Puheen normaali kehitys

mistä tietoa

Mistä saisi tietoa siitä, mikä on normaalia puheen kehitystä? Mihin mennessä pitäisi olla oppinut mitäkin jne.

Googlata koetin, mutta en oikein löytänyt mitään.

7

3113

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisa-Maria

puolitoista vuotiaina toiset vasta kaksi ja puolivuotiaina, siis vähintäin kolmen sanan lauseita. Sanavarasto karttuu ensin hitaasti. Sitten hyvinkin nopeasti. Tytöt puhuvat yleensä nuorempina kuin pojat.

Omista lapsistani esikoinen on oppinut puhumaan vasta kaksivuotiaana, nuoremmat sen sijaan ovat haastelleet sujuvasti jo puolitoista vuotta täyttäessään. Ehkä en osannut esikoistani oikein opettaa. Lasta pitää syöttää sanoilla, puhua hänelle koko ajan ja osoitella esineitä mainiten niiden nimet. Tarvittaessa tulee ottaa kuvakirjat avuksi.

• xxxxxxx

Lasta ei tarvitse mitenkään OPETTAA puhumaan. Tavallinen kanssakäyminen perheyhteisössä riittää mainiosti. Lapsen tutustuttaminen kirjojen kautta elämän eri ilmiöihin on tietysti aina toivottavaa.

• Liisa-Maria
        xxxxxxx kirjoitti:

Lasta ei tarvitse mitenkään OPETTAA puhumaan. Tavallinen kanssakäyminen perheyhteisössä riittää mainiosti. Lapsen tutustuttaminen kirjojen kautta elämän eri ilmiöihin on tietysti aina toivottavaa.

jos toimitaan mainitsemallani tavalla. Lisäksi lasta innostavat puhumaan toiset lapset. Siksi nuoremmat lapset oppivat yleensä nopeammin puhumaan kuin esikoinen.

• on poika
        Liisa-Maria kirjoitti:

jos toimitaan mainitsemallani tavalla. Lisäksi lasta innostavat puhumaan toiset lapset. Siksi nuoremmat lapset oppivat yleensä nopeammin puhumaan kuin esikoinen.

Ja nyt 1v8kk:N iässä puhuu jo selvästi 3-4 sanaisia lauseita.Ärräkin särähtänyt muutaman kerran(vahingossa kai)

Hän sanoi ekan sanansa 8kk iässä.Luin lapselle jo vauvana paljon,kun hän makasi virelläni,satuja ja runoja.

Ollaan puhuttu koko ajan normaalisti, eikä millään vauva-kielellä.

AINA,kun esim.puetaan,selitän että: Käsi hihaan ja sitten toinen käsi....pipo päähän ettei tule vilu ym.ym. siis jokaisessa tilanteessa.

On myös ihanaa,kun poikani sanoo ruokailun jälkeen tai saatuaan jotain : Kiitos!

Tätä ollaan "opetettu" jo ihan vauvasta ja on tuottanut tulosta :)

Lapsella on kauhea tarve oppia,ja siksi lukeminen,PUHUMINEN,asioiden selittäminen on tärkeitä lapsen puheen kannalta.

• Peutti

Aiheesta on suomenkielistä, suomenkielestä tehtyä kirjallisuutta (lapsen kielen kehitys on universaalia, mutta tiettyjä kielikohtaisia piirteitä on, esim. sanojen pituus ja taivutukset vaihtelevat, kuten tiedätte). Selkeintä materiaalia löytyy neuvolasta terveydenhoitajalta ja puheterapeutilta. Puheterapiaan voi soittaa ja vain keskustella aiheesta, ei ole pakko heti olla saamassa diagnoosia.
      Jos epäilette poikkeavuutta, mukavasti poikkeavasta kielenkehityksestä on kerrottu esim. kirjassa "Joko se puhuu?" (Siiskonen, Tiina - Aro, Tuija - Ahonen, Timo - Ketonen, Ritva (toim.) PS-kustannus 2003). Tässä kirjassa on myös vinkkejä, mitä voi tehdä. Kirja löytyy useimmista kirjastoista, koska se on aiheesta perusteos.

• kysyä....

vaikka neuvolasta, puheterapeutilta tms..Monia kirjoja esim. mistä on pienten sanat tehty, kommunikoinnin häiriöt - syitä, seurauksia, ilmenemismuotoja ymym..niitä itsekin lukenut olen..on aika henkilökohtaista millon oppii puhumaan, monet seikat vaikuttaa..

• Lila

Onkohan normaalia että 1v 2 kk olevalla pojalla ei ole vielä yhtään ainoaa sanaa? Jonkinlaista ääntelyä on, mutta ei yhtään sellaista äännettä jonka voisi edes olettaa tarkoittavan jotain. Muuten on vilkas ja iloinen lapsi, ja oppi kävelemään jo monta kuukautta sitten. Milloin on syytä huolestua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe