Betonikajakki

Kaikkien alojen erikoisasiant

Onko kenelläkään kokemusta ferrobetonisen kanootin valmistuksesta ja ominaisuuksista. Käyttöominaisuudet erityisestikkin retkeilyä silmälläpitäen kiinnostaisivat. Olen kesän aikana taivutellut kanaverkosta kajakkiyksikön mallisen kyhäelmän. Mitänkä tästä kannattaisi edetä. Ideana on että jotenkin "rappaamalla saisin aikaan itselleni kanootin". Kestääkö ferrobetoni koskenlaskussa mahdollisesti syntyviä kolhuja hyvin. Entäs korjattavuus retkiolosuhteissa.

20

4289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mokke

      Niin, totta se on,tiilistä muuratut veneet ja kanootit ovat tulevaisuutta. Leca harkoista saa jopa hyvinkin kevyen vesikulkuneuvon. Jostain syystä reikätiiliset veneet eivät kuitenkaan ole yleistyneet.

      • näin on

        Oletteko ajatellut maansiirtolohkareella ajelemista? Itselläni on naapurin tontilta hankkima 10x10m lohkare johon räjäytin kiinnikkeet 150 hv Yamahalle, kyllä kulkee ja aallot on mahtavat...


      • Klunssi
        näin on kirjoitti:

        Oletteko ajatellut maansiirtolohkareella ajelemista? Itselläni on naapurin tontilta hankkima 10x10m lohkare johon räjäytin kiinnikkeet 150 hv Yamahalle, kyllä kulkee ja aallot on mahtavat...

        Kyllä teräskanootti on paras ja kestävin. Itse heppasin toissakesänä 12mm teräslevystä kahdenistuttavan komposiittirakenteisen kajakin Tekniikan Maailman piirustuksiin pohjautuen. Väliaineena käytin balsaa painon minimoimiseksi. Tuli pirun kestävä ja nätti. Ainoa ongelma on suhteellisen korkea paino (612 kg) joka estää kajakin kantamisen pahimpien koskipaikkojen ohi. Toisaalta, koska kajakki on erittäin vankkatekoinen, voi sen päästää yksikseen killumaan koskien läpi kunhan muistaa tukita istuma-aukon.
        Voisin laittaa kuvia tekeleestä nettiin, mutta kun kajakki upposi viimesuvena Visurin Syvälahteen. Ei näemmä ollutkaan uppoamaton huolimatta kahdesta välikuoreen integroidusta styrox-levystä.


      • Kaikkien alojen erikoisasiant
        Klunssi kirjoitti:

        Kyllä teräskanootti on paras ja kestävin. Itse heppasin toissakesänä 12mm teräslevystä kahdenistuttavan komposiittirakenteisen kajakin Tekniikan Maailman piirustuksiin pohjautuen. Väliaineena käytin balsaa painon minimoimiseksi. Tuli pirun kestävä ja nätti. Ainoa ongelma on suhteellisen korkea paino (612 kg) joka estää kajakin kantamisen pahimpien koskipaikkojen ohi. Toisaalta, koska kajakki on erittäin vankkatekoinen, voi sen päästää yksikseen killumaan koskien läpi kunhan muistaa tukita istuma-aukon.
        Voisin laittaa kuvia tekeleestä nettiin, mutta kun kajakki upposi viimesuvena Visurin Syvälahteen. Ei näemmä ollutkaan uppoamaton huolimatta kahdesta välikuoreen integroidusta styrox-levystä.

        Suosittelisin kyllä sinullekkin betonikajakkia. Betonihan tunnetustikkin kelluu. Katso vaikka venelaiturien alle, siellä on betonikellukkeet. Sitäpaitsi betoni on ominaispainoltaan kevyempää kuin teräs, joten betonikajakki soveltunee paremmin kannettavaksi.


      • Klunssi
        Kaikkien alojen erikoisasiant kirjoitti:

        Suosittelisin kyllä sinullekkin betonikajakkia. Betonihan tunnetustikkin kelluu. Katso vaikka venelaiturien alle, siellä on betonikellukkeet. Sitäpaitsi betoni on ominaispainoltaan kevyempää kuin teräs, joten betonikajakki soveltunee paremmin kannettavaksi.

        ...syntyy vaikka seuraavanlaisesti. Valmistetaan laudasta kehikko, n. 1x5 metriä riittänee. Täytetään kehikko betonilla ja painetaan märkään betoniin vaikka naapurilta lainattu kajakki. Näin saadaan kätevästi kajakin ulkomuotti. Poistetaan kajakki betonin kuivattua. Poistamisessa kannattaa noudattaa varovaisuutta ettei turmele betonimuottia. Piikkauksen sijaan asiantuntijat suosittelevatkin mallina käytetyn kajakin polttamista. Tulihan ei vahingoita betonia niin paljoa kuin useita muita materiaaleja. Tämän jälkeen vuorataan muotti muovilla ja kanaverkolla ja kaadetaan uutta betonia muottiin. Betonin jälleen kuivahduttua vain irroitetaan syntynyt betonikopiokajakki ja homma alkaakin olla valmis. Piikataan sisäpuolelta ontoksi ja eikun vesille. Jos hommaan ryhtyy, kannattaa samalla kertaa valmistaa useampia kajakkeja, vaikkapa kavereille joululahjaksi. Myös melat ja koskenlaskussa tarpeellisen kypärän voi valmistaa samalla menetelmällä.


      • Kaikkien alojen erikoisasiant
        Klunssi kirjoitti:

        ...syntyy vaikka seuraavanlaisesti. Valmistetaan laudasta kehikko, n. 1x5 metriä riittänee. Täytetään kehikko betonilla ja painetaan märkään betoniin vaikka naapurilta lainattu kajakki. Näin saadaan kätevästi kajakin ulkomuotti. Poistetaan kajakki betonin kuivattua. Poistamisessa kannattaa noudattaa varovaisuutta ettei turmele betonimuottia. Piikkauksen sijaan asiantuntijat suosittelevatkin mallina käytetyn kajakin polttamista. Tulihan ei vahingoita betonia niin paljoa kuin useita muita materiaaleja. Tämän jälkeen vuorataan muotti muovilla ja kanaverkolla ja kaadetaan uutta betonia muottiin. Betonin jälleen kuivahduttua vain irroitetaan syntynyt betonikopiokajakki ja homma alkaakin olla valmis. Piikataan sisäpuolelta ontoksi ja eikun vesille. Jos hommaan ryhtyy, kannattaa samalla kertaa valmistaa useampia kajakkeja, vaikkapa kavereille joululahjaksi. Myös melat ja koskenlaskussa tarpeellisen kypärän voi valmistaa samalla menetelmällä.

        pelastusliivit kannattaa muistaa myös, ettei sitten vaan jää vahigossa kellumaan.


      • betoniimies
        Kaikkien alojen erikoisasiant kirjoitti:

        Suosittelisin kyllä sinullekkin betonikajakkia. Betonihan tunnetustikkin kelluu. Katso vaikka venelaiturien alle, siellä on betonikellukkeet. Sitäpaitsi betoni on ominaispainoltaan kevyempää kuin teräs, joten betonikajakki soveltunee paremmin kannettavaksi.

        betoniha ei muuten kellu ja se betoni, mitä on laitureissa on sisältä styroxia


      • venebetoni
        betoniimies kirjoitti:

        betoniha ei muuten kellu ja se betoni, mitä on laitureissa on sisältä styroxia

        Seliseli, mitenkäs sitten selität sen että betonista on tehty veneitä ja laivojakin.


      • x.xx.x
        venebetoni kirjoitti:

        Seliseli, mitenkäs sitten selität sen että betonista on tehty veneitä ja laivojakin.

        varmaanki ne kelluu jun on tarpeeks ilmaa pitämässsä ne pinnalla!

        kokeile vaikka valaa 10 litran ämpäri täyteen betonia ja kokeile kelluuko!!


    • oka

      Ferrobetoni kestää kyllä hyvin lähes kaikkea muuta, mutta kolhittavaksi se on liian jäykkää. Retkeilyyn sopinee betonikajakki varsin hyvin, mutta kiviseen koskeen menen mielummin vaikka joustavammalla ämpärimuovilla. Isompia veneitä, joita ei ole tarkoitettu koskissa kolhittavaksi, on betonista rakennettu paljonkin hyvällä menestyksellä. Alla linkki erääseen projektiin:


      http://personal.inet.fi/atk/koneistamo/index.html

      Muutamat kusipäät (kuten mokke ja klunssi) tällä palstalla luulevat olevansa humoristisia paljastaessaan tyhmyyttään, mutta älä siitä masennu.

    • Hienoo

      Ferrobetonikajakkien valmistuksessa on muistettava riittävä betonimäärä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kajakki kannattaa valaa läpikotoisin täyteen, laidasta laitaan. Helpoiten työ käy menemällä istumaan istuinkaukaloon ja sitten levittelemällä betonia ympäriinsä. Saanhan tulla katsomaan vesillelaskua?

      • ilona

        Minäkin olen ajatellut rakentaa kajakin. Nyt tuli materiaali ainakin ratkaistua. Pelastitte perjantai-iltani.


      • Tooto
        ilona kirjoitti:

        Minäkin olen ajatellut rakentaa kajakin. Nyt tuli materiaali ainakin ratkaistua. Pelastitte perjantai-iltani.

        Tähän mennessä ei oo ollu selkärepussa laasti kauhaa. Soutupaatilla kuljeksin noita Väinölan aapoja.
        Ei oo tähän mennessä sattunut. Jos sattuu niin kyllä sementti säkin saat paikkaus aineiksi.
        Jos se kauha tipahtaa vaikka mereen nii ei sillä väliä


    • Ylen insinööri

      Helsingin pasilassa sijaitseva betonista valmistettu yli 100-metrinen lähetystorni valmistettiin aikoinaan tallinnassa josta se hinaajalla vedettiin vesitse helsinkiin.Kustaanmiekan salmessa se törmäsi ruotsinlaivaan.Laiva joka on valmistettu teräksestä sai pahoja vaurioita mutta lähetystorni vain pieniä naarmuja.Betoniteräksissä ei kannata sitten säästellä teki sitten kanoottia tai valtamerialusta.

    • pertti

      onko tarkoitus alkaa valmista näitä kanootteja myyntiin.Olisin kiinnostunut ostamaan semmoisen kanootin.Olis tarkotus lähtee tällaselle arctir tour , eli siis meloisimme ob jokea siperiassa.Muovi ja lasikuitu kanoottien pakkasominaisuuden ovat niin paljon heikompia että teidän valmistamanne voisi olla juuri se oikea retkikunnallemme.Saako näihin purjeita ja perämoottia niinkuin esim,ruotsalaisiin inkas kanootteihin tai usalaisiin grummaneihin.Olisi tarkoitus palata takaisin koillisväylää nordenskjöldin jalanjälkiä seuraten, jäämerelle ja atlantin ja tanskan salmien kautta helsingin hietalahdelle.

      • Kyösti

        Voisiko tällasen laittaa ladan katolle pelastusveneeksi?Olis tarkotus lähtee amfibioladalla suomenlahde yli tallinaan,nyt talvella jäätä pitki, ja laivaväyläällä sitten sivupikalisäponttoonien kanssa vinssaamalla railon ylitte.Velipoika sano että tarvittas pelastusvenekki.Lue lisää tästä projektista autonrenkas palstalta ja otsakesta ;ladan renkasiin uretaania.Tässä me kerrotaan kaikki tästä baltianmatkasta.Paljon on vielä ropleemia edessä ,lakikiemuroita ym, mutta suamalainen menee läpite vaikka harmaan jään.


    • betonille

      Itse tein varsin käypäsen kanootin paperimassasta tyttäreni (3 vuotta) kanssa. Kylpyammeseen tarpeeksi tapettiliisteriä ja sitten hommiin. Aluksi lainattiin naapurin kanootti ja käännettiin se kölirauta kohti taivasta. Seuraavaksi koko kanootti peitettiin elmu kelmulla, jota kului noin 70 metriä. Sitten vaan hesarin sivuja tapettiliisterin kautta kanootin päälle. Tyttäreni maistoi liisteriä ja tuli kipeäksi. Jätimme osan "laminointityöstä" toiselle päivälle. Kun paperimassaa oli noin 2 sentin paksuinen kerros annettiin homman kuivua kunnolla. Sitten vaan suoraan pintaan Teknoksen betoni primeria 5 kerrosta ja vesitiiviys oli saatu aikaan. Kanootti irrotettiin muotin päältä ja heitettiin veteen. Hyvin kellui. Kiipesimme varovasti kanoottiin ja naapurin airoilla melottiin auringonlaskuun tyttäreni (3 vuotta) kanssa. Suosittelen kaikille melonnasta kiinnostuneille. Kanootin hinta maaleineen alle 150€ !!!

    • betoniporsas

      Ostin viimekeväänä vanhan betoniauton.Irroitin myllyosan ja hitsasin suuaukon kiinni. Polttoleikkasin ikkunat ja sisustin kunnolla.Laskin veteen ja kelluin koko kesän. Ongelmana oli kuitenkin paha pyörimisliike.Vaimo oli tyytyväinen kun ei tarvinnut ottaa kaljaa veneessä kun oli pää niin sekaisin muutenkin.
      Suosittelen lämpimästi kaikille!

    • kokemusta on

      Kannattaa pitää mukana pientä pussilista pikasementtiä korjaustöitä varten. Itselläni on ollut ferrobetoninen ikkari kaksikko ja olen ollut siihen tyytyväinen. Taivuttelin naapurin kaksikon päälle kanaverkosta muotin ja siitä oli helppo jatkaa. Betoni-ikkari on vähän työläs saada vauhtiin mutta kun aikansa meloo niin ei se sittn pysähdykkään ihan pienestä ja kulkee tasaisesti vielä puolen metrin allokossakin. Naapurin kanootti oli vähän vaikea saada valmiin kanootin sisältä pois mutta se kyllä lähti taltalla ja vasaralla naputtelemalla.

    • kajakinrakennus di

      Ferrobetonia ei yleisesti ottaen pidetä soveliaana materiaalina pienveneisiin. Tämä on kuitenkin turhaa ennakkoluuloa, sillä se on erittäin lujaa oikein tehtynä ja erilaiset muodot syntyvät helpommin kuin useimmista muista materiaaleista. Ainoastaan materiaalivahvuudet kasvavat hiukan tutumpiin kajakkimateriaaleihin verrattuna. Omiin kokemuksiini vedoten uskallan kuitenkin väittää että jo 350 - 400 millimetrinen seinämävahvuus riittää useimmissa tilanteissa. Toki on tunnustettava että kaikkein solakimmat kajakkimallit saattavat vaatia pientä muokkausta linjakuviinsa, mutta toisaalta sen voittaa taas tietynlaisena ryhdikkyytenä ääritilanteissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe