kuolemanportti

haplo

Onko kuka lukenut tätä dragonlancen Kuolemanportti-sarjaa? mitä piditte siitä ja mahdollisesti muusta dragonlancesta?

Minusta ainakin Kuolemanportti oli huipputarina, hekilöt, maailma(t) ja juoni oli hyvä. Ensimmäistä fantasiaa mitä olen lukenut ja olen sitä mieltä että on todella hyvää. Yleensäkin Hickmanin ja Weissin kirjat on huippuja, Hengen Miekan luin ja jatkoin siitä aikajärjestyksessä, seuraava ois Kesätuulen Lohikäärmeet(suunnilleen tämmönen nimi).

9

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Kesätulen lohikäärmeet?

      Eikös se sarja ala noista kevätaamun lohhareista, tai mikä se nyt olikaan... Kesätuli oli kai neljäs tai viides?

      Itse en kovin pitkälle arvosta. Ne kirjat jotka on kirjoitettu pelien perusteella (alkupää) ovat kohtalaisia, joskin Weissin hahmo ärsyttää hieman liikaa... No jaa, on sitä huonompaakin luettu. :)

    • Nynaeve

      Kuolemanportti-sarja ei liity Dragonlancen maailmaan millään tavalla vaikka onkin Weiss&Hickman-kaksikon kirjoittama. Kuolemanportti oli melkein luettava, mutta loppu oli aika tavalla pettymys.

      Dragonlancekirjojen yksi suositeltu lukemisjärjestys löytyy täältä: http://www.risingshadow.net/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6

      Sen mukaan Kesätulen lohikäärmeet kuuluvat johonkin Kronikoiden ja Legendojen jälkeen.

      Minä en ole koskaan oikein tykännyt DL-kirjoista, olen Legendat ja Kronikat lukenut kymmenisen vuotta sitten, Hengen miekankin joskus, yritin kestää Viidettä aikaakin ja luin jotain noista kadonneista historioista, joten yrityksen puutetta ei ole, en vain tykkää. Ja inhoan Raistlinia. :)

      • Ember

        Dragonlance on just paras, mutta oikeessa oot siinä että kuolemanportti -sarjalla ei oo mitään tekemistä Dragonlancen kanssa. Kirjailija vaan on sama (tai siis kirjailijat). Ite tykkäsin kovasti kuolemanportista. Oliko muuten kuolemanportissaki hullu velho nimeltään Fizban? Vai muistanko väärin....


      • Lady_Nocturna
        Ember kirjoitti:

        Dragonlance on just paras, mutta oikeessa oot siinä että kuolemanportti -sarjalla ei oo mitään tekemistä Dragonlancen kanssa. Kirjailija vaan on sama (tai siis kirjailijat). Ite tykkäsin kovasti kuolemanportista. Oliko muuten kuolemanportissaki hullu velho nimeltään Fizban? Vai muistanko väärin....

        Omasta mielestäni Kuolemanportit on Weissin ja Hickmanin parhain tuotos niistä jotka tähän asti olen lukenut.
        Kuolermanporttejen maailmat ovat varsin mielenkiintoisesti kyhättyjä, surrealistisia paikkoja kaikkine yksityiskohtineen. Paikoin hieman sci-fi´mäisiäkin vivahteita havaittavissa.
        Mutta päähenkilö, Haplo, on kuitenkin se joka on hahmona ehkä kaikista parhaiten onnistunut. Persoonat joissa hyvä ja paha taistelee keskenään on aina mielenkiintoisia, ja juuri tällaisia hahmoja on hauska seurata, sillä ne ei koskaan ole täysin tasapainoisia eikä ennalta-arvattavia. =)

        Oli Fizban Kuolemanprteissakin häärimässä. Meni kyllä vähän ohi senkin tarkoitus. Kenties jotain kevennystä oltiin yritetty saada aikaan tuon hullun velhon mukaan kyhäämisellä.


    • Drangonlance-sarjan ensimmäinen on Syyshämärän lohikäärmeet, siitä mennään sitten vuodenajoittain eteenpäin. Kaksosten kronikat kannattaa lukea jatkoksi. Nuo kuusi kirjaa ovat mielstäni parasta Weisia, samoin Kuolemanportti-sarja.

    • animagus

      Olen lukenut sarjan. Pidin siitä ihan kohtalaisesti, keskivaiheilla olin suorastaan koukussa. Juttu latistuu loppua kohti, mutta ei kuitenkaan niin pahasti, ettenkö uskaltaisi suositella kirjasarjaa kaikille. Haplosta pidin todella paljon, hän on nykyään yksi kirjallisista suosikkihahmoistani!

      Dragonlanceja en ole juurikaan lukenut. Hengen miekan luin joskus ja se oli ihan ok. Jatkoa ei ole tullut luettua eikä taida tullakaan kun en jaksa ryhtyä kahlaamaan Dragonlanceja läpi... Jaksaisin, jos ennakkokäsitys olisi että se kannattaa, mutta kun ei ole.

      • meikämie

        Sekä kuolemanportista että DL:stä.

        Ehkä nuo vuodenaikojen lohikäärmeet pitää lukea suht nuorena, mutta minusta ne olivat oikeasti ajoittain valtavan hauskoja ja muutenkin mielenkiintoista luettavaa. JA ovat yhä.

        Väittäisin, että Dl todellakin on yhden lajityypin mestariteos, enkä oikein ymmärrä, miksi sitä mollataan.

        Ainakin tuhat kertaa parempia ne olivat kuin rahastusmielessä kyhätty Hengen miekka tai Soturiveljet.


      • animagus
        meikämie kirjoitti:

        Sekä kuolemanportista että DL:stä.

        Ehkä nuo vuodenaikojen lohikäärmeet pitää lukea suht nuorena, mutta minusta ne olivat oikeasti ajoittain valtavan hauskoja ja muutenkin mielenkiintoista luettavaa. JA ovat yhä.

        Väittäisin, että Dl todellakin on yhden lajityypin mestariteos, enkä oikein ymmärrä, miksi sitä mollataan.

        Ainakin tuhat kertaa parempia ne olivat kuin rahastusmielessä kyhätty Hengen miekka tai Soturiveljet.

        Pitää varmaan sitten tutustua! Ja Raistlin vaikutti mielenkiintoiselta henkilöltä.


      • Serafiina Pekkala
        meikämie kirjoitti:

        Sekä kuolemanportista että DL:stä.

        Ehkä nuo vuodenaikojen lohikäärmeet pitää lukea suht nuorena, mutta minusta ne olivat oikeasti ajoittain valtavan hauskoja ja muutenkin mielenkiintoista luettavaa. JA ovat yhä.

        Väittäisin, että Dl todellakin on yhden lajityypin mestariteos, enkä oikein ymmärrä, miksi sitä mollataan.

        Ainakin tuhat kertaa parempia ne olivat kuin rahastusmielessä kyhätty Hengen miekka tai Soturiveljet.

        Luin Dragonlancet suht nuorena, olisko ollut rapiat nelikymppisenä, ja pidin niistä valtavasti. Sen jälkeen ahmin suunnilleen kaiken ilmestyvän fantasian, jopa kammottavan hengettömät Rabet, mutta nyt on tahti enää pari fantasiakirjaa kuuta kohti (ei täysikuu).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe