kuntoutusratkaisuja

dementikoille

Teen esitelmää dementikon fyysisen toimintakyvyn ylläpitämisestä ja erityisliikunnasta heille. Olisiko jollakin mainita jotakin hyvää kirjallisuutta siihen. Olen kirjastosta kyllä etsinyt mutta kaikki on jotakin ennen vuotta 2000 julkaistu, pitäisi olla uudempaa materiaalia.

4

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirpale

      Olisikohan mahdollista, että vanhustyön keskusliitosta löytyisi jotain. Itse olen sieltä netin kautta tilannut meidän kodin muisteluhetki ihan virike toimintaa varten, ja tämäkin on vuodelta 1998, mutta eiköhän sieltä voisi uudempiakin kirjoja löytyä

      • omainen

        Onhan niitä olemassa, etkö löydä kirjastoista asiasanahaulla, vaikkapa sanoilla kuntoutus dementia? Kirjaston väki on aika pätevää löytämään sellaistakin , mitä itse ei osaa etsiä.
        Muistaakseni on olemassa kirja tai opas "Dementoituvan kuntoutuksen lupaus". Tuolta Alzheimer-liitosta (mikä lie sen virallinen nimi) saa myös hyviä ja uusia oppaita.
        Oman kokemuksen perusteella dementoituvan kuntoustus ei ole mitenkään helppoa ja se selittää kirjallisuuden vähyyttä. Sehän pitäisi olla vaikkapa perunoiden kuorimista, vaatteiden pukemista, polttopuun kantamista ja muita sellaisten tavallisten taitojen säilyttämiseen tähtäävää toimintaa jonkun napinnäpräyksen sijaan.


    • muistanut

      Oletko muistanut tehdesssäsi työtäsi, tärkeän asian, eli oman kehon tunnistamisen.
      Yhdessä kuntoutuskoulutuksessa opettaja painoti juuri näitä kehon tunnistamisharjoituksia kovasti. Dementoitunut ei välttämättä "tunnista ja hahmota" kehoaan joten ennen jokaista ns. jumppahetkeä olisi tärkeää taputella koko keho, että tuntisi sen rajat, tai siis hahmottaa missä on kehon ulkoreunat! Samalla siihä tulee taivutuksia ja rentouttaa kivasti!

    • nikki

      viime vuonna loppuneesta projektista hyvä loppuraportti:
      www:dementiakuntoutus.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe