Teen esitelmää dementikon fyysisen toimintakyvyn ylläpitämisestä ja erityisliikunnasta heille. Olisiko jollakin mainita jotakin hyvää kirjallisuutta siihen. Olen kirjastosta kyllä etsinyt mutta kaikki on jotakin ennen vuotta 2000 julkaistu, pitäisi olla uudempaa materiaalia.
kuntoutusratkaisuja
4
866
Vastaukset
- sirpale
Olisikohan mahdollista, että vanhustyön keskusliitosta löytyisi jotain. Itse olen sieltä netin kautta tilannut meidän kodin muisteluhetki ihan virike toimintaa varten, ja tämäkin on vuodelta 1998, mutta eiköhän sieltä voisi uudempiakin kirjoja löytyä
- omainen
Onhan niitä olemassa, etkö löydä kirjastoista asiasanahaulla, vaikkapa sanoilla kuntoutus dementia? Kirjaston väki on aika pätevää löytämään sellaistakin , mitä itse ei osaa etsiä.
Muistaakseni on olemassa kirja tai opas "Dementoituvan kuntoutuksen lupaus". Tuolta Alzheimer-liitosta (mikä lie sen virallinen nimi) saa myös hyviä ja uusia oppaita.
Oman kokemuksen perusteella dementoituvan kuntoustus ei ole mitenkään helppoa ja se selittää kirjallisuuden vähyyttä. Sehän pitäisi olla vaikkapa perunoiden kuorimista, vaatteiden pukemista, polttopuun kantamista ja muita sellaisten tavallisten taitojen säilyttämiseen tähtäävää toimintaa jonkun napinnäpräyksen sijaan.
- muistanut
Oletko muistanut tehdesssäsi työtäsi, tärkeän asian, eli oman kehon tunnistamisen.
Yhdessä kuntoutuskoulutuksessa opettaja painoti juuri näitä kehon tunnistamisharjoituksia kovasti. Dementoitunut ei välttämättä "tunnista ja hahmota" kehoaan joten ennen jokaista ns. jumppahetkeä olisi tärkeää taputella koko keho, että tuntisi sen rajat, tai siis hahmottaa missä on kehon ulkoreunat! Samalla siihä tulee taivutuksia ja rentouttaa kivasti! - nikki
viime vuonna loppuneesta projektista hyvä loppuraportti:
www:dementiakuntoutus.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851858- 821700
- 511360
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471285Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481202- 1191173
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23962- 39945
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?82940Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59932