Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Haiseva hengitys ja vatsa

nuori nainen

Minun hengitykseni haisee kamalalle, varsinkin aamuisin, tai jos on yli neljä tuntia syömättä. Hampaat ovat kunnossa, harjaan kielenkin usein ja käytän hammaslankaa, kitarisat eivät kai ole rikki, ainakaan niissä ei ole proppuja jotka tulisivat suuhun. Vian täytyy siis olla vatsassa, hapoissa?

Aamulla on yleensä paha maku suussa ja pelkään että hengitykseni haisee pahemmin kuin luulen.(kuulemma jopa puolen metrin päässä haju on todella paha aamuisin) Tämän takia välttelen puhumasta ihmisille kovin läheltä tai aukaisemasta kovin paljon suuta, purkkakaan ei hajua peitä. Mitä tälle voisi tehdä, kenelläkään vinkkejä? Hävettää koko vaiva kun ihmiset varmaan olettavat etten pese hampaita ym.

En tiedä liittyykö samaan vaivaan mutta usein syönnin jälkeen, varsinkin päivän ensimmäisen syönnin jälkeen on pakko yskiä ja kurkkuun nousee ikään kuin limaa.

35

35677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haju

      Vika on siinä, että mahalaukun ja ruokatorven välinen ”portti” löystyy joskus. Syynä esim. keskivartalolihavuus, tai liian suuret ruoka-annokset kerralla. Molemmat venyttävät porttia.

      Oireet ainakin kuulostavat siltä. Kopioin tämän Painonvartijat-lehden sivuilta:
      "Keskivartalolihavuus vaikuttaa palleatyrän syntymiseen. Kun osa mahalaukusta työntyy rintakehän puolelle, mahalaukun ja ruokatorven välinen ”portti” löystyy ja hapan mahaneste pääsee ruokatorveen. Se puolestaan voi aiheuttaa kurkunpään ärsytystä ja astmareaktion."

      Laihdutus auttanee, tai portin leikkaus. Jos laihdutukseen ei ole tarvetta tai se ei auta, mene siis lääkäriin.

      • nuori nainen

        olen kyllä aina ollut normaalipainoinen. Painoindeksi on nyt 22.3. Reilu pari vuotta sitten painoindeksi oli kyllä 20 tai vähän alle, voiko tällainen normaalipainon sisällä oleva painonvaihtelu vaikuttaa asiaan? Muistelen kyllä että silloinkin tuosta haisevasta hengityksestä huomautettiin joskus. Kapeaa vyötäröä minulla ei ole kyllä koskaan oikein ollut, se on nyt 74cm, kapeimmillaan joskus jotain 70cm. Voiko olla siis keskivartalolihavuutta ilman että painon puolesta on lihava? en kyllä saa tuota vyötäröä millään kapeammaksi. En mielestäni myöskään ole syönyt liian suuria ruoka-annoksia.
        Voiko tuo vika olla osin synnynnäinen ja vatsahapot ovat iän myötä voimistuneet ja alkaneet haista enemmän?- tosin siinä tapauksessa taitaisin kyllä olla jo melko epäonnekkaasti rakenneltu ihminen kun noita fyysisiä vikoja on löytynyt jo tähänkin ikään mennessä turhan monta. Olisko näin ollen vatsahappoihin mitään laimennuskeinoja?


    • Katti

      suussa hiivatulehdus, joka voisi aiheuttaa pahaa hajua. Kokeile jootain hiivaflooraa tappavaa suuvettä apteekista..tai kokeile aina ruoanjälkeen huuhdella suu vedellä ja ota lusikallinen kaupasta saatavaa sitruunan näköisessä pullossa olevaa sitruunamehua suuhun ja purskuttele sillä. Tämä tehosi minnulla.

      • nuori nainen

        hampaat? - ei varmaan tykkää hyvää tuosta sitruunamehulla purskuttelusta. Voiko tuo hiiva siis olla suussa vaikkei siitä näkyisi mitään merkkejä kuten kai peitettä kielellä ym. Joskus kyllä sain harmaan "karvapeitteen" kieleen kun jouduin syömään useita kuureja antibiootteja, se kuitenkin parani puhdistuksella ja maitohappobakteereilla. Tämä pahanhajuinen hengitys oli kyllä jo ennen sitä, mutta voisiko tuo olla viite siitä että suussa oli hiivaa alunperin ja sinne on jäänyt sitä? Ei tullut koskaan kysyttyä lääkäriltä mistä tuo peite oikeasti johtui kun pidin sitä pikkujuttuna silloin. Mutta tuota suuvettä voisi kokeilla vai mikä aine siinä oikein vaikuttaa? Kiitos paljon vinkistä!


      • sammakko
        nuori nainen kirjoitti:

        hampaat? - ei varmaan tykkää hyvää tuosta sitruunamehulla purskuttelusta. Voiko tuo hiiva siis olla suussa vaikkei siitä näkyisi mitään merkkejä kuten kai peitettä kielellä ym. Joskus kyllä sain harmaan "karvapeitteen" kieleen kun jouduin syömään useita kuureja antibiootteja, se kuitenkin parani puhdistuksella ja maitohappobakteereilla. Tämä pahanhajuinen hengitys oli kyllä jo ennen sitä, mutta voisiko tuo olla viite siitä että suussa oli hiivaa alunperin ja sinne on jäänyt sitä? Ei tullut koskaan kysyttyä lääkäriltä mistä tuo peite oikeasti johtui kun pidin sitä pikkujuttuna silloin. Mutta tuota suuvettä voisi kokeilla vai mikä aine siinä oikein vaikuttaa? Kiitos paljon vinkistä!

        Mul kans tullu inhottava peite kielee antibioottikuurin lopussa ja nyt harmittaa vietävästi, hengityskin muuttunut selvästi pahemman hajuiseksi kuurin edetessä loppuun.
        Nyt kuhan oti kuuri ihan jsut loppuu kokonaa ni koitan kans tota sitruunajuttua ja maitohappobakteereja, luulis helpottavan (ehkä vehnät ja sokerit hittoon ruokalistalta).
        Muuten mentävä ennen kesää jos ei helpota ni lääkärilt hakee keinot mil saa tapettuu (hiivan?).


      • nuori nainen
        sammakko kirjoitti:

        Mul kans tullu inhottava peite kielee antibioottikuurin lopussa ja nyt harmittaa vietävästi, hengityskin muuttunut selvästi pahemman hajuiseksi kuurin edetessä loppuun.
        Nyt kuhan oti kuuri ihan jsut loppuu kokonaa ni koitan kans tota sitruunajuttua ja maitohappobakteereja, luulis helpottavan (ehkä vehnät ja sokerit hittoon ruokalistalta).
        Muuten mentävä ennen kesää jos ei helpota ni lääkärilt hakee keinot mil saa tapettuu (hiivan?).

        Se harmaa peite lähti silloin minulla irti sellaisina paloina kun repi. Revin niin kauan kaiken irti kun jotain kasvoi kielelle(aloitin heti kun huomasin peitettä) ja parin päivän kuluttua se ei enää kasvanut uudestaan. En kyllä lopettanut vehnän ja sokerin syöntiä. Luulen muuten että lääkärit eivät ota kovin tosissaan noita juttuja hiivasta jos ei mitään selkeätä näyttöä ole, mutta tietysti jos on selvää peitettä niin se on eri asia.


      • kaija
        nuori nainen kirjoitti:

        Se harmaa peite lähti silloin minulla irti sellaisina paloina kun repi. Revin niin kauan kaiken irti kun jotain kasvoi kielelle(aloitin heti kun huomasin peitettä) ja parin päivän kuluttua se ei enää kasvanut uudestaan. En kyllä lopettanut vehnän ja sokerin syöntiä. Luulen muuten että lääkärit eivät ota kovin tosissaan noita juttuja hiivasta jos ei mitään selkeätä näyttöä ole, mutta tietysti jos on selvää peitettä niin se on eri asia.

        Minulla on tuo refluksi, josta epäilen johtuvan valkoisen peitteen kielen päällä. Olen alkanut juomaan vihreää teetä, johon sekoitan juuri tuota edellä mainittua kaupasta saatavaa sitruunatippaa (tulee kuin sitruunateetä). Lisäksi olen joskus kastellut teelusikan tohon sitruunamehuun ja painellut sillä kieltä.
        Ja kuinkas ollakaan, valkoiset peitteet (vai mitä lienevät) ovat häipyneet.
        En usko, että sitruunavedellä purskuttelukaan hampaille pahaa tekee, syödäänhän muutenkin sitrushedelmiä...


      • nuori nainen
        kaija kirjoitti:

        Minulla on tuo refluksi, josta epäilen johtuvan valkoisen peitteen kielen päällä. Olen alkanut juomaan vihreää teetä, johon sekoitan juuri tuota edellä mainittua kaupasta saatavaa sitruunatippaa (tulee kuin sitruunateetä). Lisäksi olen joskus kastellut teelusikan tohon sitruunamehuun ja painellut sillä kieltä.
        Ja kuinkas ollakaan, valkoiset peitteet (vai mitä lienevät) ovat häipyneet.
        En usko, että sitruunavedellä purskuttelukaan hampaille pahaa tekee, syödäänhän muutenkin sitrushedelmiä...

        Minulla ei siis nykyään ole peitettä kielen päällä juurikaan, paitsi jos en harjaa sitä pitkään aikaan tulee hieman valkeaa peitettä mikä on kai normaalia?Tuo harmaa peite oli siis ajat sitten.
        Juon muuten vihreää teetä normaalistikin vähintään kupin päivässä, yleensä sitruunanmakuista(tosin tässä tapauksessa tuolla sitruunalla ei ole merkitystä). Siksi epäilin tuota sitruunamehulla purskuttelua kun sitruuna on kuitenkin happamampi kuin useimmat sitrushedelmät eikä sitä yleensä kukaan syö paljaaltaan ja toistuvasti.


    • minna

      Minulla on aivan sama ongelma, on ollut jo vuosia, nyt olen 30-vuotias. Minullakin ongelma johtuu vatsasta. Siihen tulokseen olen vuosien varrella lukuisten tutkimusten jälkeen tullut. En usko sinunkaan vaivasi johtuvan hiivasta (minullakin oli tuo hiivateoria aikaisemmin). Tosin jos kielellä olevaa peitettä saa pois sitruunalla (minullakin sitä on), niin hyvä niin. Mutta varsinaiseen ongelmaan se ei auta. Ja puhun nyt kokemuksesta.

      Ainoa vaihtoehto on refluksileikkaus, jossa siinäkin on ilmeisesti riskinsä. Itse harkitsen sitä parhaillaan.

      • nuori nainen

        Oireiliko sinulla tuo vaiva muuten? Kuitenkaan kyse ei ilmeisesti ole refluksitaudista?


      • minna
        nuori nainen kirjoitti:

        Oireiliko sinulla tuo vaiva muuten? Kuitenkaan kyse ei ilmeisesti ole refluksitaudista?

        Minulla on monenlaista oiretta, uskallan kuvitella että nämä aika pitkälti vastaavat sinun tilannettasi: pahanhajuisen hengityksen lisäksi jatkuvaa kurkun "selvittämistä" eri tavalla kakomalla, yskäkohtaukset, tunne ruoan liikkumisesta ruokatorvessa ylös ja alas, välillä puristava tunne rintalastassa. Näin muutamia mainitakseni. Lisäksi minulla on myös ärtyvä suoli, mutta se taitaa olla vaiva erikseen, ehkä.

        Happosalpaajat ovat hieman auttaneet tuohon tunteeseen, että ruoka liikkuu kurkussa, mutta eivät tippaakaan muihin vaivoihin. Tilasin juuri tänään ajan erikoislääkärille ja aion kysyä mahdollisuutta päästä ruokatorven pH-mittaukseen. Sillä selvitetään, nouseeko happoja todella ruokatorveen ja kuinka usein yhden vuorokauden aikana. Jos pääsen tähän tutkimukseen ja minulle suositellaan leikkaushoitoa, harkitsen sitä vakavasti. On tämä sen verran paha ongelma.


      • nuori nainen
        minna kirjoitti:

        Minulla on monenlaista oiretta, uskallan kuvitella että nämä aika pitkälti vastaavat sinun tilannettasi: pahanhajuisen hengityksen lisäksi jatkuvaa kurkun "selvittämistä" eri tavalla kakomalla, yskäkohtaukset, tunne ruoan liikkumisesta ruokatorvessa ylös ja alas, välillä puristava tunne rintalastassa. Näin muutamia mainitakseni. Lisäksi minulla on myös ärtyvä suoli, mutta se taitaa olla vaiva erikseen, ehkä.

        Happosalpaajat ovat hieman auttaneet tuohon tunteeseen, että ruoka liikkuu kurkussa, mutta eivät tippaakaan muihin vaivoihin. Tilasin juuri tänään ajan erikoislääkärille ja aion kysyä mahdollisuutta päästä ruokatorven pH-mittaukseen. Sillä selvitetään, nouseeko happoja todella ruokatorveen ja kuinka usein yhden vuorokauden aikana. Jos pääsen tähän tutkimukseen ja minulle suositellaan leikkaushoitoa, harkitsen sitä vakavasti. On tämä sen verran paha ongelma.

        minulla on myös tuota kurkun selvittämistä joskus ruoan jälkeen, yleensä päivän ensimmäisen ruoan. Jos syön esim. aamulla jonkin hedelmän tai muuta pientä tuota yskimisen tunnetta ei tule, se tulee vasta sitten jos syön hieman enemmän esim. lounaan. Kuitenkin ilmenee siis vain päivän ensimmäisen suuremman aterian kohdalla. Varsinaisesti yskäkohtauksia minulla ei kuitenkaan ole, eikä tunnetta ruoan liikkumisesta, eikä puristavaa tunnetta rinnassa. Luulisi että tähän vaivaa liittyisi närästystä mutta sitäkään minulla ei ole, itseasiassa en ole edes varma millaista se on, mutta en ainakaan tunnista sitä muiden kuvauksesta. Toivottavasti muut oireet eivät sitten ala ilmaantua myöhemmin. Tulivatko kaikki oireet sinulle yhtäaikaa, vai tietyt oireet ensin?


      • minna
        nuori nainen kirjoitti:

        minulla on myös tuota kurkun selvittämistä joskus ruoan jälkeen, yleensä päivän ensimmäisen ruoan. Jos syön esim. aamulla jonkin hedelmän tai muuta pientä tuota yskimisen tunnetta ei tule, se tulee vasta sitten jos syön hieman enemmän esim. lounaan. Kuitenkin ilmenee siis vain päivän ensimmäisen suuremman aterian kohdalla. Varsinaisesti yskäkohtauksia minulla ei kuitenkaan ole, eikä tunnetta ruoan liikkumisesta, eikä puristavaa tunnetta rinnassa. Luulisi että tähän vaivaa liittyisi närästystä mutta sitäkään minulla ei ole, itseasiassa en ole edes varma millaista se on, mutta en ainakaan tunnista sitä muiden kuvauksesta. Toivottavasti muut oireet eivät sitten ala ilmaantua myöhemmin. Tulivatko kaikki oireet sinulle yhtäaikaa, vai tietyt oireet ensin?

        en haluaisi pelotella, mutta minulle noita oireita tuli pikkuhiljaa. tai vaiva alkoi oikeastaan pahanhajuisella hengityksellä, kurkun kakistelulla ja yskimisellä joskus lähes 20 vuotta sitten. ne vaivat ovat jatkuneet siitä asti. välillä yskiminen on ollut pahempaakin kuin nyt. en ole kyllä ajatellut, liittyykö yskiminen ruokailuun, mutta tuo kurkun selvittely liittyy aivan selkeästi.

        minä en aikaisemmin tiennyt, mitä tuo närästys on ja kun näitä vaivojani valittelin, lääkäri kysyi heti, että närästääkö. minä vastasin vaan, että ei, mutta sain silti kokeillaksi happosalpaajia, joista ei sitten tosiaankaan ollut apua, kuten jo aikaisemmin kerroin.

        närästysoireet ilmaantuivatkin pari vuotta sitten ja ovat välillä aivan pienen pieniä, välillä taas voimakkaita. suosittelisin sinua lukemaan tuon jo edelliselle sivulle siirtyneen nimimerkki ismeksen tarinan, jonka hän kirjoitti 18.1. hän kertoo juuri näistä samoista asioista ja hänelle on tehty nyt refluksileikkaus.

        toivottavasti sinun ei tarvitse kärsiä näistä vaivoista kauan, mutta oireet kuulostavat niin samanlaisilta kuin minulla, että vähän epäillen suhtaudun mihinkään kovin nopeisiin kikkoihin näissä asioissa. itse olen kokeillut kaikki luontaistuotteetkin läpi mitä kuvitella saattaa...


      • liejusaalminen

        ihan kiva osallistua ex-temppero kilpailuihin


    • Liisukka

      oli mulla aikaisemmin. Syyksi paljastui maidon juonti. Maidon pois jättämiseen sain vinkin tuttavalta. Jos juot maitoa, kokeile olla ilman, viikon kuluessa huomaat, onko apua.

      • nuori nainen

        En juo maitoa ollenkaan, en ole juonut lapsenakaan joten ei voi johtua maidosta.


      • niin...

        sama juttu..noh! mulla sitten onkin vihreä peite??? hampaista EI johdu enää ainakaan,h.lääkärikään "ei tiennyt"??? mitään veikkauksia kenelläkään??? KAHVIA JUON...ja paatunut tupakoitsija :/


    • Ummetus niistä
    • Palleatyrä ja löysä läppä

      Mulle diaknostisoitiin tähystyksessä löysä läppä ja pallea tyrä, eli käytännössä närästystä. Sain jotain pillereitä ja yritin leikkaukseen, mutta lopulta sain avun PH-paastosta, jossa muutin ruokavalioni emäksiseksi. Luontaistuotekaupoista saa kirjan ja eväät tähän n. 200 eurolla.

      • diagnoosi vihdoin

        Minkähänlainen tuo emäksinen dieetti on? Itselleni pahimpia oireita tuo sipuli ja maustaiset rasvaiset ruoat.


    • löyhkä

      Mulla on sama ongelma. (mies 28v.) Vatsalaukku on tähystetty, ei helikobakteeria, ei hammaskiveä, ei reikiä, jne... Lääkärit vastahakoisia edes tutkimaan kunnolla. Oireet on jatkuvia, mutta pahimmillaan kun on nälkä, ja kun on nauttinut alkoholia. Pahimmillaan koko olemus haisee, ei pelkkä hengitys. Mutta suusta haju on lähtöisin. Vatsatähystyksessä todettiin, että ruokatorven ja vatsan välissä oleva sulkija on todella löysä, ja että ns. ilmanpidätyskykyä ei ole juuri ollenkaan. Olen varma, että haju tulee vatsalaukusta, en vain tiedä miten saan apua, kun lääkärit vähättelee koko asiaa.
      Maitotuotteiden pois jättäminen auttaa jonkin verran. Kertokaa miten saan apua!!! Yksityiseen lääkäriin ei ole varaa.

      • kyllästynyt

        Hei, kuulostaapa tutulta ja vaiva on todella riesa, sillä saa minut aristelemaan ihmisten keskuudessa itseäni ja puhumista, vaikka olisin muuten todella sosiaalinen. Hengitys haisee pahiten ilmeisesti aamulla ja silloin on myös hirveä maku suussa. Nielurisani ovat rikkonaiset ja niihin jää proppuja. Saan ne kuitenkin puhdistettua suhteellisen hyvin. Kielen päällä olevan valkoisen eritteen kaavin pois esim. lusikalla. Olen ajatellut myös nielurisa leikkausta, vaikka uskonkin pahan hajun hengityksessä johtuvan muusta. Se tuntuu tulevan kuin syvemmältä. Olen kokeillut laittaa sormet syvälle nieluun ja sieltä tarttui kamala haju. Olisiko tämä oire nousevista vatsahapoista ? Kokemusta ? Onko mitään muita keinoja olemassa kuin leikkaus ? Liikunta ?


      • sb12
        kyllästynyt kirjoitti:

        Hei, kuulostaapa tutulta ja vaiva on todella riesa, sillä saa minut aristelemaan ihmisten keskuudessa itseäni ja puhumista, vaikka olisin muuten todella sosiaalinen. Hengitys haisee pahiten ilmeisesti aamulla ja silloin on myös hirveä maku suussa. Nielurisani ovat rikkonaiset ja niihin jää proppuja. Saan ne kuitenkin puhdistettua suhteellisen hyvin. Kielen päällä olevan valkoisen eritteen kaavin pois esim. lusikalla. Olen ajatellut myös nielurisa leikkausta, vaikka uskonkin pahan hajun hengityksessä johtuvan muusta. Se tuntuu tulevan kuin syvemmältä. Olen kokeillut laittaa sormet syvälle nieluun ja sieltä tarttui kamala haju. Olisiko tämä oire nousevista vatsahapoista ? Kokemusta ? Onko mitään muita keinoja olemassa kuin leikkaus ? Liikunta ?

        minä olen KÄRSINYT myös samoista oireista kuin te! joudun jopa pidättämään hengitystäni päivittäin kun olen ihmisten lähellä. työssäni se on aika vaikea toteuttaa! kaikki varmaan luulevat, että en huolehdi tarpeeksi hyvin suuhygieniasta, vaikka pesen kaksi kertaa päivässä hampaat! todella ahdistavaa ja tätä on jatkunut ainakin 6v.!!! tuo liikapaino-juttu tuntuu aika mahdolliselta vihtoehdolta ja samoin tuo läpän löystyminen. ruoka tuntuu välillä nousevan ylös ruokatorvesta ja hengitys haisee ihan täysin paskalta, niin kuin se haju tulisi suolistosta asti!! mieheni on onneksi ymmärtäväinen, vaikka tiedän, että se kärsii tilanteesta myös. vaiva haittaa parisuhdetta kuitenkin liiankin paljon. en suostu suutelemaan niin usein mieheni kanssa, kun joudun pidättämään hengitystäni koko ajan. ihan naurettavaa, mutta ei sellainen ymmärrä jolla samaa vaivaa ei ole!
        nyt ostin apteekista SB12-suunhoitoainetta/suuvettä, minkä pitäisi tehota pahaan hajuun. se ehkä vähän auttaa, ainakin jonkin verran, en velä kauaa ole sitä kokeillut.. en haluaisi mennä leikkaukseen...


      • 9616
        sb12 kirjoitti:

        minä olen KÄRSINYT myös samoista oireista kuin te! joudun jopa pidättämään hengitystäni päivittäin kun olen ihmisten lähellä. työssäni se on aika vaikea toteuttaa! kaikki varmaan luulevat, että en huolehdi tarpeeksi hyvin suuhygieniasta, vaikka pesen kaksi kertaa päivässä hampaat! todella ahdistavaa ja tätä on jatkunut ainakin 6v.!!! tuo liikapaino-juttu tuntuu aika mahdolliselta vihtoehdolta ja samoin tuo läpän löystyminen. ruoka tuntuu välillä nousevan ylös ruokatorvesta ja hengitys haisee ihan täysin paskalta, niin kuin se haju tulisi suolistosta asti!! mieheni on onneksi ymmärtäväinen, vaikka tiedän, että se kärsii tilanteesta myös. vaiva haittaa parisuhdetta kuitenkin liiankin paljon. en suostu suutelemaan niin usein mieheni kanssa, kun joudun pidättämään hengitystäni koko ajan. ihan naurettavaa, mutta ei sellainen ymmärrä jolla samaa vaivaa ei ole!
        nyt ostin apteekista SB12-suunhoitoainetta/suuvettä, minkä pitäisi tehota pahaan hajuun. se ehkä vähän auttaa, ainakin jonkin verran, en velä kauaa ole sitä kokeillut.. en haluaisi mennä leikkaukseen...

        Mullakin on sama ongelma, aamusin aivan täysin paskalle haiseva hengitys ja paha maku suussa, alkoholinkäytön jälkeen ehkä pahinta. Kurkkuunkin kerääntyy jotain limaa, hampaiden pesun jälkeen kestää vain puolisen tuntia ja taas haisee, mikä olisi helpoin keino päästä kokonaan eroon asiasta, äärimmäisen ärsyttävää koko homma!


    • paskannimimerkki

      Hei! tuttuja oireita minullakin kaikki edellamainitut paitsi etta minulla ei ole pahemmin yskimisen tarvetta eika oikeastaan liman eritystakaan.Vatsa on arka ja kipea enemman tai vahemman..aikaisemmin jopa siina maarin etta pidin katta vatsan paalla helpottaakseni kipua. Vuosikausia luulin etta minulla on liikahappoisuusvaiva mutta asia onkin aivan painvastoin! Vatsassa ei ole tarpeeksi happoa ja eniten vaivaa aiheuttavat raaka sipuli, mausteiset ja rasvaiset ruuat ja liiallinen sokeri on ehdoton ei!! Mika tahansa hapan auttaa tilannetta mutta siinakaan ei saa menna liiallisuuksiin. Minulla paras apu on ollut nauttia lasi kuivaa punaviinia ennen nukkumaanmenoa ja syoda pienia aterioita ja valttaa kaikkea epaterveellista ja kolesterolipitoista ruokaa.

    • hyi apua

      Moro ! Minunkin hengitykseni haisee todella pahalle. Olen kokeillut hampaiden perusteellista putsaamista kaikinkeinoin ja erityisesti olen yrittänyt pitää kielen puhtaana. Mistään liikalihavuudesta ei voi ainakaan johtua, ja muutenkin olen ihan terve(en syö minkäänlaisia lääkkeitä tms.). Alkaa jo tuntua että olen haitaksi ympäristölle tämän paskan hajun kanssa. Ei oo kivaa ei ! Jos on syömättä pitkään haisee ihan hirveälle ja aamulla on aivan kamala, ei voi just puhua ihmisille hirveen lähellä, tosi turhauttavaa! Olen tosi nuori eli tässä ei mitkää "no ehkä se vaan johtuu siitä ku olen vanhemmaks tullu" tekosyyt auta. Ja voin kertoa että esim listerine yms. ei auta mitään, saattaa tuoda helpotuksen hetkeksi mutta ei se totuutta peitä. APUA! vaikutus on niin suuri sosiaaliseen elämään, että asialle on voitava tehdä jotain. Onko mitään poppaskonsteja tai edes jotain pientä mikä tehoaisi edes sen yhden koulupäivän ajan?!

    • gfsdgdfgd

      Koita vihreätä teetä.

    • ertesdfgsdg

      Jos PH dieetti tehoaa, niin sitten kannattaa koittaa lisänä vielä vedellä aamuisin ruokasoodaa, kokeilla vaikka 1tl.
      Itselle tuo kuulostaa siltä, että ruoka ei sula kunnolla vaan mätänee, ja jostainhan ne kaasut pihalle tulee, pahan hajuista hengitystä, ihon läpi, pierua jne. Ruokasooda lisää myös suolahapon tuotantoa, vaikkakin alkuu neutralisoi, joten ruoan kanssa ei kannata ottaa. Joku suolahapon tuotantoa lisäävä ravintolisä voi auttaa, puhdistamattoman merisuolan käyttö, entsyymilisä, yrtit.. Kaikki mikä auttaa ruokaa sulamaan paremmin.

    • mörkö

      Hei! Itselläni tuo PH-dietti ei auttanut yhtään! Olen kärsinyt haisuvaivani kanssa jo 15-vuotta ja nykyään ongelma on jokapäiväinen riippumatta siitä mitä syön. Oireet ovat vähäisempiä aamuisin, mutta välittömästi ruokailun jälkeen tulee jälleen ikävä ja erittäin voimakas paha haju. Alan olla jo todella epätoivoinen, sillä lääkäritkään eivät suostu onglemaa enempää tutkimaan. Aiemmin minulta on tutkittu tähystämällä vatsa ja suolisto, hampaat tutkittu, kita- ja nielurisat poistettu jo vuosia sitten. Myös helikobakteeri- ja keliakiatestit on tehty. Selvästi oireita pahentaa viljatuotteet, sokeri, alkoholi (en käytä usein) ja maitotuotteet. Vaikka välttelisinkin em. tuotteita, niin hajuongelma ei silti poistu!!! Maitohappobakteereista on ollut jonkin verran apua eli vatsa ei ole niin sekaisin. Onko kukaan löytänyt lääkäriä, joka suhtautuisi ko. ongelmaan vakavasti, sillä kohtalotovereita näyttää olevan aika paljon?

    • Dude

      Trimetyyliamiiniuria. Yksi selitys, tosin pahin mahdollinen.

    • hoitsu huora alppila
    • Hildegård

      Osa oireista sopii minunkin "vaivaan", mutta sillä lisäyksellä, että joskus peräpään kaasut haisee ihan ***un kauheille. Olen tehnyt itsediagnosointia, että mahani ja suolistoni ei pysty käsittelemään kaikkia ruokia kunnolla, vaan sulamisprosessi jää ikään kuin kesken.
      Joskus on ollut tilanteita, että kun röyhtäisen esin autossa, niin kohta joku kysyy, että "kuka pieraisi?" Joskus nuorena, n 10 v, tein paljon ns tekoröyhtäisyjä ja epäilen, että siitä on tullut vaivaksi tuo löysä mahaportti. Nyt sitten se "falskaa" ja välillä vatsasta nousee kaasuja suuhun.
      Hoitoa tai apua en ole hakenut tähän juttuun, mutta nyt alkaa olemaan mitta täysi. Tämä tosiaan vaikuttaa sosiaaliseen elämään ja joskus oiken vituttaa, että ei uskalla jutella kauniille naisille.
      Taidan kyllä ottaa käyttöön tuon sitruunahomman ja katsoa, onko siitä helpotusta. Mutta mahakaasujen juttu onkin sitten toinen ja isompi juttu. Täytyy varmaan kaapia kaikki sisältä pois ja istuttaa uutta kantaa...
      Kerran luin Tieteen kuvalehdestä, että joissain pahoissa ripuleissa on potilaalle tehty ulosteen siirto...Mielenkiintoista.

    • -body-

      Hiivaakin voi olla,mutta syynä voi olla puutetta ruuansulatus entsyymeissä. Hiilareita pilkkoo amylaasi ja jos hiilareiden jälkeen turvottaa voi syy löytyä amylaasin puutteesta. Kaikille ruokaineille on omat entsyyminsä. Niitä voi ostaa luontaistuotekaupoista. Biolatte on hyvä merkki!!Hinta n.24 €ja riittää 2 kk.

    • HaisevaPoika2018

      Mitä teille kohtalokavereille nykyään kuuluu? Olen aika myöhässä tästä viesti ketjusta , mutta kärsin myös pahanhajuisesta hengityksestä ja minusta se johtuu myös tuohon "limaan" joka nousee mahasta kurkkuun. Tähystykseen ei jostain syystä minua otettu... Apua.. Olen nykyään 15v ja sosiaali elämä kuolemassa..

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe