Vielä sytostaateista...

Äitini sairastaa keuhkosyöpää ja sai eilen ensimmäistä kertaa sytostaattia. Hänen on tarkoitus saada hoitoa nyt neljän viikon välein, sitten kai pieni tauko ja taas sama neljän viikon sykli, aina toukokuuhun saakka (jos mahdollista).

Ajattelimme, että koska äidillä ei yleensäkään ole taipumusta pahoinvointiin, niin jospa se ei nytkään tulisi niin voimakkaana, mutta toisin kävi. Äiti aloitti oksentamisen yhdentoista aikaan illalla, oksensi koko yön, aamun ja päivän 20-30 minuutin välein. Lopuksi ei tullut edes sappinestettä, vaan sellaista mustaa "jotakin"...

Äidille haettiin apteekista sitten toisenlaista pahoinvointilääkettä, jospa se tehoaisi paremmin kuin tämä ensimmäinen. Nyt hän on ollut okentamatta jo pari tuntia...

Haluaisinkin kysyä, että helpottaako yleensä hoidon edetessä, vai paheneeko mahdollisesti? Nyt kun ei pysy mitkään nesteet sisällä ja pelkkä ajatus ruuasta saa äidin voimaan pahoin (sanottiin, että tämä yleensä helpottaa parin-kolmen päivän päästä)...
Eli onko nyt viikon päästä taas odotettavissa samanlaista oksentelua ym...?

Kokemuksia kellään?
61581
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

kannattaa kokeilla syödä ruokia kylmänä, koska silloin tuoksuvat vähemmän, eivätkä niin helposti aiheuta pahoinvointia: mutta ei jääkylmää mehua tms. mahaan, vaan huoneenlämpöistä. Ei kuohuta mahahappoja.
Minulla meni alas huoneenlämpöinen mehukeitto, hedelmämehut( mietoja makuja), jne. Join myös energiajuomaa, jotakin gatorade merkkistä, sekä tehodietta pirtelöjuomaa pieninä kulauksina...

Pahoinvointilääkkeistä kokeiltiin kaikkia, mutta eivät auttaneet, parhaiten pahoinvointia hillitsi foolihappo, jota joku ehdotti otettavaksi kokeeksi. Ei ole virallinen pahoinvointilääke, mutta minulla auttoi. Muutama kerta oli tollasta tosi vaikeaa, sitten kait tottu, ja pahaolokin tuntui siedettävämmältä...

Äänestä
  • Olen saanut kuusi kkertaa syt. hoidot aina kolmen viikon välein, eikä mulla ollut yhtään pahoinvointia missään vaiheessa.
    Yleensä toinen päivä hoitojen jälkeen oli hieman väsyttävä olo, muuten ei mitään, paitsi tietty tukka lähti

    Äänestä

hei

sain sytojen (6kertaa 3 viikon välein) oheen kahdenlaista eri pahoinvointilääkettä. Sytojen yhteydessä annetaan kai jotain, mutta sen vaikutus hälvenee viimeistään vuorokaudessa (kannattaa kysyä sytostaattihoitajalta).
Oleellista niille mun pahoinvoinninestolääkkeille oli, että niitä pitaa alkaa ottaa jo _ennen_ pahoinvoinnin tulemista, muuten ne ei enää oikein autakaan.
-
Teinkin niin, ja ainoastaan yhden kerran oli varsinaista pahoinvointia, olin kyllä tosi onnekas.

Niitä keskushermostoon vaikuttavia (?) pahoinvointilääkkeitäkin on useampaa eri sorttia ja mahdollisuutta. Puhuttekin varmaan siellä hoidossa asiasta, ja äitisi voi saada jotain toista lääkettä kokeiltavaksi. Useimmille löytyy se hyvä yhdistelmä.
Mulla oli yksi lääke, jota otin koko ajan eka päivästä 3 krt vrk, ja sitten toinen, huippukallis suussa imeytyvä tabletti, jota otettiin vain 2 krt vuorokaudessa sen ensimmäisen lisäksi, jos se eka lääke ei riitä. Ja tätä toista oli sitten se vahvempi annos, olikohan se 8 mg -myöhemmin sain uuden reseptin, vain 4 mg... Silloin ajattelin, että kannattaako lekurin juuri tässä lääkityksessä 'pihistellä', mieluummin heti sellainen annos mikä tehoaa.

Minulle kävi niin, että ainoa varsinainen pieni yökötyskerta oli, kun olin jotenkin nuhainen ja 'flunssainen' - ei siis varsinaista flunssaa, mutta kuitenkin sellainen köhäinen ja nuutunut olo. Silloin alkoi kyllä päivä-pari sytojen jälkeen sellainen kuvotus. Eikä pystyssä oikein tahtonut pysyä.
Yritin syödä mustikkakeittoa ja kaurapuuroa. Nehän suojaavat vatsaakin.
Mulle ei oikein käynyt selville, mikä milloinkin siihen hoidon jälkeiseen etovaan olooni oikein vaikutti.

Kannattaa yrittää selvittää, olisiko joku niistä pahoinvoinnin estolääkityksestä tehokas. Eikä tosiaan siinä säästellä pillerinsyönnin aloittamista!

Luulen että yleensä estolääkitys löytyy, joten tsemppiä ja jaksamista teille sinne.

Äänestä

Hei,

Yleensä kyllä onnistutaan löytämään juuri se sopiva annos pahoinvointilääkkeitä, jotta olo helpottuu. Mutta joskus se ei kuitenkaan onnistu.. Itselläni kävi niin, että mitkään pahoinvointilääkkeet eivät auttanee, ja oksensin aina sen päivän pari sytojen saamisen jälkeen. Mutta se olo kummasti helpottui aina max parin päivän päästä myrkkyjen saamisen jälkeen. Että tälläinen on minun kokemus asiasta. .

Voimia teille molemmille!

-myy-

Äänestä

Niin olen utelias tietämään minkä merkkisestä sytostaatista oli kyse.

Äänestä
  • eli chop oli yhdistelmä

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Lokakuu kirjoitti:

Äitini sairastaa keuhkosyöpää ja sai eilen ensimmäistä kertaa sytostaattia. Hänen on tarkoitus saada hoitoa nyt neljän viikon välein, sitten kai pieni tauko ja taas sama neljän viikon sykli, aina toukokuuhun saakka (jos mahdollista).

Ajattelimme, että koska äidillä ei yleensäkään ole taipumusta pahoinvointiin, niin jospa se ei nytkään tulisi niin voimakkaana, mutta toisin kävi. Äiti aloitti oksentamisen yhdentoista aikaan illalla, oksensi koko yön, aamun ja päivän 20-30 minuutin välein. Lopuksi ei tullut edes sappinestettä, vaan sellaista mustaa "jotakin"...

Äidille haettiin apteekista sitten toisenlaista pahoinvointilääkettä, jospa se tehoaisi paremmin kuin tämä ensimmäinen. Nyt hän on ollut okentamatta jo pari tuntia...

Haluaisinkin kysyä, että helpottaako yleensä hoidon edetessä, vai paheneeko mahdollisesti? Nyt kun ei pysy mitkään nesteet sisällä ja pelkkä ajatus ruuasta saa äidin voimaan pahoin (sanottiin, että tämä yleensä helpottaa parin-kolmen päivän päästä)...
Eli onko nyt viikon päästä taas odotettavissa samanlaista oksentelua ym...?

Kokemuksia kellään?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu