kaukolämpö

tietoa tarvitaan

130 neliöinen talo lämpiää kaukolämmöllä ja jaetaan vesikiertoisena lattialämmityksellä.

Kilowatteja menee vuosittain 21. Viimeisimmässä laskussa oli huomautus: jäähdytys on liian pieni. pyydämme tarkistamaan säätölaitteenne. Jäähdytys oli 23 astetta.

Tietääkö kukaan mitä tuo tarkoittaa, ja miten sitä voi säätää ?

5

2468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että jotta

meno ja paluuveden lämpötilaero on liian pieni.jos vaihdin otta huonosti lämpöä talteen,eli siirtää esim.käyttöveteen,kl paluuveden lämpö nousee ja kierto lisääntyy.Voi olla huonotehoinen vaihdin tai joku säätöjuttu.

• .......

Minkä ikäinen on lämmönvaihdin? Se ei ole mikään ikuinen laite, vaan veden epäpuhtauksien takia sen hyötysuhde laskee ja siitä johtuu, että lämpötilaero tulo ja menoveden välillä pienenee.Lämmönvaihtimen taloudellinen käytöikä lienee parikymmentä vuotta. Kannattaa kysyä kaukolämpöyhtiöltä, mikä on ollut alueen lämmövihtimien yleinen taloudellinen käyttöaika, riippuu nimittäin juuri järjestelmässä liikkuvan veden laadusta, siis ph:sta ja veden sisältämistä sakka-aineista.

• säätäjä

ikää ei lämmönvaihtimella ole kuin kolme ja puoli vuotta.

Eli tuo tarkoittaa sitä, että lämmin vesi virtaa läpi, eikä lämpöä jää tarpeeksi sisälle ?

Mutta toisaalta eikö lämpölaskutuskin perustu juuri tuohon, eli ei se ainakaan minun laskuani lisää.

Täytynee pyytää joku paikalle joka osaa, asentanut firma ei ole enää markkinoilla. tai oikeastaan häipyi sieltä jo meidän projektin loppuvaiheessa, eli olisko jäänyt säädöt vähän niin ja näin jo alunperin.

• .....
        säätäjä kirjoitti:

ikää ei lämmönvaihtimella ole kuin kolme ja puoli vuotta.

Eli tuo tarkoittaa sitä, että lämmin vesi virtaa läpi, eikä lämpöä jää tarpeeksi sisälle ?

Mutta toisaalta eikö lämpölaskutuskin perustu juuri tuohon, eli ei se ainakaan minun laskuani lisää.

Täytynee pyytää joku paikalle joka osaa, asentanut firma ei ole enää markkinoilla. tai oikeastaan häipyi sieltä jo meidän projektin loppuvaiheessa, eli olisko jäänyt säädöt vähän niin ja näin jo alunperin.

Taloon saatu lämpömäärä on tilavuusvirta kerrottuna tuolla lämpötilaerolla.Ei tuossa tosiaankaan mitään mittatapiota tule lämmön ostajalle ja jos talo pysyy lämpimänä ja kuumaa vettäkin tulee tarpeeksi, ei silloin kai ole mitään hätää.Tuohon lämmönvaihtimeen voi veden epäpuhtauksista johtuen kerääntyä likaa, niin että lämpö ei oikein siirry, vähän sama asia kuin noki pannussa.

• Pee

Meillä 205m2 ja mennyt n. 18 MWh vuodessa. Huoneissa 23C paitsi yhdessä mh:ssa 21C ja tallissa 12-15C. Ei lämmitetty puulla tmv., 4 henkeä, vedenkulutus n. 11m3/kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe