Lto-kone jäässä?

Masi

Ensimmäinen talvi -87 rakennetussa talossa jossa fläkt rexovent mallinen ilmanvaihtokone. Tuloilmapuhallin meni mykäksi kun pakkanen oli kovimmillaan eikä ole alkanut pyöriä vieläkään vaikka pakkanen on laskenut -5 asteeseen. Millähän tuon saisi heräteltyä?

12

12696

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi

Minulla on samanlainen vuodelta 1985. Minulla taas on ongelmana että jostain syystä vastus menee pois päältä ja kone jäätyy. Moottorit kyllä pyörivät. Vastus menee taas päälle kun kuittaa napista.

• Hanna Karttunen ins.

Vastuksen kytkeytymis lämpötilaraja säädetty väärin , mulla n. 8 C toimii hyvin , kun ei päästä koneen lämpötila liian ales

• muuten ajatellut
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

Vastuksen kytkeytymis lämpötilaraja säädetty väärin , mulla n. 8 C toimii hyvin , kun ei päästä koneen lämpötila liian ales

koskaan että otsikkoon ei tarvii tunkea samaa tekstiä kuin itse viestiin?

• sääntö on
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

sillä sisään tulevan lämpötila ei saa laskea alle 15 C ja 8 C on niin kylmää että asuminen ei enää mielekästä, sehän puhaltaa jo niin viileä että nurkat menee huuruun , vrt jääkaappi 5 C ?

• Ihan vain tiedoksi

kannattaa laittaa sellainen ilmastointikone jossa on kennonohitus niitä päiviä varten kun kenno jäätyy (eli kun lämpötila laskee alle -5*C) Aika ikävää jos koneellinen ilmanvaihto on poissa käytöstä suurimman osan vuotta.

• sensori uusiksi

Mun rexoventissa oli sama ongelma ja syynä oli tuloilman lämmittimen sensorin rikkuuntuminen.

Sensori on eräänlainen kapilaariputki, jossa nestettä sisällä. Kun neste vähenee (vanhuuttaan) sensorista, niin sensori ei enää kytke esilämmitystä päälle / pätki tulopuhallinta.

Korjaus ja varaosia saa :
        http://www.niemi-kari.fi/hinnasto_rexovent_vo.html

Kone alamittainen ja KOVA viemään sähköä (esilämmitin ja jälkilämmitin) ja laitan uudemman pyöriväkennoisen tilalle. Sama sähkösyöppövika lienee kaikissa kuutiokoneissa. Vanha rexo menee autotallikäyttöön kierrätykseen.

• enervent
        sensori uusiksi kirjoitti:

Mun rexoventissa oli sama ongelma ja syynä oli tuloilman lämmittimen sensorin rikkuuntuminen.

Sensori on eräänlainen kapilaariputki, jossa nestettä sisällä. Kun neste vähenee (vanhuuttaan) sensorista, niin sensori ei enää kytke esilämmitystä päälle / pätki tulopuhallinta.

Korjaus ja varaosia saa :
        http://www.niemi-kari.fi/hinnasto_rexovent_vo.html

Kone alamittainen ja KOVA viemään sähköä (esilämmitin ja jälkilämmitin) ja laitan uudemman pyöriväkennoisen tilalle. Sama sähkösyöppövika lienee kaikissa kuutiokoneissa. Vanha rexo menee autotallikäyttöön kierrätykseen.

jäätynyt, kun on lämmön talteen otossa pyörivä kenno

• pyörivä kenno
        enervent kirjoitti:

jäätynyt, kun on lämmön talteen otossa pyörivä kenno

nyt kun pakkanen laski -30 alapuolelle, niin kenno jämähti umpijäähän. Onko sinulla raitisilman(ulkoilman) oton puolella lämmitystä. Minulla sitä ei ole ja on mietinnässä sellaisen lisääminen.

• Parmair

En tunne teidän laitteita, mutta omassa koneessa on lömpörele, joka alkaa sulattelemaan kennoa aika-ajoin -15°C tienoilta alkaen. Kapillaariputki haistelee lämpötilaa LTO:n jälkeen ulos poistuvasta ilmasta. Kun lämpötila menee liian alas, sammuu huoneistoon tulevan ilman puhallinmoottori. Pelkkä poisto toimii, jolloin lämpösumma kasvaa poistopuolelle ja kennon pitäisi sulaa. Olen huomannut saunomisen lisäävän jäätymistä. Sisäilmassa on paljon kosteutta, joka tiivistyy kennon poistopuolelle. Kun virtauma pienenee joltakin kohdalta, jäähdytää kennolamellin toisella puolella oleva kylmä ilma AL-lamelleja paljon tehokkaamin ja jäätymisilmiö jatkuu...ja jatkuu...
      Tehdasasetus voi siis olla liian tiukka koville pakkasille. Peitetaulun takaa voi löytyä säädin, josta voi asetusta laittaa hieman löysemmälle. Hanki ensiksi kuitenkin digi sisä/ulkolämpömittari ja laita se mittaamaan poistuvan ilman lämpötilaa. Antaa tämäkin kuvan missä mennään. Ja jos se säädinkin löytyy, onnistuu lämpötilarajojen uusi hakeminen kunnolla. Suom. huom. muistkaa säätimen vieressä on yleensä 240V jänniteellisiä johtoja. Jos ei tiedä mitä tekee EI KANNATA KOSKEA.

• Jussi

Itselläni tuloilma puhaltimen laakeroinnin tunnit vain oli tullut täyteen. Puhaltimen juoksupyörä kyllä pyöri käsin pyörittäen mutta tahmeasti. Hankinkittua uuden puhaltimen (hinta jotain 160 euroa) ja kytkettyäni sen, ihmettelin miksi puhallin ei käynnisty. Kädellä niitä kahta kuparin väristä puikkoa lämmittämällä lähti puhallin käyntiin (haistelevat kennon jälkeisen tuloilman lämpötilaa). Eli jos puhallin ei antureita lämmittämälläkään lähe käyntin on vika mahdollisesti puhaltimessa. Mikäli joudut uusimaan puhaltimen kannattaa juoksupyörässä olevat koodit syöttää esim. googleen. Näin lyödät puhallinvalmistajia ja heidän maahantuojia. Sain oman puhaltimeni huomattavasti halvemmalla tälläiseltä puhaltimia teollisuuteen myyvästä liikkeeltä kuin mitä merkkihuolto puhaltimesta pyysi.

• rexo

Laittakaa ammattikorjaajan valitsemat puhaltimet, niin ette sössi koneeseen vääräntehoisia puhaltimia.

Leikitte heikoilla jäillä, jos yrittää muutaman euron säästää väärässä paikassa laittamalla vääräntehoisen puhaltimen.

Eli vaihtakaa poiston puhallin ajoissa ennenkuin sen laakerit menee rikki.

Ylipaine rikkoo talon ja sitten ei naurata yhtään.

• Jussi
        rexo kirjoitti:

Laittakaa ammattikorjaajan valitsemat puhaltimet, niin ette sössi koneeseen vääräntehoisia puhaltimia.

Leikitte heikoilla jäillä, jos yrittää muutaman euron säästää väärässä paikassa laittamalla vääräntehoisen puhaltimen.

Eli vaihtakaa poiston puhallin ajoissa ennenkuin sen laakerit menee rikki.

Ylipaine rikkoo talon ja sitten ei naurata yhtään.

Jep, toki talossa pitää alipainetta olla estämässä mahdollisten höyrynsulun vuodoista aiheutuvien kastepisteiden muodostuminen rakenteisiin. Kukin tehköön tietojensa ja taitojensa mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      874
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      821
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      117
      816
    8. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    9. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe