eikai tamponi voi mennä

virtsarakkoon?

kokeilin tamponia äsken.. en oíkein viel tiiä ´miten se pitää laittaa. en saanut sitä perille asti.. se meni ehkä kas senttii sisään.. ja se sattu.. mut mä luulen ettei se voinu olla virtsarakko..ku sehä on paljon pienempi kuin emätin.. kokeilin asettimella varustettua tamponia.. neuvokaa mua miten rohkenen työntää sen kokonaan sisään. olen 14. ja menkat on alkanu vuos sitten. help!!! haluun käyttää tamponia tai ainakin oppimaan käyttämään sitä.. jos sattuu että ei ole siteitä :) vastailkaa.

9

12046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjekirja

Pakkauksessa on selitetty melkoisen seikkaperäisesti tamponin oikeanlainen asetustapa. Kannattaa lukaista.

Vastaan tullut "este" on ollut luultavasti immenkalvo, koska oletan, ettet ole koskaan ollut yhdynnässä.

Sinun on kyllä ennen tamponien käytön aloittamista syytä tutustua omaan alapäähäsi, että opit tuntemaan virtsaputken suun ja emättimen.

Immenkalvossa on yleensä reikä, josta tamponi mahtuu sisään.. Sinulla se reikä varmasti on ihan normaalisti, koska kuukautiset olleet jo vuoden. Siitä reiästä sen tamponin asettamisen pitäisi onnistua. Ainakin minulta se onnistui ihan kiitettävästi jo ennen ensimmäisiä yhdyntöjä. Piti vain olla rento ja uskaltaa rohkeasti etsiä se kolo, puhtain sormin tietenkin.

Nimenomaan asettimella tamponin laittaminen on helpompaa ja varsinkin hygienisempää.

Neljätoistavuotias kun olet, niin ihmettelenpä, eikö koulussa enää kerrota näistä asioista?

Etsipä vaikka netistä (luotettavasta lähteestä) tietoa asiasta ja lue tamponipakkauksen mukana tullut ohje huolella. Siitä löytyy paljon tietoa!
      Olisipa hyödyllistä, jos löytäisit vaikkapa biologian krijan, jossa kuvataan naisen sukuelinten aluetta havainnollisesti. Sitten löydät omat alueesi helpommin!

• heikkoa

En tiedä miten nykyään tällaista opetusta annetaan, mutta ollessani ala-asteen viimeisillä luokilla ja ylä-asteella, sitä annettiin tosi vähän.
        5.luokalla terveydenhoitaja piti tytöille kuukautisista tunnin, silloin hän muistaakseni puhui enemmän siteistä kuin tamponeista (tai voi olla etten oikein muista, tästä on jo lähes kymmenen vuotta aikaa). Yläasteella sitten 9-luokan biologiassa oli kanssa jotain. Muistan itse kuinka minultakaan tamponin käyttö ei onnistunut ennen gynen antamaan yksilöllistä opastusta ja tiedon etsimistä netistä. Mutta sivuilta http://www.tampax.fi.com löytyy olennaisimmat asiat.

• osoite väärin
        heikkoa kirjoitti:

En tiedä miten nykyään tällaista opetusta annetaan, mutta ollessani ala-asteen viimeisillä luokilla ja ylä-asteella, sitä annettiin tosi vähän.
        5.luokalla terveydenhoitaja piti tytöille kuukautisista tunnin, silloin hän muistaakseni puhui enemmän siteistä kuin tamponeista (tai voi olla etten oikein muista, tästä on jo lähes kymmenen vuotta aikaa). Yläasteella sitten 9-luokan biologiassa oli kanssa jotain. Muistan itse kuinka minultakaan tamponin käyttö ei onnistunut ennen gynen antamaan yksilöllistä opastusta ja tiedon etsimistä netistä. Mutta sivuilta http://www.tampax.fi.com löytyy olennaisimmat asiat.

Osoite meni vähän väärin. Tässä oikea: http://www.fi.tampax.com

• calmato

Naisen virtsaputken suu on emättimen aukon yläpuolella, klitoriksen alapuolella, pienten häpyhuulten välissä. Tamponi ei voi missään olosuhteissa joutua virtsarakkoon.

Synnyttimet muodostavat aivan oman kokonaisuutensa, jolla ei ole lainkaan tekemistä eikä yhteyttä ihmisen erityselimiin, kuten virtsarakko tai mahalaukku ja suolisto. Olen huomannut, että miehillä on joskus sekaannusta tässä asiassa, heillä kun siemenneste tulee samasta paikasta kuin virtsakin, eli peniksen päästä.

Voi tuntua uskomattomalta, mutta olen tavannut aikuisen miehen, joka luuli että naisen virtsa tulee emättimen kautta - vielä järkyttävämpi oli kihloissa oleva uskovainen nuori mies, joka odotteli jo vihille pääsyä. Olin juuri synnyttänyt ensimmäisen lapseni ja sukulainen kun olin, hän alkoi udella minulta synnytyksestä tarkemmin. Kävi ilmi, että mies parka luuli lasten syntyvän peräsuolesta, eli kirjaimellisesti kasvavan "naisen vatsassa". Huh huh. Asia selvisi hänelle, kun otin ronskina tätinä esille kynän ja ruutuvihon ja piirsin hänelle oikein kunnollisen "kirkkolaivan" eli ns. ruman kuvan, josta asia todenperästä selkisi.

Hän oli kovin helpottonut kuulemastaan. Tietämäni mukaan se oikea paikka on löytynyt, jos ei juuri piirrokseni avulla, niin sitten muuten, koska lapsia on jo siunaantunut aika liuta ;-)

Tamponeista vielä sen verran, että kaikkein luonnonmukaisin ja terveellisin kuukautissuoja on paksuhko terveysside, jossa ei ole kovin tiivis muovi alapinnassa. Siis sellainen hyvin imukykyinen ja hengittävä. Toiseksi paras vaihtoehto on kuukautiskuppi tai -sieni. Tamponit kannattaa säästää vain erityistilanteisiin, kuten uimahalliin ja rankkaan liikuntaan, jossa side ei pysyisi paikallaan tai näkyisi liiaksi.

Yöllä ei tule koskaan käyttää tamponeja, vaan yösiteitä. Tamponin vaihtaminen riittävän usein on myös tärkeää. Erityisen huono juttu on, jos tamponi unohtuu emättimeen. Britanniassa on kuollut naisia ns. tamponitautiin.

• Mirka

Näin kertissiteistä hirveät kutinat, kirvelyt ja haavat saavana on pakko lisätä calmaton listaan vielä kestositeet. Kestositeet on pestäviä kankaisia siteitä, jotka on todella miellyttävän tuntuisia kertakäyttöisiin verrattuna. Kestositeissä on yleensä kosteussuojana ohut ja hengittävä ns. pul-kangas (polyuretaanilaminoitu tms.?). Tarpeen vaatiessa kestositeitä on saatavana myös ilman kosteussuojaa, jos vielä tavallinenkin kestoside hautoo liiaksi. Lisäplussana on vielä se, että kestositeet ei kostuessaankaan ala haisemaan, päinvastoin kuin kertakäyttöiset...

• Beatrix

Huomauttaisin, että siteillä ei sinänsä ole mitään tekemistä luonnonmukaisuuden kanssa. Kuppi, tamponi tai side on aivan yhtä luonnonmukainen. En ymmärrä, miten jokin tuollainen asia voisi olla jotenkin enempää tai vähempää luonnonmukaista. Ei luonto määrää kuukautissuojaa, eikä ole olemassa mitään sellaista suojaa, joka olisi enemmän "alkuperäisen tarkoituksen mukainen" tms.

Myöskin, tamponitauti on äärimmäisen harvinainen. Se, että sen on joku saanut joskus, ei tarkoita, että sitä pitäisi alkaa kammoamaan tajuttomasti. Tuo tauti on TSS eli toksinen shokkisyndrooma, ja sen aiheuttaa stafylokkibakteerin toksiinit. Sen voi saada, vaikka olisi mies, eikä olisi kuukautisia. Se on niin harvinainen, että riski jäädä auton alle on paljon suurempi.

Tamponin vaihto tarpeeksi usein on toki tärkeää, mutta ennemmin huoleksi nousee muu bakteeri-infektio, kuin TSS. Jos ei nuku yli kahdeksan tunnin yöunia, tamponia voi pitää myös yöllä. Eri valmistajien tamponipaketeissa lukee eri suositusasikoja, mutta kahdeksan tunnin alittava aika on jo turhaa panikointia.

• ....
        Beatrix kirjoitti:

Huomauttaisin, että siteillä ei sinänsä ole mitään tekemistä luonnonmukaisuuden kanssa. Kuppi, tamponi tai side on aivan yhtä luonnonmukainen. En ymmärrä, miten jokin tuollainen asia voisi olla jotenkin enempää tai vähempää luonnonmukaista. Ei luonto määrää kuukautissuojaa, eikä ole olemassa mitään sellaista suojaa, joka olisi enemmän "alkuperäisen tarkoituksen mukainen" tms.

Myöskin, tamponitauti on äärimmäisen harvinainen. Se, että sen on joku saanut joskus, ei tarkoita, että sitä pitäisi alkaa kammoamaan tajuttomasti. Tuo tauti on TSS eli toksinen shokkisyndrooma, ja sen aiheuttaa stafylokkibakteerin toksiinit. Sen voi saada, vaikka olisi mies, eikä olisi kuukautisia. Se on niin harvinainen, että riski jäädä auton alle on paljon suurempi.

Tamponin vaihto tarpeeksi usein on toki tärkeää, mutta ennemmin huoleksi nousee muu bakteeri-infektio, kuin TSS. Jos ei nuku yli kahdeksan tunnin yöunia, tamponia voi pitää myös yöllä. Eri valmistajien tamponipaketeissa lukee eri suositusasikoja, mutta kahdeksan tunnin alittava aika on jo turhaa panikointia.

Joskus jonkun lehden lääkäripalstalla joku kysyi TTS:stä, ja lääkäri vastasi ettei kukaan ole koskaan Suomessa saanut TSS:ää. Lisäksi siinä mainittiin, että täytyy olla erittäin paljon heikentynyt vastustuskyky, jotta siihen voisi sairastua

• soopaa
        .... kirjoitti:

Joskus jonkun lehden lääkäripalstalla joku kysyi TTS:stä, ja lääkäri vastasi ettei kukaan ole koskaan Suomessa saanut TSS:ää. Lisäksi siinä mainittiin, että täytyy olla erittäin paljon heikentynyt vastustuskyky, jotta siihen voisi sairastua

Jos joku lekuri oikeasti väitti, ettei KUKAAN ole Suomessa saanut tamponeista TSS:aa, hän valehteli. Itse tunnen naisen, jolla on ollut tamponin käytön aiheuttama TSS. Sen kanssa ei ole leikkimistä. Että jos käytätte tamponeita, vaihtakaa tarpeeksi usein.

• Emma

Lisäystä edellisten vastauksiin:
      Joillakin immenkalvo on niin tiukka, ettei tamponin käyttö onnistu. Sitä voi itse sormin varovaisesti venyttää. Kannattaa ottaa peili käteen ja tutustua omaan alapäähänsä!

Käy myös katsomassa hyödyllistä tietoa täältä:
      http://www.tohtori.fi

Seksi-kohdasta löydät esimerkiksi kuvia sukupuolielimistä. Niistä selviää, missä on virtsarakko ja missä emättimen aukko immenkalvoineen.

Tamponeista vielä sen verran, että joidenkin mielestä tamponit, joissa ei ole asetinta ovat jo heti alussa helpompia käyttää kuin asettimella varustetut. Niitäkin kannattaa siis kokeilla. Jos tamponi ei luista sisään, niin siihen voi laittaa hieman jotain perusrasvaa liukasteeksi. Tärkeintä tamponin käytön harjoittelussa on se, että muistat olla rento!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe