mitä hionnan jälkeen?

tumpelo

Olen täysin tumpelo suksien huoltaja, mutta haluaisin pitää niistä hyvää huolta. Suksilla on hiihdetty viime talvena jonkin verran ja nyt pohjat hiottiin ja niille ei ole hionnan jälkeen tehty mitään. Pitääkö nyt pohjaan laittaa pohjustusvaha vai riittääkö pohjustusöljyn käyttö pariin kertaan ja sitten voide päälle? kyseessä luistelusukset.

8

7823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sauvaäijä

Ihmettelenpä kovasti jos pohjille ei ole tehty mitään hionnan jälkeen. Suksiin pitäisi aina heti hionnan jälkeen sulattaa pehmeää huolto- tms. parafiinia. Tuosta öljystä en tiedä, ei ole siitä kokemusta. Itse venisin kipikapi autotalliin ja sulattaisin ensin pehmeää parkkkua pari kertaa ja sitten sinistä v.uhtia luistoksi jaa eikun menoksi!

• asd

pohjusta sukset, jos saan suositella niin käytä vauhdin matalafluorista pohjustusvoidetta. jos kiinnostaa enemmän miten pohjustus tapahtuu kyseisen merkin tuotteilla niin kerro.

• tumpelo

kyllä toki kiinnostaa tietää, kuinka pohjustustaa sukset. Onko kyseinen pohjustusvoide miten kallista? saako ihan tavallisesta urheiluliikkeestä? Jos saan pyytää, annatko mahdollisimman selkeät ohjeet, että tumpelokin osaa:)

• asd
        tumpelo kirjoitti:

kyllä toki kiinnostaa tietää, kuinka pohjustustaa sukset. Onko kyseinen pohjustusvoide miten kallista? saako ihan tavallisesta urheiluliikkeestä? Jos saan pyytää, annatko mahdollisimman selkeät ohjeet, että tumpelokin osaa:)

Välineet:
        voiteluteline
        voitelurauta
        sikli
        harja (kova nylon)
        pohjustust vaha
        norm sininen vaha

Aloitustyöt
        *Hieto karhunkielellä (tulee matta pinta ja vaha imeytyy paremmin pohjaan).
        *Jos vanha tai likainen suksi, puhdistus voiteenpoisto nesteellä, sen jälkeen karhunkieltä.

Pohjavoide
        *Pohjustusvoiteen latittaminen 3 kertaa - välillä annetaan suksenä jäähtyä vähintään 7min. Välillä ei siklausta eikä harjausta.
        *kolmen kerran jälkeen siklaus ja harjaus kun suksi on jäähtynyt vähintään 7min. 3x pohjustusvahaa on tarpeellinen määrä

Sininen voide
        *Hierto karhunkielellä
        *sininen voiteen sulattaminen - silkaus heti tai puolilämpimänä. Harjataan ja annetaan suksen jäähtyä vähintään 7min.
        *sininen voiteen laittaminen toistetaan 3 kertaa.

Nyt voi kunto ja juniorihiihtäjät lähteä hiihtämään. Sininen vaha kannattaa sulattaa pohjaan 2-3kertaa /100km silloin pysyy pohja hyvässä kunnossa koko talven.

Tarvitsetko vaativamman pohjustuksen ohjeet ?
        alku on kylläkin lähes sama kuin yllä, mutta jatkuu vielä hieman.

matalafluorisen pohjustusvoiteen hintaa en mene sanomaan kun sitä ei täältä saa liikkeestä, mutta varmaankin noin 30€. sitten löytyy myös fluoritonta pohjustus voidetta, joka on halvempaa, senkään hintaa en tiedä.

• toinen tumpelo ja uudet pel...
        asd kirjoitti:

Välineet:
        voiteluteline
        voitelurauta
        sikli
        harja (kova nylon)
        pohjustust vaha
        norm sininen vaha

Aloitustyöt
        *Jos vanha tai likainen suksi, puhdistus voiteenpoisto nesteellä, sen jälkeen karhunkieltä.

Pohjavoide
        *Pohjustusvoiteen latittaminen 3 kertaa - välillä annetaan suksenä jäähtyä vähintään 7min. Välillä ei siklausta eikä harjausta.
        *kolmen kerran jälkeen siklaus ja harjaus kun suksi on jäähtynyt vähintään 7min. 3x pohjustusvahaa on tarpeellinen määrä

Sininen voide
        *Hierto karhunkielellä
        *sininen voiteen sulattaminen - silkaus heti tai puolilämpimänä. Harjataan ja annetaan suksen jäähtyä vähintään 7min.

Nyt voi kunto ja juniorihiihtäjät lähteä hiihtämään. Sininen vaha kannattaa sulattaa pohjaan 2-3kertaa /100km silloin pysyy pohja hyvässä kunnossa koko talven.

matalafluorisen pohjustusvoiteen hintaa en mene sanomaan kun sitä ei täältä saa liikkeestä, mutta varmaankin noin 30€. sitten löytyy myös fluoritonta pohjustus voidetta, joka on halvempaa, senkään hintaa en tiedä.

Öö voiko pohjustus vahaa laittaa koko pohjalle? vai pelkälle luistoalueelle? käykö pohjustukseksi Esim. rexin racing of 491 > http://www.rexskiwax.com/rex2004/index.php?id=products&grpId=3&subId=18

Nimittäin ostin tuollasien paketin ja sen käyttöohjeissa luki, että tuotetta 491 käytetään suksien varastoimisen aikana? eikä puhuttu mitään uusista suksista...

Tuota racing of 423 sinstä rexiä ajattelin laittaa luistoksi! Mulla siis uudet hiihtämättömät peltosen laser cap classic pertsan sukset ja haluasin notta pohjat pysyisivät hyvänä mahdollisimman kauan.

• asd
        toinen tumpelo ja uudet pel... kirjoitti:

Öö voiko pohjustus vahaa laittaa koko pohjalle? vai pelkälle luistoalueelle? käykö pohjustukseksi Esim. rexin racing of 491 > http://www.rexskiwax.com/rex2004/index.php?id=products&grpId=3&subId=18

Nimittäin ostin tuollasien paketin ja sen käyttöohjeissa luki, että tuotetta 491 käytetään suksien varastoimisen aikana? eikä puhuttu mitään uusista suksista...

Tuota racing of 423 sinstä rexiä ajattelin laittaa luistoksi! Mulla siis uudet hiihtämättömät peltosen laser cap classic pertsan sukset ja haluasin notta pohjat pysyisivät hyvänä mahdollisimman kauan.

kyllähän nuo tuotteet ajavat varmasti asiansa. tosin minulla ei ole tietoa mikä on rex:n ns. yleisvoide, mutta voisi olla juuri tuo sininen.

pohjustus tapahtuu vain luistopinnoille.
        pitoalue karhennetaan hiomapaperilla, itse käytän muistaakseni 180 karkeutta.

• toinen tumpelo
        asd kirjoitti:

kyllähän nuo tuotteet ajavat varmasti asiansa. tosin minulla ei ole tietoa mikä on rex:n ns. yleisvoide, mutta voisi olla juuri tuo sininen.

pohjustus tapahtuu vain luistopinnoille.
        pitoalue karhennetaan hiomapaperilla, itse käytän muistaakseni 180 karkeutta.

juu kiitos, tuo sininen rexi on perusluistovoide.
        Huomenna ladulle...

• tumpelo
        asd kirjoitti:

Välineet:
        voiteluteline
        voitelurauta
        sikli
        harja (kova nylon)
        pohjustust vaha
        norm sininen vaha

Aloitustyöt

Pohjavoide

Sininen voide
        *Hierto karhunkielellä

Suuret kiitokset tarkoista ja selvistä ohjeista!!! pohjustus ja voitelu on tehty, joten eiku suksia testaamaan!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe