Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pohjois-Lappi kesällä

ötökät

Mihin aikaan kesästä Lapissa on vähiten ötököitä?

13

24632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ka1

      Alkukesästä ja loppukesästä/syksyllä. Vaihtelee kuitenkin vuodesta ja kohteesta riippuen. Polttiaiset ovat sieltä pahimmasta päästä ja taitavat yleistyä loppukesää kohden.

      • talavellakin

        Kyllä täälä Levillä riittää perskärpästä etenkin näin talviaikaan, kun kaikenmualiman ict-puljut juottaa ostopaskojaan.


    • kamala

      Räkkäaika on pahin juhannuksena, sitä ennen ja sen jälkeen. Esim. Inarille pääsee veneellä kun jäät lähtee, eli kesäkuun aikana ja silloin on tosi paljon itikoita, lähinnä sääsket on kiusana, mutta kyllä polttiaisetkin. Polttiaiset tosin lisääntyy syksyllä. Niitä voi olla vielä silloinkin kun lämpötila laskee viiden asteen tuntumaan, eli syyskuun lopulla kun ei enää löydy sieniäkään kauheesti. Viime vuonna puolukassa kun oltiin, niin heti kun oli lämpöisempi, iskivät mäkärät ties mistä kimppuun.

      Sääskiä ei ole enää elokuussa. Silloin on paras aika mennä lappiin. Silloin alkaa olla hillaakin suolla.

      Riippuu kyllä paljon, että mihin menet lapissa. Jos meet soiden lähelle, niin sääskiparvet ovat järkyttäviä. Jos meet tunturille, on siellä sääskiä vähemmän.

      Viime vuonna löytyi koiran ja ihmisenkin päästä hirvikärpänen Inarilla (Nellimössä, 5 km itärajalta). Jospa saadaan nekin sinne vielä kaikkien riemuksi!!!???

      • ötökät

        Onko siis Enontekiöllä ennen juhannusta jo ötököitä


      • lappia
        ötökät kirjoitti:

        Onko siis Enontekiöllä ennen juhannusta jo ötököitä

        Hei,

        olen ollut vain itäpuolella lappia, eli Nellimön seudulla ja Saariselällä. Molemmissa hyttysiä on sekä ennen että jälkeen juhannuksen. Käsivarren lapissa en ole käynyt.

        Jos on kuivaa niin hyttysiä ei pääse paljon muodostumaan. Onhan lapissa joinakin vuosina vähemmän itikoita jolloin pääsee helpommalla.

        Meidän eräkämppä on suon laidassa, joten olen ehkä kokenut tuon itikkapaljouden runsaimmissa mitoissa. Järvellekin itikat seuraa kunnes pääsee kauemmas rannasta.


      • Jouni
        ötökät kirjoitti:

        Onko siis Enontekiöllä ennen juhannusta jo ötököitä

        Kyllä net normaalisti ilmestyy tänne juhannuksen aikoihin. Pittää toivoa kuivaa alkukessää, niin toukat ja munat kuolee, ko jänkät kuivaa. Tule pikkusen ennen juhanusta, niin saat olla rauhassa.


      • RÄKKÄÄ PELKÄÄ
        ötökät kirjoitti:

        Onko siis Enontekiöllä ennen juhannusta jo ötököitä

        vai mitä koskaan en reissuja suunnittele räkän mukaan


    • Aina on vähän erilaista joka vuosi,kun riippuu paljon keleistä,onko paljon ötököitä vai ei..itse olin kuitenkin viime elokuussa esim. Kilpisjärvellä eikä ollut kamalasti ötököitä,ihan käytiin patikoimassa eikä ongelmia.Jossakin Sodankylän tienoilla kyllä oli enemmän ötökkää,varsinkin jos erehtyi menemään suoalueelle
      hillaa etsimään..

    • Tai-Pan

      Itse käynyt jo useita vuosia elokuussa Pohjois-Lappia koluamassa ja ei ötökän ötökkää ole vastaan tullut. Viimeksi kolusin Näätämön alueen ja sitä ennen Sevetin alueen ja nyt lähdössä jälleen elokuussa Sevetistä itään kohti raja-alueen isoja lähes koskemattomia järviä. Mukavia vaellus- että kalastusalueita.
      Elokuulla ei vielä kylmiä öitäkään harmina, mutta kääntöpuolena ruskakaan ei vielä alkanut!
      Hyviä Lapinreissuja!

    • wernejk

      syyskuun lopussa varmaan pohjois lapissa on vähiten hyttysiä. Mutta kannattaako niistä hyttysistä aina valittaa on niitä täälläetelässäkin.Lappi on aina niin hieno elämys vaikka sitten kesällä parhaaseen räkkä aikaan. On se vaan niin mahtavaa.

      • eläkeläinen1

        Minä kuljen kairaa kuukausia,kun eläkkeelle ja kyllä itikat poissa pysynyt offin punkkimäkärä nesteellä ja itse käytän sitä naamaankin eikä allergiaa ole tullut.Pitää hirvikärpäsetkin poissa,mutta ainoa este jos se ei sovi hipiälle kannattaa testata ensin kotosalla.Viimeaikoina keksin miten saada syödä rauhassa räkkä aikaan joten hankin niinsanotun moskiittoverkon joka tarkoitettu sängyn päälle ja pistin sen puun oksasta roikkumaan ja hyvin rauhassa sai ulkosalla istuskella ja kokkailla kunhan listi ensin sisällä olevat.Ei edes paina kovin paljoa ja ainakin itse pidän paino hyötysuhteelta hyvänä.


    • Kesälomalainen

      Olin vaimoni ja 3-vuotiaan poikani kanssa heinäkuussa vuonna -98 Sallassa.Silloin oli niin paljon ötököitä,että en ole koskaan ennen enkä jälkeen nähnyt.Muistan esim kun poikkesin Rovaniemen ja Kemijärven välillä virtsalla niin johan oli kämmen selkä täynnä mäkäräisiä heti kun yritin suojella sukukalleuksiani,että en oikein kunnolla saanut asiaani toimitetuksi.Ja olihan niitä sitten Sallassakin paljon.Käsitykseni on,että tuolla aivan Pohjois-Lapissa ei niistä olisi niin suurta riesaa.

    • vähiten

      mutta Enontekiön seudulle kesä tuleekin yleensä vasta kesäkuun puolella. Olin siellä muutama vuosi sitten touko-kesäkuun vaihteessa viikon, lumet suli, jäät lähti ja puihin puhkesivat lehdet muutaman päivän hellejakson aikana. Lämmintä parikymmentä astetta eikä sääskistä tietoakaan. Loikoilin Hetan kotiseutumuseon rannassa yksikseni ja otin uikkarit päällä aurinkoa. Minulla kävi säkä, yhtä hyvin siellä olisi voinut niihin aikoihin vihmoa räntää ja lämpömittari olla nollassa.
      Kilpisjärvestä jäät lähtevät vielä paljon myöhemmin, juhannuskesällä.
      Jos aiot vaeltamaan, purot ja joet tulvivat alkukesällä ja maasto on muutenkin märkää, mutta jos pysyttelet maalikylien liepeillä, turisteja ei vielä pahemmin ole ja saat nauttia rauhasta ja kesään heräävän luonnon äänistä. Ja valosta, joka on ihmeellinen.
      Kesän edetessä ötökkätilanne pahenee. Juhannuksen aikoihin ne pelmahtavat Hetan korkeuksille (riippuu tietenkin ilmoista).
      Jos on pitempi hellejakso, sääskistä ei ole isoa riesaa, kunhan ei mene ilman suojaa tiheimpiin pöheikköihin vesistöjen äärelle. Jos on kosteampaa, niin sitten niitä riittää.
      Loppukesällä kiusana ovat mäkärät ja polttiaiset, jotka ovat mielestäni sääskiä pahempia. Olen niille allerginen. Mutta nekään eivät ole saaneet pysymään pois pohjoisesta. Olen jopa asunut eri puolilla Lappia yhteensä noin kuusi vuotta. Kun suojautuu vaatteilla hyvin ja käyttää offia, niin aina pärjää. Helteillä hillajängässä anorakin käyttö on kyllä joskus tuntunut turhan tukalalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe