Herätysliike/Viides herätysliike

viidentenä...

Kysyn teiltäkin toiminnastanne.
Onko viidesläisyys vielä jakautunut
Kansan Raamattuseuraan ja Kansanlähetykseen?
Haluaisin kuulla uskonkokemuksesi.

8

788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää

Tietoa ns. viidesläisyydestä:

http://www.aanekoski.fi/lukio/opet/rossi/viides.html

Itse olen käynyt Suomen Raamattuopiston tilaisuuksissa ja Jumalanpalveluksissa. SRO luetaan kuuluvaksi ns. viidenteen herätysliikkeeseen. Jos minun olisi nimettävä oma hengellinen kotini, niin se olisi Suomen Raamattuopisto.

Jonkin verran tunnen myös SLEY:n toimintaa (Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys). Sitä voin myös suositella kaikille.

Molemmat siis toimivat luterilaisen kirkon piirissä ja tunnustus on luterilainen.

Linkit:

http://www.sro.fi/

http://www.sley.fi/

• Miksi kyselet joka herätysliikkeestä vuoronperään, kun kuitenkin tiedät niistä? Yritätkö aktivoida muutakin kuin adventismikeskustelua? Tällä palstalla se ei valitettavasti tahdo onnistua.

No, viidesläisyyshän on vieläkin 60 - 70 -lukujen henkilöerimielisyyksien jäljiltä pirstaleina. Lahkomme on lahkoutunut. On Kauniaisten raamattuopiston ystävät, kansanlähetysläiset, Kylväjä -yhdistys ja KRS, joka nyt teologisesti ei varsinaisesti edusta uuspietismiä. Lisäksi Teologinen instituutti, Priscilla ry. ja Luther -säätiö ovat lähellä viidesläisyyttä. Kansanlähetys on löytänyt lämpimän yhteistyön evankelisen herätysliikkeen SLEY :n kanssa.

Yhä useampi viidesläinen on nykyään enemmän yhteiskristillinen kuin puhtaasti viidesläinen, enkä nyt viittaa SLEY -yhteistyöhön, vaan karismaattisuuteen. Karismaattinen yhteiskristillisyys vetää viidesläisiä helluntailaisten, Toronto -seurakuntien ja Nokia -mission pariin.

• kysymyksiä

Mitä tarkoitat sillä että viidesläisyys / viidesläiset olisivat lähenemässä karismaattisia?

Itse en ole tätä huomannut niissä piireissä jotka minulle ovat tuttuja.

Pitänee ehkä paikkansa Kansan raamattuseuran suhteen? Entä muiden viidesläisten? Annatko hieman lisätietoa?

• kysymyksiä kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä että viidesläisyys / viidesläiset olisivat lähenemässä karismaattisia?

Itse en ole tätä huomannut niissä piireissä jotka minulle ovat tuttuja.

Pitänee ehkä paikkansa Kansan raamattuseuran suhteen? Entä muiden viidesläisten? Annatko hieman lisätietoa?

Olen yli 20 v. seurannut, kuinka tuttuja viidesläisiä irtautuu hengellisestä kodistaan ja ajautuu karismaattisiin virtauksiin. Yksi toisensa jälkeen, ja heitä on monta.

• toden totta
        Basker kirjoitti:

Olen yli 20 v. seurannut, kuinka tuttuja viidesläisiä irtautuu hengellisestä kodistaan ja ajautuu karismaattisiin virtauksiin. Yksi toisensa jälkeen, ja heitä on monta.

Minäkin tunnen muutamia luterilaisia jotka käyvät mielellään helluntaiseurakunnan kokouksissa ja hankkivat nokiamission tai muiden äärikarismaattisten kasetteja, kirjoja jne.

Heidän mielestään "yhteiskristillisyys" on sitä oikeaa kristillisyyttä.

Kun olen joskus yrittänyt hieman kyseenalaistaa näiden amerikkalaisten "ihmemiesten" opetusta, niin riitahan siitä meinaa tulla.

Aivan kuin he kulkisivat silmät kiinni. En voi ymmärtää sitä. Kun suomalainen tunnettu saarnaaja hoipertelee lavalla, läsyttelee käsiään ja ihmiset eturivissä hirnuvat kuin heikkopäiset, niin tämä on heidän mielestään aivan raittiilla pohjalla olevaa kristillisyyttä.

Kun olen joskus yrittänyt kysyä, miksi näitä asioita ei löydy raamatusta, niin tämä nähdään "tuomitsemiseksi".

• eilen

edes ketä kuuluu virallisesti Herätysliikkeisiin.
        Eilen sain lisää infoa ja nyt kyselen lisää.
        Ei todellakaan entistä tietoa taustalla.
        Halusin "herätellä" Herätysliikeläiset keskustelemaan. Eli testasin ketä kaikkia täällä on ja mihin he uskovat.

• Falcon.
        eilen kirjoitti:

edes ketä kuuluu virallisesti Herätysliikkeisiin.
        Eilen sain lisää infoa ja nyt kyselen lisää.
        Ei todellakaan entistä tietoa taustalla.
        Halusin "herätellä" Herätysliikeläiset keskustelemaan. Eli testasin ketä kaikkia täällä on ja mihin he uskovat.

Näyttää siltä, että Suomessa on vain yksi aito herätysliike.

Adventtikirkko.

• Falcon. kirjoitti:

Näyttää siltä, että Suomessa on vain yksi aito herätysliike.

Adventtikirkko.

Siltähän se on adventistin silmin näyttänyt aina, koska muut ovat babylon ja pedon merkki otsissaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      41
      8737
    2. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      26
      1749
    3. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      28
      1675
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      130
      1461
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      194
      1130
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      8
      1099
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1067
    8. 92
      912
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      49
      785
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta