Akku tyhjeni viikonloppuna, voiko akun jättää latautumaan yön yli vai onko vaaraa jostain ylilatautumisesta tms.
Akun
19
21381
Vastaukset
- .........................
sitämukaa kun akun varaustila kasvaa, laturi vähentää lataamista.
Ennen lataukseen laittoa kannattaa tarkistaa onko akussa riittävästi akkuvettä.(noin sentin yli levyjen)
Jos akun päällä on korkkeja, löysää niitä hieman; tällöin latauksen aikaansaama kaasu pääsee tuulettumaan. Muista kiriä korkit ennen käyttöä.- Jamppa1
haistele kotilaturit yleensä mitään. On sellaisiakin toki. Latausaika riippuu laturin tuotosta ja akun koosta.
- kuitenkin
Jamppa1 kirjoitti:
haistele kotilaturit yleensä mitään. On sellaisiakin toki. Latausaika riippuu laturin tuotosta ja akun koosta.
sulake, joka laukeaa jos vaikka vanha akku menee oikoseen
- neuvoista
Onko tuollainen Muuntolaite oy:n 80 luvulla ostettu matti4A laturi ok jos jättää yön ajaksi.
- Härski - Hartikainen
neuvoista kirjoitti:
Onko tuollainen Muuntolaite oy:n 80 luvulla ostettu matti4A laturi ok jos jättää yön ajaksi.
Kyllä tuon pitäisi käydä yölataamiseenkin. Jos laturi on sekä 6 että 12 voltin latausta varten, niin katso että 12 on kytkettynä. Minulla on tässä edessäni lähes vastaava Muuntolaitteen ML 6-12/4-laturi vuodelta 1979 ja sillä olen tarvittaessa ladannut myös yön yli noita aikaisempia huonompia akkuja.
Akun ei välttämättä tarvitse olla yli yötä latauksessa, sillä lämpimään hyvään akkuun riittää 4 - 6 tuntia latausta. On kyllä vastaan tullut sellaisiakin akkuja, joihin virta tuntui "hiipivän" sisään ja silloin oli tarvetta pitää yön yli latauksessa. Laturin mittarista näkee, miten akku ottaa virtaa vastaan.
Jos akkusi on ns. huollettava akku, eli siinä on korkit, niin avaa niitä korkkeja hieman. Voit katsoa samalla, ettei akkuvesi ole jäätynyt ja että sitä on riittävästi. Lisää tislattua akkuvettä saa autotarvikeliikkeistä, huoltoasemilta ja apteekista. Suljetulle eli huoltovapaalle akulle ei tarvitse tehdä mitään. Akun navat voi kyllä puhdistaa molemmista akkumalleista, sekä pyyhkiä irtolika pois akun pinnasta. Auton akkukaapelien päät kannattaa myöskin puhdistaa kiiltäviksi sitten kun laitat akun takaisin autoon.
Ladatessa kytke kaapelit oikeisiin napoihin! Laita vasta sitten virtajohto seinään. Latauksen loppuessa ensin virtajohto seinästä ja sitten vasta kaapelit akusta irti. Näin vältä mahdollisen kipinöinnin.
Lataa akku hyvin tuulettuvassa paikassa ja muista olla tupakoimatta tai tekemättä mitään tulta tai kipinää siinä tilassa. Muuten sulla voi olla uusi kampaus, jota lapsetkin hymyssä suin kehuvat :) - Blondi
Härski - Hartikainen kirjoitti:
Kyllä tuon pitäisi käydä yölataamiseenkin. Jos laturi on sekä 6 että 12 voltin latausta varten, niin katso että 12 on kytkettynä. Minulla on tässä edessäni lähes vastaava Muuntolaitteen ML 6-12/4-laturi vuodelta 1979 ja sillä olen tarvittaessa ladannut myös yön yli noita aikaisempia huonompia akkuja.
Akun ei välttämättä tarvitse olla yli yötä latauksessa, sillä lämpimään hyvään akkuun riittää 4 - 6 tuntia latausta. On kyllä vastaan tullut sellaisiakin akkuja, joihin virta tuntui "hiipivän" sisään ja silloin oli tarvetta pitää yön yli latauksessa. Laturin mittarista näkee, miten akku ottaa virtaa vastaan.
Jos akkusi on ns. huollettava akku, eli siinä on korkit, niin avaa niitä korkkeja hieman. Voit katsoa samalla, ettei akkuvesi ole jäätynyt ja että sitä on riittävästi. Lisää tislattua akkuvettä saa autotarvikeliikkeistä, huoltoasemilta ja apteekista. Suljetulle eli huoltovapaalle akulle ei tarvitse tehdä mitään. Akun navat voi kyllä puhdistaa molemmista akkumalleista, sekä pyyhkiä irtolika pois akun pinnasta. Auton akkukaapelien päät kannattaa myöskin puhdistaa kiiltäviksi sitten kun laitat akun takaisin autoon.
Ladatessa kytke kaapelit oikeisiin napoihin! Laita vasta sitten virtajohto seinään. Latauksen loppuessa ensin virtajohto seinästä ja sitten vasta kaapelit akusta irti. Näin vältä mahdollisen kipinöinnin.
Lataa akku hyvin tuulettuvassa paikassa ja muista olla tupakoimatta tai tekemättä mitään tulta tai kipinää siinä tilassa. Muuten sulla voi olla uusi kampaus, jota lapsetkin hymyssä suin kehuvat :)Näillä tiedoilla varmaan pärjäänkin ja jatkossa osaan jo toisiakin neuvoa mikäli se blondeille sallitaan. Kiitti kovasti avustanne.
- JanneK69
Tavallinen halpalaturi ei vähennä latausta, vaan akun jännite nousee latauksen aikana ja koska jännitteiden ero akun ja laturin välillä pienenee, latausvirta pienenee.
Korkkeja ei tarvitse availla, niissä on tuuletusreiät. Eihän korkkeja ennen ajoon lähtöäkään availla, vaikka auton laturi latailee paljon suuremmalla virralla. - Härski - Hartikainen
JanneK69 kirjoitti:
Tavallinen halpalaturi ei vähennä latausta, vaan akun jännite nousee latauksen aikana ja koska jännitteiden ero akun ja laturin välillä pienenee, latausvirta pienenee.
Korkkeja ei tarvitse availla, niissä on tuuletusreiät. Eihän korkkeja ennen ajoon lähtöäkään availla, vaikka auton laturi latailee paljon suuremmalla virralla.Tuosta korkkien avaamisesta. Siitä on vissiin yhtä monta mielipidettä kuin on lataajiakin. Itse ainakin avaan korkit, jos lataamaan joutuu. Varovaisuus kun ei koskaan ole pahasta ja vahingoistahan viisastuu.
Kuitenkin viime talvena sattui pieni vahinko akun kanssa, eli korkit jäivät kiinni ja niin oli hetken päästä akkuvedet lattialla. Vesi tuli kolmesta kennosta ulos. Onneksi oli tallin sementtilattia alla, sillä muovi- tai kangasmatto olisi ollut aika ikävän näköinen. Samanlainen kuin faijalla muutama vuosi sitten, kun vessan matto sai uuden syövytyskuvion :)
Tuo korkkien avaaminen ennen ajoon lähtöä pisti hieman miettimään. Eihän se akkuvesi tosiaankaan kiehu ajaessa, ja siitä tuli mieleen, että onko joku mahdollisesti autoa paikallaan käyttäessä pitänyt korkkeja auki? Kupliiko vesi ja miten voimakkaasti? En ole itse huomannut tsekata moista juttua. - taaskin
Härski - Hartikainen kirjoitti:
Tuosta korkkien avaamisesta. Siitä on vissiin yhtä monta mielipidettä kuin on lataajiakin. Itse ainakin avaan korkit, jos lataamaan joutuu. Varovaisuus kun ei koskaan ole pahasta ja vahingoistahan viisastuu.
Kuitenkin viime talvena sattui pieni vahinko akun kanssa, eli korkit jäivät kiinni ja niin oli hetken päästä akkuvedet lattialla. Vesi tuli kolmesta kennosta ulos. Onneksi oli tallin sementtilattia alla, sillä muovi- tai kangasmatto olisi ollut aika ikävän näköinen. Samanlainen kuin faijalla muutama vuosi sitten, kun vessan matto sai uuden syövytyskuvion :)
Tuo korkkien avaaminen ennen ajoon lähtöä pisti hieman miettimään. Eihän se akkuvesi tosiaankaan kiehu ajaessa, ja siitä tuli mieleen, että onko joku mahdollisesti autoa paikallaan käyttäessä pitänyt korkkeja auki? Kupliiko vesi ja miten voimakkaasti? En ole itse huomannut tsekata moista juttua.Yön yli latasi, oli jotain nestettä valutellut maahan. Kun käynnistin niin se vähän yski tuo moottori ja tuli palaneen hajua sisään mutta sekin haihtui ja nyt auto toimii taas moitteetta. Mitäköhä sieltä olisi voinut valua, en avannut mitään korkkeja vai mitä nappeja ne nyt oli mitä piti raottaa. Ilmeisesti loppu hyvin kaikki hyvin vai pitäiskö olla huolissaan tuosta nesteestä. Onko se jotain happoa vai?
- akuissa
taaskin kirjoitti:
Yön yli latasi, oli jotain nestettä valutellut maahan. Kun käynnistin niin se vähän yski tuo moottori ja tuli palaneen hajua sisään mutta sekin haihtui ja nyt auto toimii taas moitteetta. Mitäköhä sieltä olisi voinut valua, en avannut mitään korkkeja vai mitä nappeja ne nyt oli mitä piti raottaa. Ilmeisesti loppu hyvin kaikki hyvin vai pitäiskö olla huolissaan tuosta nesteestä. Onko se jotain happoa vai?
H2SO4
- Härski - H.
taaskin kirjoitti:
Yön yli latasi, oli jotain nestettä valutellut maahan. Kun käynnistin niin se vähän yski tuo moottori ja tuli palaneen hajua sisään mutta sekin haihtui ja nyt auto toimii taas moitteetta. Mitäköhä sieltä olisi voinut valua, en avannut mitään korkkeja vai mitä nappeja ne nyt oli mitä piti raottaa. Ilmeisesti loppu hyvin kaikki hyvin vai pitäiskö olla huolissaan tuosta nesteestä. Onko se jotain happoa vai?
Neste on akkuhappoa, joka
-syövyttää helposti vaatteisiin ynnä muihin pehmeisiin materiaaleihin reikiä
-syövyttää autopeltiin reikiä
-pilaa autosta maalipinnan
-ym.
Vältettävä ihokosketusta; kuivattaa ihoa ja mahdollisen happokosketuksen jälkeen onkin kädet pestävä huolella. Ei nautittavaksi ;). Varottava erityisesti silmiin joutumista, jne. jne., eli ihan vaaratonta ainetta akkuhappo ei ole. - Blondi
Härski - H. kirjoitti:
Neste on akkuhappoa, joka
-syövyttää helposti vaatteisiin ynnä muihin pehmeisiin materiaaleihin reikiä
-syövyttää autopeltiin reikiä
-pilaa autosta maalipinnan
-ym.
Vältettävä ihokosketusta; kuivattaa ihoa ja mahdollisen happokosketuksen jälkeen onkin kädet pestävä huolella. Ei nautittavaksi ;). Varottava erityisesti silmiin joutumista, jne. jne., eli ihan vaaratonta ainetta akkuhappo ei ole.Tummuisko tuolla Blondin hiukset? Kiitos kovasti neuvoista. En aio ainakaa juoda tuota.
- Arikla
Blondi kirjoitti:
Tummuisko tuolla Blondin hiukset? Kiitos kovasti neuvoista. En aio ainakaa juoda tuota.
akkuhappo on vedellä laimennettua rikkihappo.Syövyttää voimakkaasti.Ei korkeja tarvitse avata .Niissä on tupla varmistus.Ilmareikä,jos se on mennyt tukkoon tai akku on sisäisessä oikosulussa korkki on kaksi osainen ja kansi lentää päältä.Jos akkuhappoa tulee akusta ladatessa kannattaa mitata latausjännite(ylijännite) tai akku on oikosulussa.Silloin akku on hylky.
- Anonyymi
neuvoista kirjoitti:
Onko tuollainen Muuntolaite oy:n 80 luvulla ostettu matti4A laturi ok jos jättää yön ajaksi.
On ihan OK, mutta ota aamulla irti.
Jos mittari toimii näet että illalla 6A virta on pudonnut 1 A tai allekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ihan OK, mutta ota aamulla irti.
Jos mittari toimii näet että illalla 6A virta on pudonnut 1 A tai allekin.Näinköhän nimim."Neuvoista" on kolmentoista vuoden takaa vielä akkua lataamassa Muuntolaitteen laturilla? Mitäs luulet?
- Anonyymi
Härski - H. kirjoitti:
Neste on akkuhappoa, joka
-syövyttää helposti vaatteisiin ynnä muihin pehmeisiin materiaaleihin reikiä
-syövyttää autopeltiin reikiä
-pilaa autosta maalipinnan
-ym.
Vältettävä ihokosketusta; kuivattaa ihoa ja mahdollisen happokosketuksen jälkeen onkin kädet pestävä huolella. Ei nautittavaksi ;). Varottava erityisesti silmiin joutumista, jne. jne., eli ihan vaaratonta ainetta akkuhappo ei ole.Ruostuminen alkoi jos akku laski alleen.
Pesu ja maalia. - Anonyymi
Härski - Hartikainen kirjoitti:
Tuosta korkkien avaamisesta. Siitä on vissiin yhtä monta mielipidettä kuin on lataajiakin. Itse ainakin avaan korkit, jos lataamaan joutuu. Varovaisuus kun ei koskaan ole pahasta ja vahingoistahan viisastuu.
Kuitenkin viime talvena sattui pieni vahinko akun kanssa, eli korkit jäivät kiinni ja niin oli hetken päästä akkuvedet lattialla. Vesi tuli kolmesta kennosta ulos. Onneksi oli tallin sementtilattia alla, sillä muovi- tai kangasmatto olisi ollut aika ikävän näköinen. Samanlainen kuin faijalla muutama vuosi sitten, kun vessan matto sai uuden syövytyskuvion :)
Tuo korkkien avaaminen ennen ajoon lähtöä pisti hieman miettimään. Eihän se akkuvesi tosiaankaan kiehu ajaessa, ja siitä tuli mieleen, että onko joku mahdollisesti autoa paikallaan käyttäessä pitänyt korkkeja auki? Kupliiko vesi ja miten voimakkaasti? En ole itse huomannut tsekata moista juttua.Se kuohuminen johtui ylilatauksesta. Eli kun jo täyteen akkuun yrität tunkea lisää sähköä, niin se vain alkaa hajottamaan vettä vedeksi ja hapeksi. Sen takia nykyiset halvatkin akkulaturit osaavat pienentää latausvirtaa, kun akku täyttyy ja sen jännite nousee. Hivenen ne vanhemmatkin jännitteen noususta, vaan eivät ainakaan kaikki tarpeeksi.
- Anonyymi
siis akuissa on tislattua vettä sekä rikkihappoa
- Anonyymi
Tyhjässä akussa on vettä, täydessä happoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t645690Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo1073575Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel573448Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset52673Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L932672SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral742530IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k132430Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti422404Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi861967Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei3411907