Herätysliike/Viides herätysliike

viidentenä...

Kysyn teiltäkin toiminnastanne.
Onko viidesläisyys vielä jakautunut
Kansan Raamattuseuraan ja Kansanlähetykseen?
Haluaisin kuulla uskonkokemuksesi.

8

853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää

Tietoa ns. viidesläisyydestä:

http://www.aanekoski.fi/lukio/opet/rossi/viides.html

Itse olen käynyt Suomen Raamattuopiston tilaisuuksissa ja Jumalanpalveluksissa. SRO luetaan kuuluvaksi ns. viidenteen herätysliikkeeseen. Jos minun olisi nimettävä oma hengellinen kotini, niin se olisi Suomen Raamattuopisto.

Jonkin verran tunnen myös SLEY:n toimintaa (Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys). Sitä voin myös suositella kaikille.

Molemmat siis toimivat luterilaisen kirkon piirissä ja tunnustus on luterilainen.

Linkit:

http://www.sro.fi/

http://www.sley.fi/

• Miksi kyselet joka herätysliikkeestä vuoronperään, kun kuitenkin tiedät niistä? Yritätkö aktivoida muutakin kuin adventismikeskustelua? Tällä palstalla se ei valitettavasti tahdo onnistua.

No, viidesläisyyshän on vieläkin 60 - 70 -lukujen henkilöerimielisyyksien jäljiltä pirstaleina. Lahkomme on lahkoutunut. On Kauniaisten raamattuopiston ystävät, kansanlähetysläiset, Kylväjä -yhdistys ja KRS, joka nyt teologisesti ei varsinaisesti edusta uuspietismiä. Lisäksi Teologinen instituutti, Priscilla ry. ja Luther -säätiö ovat lähellä viidesläisyyttä. Kansanlähetys on löytänyt lämpimän yhteistyön evankelisen herätysliikkeen SLEY :n kanssa.

Yhä useampi viidesläinen on nykyään enemmän yhteiskristillinen kuin puhtaasti viidesläinen, enkä nyt viittaa SLEY -yhteistyöhön, vaan karismaattisuuteen. Karismaattinen yhteiskristillisyys vetää viidesläisiä helluntailaisten, Toronto -seurakuntien ja Nokia -mission pariin.

• kysymyksiä

Mitä tarkoitat sillä että viidesläisyys / viidesläiset olisivat lähenemässä karismaattisia?

Itse en ole tätä huomannut niissä piireissä jotka minulle ovat tuttuja.

Pitänee ehkä paikkansa Kansan raamattuseuran suhteen? Entä muiden viidesläisten? Annatko hieman lisätietoa?

• kysymyksiä kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä että viidesläisyys / viidesläiset olisivat lähenemässä karismaattisia?

Itse en ole tätä huomannut niissä piireissä jotka minulle ovat tuttuja.

Pitänee ehkä paikkansa Kansan raamattuseuran suhteen? Entä muiden viidesläisten? Annatko hieman lisätietoa?

Olen yli 20 v. seurannut, kuinka tuttuja viidesläisiä irtautuu hengellisestä kodistaan ja ajautuu karismaattisiin virtauksiin. Yksi toisensa jälkeen, ja heitä on monta.

• toden totta
        Basker kirjoitti:

Olen yli 20 v. seurannut, kuinka tuttuja viidesläisiä irtautuu hengellisestä kodistaan ja ajautuu karismaattisiin virtauksiin. Yksi toisensa jälkeen, ja heitä on monta.

Minäkin tunnen muutamia luterilaisia jotka käyvät mielellään helluntaiseurakunnan kokouksissa ja hankkivat nokiamission tai muiden äärikarismaattisten kasetteja, kirjoja jne.

Heidän mielestään "yhteiskristillisyys" on sitä oikeaa kristillisyyttä.

Kun olen joskus yrittänyt hieman kyseenalaistaa näiden amerikkalaisten "ihmemiesten" opetusta, niin riitahan siitä meinaa tulla.

Aivan kuin he kulkisivat silmät kiinni. En voi ymmärtää sitä. Kun suomalainen tunnettu saarnaaja hoipertelee lavalla, läsyttelee käsiään ja ihmiset eturivissä hirnuvat kuin heikkopäiset, niin tämä on heidän mielestään aivan raittiilla pohjalla olevaa kristillisyyttä.

Kun olen joskus yrittänyt kysyä, miksi näitä asioita ei löydy raamatusta, niin tämä nähdään "tuomitsemiseksi".

• eilen

edes ketä kuuluu virallisesti Herätysliikkeisiin.
        Eilen sain lisää infoa ja nyt kyselen lisää.
        Ei todellakaan entistä tietoa taustalla.
        Halusin "herätellä" Herätysliikeläiset keskustelemaan. Eli testasin ketä kaikkia täällä on ja mihin he uskovat.

• Falcon.
        eilen kirjoitti:

edes ketä kuuluu virallisesti Herätysliikkeisiin.
        Eilen sain lisää infoa ja nyt kyselen lisää.
        Ei todellakaan entistä tietoa taustalla.
        Halusin "herätellä" Herätysliikeläiset keskustelemaan. Eli testasin ketä kaikkia täällä on ja mihin he uskovat.

Näyttää siltä, että Suomessa on vain yksi aito herätysliike.

Adventtikirkko.

• Falcon. kirjoitti:

Näyttää siltä, että Suomessa on vain yksi aito herätysliike.

Adventtikirkko.

Siltähän se on adventistin silmin näyttänyt aina, koska muut ovat babylon ja pedon merkki otsissaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      110
      2318
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      66
      1435
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1218
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1155
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1118
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1055
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      962
    8. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      949
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      948
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      43
      918
    Aihe