Keskustan vaalitappiota on kaikkialla melkein säälitelty. Minusta kuitenkin on ruvennut tuntumaan siltä, että Keskusta on voittanut näissä presidentinvaaleissa eniten. Tämän näkee sekä yleisesti, että tällä palstalla. Ei ole mielestäni kovinkaan merkittävää, kumpi voittaa presidentinvaalit, Halonen vai Niinistö. Jos Halonen voittaa, sitä vähemmän muuttuu ja sekin demarien kannalta negatiiviseen suuntaan. Kun Halosella ei enää ole uudelleenvalinnan paineita, hän voi heittää nurkkaan hänellä epäluontevan sinivalkoisuuden ja ryhtyä tulipunaiseksi. Sekä Vasemmistoliitto että erilaiset vähemmistöt, joita nyt on pitänyt pitää varjossa, tulevat saamaan palkkionsa. Luuletteko, että SDP tai SAK hyötyy tästä. Jostain syystä demarit ja SAK ovat valmiita maksamaan tästä yllättävän kovan hinnan. Miten tämä tapahtuu. Jos aloitetaan vähäisestä eli täältä palstalta, Mielipidepankki, joka on Halosen kampanjan vetojuhta, uhraa koko uskottavuutensa. Uskon täällä vallinneen sinipunarintaman (Härkösen termillä koklip), johon minäkin olen kuulunut, hajoavan. Kyllä minusta jo nyt Härkösen jaakobinpaini itsensä kanssa tuntuu paljon aidommalta kuin Mielipidepankin vääristelevä kampanja. Paljon tärkeämmällä yleisellä tasolla sinipuna kokee todella kovia demarien ja SAK:n valhekampanjan takia. Halosen harkitseville kannattajille olen suositellut yhden viikon Demarin lukua. Eiköhän siinä mieli muutu. Kansan Uutiset vaikuttaa sen rinnalla todella maltilliselta. Mikä on se Keskustan voitto. Se, että Keskusta saa jatkossa valita. Kun sinipunamahdollisuutta on tietoisesti tuhottu ja sinivihreä on osoittautunut mahdolliseksi, se parantaa Keskustan mahdollisuuksia. Demareila ei ole mitään mahdollisuuksia syrjiä Keskustaa, päinvastoin Keskustan asema hallituksessa vahvistuu. Olen itse oikeistolainen, enkä pidä tätä kehitystä mitenkään hyvänä. Demareille yleensä ja Mielipidepankille erityisesti pitää kuitenkin todeta: Sitä saa, mitä tilaa.
Vastaukset 6
- tappio!
Tappion katkeruutta on joskus vaikea niellä. Sen todistaa kirjoituksesi, jossa yrität itsellesi todistella, ettei Keskustan alamäki alkanut vaalien ensimmäisestä kierroksesta. Puolue tulee kutistumaan sananlaiseksi pienpuolueeksi kuin veljespuolue on nyt Ruotsissa. Niinistön menestyksen pohjalle rakennetaan vahva kokoomuslainen perusta, jolla puolue nousee merkittävimmäksi vastapainoksi vasemmistopuolueille. Tämä suunta näkyy jo ensi vuoden eduskuntavaaleissa.
- ole mitään
sitä vastaan, että Kokoomus menestyy ensi vaaleissa. Olen samaa mieltä, että nämä vaalit ovat Kokoomuksen, mutta myös sinivihreän voitto. Sinipuna ja demarit tässä menettävät. Tämä on nyt demarien tahtopolitiikkaa, josta Keskustalla on huonoja kokemuksia. En tiedä, luitko tuon kirjoituksen kokonaan, mutta totean nyt varmuuden vuoksi sen, minkä useimmat jo ymmärsivät, olen Pressaklubin jäsen jo alusta lähtien, enkä enää voi kokea tappiota, vaan vielä entistä suuremman voiton. Keskustan palstalla kuitenkin halusin analysoida asiaa Keskustan kannalta.
ole mitään kirjoitti:
sitä vastaan, että Kokoomus menestyy ensi vaaleissa. Olen samaa mieltä, että nämä vaalit ovat Kokoomuksen, mutta myös sinivihreän voitto. Sinipuna ja demarit tässä menettävät. Tämä on nyt demarien tahtopolitiikkaa, josta Keskustalla on huonoja kokemuksia. En tiedä, luitko tuon kirjoituksen kokonaan, mutta totean nyt varmuuden vuoksi sen, minkä useimmat jo ymmärsivät, olen Pressaklubin jäsen jo alusta lähtien, enkä enää voi kokea tappiota, vaan vielä entistä suuremman voiton. Keskustan palstalla kuitenkin halusin analysoida asiaa Keskustan kannalta.
Keskustan porvarisopimus oli emämunaus. Se pani vauhtia Keskustan alamäkeen. Tästä seuraa Kokoomuksen nousu toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Demarit nousevat entistä näkyvämmin vaihtoehdoksi oikeistolaistuvalle oikeistolle. Politiikka polarisoituu ja alkaa muistuttamaan naapurimaamme Ruotsin tilannetta. Sinipunahallitukset eivät sen jälkeen enää ole kuin poikkeusoloja varten.
Keskustan kannalta politikan sisältökysymykset eivät kuitenkaan muutu. Aluepolitiikka ja maatalouspolitiikka pysyvät sen politikan keskiöissä. Kummatkin edellyttävät löysäkätistä budejttipolitiikkaa. Tähän asti Keskusta on hamunnut punamultahallituksiin juuri tästä syystä. Se on laskenut, että poliittiset tavoitteensa on helpommin saavutettavissa yhteistyöllä SDP:n kanssa kuin Kokoomuksen. Ja siinä se on valitettavan oikeassa. Mutta voihan sitä kokeilla toki toistakin suuntaa. Minulle ainakin olisi melkoinen yllätys, jos Kokoomus alkaisi tinkiä vaatimuksistaan valtion menojen vähentämisestä ja verotuksen keventämisestä.- alentaminen
Mielipidepankki kirjoitti:
Keskustan porvarisopimus oli emämunaus. Se pani vauhtia Keskustan alamäkeen. Tästä seuraa Kokoomuksen nousu toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Demarit nousevat entistä näkyvämmin vaihtoehdoksi oikeistolaistuvalle oikeistolle. Politiikka polarisoituu ja alkaa muistuttamaan naapurimaamme Ruotsin tilannetta. Sinipunahallitukset eivät sen jälkeen enää ole kuin poikkeusoloja varten.
Keskustan kannalta politikan sisältökysymykset eivät kuitenkaan muutu. Aluepolitiikka ja maatalouspolitiikka pysyvät sen politikan keskiöissä. Kummatkin edellyttävät löysäkätistä budejttipolitiikkaa. Tähän asti Keskusta on hamunnut punamultahallituksiin juuri tästä syystä. Se on laskenut, että poliittiset tavoitteensa on helpommin saavutettavissa yhteistyöllä SDP:n kanssa kuin Kokoomuksen. Ja siinä se on valitettavan oikeassa. Mutta voihan sitä kokeilla toki toistakin suuntaa. Minulle ainakin olisi melkoinen yllätys, jos Kokoomus alkaisi tinkiä vaatimuksistaan valtion menojen vähentämisestä ja verotuksen keventämisestä."Minulle ainakin olisi melkoinen yllätys, jos Kokoomus alkaisi tinkiä vaatimuksistaan valtion menojen vähentämisestä ja verotuksen keventämisestä"
Nämä tavoitteet näyttävän Kokoomukselle onnistuvan jo oppositiosta, joten niiden takia ei edes tarvitse mennä hallitukseen. Näet olevan itsekin sitä mieltä, että sinipuna on ohi. Ja sekö ei ole Keskustan voitto. Kokoomuksen ja Keskustan kisa ratkeaa aikanaan, jos ratkeaa. Pääasia on se, että eivät jatkossa ole demarien apupuolueita. Sen roolinhan sinä heille soisit.
- lol
Humalassahan velatkin tuntuvat saatavilta, miksei sitten tappio voitolta.
- mutta jos
olisin, samoisin kuten näyttelijä Adolf Lindfors teatterin johtajalle: Se humala, joka on minun päässäni, haihtuu, mutta se tyhmyys, joka on sinun päässäsi, ei haihdu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1651290- 881184
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051080- 66899
- 58658
- 52563
- 32548
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?79509No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29484- 45477