Nappikammo

Buttonofobia

Olenko epänormaali kun en tykkää pieninappisista vaatteista? Torjun napit nenän ja suun läheltä, kun mulla on semmoinen mielikuva ett hengitän napit sisään. Mut pidän isonappisista neuletakeista, siis mielikuvassa yli 4 cm:n napit ei mahdu nielusta alas. Muita vaatteita mitkä mull on, niissä on vetokejuja, farkkunappeja, nauhoja, tarranauhoja, yms.

Googlesin sanalla "buttonphobia" ja löysin tätä:

www.avonhypnotherapy.co.uk/buttonphobia.htm

Englannissa näyttää olevan luultua yleisempi kammo, mitens Suomessa? Olenko ainoa Suomessa, tai lienee harvinainen?

4

2061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä

      kyllähän sitä on kaikenlaisia kammoja, niin sivukas, ja sängynalusta, tai sit et pitää pestä käsiä.

    • mulla ainakin

      Juu, nappeja inhoan. Mulla tulee yökkäys, kun ajattelenkin esim. sellasia miehen paidannappeja. Varsinkin, jos sellanen on jossain lattialla tai pöydällä... irtonaisena. Nytkin tekee pahaa, pystynkö jatkamaan kirjoittamista esimerkeistä ;-)
      Tämä on ollut mulla pienestä asti, mutta äitini kertoman mukaan se tuli vahvemmaksi siinä 7 v. ikäisenä.
      Isommat napit eivät mullekan aiheuta niin voimakasta reaktiota mitä pienet ja varsinkin kiiltävät yksiväriset pienet (yök) En pysty jatkamaan :-/

      • Buttonofobia

        Psykologinen termi eri kielillä (Kuukeloimalla hakutuloksia):
        kreikaksi koumpounophobia (Googlessa noin 725 kpl),
        latinaksi praepilaphobia (G:ssa n. 33 kpl),
        engl. buttonphobia (G:ssa n. 62 kpl),
        ja suomeksi nappikammo (G:ssa n. 19 kpl).

        Googlesta löytyneitä linkkejä m.m:

        http://www.bloomfield.me.uk/entries/001216.htm

        http://www.gregology.net/koumpounophobia/

        http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1762971

        En osaa englantia, kui jotain alkeita.
        Niistä linkeistä suomensin käännöskoneella ja vähäisellä enkulla korjasin tekstiä:

        Phobia = fobia, pelko, kammo tms.
        Nappikammo on hämmästyttävän yleinen, vaikkakin siitä kärsivät luulevat olevansa ainutkertaisia.
        Siitä kärsivät ovat kertoneet seuraavanlaisista peloista:
        -tietyn tyyppisiin (muovinen, puinen tai metallinen) tai kokoisiin (pienet tai isot) nappeihin
        -tai silloin, kun nappi on auennut
        -nappien aiheuttama ääni aikaansaa paniikin
        -pelko on voinut alkaa jo lapsena
        -vaikeus toimia yhdessä sellaisten kanssa, joilla on vaatteissaan nappeja
        -pakkona valita lapsensa vaatteet siten, että niissä on vetoketjuja, metallisia kiinnittimiä, elastisia kiinnittimiä tms.
        -eivät voi sanoa, kuulla, kirjoittaa tai lukea sanaa nappi
        -pakkona pestä käsiä nappien kosketuksen jälkeen
        -toimistotyö voi olla heille vaikeaa, koska sellaisessa työssä käytetään tyypillistä toimistotyövaatetusta
        -hengittäminen napin läheisyydessä aiheuttaa pelkoa siitä, että he hengittävät napin sisäänsä
        -napit voivat aiheuttaa oksentamista
        -pelko voi myös laajentua kaikkiin nappimaisiin objekteihin, kuten pienet kolikot, paljetit ja muut pienet levyt
        -napit neljällä reiällä aiheuttavat enemmän pelkoa kuin kahdella.


    • Anonyymi

      Kärsin samasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe