Kokemuksia?

Tauti iski

Sainpas lopulta DXA-mittauksen tulokset: osteoporoosi on, vaikka 44-vuotiaalla miehellä sen pitäisi olla harvinainen. Ilmeisesti liittyy joko reumaan, jonka vuoksi olen syönyt vuosia prednisolonia tai sitten on jokin imeytymishäiriö.

Lääkkeenä nyt alkoi heti Fosamax ja Ideos.

Minkälaisia kokemuksia tästä koko taudista ja näistä lääkkeistä kellään on?

Minulle kerrottiin, että tautia ei voi parantaa, mutta luuainesta kuitenkin lisätä ja vähenemistä ehkäistä. Samalla luiden murtumisvaara ilmeisesti pienenee?

Mistä ylipäätään olette hankkineet tietoa? Yksinkertaisilla nettihauilla löytää vaan perusasioita.

4

1422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulaho

Minulla on osteoporoosi, joka on tullut kortisonista, jota söin vuosia hyljinnänestolääkkeenä. Tietoa osteoporoosista saa Suomen Osteoporoosiliitosta:
      http://www.osteoporoosiliitto.fi/index.php

Itse olen syönyt vuosia Fosamaxia ja käynyt säännöllisesti kuntosalilla. Liikunnasta on hyötyä tuossa taudissa. Luuston tiheys on parantunut lääkitysen myötä ja nyt on enää havaittavissa osteopeniaa. Itselläni oli alkujaan niin paha osteoporoosi, että oli komplessiomurtumia alaselän nikamissa ja pyörätuoli ja muut apuvälinneet auttoivat liikkumisessa. Nyt pystyn liikkumaan ilman mitään apuvälineitä ja vihlovat kivutkin on taakse jäänyttä elämää. Toki ei siitä sairaudesta varmaan kokonaan eroon pääse, mutta sitä voi pitää hallinnassa liikunnalla ja lääkityksellä. Lisäksi varo kaatumisia liukkaalla ja jääpiikit ja lonkkasuojat voivat olla hyvä apu talvikeleillä.

• rauha

Itselläni oli 12 vuotta sitten ristiselkäkipua, jota huomaamattani hieroin. Aloin epäillä, että onko osteoporoosia ja menin oma-aloitteisesti luuntiheysmittaukseen, jossa todettiin melkein murtumariskiasteella oleva selkärangan osteoporoosi. Sain aluksiMiacalcic kalkkihoidon, limakalvoärsytyksen alettua Fosamx kalkki, mutta kun närästysoireet tulivat muutettiin Optinate Septumum kalkkihoidoksi. Luusto parantunut näillä

• "mummo"

Mun 50v.miehelläni ja 18v. pojallani on molemmilla osteoporoosi ja Fosamax lääkitys.Miehellä on selkärankareuma ja pojalla on 3 vuotiaasta saakka ollut nivelreuma.Uskon että osteoporoosi liittyy reumaan.Joulua ennen pojalle tehtiin luuntiheysmittaus ja tuloksena oli osteoporoosi.Heillä kummallakaan ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia Fosamaxista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      144
      3641
    2. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      72
      2206
    3. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      64
      1938
    4. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      97
      1911
    5. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      19
      1869
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      9
      1714
    7. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      17
      1581
    8. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      79
      1564
    9. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      11
      1370
    10. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      125
      1353
    Aihe