migreeni ja raskaus

...................

mitähän migreeni lääkkeitä saa syödä jos on raskaana? kokemuksia..

11

15272

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulevi

Ei varmastikkaan kovin monia tuotteita ole hyväksytyllä listalla. Ystäväni sairasti migreeniä myös raskausaikana. Hän joutui luopumaan kaikista muista paitsi panacodista.

• Kannattaa kokeilla

Vaimollani on migreeni ja tottakai aiheesta tuli ongelma raskauden aikana. Panadolista ei ollut apua ja migreenilääkkeita ei voinut ottaa. Ratkaisu löytyi kuitenkin ja se oli AKUPUNKTIO!! Kannattaa ainakin miettiä, sillä migreenikohtauksesta pääsi eroon yhdellä käynnillä. Miinuksena on tietenkin, että aikaa ei saa kuin tuurilla muutaman päivän sisään.

Olin vaimoni mukana kaksi kertaa akupunktiossa raskauden aikana ja hoitotavat vaihtelivat hieman. Ensimmäisellä kerralla hänen päähänsä, lähinnä kasvon seudulle laitettiin neuloja. Ne eivät kuulemma sattuneet yhtään, vähän vain nipisti. Toisella kerralla hän sai pikajan Helsingin seudulla eri henkilölle ja nyt riitti muutama piikki käsiin ja migreeni lähti sillä pois.

Suosittelut siis ja ainahan sitä voi soittaa ja kysyä alan ihmisiltä lisää. Homma hoitui näin ja lääkkeitä tarvittu.

• Kurkumaa ruokiin
      • ...

Panacod käy raskauden aikana, mutta ei mieluusti enää raskauden puolen välin jälkeen. Toki sitä sanotaan että käy se, mutta eräs johtava lääkäri, erikoislääkäri, minulle kertoi että puolen välin jälkeen ei tulisi käyttää mitään lääkkeitä, varsinkaan särkylääkkeitä. Raskauden aikana minulle ei tullut kuin kaksi migreeni kohtausta ja niistä toinen alkuraskaudessa. Raskaus siis yleensä vähentää oireita, joillekin ei raskauden jälkeen enään edes tule migreeniä ja toisille se puhkeaa raskauden jälkeen. Kysy lääkäriltäsi vielä lupa ennen käyttöä (ja tietty resepti jos sinulle ei sitä vielä ole), jokainen raskaus kun on yksilöllinen ja eriasioita on huomioitava lääkkeiden ottamisessa.

• Surullista vaavin kannalta
        ... kirjoitti:

Panacod käy raskauden aikana, mutta ei mieluusti enää raskauden puolen välin jälkeen. Toki sitä sanotaan että käy se, mutta eräs johtava lääkäri, erikoislääkäri, minulle kertoi että puolen välin jälkeen ei tulisi käyttää mitään lääkkeitä, varsinkaan särkylääkkeitä. Raskauden aikana minulle ei tullut kuin kaksi migreeni kohtausta ja niistä toinen alkuraskaudessa. Raskaus siis yleensä vähentää oireita, joillekin ei raskauden jälkeen enään edes tule migreeniä ja toisille se puhkeaa raskauden jälkeen. Kysy lääkäriltäsi vielä lupa ennen käyttöä (ja tietty resepti jos sinulle ei sitä vielä ole), jokainen raskaus kun on yksilöllinen ja eriasioita on huomioitava lääkkeiden ottamisessa.

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=display;num=1138002040

• -mari-

heippa!

Itselläni on ollut jo usean vuoden migreeni ja olen syönyt siihen Zomig migreeniin tarkoitettua lääkettä. Sitähän EI saa syödä raskausaikana. Minulla on raskauden esimmäisellä kolmanneksella viikoittain niin hirveet migreeni kohtaukset, että oli pakko hakeutua lääkäriin. Lääkäri sanoi, että Panadolia saa syödä normaalin aikuisen annoksen (kts. pakkaus) ja buranaa 2* päivässä raskauden keskivaiheilla JOS PAKKO. Mitään lääkkeitähän ei suositella raskauden aikana käytettäväksi. Täytyy vaan kestää kivut oman pienokaisen takia! :) t: sairaanhoitaja

• Raskaana ja aurallinen migr...

Olen raskaana ja itselläni todella paha aurallinen migreeni puhkesi raskauden myötä, tai oikeastaan hormonien myötä. Buranaa saa syödä viikoille 30 asti ja panacodia saa syödä, mielestäni se oli vielä vähän pidemmälle. Jos migreeni ei laukea, on mahdollista saada myös kipupiikki.

• laskiaispulla

Panacod on turvallista raskauden aikana. Sairaalassakin sitä antavat ainakin siihen 30. viikkoon asti jos on tarvis. Mutta aina pitäisi muistaa punnita sekä hyödyt, että haitat :)

• ..........----------..........

Olen ensinnäkin kuullut neurologilta, joka on hoitanut minun migreeniä, että panacod on täysin väärä lääke migreeniin. Mutta siinä on kyllä perää, että parasetamolia saa käyttää raskauden aikana. Joten turvallinen vaihtoehto lienee Panadol Extend. Se on pitkävaikutteinen särkylääke, jota saa reseptillä ja tätä olen kuullut käytettävän myös raskauden aikana. :)

• _rusinaa_
        ..........----------.......... kirjoitti:

Olen ensinnäkin kuullut neurologilta, joka on hoitanut minun migreeniä, että panacod on täysin väärä lääke migreeniin. Mutta siinä on kyllä perää, että parasetamolia saa käyttää raskauden aikana. Joten turvallinen vaihtoehto lienee Panadol Extend. Se on pitkävaikutteinen särkylääke, jota saa reseptillä ja tätä olen kuullut käytettävän myös raskauden aikana. :)

Raskaana tai ei, niin parasetamol (tai Panacodkaan) auttavat saman verran kuin rusinat. Sama vaikutus ibuprofeiinilla.. Tämä on ikävä oma kokemukseni. Akupunktio ei auttanut edes niin paljon kuin rusinat :) Toisella raskauskolmanneksella sain siirtyä muutamaan täsmälääkkeeseen, koska ensimmäisen kolmanneksen olin viettänyt vessan lattialla.. (toki ns. omalla vastuulla eli todellista tietoa ei neurologilla ole tästä jakaa). En halua pelotella, mutta joillekin siis voi käydä näin. Vietin sitten kyllä myös ennennäkemättömän ja -kokemattoman migreenittömän kauden heti tuon alun 3kk jälkeen synnytykseen asti. Nyt terve lapseni on koululainen, joten en jaksa uskoa pysyviin vakaviin haittoihin raskauden ja imetyksen aikaisista täsmälääkkeistä.. Lapsilukuani tämä tauti kyllä edesauttoi pysymään yhdessä, vaikka jälkikäteen sen aikaisen kärsimyksen sietäminen tietysti kannatti ja tuntuu nyt lyhyeltä ajalta. Tsemppiä siis raskaana oleville migreenistä kärsiville ihmispoloille, kyllä se kannattaa! Kehoitan myös ehdottomasti kokeilemaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoisia hoitoja - vaikka itse en niistä ole apua saanut - jos edes pieni apu tulee, niin se kannattaa!

• migreenissä riutunut

Kärsin raskausaikana jatkuvista migreenikohtauksista. Mitään muuta lääkettä ei saanut käyttää kuin parasetamolia. Lääkäri määräsi myös parasetamolipohjaista panacodia, jonka itse koin kyllä huonoksi lääkkeeksi, koska siitä (codeiinistä) tuli niin sekava olo. Joten ainoa vaihtoehto oli käyttää panadolia (joka ei siis yleensä koskaan ole päänsärkyihini tehonnut). Ehdottoman tärkeätä on, että panadolia pitää AINA mukana. Paras on kun ostaa suussa liukenevaa versiota, jolloin ei tarvitse edes vettä lääkkeen ottamiseen. Se myös vaikuttanee nopeammin, samoin kuin poretabletti. Minulle ainakin lääkäri neuvoi, että voin ottaa kerralla 2kpl 500mg tablettia (Ja tehokkaampaa on, kun ottaa samantien ne kaksi, eikä esim. 4 tunnin välein). Lääkeet pitää ottaa VÄLITTÖMÄSTI kun tuntee ensimmäisenkään migreenioireen. Jos migreeni ehtii pitkittyä, niin minulla ei siihen ainakaan enää mikään särkylääke siinä vaiheessa tehoa. Muista myös riittävä nesteytys, ravinto, uni jne. mitkä ennaltaehkäisevät migreenin tuloa.

Kerran minulla oli niin paha migreenikohtaus raskausaikana, että hakeuduin päivystykseen ja päivän riuduttuani kohtauksen kourissa sain lopulta annoksen ruiskeena jotain 3 lääkkeen yhdistelmää (yks niistä oli tuo codeiini, en muista muita)... Sillä se migreeni sitten lopulta talttui, en tiedä kuinka kauan olisi kestänyt, jos en olis lääkettä saanut...

Näillä ohjeilla minä selvisin raskausajan migreenikohtauksista. Lisäksi kävin myös akupunktiossa 3 kertaa. En tiedä oliko apua akupunktiossa vai raskauden aiheuttamissa hormonaalisissa muutoksissa, mutta kun lapseni syntyi, migreenikohtaukset vähenivät huomattavasti. Olin kärsinyt kymmenisen vuotta migreenistä useita kertoja kuukaudessa, nyt enää pari kertaa vuodessa, eikä nekään kohtaukset ole olleet niin kivuliaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      157
      2542
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      159
      2336
    3. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      55
      1983
    4. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1937
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      0
      1640
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1374
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      192
      1252
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1036
    9. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      204
      986
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      330
      947
    Aihe