Laturin hyötysuhde ?

J. W. W.

Jos laturi ottaa moottorista tehoa vaikkapa 1000 wattia, paljonko se pystyy tuottamaan tehoa eteenpäin sähkölaitteille ? Siis mikä on laturin hyötysuhde ? Entäs hyötysuhde, jos sähkö varastoidaan välillä akkuun, josta sitten apulaitteet saavat virtaa ?

14

4149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulia

      jos pääset 0,8 niin oot hyvin saanut tehoa ulos

      • hyvin on jos joka

        välissä 0.8

        laturi: 0.8
        akkuun: 0.8
        akusta 0.8

        kokonaishyötysuhde 0.8 x 0.8 x 0.8 = 0.512

        ja just noin ne ammattimiehet sanoo:
        hyvä jos puolet saa hyötykäyttöön.


      • J. W. W.
        hyvin on jos joka kirjoitti:

        välissä 0.8

        laturi: 0.8
        akkuun: 0.8
        akusta 0.8

        kokonaishyötysuhde 0.8 x 0.8 x 0.8 = 0.512

        ja just noin ne ammattimiehet sanoo:
        hyvä jos puolet saa hyötykäyttöön.

        Menee kait osa laturin tehosta suoraan sähkölaitteellekin ? Onko hyötysuhde silloin tuo 0,8 ?


      • diplinssi
        J. W. W. kirjoitti:

        Menee kait osa laturin tehosta suoraan sähkölaitteellekin ? Onko hyötysuhde silloin tuo 0,8 ?

        Kyllä laturin osalta 0,8, kun välillä akkuun varastoituna oli tuo 0.8*0.8*0.8. Mutta sitten, mitä tulee ulos lopulliseksi energiamuodoksi, pitää kertoa kummassakin tapauksessa kyseisen laitteen hyötysuhteella: sähkömoottorilla mekaaniseksi energiaksi 0.8...1, lampuilla valoksi huomattavasti vähemmän. Oliko se aikanaan hehkulampuilla 0.06 vai, kuka muistaa? Paljonko nykyisillä halogeeneillä saadaan?
        Siispä lämmöksi melkein kaikki.


    • Pörje

      Ongelma on se että laturia käyttävä laitteisto syö tehoa aika rankasti.

      Jos laturi käy liki tyhjäkäyntiä eli lataa vain jonkun sata wattia ja (kiila)hihna vie tehoa 2000 W, niin eipä hyötysuhde paljon häikäse.

      Muuten itse laitteiden suhteet on em. esitettyjen suuruusluokkaa.

      • ........................

        Muistelen TM:stä lukeneeni citikan prototyypistä jossa kampiakselin päähän oli kiinitetty tuollainen viksu yhdistelmäkone; siitä puuttui tehohäviötä aiheuttava hihnahärdelli kokonaan!
        Kukahan muistaisi tarkemmin?


      • sitroen.
        ........................ kirjoitti:

        Muistelen TM:stä lukeneeni citikan prototyypistä jossa kampiakselin päähän oli kiinitetty tuollainen viksu yhdistelmäkone; siitä puuttui tehohäviötä aiheuttava hihnahärdelli kokonaan!
        Kukahan muistaisi tarkemmin?

        ainakin on sellainen värkki ja lienee jotain 50 v vanha keksintö. Käytetty joskus ainakin pienissä kaksitahtiautoissa.


      • sellaisessa ainakin
        sitroen. kirjoitti:

        ainakin on sellainen värkki ja lienee jotain 50 v vanha keksintö. Käytetty joskus ainakin pienissä kaksitahtiautoissa.

        oli kun
        NSU Prinz


      • yleisesti
        sitroen. kirjoitti:

        ainakin on sellainen värkki ja lienee jotain 50 v vanha keksintö. Käytetty joskus ainakin pienissä kaksitahtiautoissa.

        käytössä mm. volvopenta, wikström


      • diplinssi
        ........................ kirjoitti:

        Muistelen TM:stä lukeneeni citikan prototyypistä jossa kampiakselin päähän oli kiinitetty tuollainen viksu yhdistelmäkone; siitä puuttui tehohäviötä aiheuttava hihnahärdelli kokonaan!
        Kukahan muistaisi tarkemmin?

        Eikös se hybridiautoissa ole käytössä juuri noin.
        Vauhtipyörän yhteydessä moottori/laturi, jolla:
        - sammuksiin liikennevaloissa
        - polttomoottori käyntiin
        - lisää voimaa tarvittaessa
        - akun latausta jarrutus- ja tasanopeustilanteessa

        Esim. Toyota Hybrid
        Hieno keksintö, kunpa yleistyis pian, halpuis hinnat.


      • verotekninen ongelma...
        diplinssi kirjoitti:

        Eikös se hybridiautoissa ole käytössä juuri noin.
        Vauhtipyörän yhteydessä moottori/laturi, jolla:
        - sammuksiin liikennevaloissa
        - polttomoottori käyntiin
        - lisää voimaa tarvittaessa
        - akun latausta jarrutus- ja tasanopeustilanteessa

        Esim. Toyota Hybrid
        Hieno keksintö, kunpa yleistyis pian, halpuis hinnat.

        Nuo yleistyisivät ihan eri tahtia, jos vaan päättäjiä vähääkään kiinnostaisi... Mutta kun ei. Bensavero on sen verran tuottoisa bisnes, ettei siitä vain haluta luopua.

        Esim. jenkeissä saa hybridin ostaja jonkinlaista veroetua siitä että osti hydridin. Ja siksi siellä markkinat vetävät, itseasiassa autoja ei ehditä edes toimittamaan niin nopeasti kuin tilausta olisi, vaan odotusajat venyvät paikoin todella pitkiksi.

        Mutta kun ei niin ei. Täällä verotetaan kaikkea mikä vähänkin autoiluun liittyy noin 300 %. Huolimatta siitä oliko kyseessä uusi auto, vai polttoainetta, aina lyödään päälle se 300 prosenttia erilaisia veroja, ja tämän jälkeen sievistellään tilannetta sanomalla, että eihän siitä hinnasta ole kuin 70% veroa...

        Eipä tarvitse paljon ihmetellä miksi Suomessa ajetaan 20 vuotta vanhoilla romuilla.


      • pöökki
        verotekninen ongelma... kirjoitti:

        Nuo yleistyisivät ihan eri tahtia, jos vaan päättäjiä vähääkään kiinnostaisi... Mutta kun ei. Bensavero on sen verran tuottoisa bisnes, ettei siitä vain haluta luopua.

        Esim. jenkeissä saa hybridin ostaja jonkinlaista veroetua siitä että osti hydridin. Ja siksi siellä markkinat vetävät, itseasiassa autoja ei ehditä edes toimittamaan niin nopeasti kuin tilausta olisi, vaan odotusajat venyvät paikoin todella pitkiksi.

        Mutta kun ei niin ei. Täällä verotetaan kaikkea mikä vähänkin autoiluun liittyy noin 300 %. Huolimatta siitä oliko kyseessä uusi auto, vai polttoainetta, aina lyödään päälle se 300 prosenttia erilaisia veroja, ja tämän jälkeen sievistellään tilannetta sanomalla, että eihän siitä hinnasta ole kuin 70% veroa...

        Eipä tarvitse paljon ihmetellä miksi Suomessa ajetaan 20 vuotta vanhoilla romuilla.

        Jos huoltaa ni ei ne mitään romuja ole.


    • PWA m36

      Dynastartti-laturi oli jo omistamassani IFA-F8 autossa 1960-luvun alussa.
      Loistava keksintö!

      Olen omistanut kymmeniä autoja, sekä ajanut miljoonia kilometrejä. Nyt tiedän,
      että tämä yleisesti "halveerattu"IFA-F8 on ollut ainoa auto joka on mainettaan parempi.

    • myytinmurtaja-?

      no nythän tämäkin vuoden 2006 mysteeri selvisi, kiitos wit....ti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4169
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2634
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      40
      2380
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1436
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1426
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      963
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe