liittyä munasarjakystiin, mikäli erinäisiin englanninkielisiin sivustoihin on uskomista ja miksipä ei olisi. Toki syynä voi olla myös mm. endometrioosi tai joku muu. Gynelle olen menossa vajaan viikon kuluttua.


      • äiti_67
        anyone? kirjoitti:

        Hei!

        Onko teillä kenellekään munasarjakysta aiheuttanut lantion kipua, joka säteilee toisinaan myös reisiin ja tuntuu myös alaselässä? Itselläni on ollut tällaista nyt parien normaalia runsaampien ja kivuliaampien kuukautisten jälkeen. Aluksi luultiin syyn olevan välilevytyrässä, mutta pakko tuon on johonkin gynekologiseen liittyä johtuen juuri tuosta, että kipu ilmenee kuukautisten jälkeen. Ilmeisesti tuollainen lantion kipu voi hyvinkin liittyä munasarjakystiin, mikäli erinäisiin englanninkielisiin sivustoihin on uskomista ja miksipä ei olisi. Toki syynä voi olla myös mm. endometrioosi tai joku muu. Gynelle olen menossa vajaan viikon kuluttua.

        Mulla ollut noin viikon verran sellaista aika ajoin tulevaa kipua/vihlaisua nimenomaan vasemmalla puolella ja apainottuen enemmän alavatsan puolelle, josta myös säteilee kylkiin, alaselkään ja lantioon.

        Minulla on ensi vk ma ultra, siellä katsovat, onko se alapäästä johtuva vai joku muu?

        Toivottavasti sun vaiva selviää pian!:)


    • Höperökö

      Hei! Mulla on semmonen tilanne että on ollu tommosia järkyttäviä mahakipukohtauksia mistä kerrotte ja kukaan ei oo kertaakaan ehdottanut kystaa. Mulla siis kipu tulee aina samaan kohtaan just oikeen munasarjan kohdalle... Joku tuolla puhui myös kasvaimesta joka oli sisältänyt hiuksia ja hampaita yms. Se herätti mielenkiintoni sillä toinen minkä oon huomannut on että valkovuodon mukana tulee hiuksia. Karmivan kuuloista ja Tk lääkäri vaan totesi että pyyhkeestä suihkun jälkeen ovat tarttuneet. Tosin nyt en oikein usko kun nämä 'hiukset' on pitkiä ja oma tukka tällä hetkellä musta ja tosi lyhyt. Osaako kukaan kertoa kokemuksia? Niin kummallinen tuo mun vaiva on etten lääkäriin enää oikeen viittiklään sitä mennä sanomaan.

    • Kaarisperi

      Moi

      Mulla laitettiin tossa joku kuukausi sitten uusi kierukka ja siinä yhteydessä lekuri katseli ultraäänellä ja kertoi että minulla on kummassakin munasarjassa tosi iso kysta.Ei kuulemma vaadi mitään toimenpiteitä jos ei ole kipuja.Kävi vielä johtavalta lekuriltakin varmistamassa.Ei ole ollut kipuja lainkaan mutta eihän sitä tiedä miten huomenna menee.Hormoni kierukka kuulemma aiheuttaa noita ihan yleisesti.

    • Anonyymi

      Hei mullakin on kummassakin munasarjoissa kystat 2 sentin kokoiset ja ne ei oo puheneet mitäs jos ne ei puhkeakaan niin onko mun syytä olla huolissaan?

      • Anonyymi

        Pienet kystat ovat yleisiä. Ja katoavat usein itsestään. Gynekologi kyllä näkee kystat havaitessaan onko ne minkä luonteisia eli jos kystissa olisi jotain huolestuttavaa, gyne näkee sen ja laittaa heti lähetteen eteenpäin. Ja uus tutkumusaika on esim kuukauden päästä kontrolliluonteinen. Tuon kokoiset kystat on pienet. Monet isommatkin annetaan olla kun niissä ei näy mitään epäilyttävää. Jos ne ei häviä, yleensä ne kasvaa mutta pelkästään sekään ei oo vakavaa. Itse kävisin tuossa tilanteessa sopivan ajan kuluttua uudelleen tutkimuksessa että tietäisin mitä kystille on tapahtunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe