Miksi JD on The Only One?

amatööriKysyy

En tiedä trakotreista paljoakaan,mutta aina ne on kiinnostaneet. Jo pikkukundina vanhat isännät sanoi että jos rahaa löytyy ja haluat traktoreiden kuninkaan niin se on JD malliston huippukone, ei mikään muu.

Mihin perustuu Jonnikan legendaarinen maine? Sehän on kaiketi maailman tunnetuin traktoribrändi ja todella suosittu vaikka maksaakin aika paljon? Paremman näköisiähän jonnikat on aina olleet kuin muut raktorit ainakin minusta: voimakkaan ja hyvännäköisiä ja kivanvärisiä.Myös ohjaamot on jenkkityyliin mukavantuntuisia ja tehoahan löytyy.

33

7510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokapoka

      valmetit,fordit ja muut on hyviä traktoreita: ajavat asiansa. Mutta John Deere on enemmän; King of the Hill: suurin,näyttävin,mukavin,voimakkain,varustelluin,
      kallein,tyylikkäin,halutuin.
      Se on vähän kuin ameriikan Cadillacciä ja Ford Eskorttia vertais,kumpikin tekee sen mitä auton pitääkin. Toisella vaan ajelee mieluummin.

      • Jeh

        "valmetit,fordit ja muut on hyviä traktoreita: ajavat asiansa. Mutta John Deere on enemmän; King of the Hill: suurin,näyttävin,mukavin,voimakkain,varustelluin,
        kallein,tyylikkäin,halutuin."

        ***Suurin osa noista makuasioita, toiset taas kumottavissa olevia tosiasioita.

        "Se on vähän kuin ameriikan Cadillacciä ja Ford Eskorttia vertais..."

        Tai Cadillacia ja MB:tä...


      • Anonyymi

        Malhotra maailman eniten myyty trakrori


    • JD-mies

      JD on ollut hyvässä maineessa, eikä sillä ole tullut suuremmin susi sarjoja markkinoille. Joten vois ajatella sen olevan traktorien mersuluokka, mut viel ylempänä löytynee Fendt. Niin on hinnassakin.

      JD on iso konserni, jolla on varaa panostaa tuotekehitykseen huomattavasti enemmän kuin näillä pienemmillä traktori valmistajilla. Mun mielestä jontikan vahvuus on juuri tuo, eli asiakas saa uutta toimivaa tekniikkaa, eikä joudu ns. koekaniiniksi jollekkin sarjalle.

      • mr. deere

        onhan nua deeret olleet hyviä mutta nämä uudet eivät enään ole mistään kotoisin


      • Anonyymi

        Fendt ei ole ylempänä, mutta laatukone sekin.


    • Kunttajussi

      "Se on makuasia", sanoi mäyräkoira kun muniansa nuoleskeli.

    • brandi

      Se on se hyppäävä hirvi todella tunnettu tuotemerkki, ja tuotemerkin imagon luonnissa JD on onnistunut. Ratsastaa etenkin isojen ameriikan jontikoitten 70-luvun maineella. Koska kopeat isojen kartanoiden isännät niillä ovat aina ajelleet, tulee heti mieleen koivukujat, isot portinpielien pylväät ja takorautainen kyltti, jossa joku ruotsinkielinen kartanon nimi päällä. Vaikka jontikat menevät nykyään myös rahvaan taloihin, on maine "eturivin" viljelijän koneena säilynyt vahvana.

      Sama se on esim kelloissa, market-Citizen näyttää sen kymmenen vuotta aikaa ihan luotettavasti, niin pitkäään kuin sitä jaksaa lopulta naarmuisena ja hakattuna katellakin, Tag Heuer osoittaa käyttäjänsä olevan Porschemies ja tyylistään tietoinen - tai sitten vain venäläinen uusrikas...

      -SS-

    • jd: omistaja

      Ainakin meilläpäin ainoa merkki kotimaisen lisäksi, jossa varma varaosatoimitus ja huolto. Valtraa vastaan on selkeänä etuna etuakselin sijoitus normaalipaikkaan, eli nokalle, eikä traktorin keskivaiheille; etukuormaajakäytössä selvä etu ja muutenkin hyvä asia.

      • ose

        Samaan se on Valmet menossa kuin muutkin eli etuakseli tulee olla traktorissa etummaisena, muuten ei neloskonetta saa rauhoitettua anakaan etukuormain asennettuna. C-sarja oli jo yritys mittasuhteitten korjaamiseksi muta meni hytin osalta yli eli tuli ahdas. N-sarja on jo hytinkin osalta selkeä parannus. Kunhan saavat vielä melutason aisoihin. Hyvin saa huoltomiehen paikalle Kainuussa ja Oulun seudulla myös Keskon merkeille ja varaosat jos niitä tarvii saa useammastakin talosta. Valmetille piti ainakin Oulun seudulla ootella huoltomiestä monta viikkoa, onneksi ei ollut ainut traktori talossa. MF osien hinnat on nousseet selvästi kun talo vaihtui. Huoltotarvikkeita lukuunottamatta alkavat olla JD-hinnoissa. Sähkönostolaitteen ulkopuolinen nostonappi maksoi hra Hjalla 190 (silloin kun MF oli vielä Agrimarketissa) ja Valmetilla vain 91 euroa, vain väri vaihtui keltaisesta vihreeksi. ps sen napin purkuun ei kannata käyttää väkivaltaa, hajoaa atomeiksi. Tämä nykyinen muoti verkkopeltikeuloineen on iskenyt melkein joka merkkiin eikä nykyisillä kennojen määrillä ole ollenkaan hyvä asia. Neljä-viisi kennoa pehmeän keulan takana...eikä se pelti suojaa niitä yhtään. Vaatii maskinsuojan joka ennen oli integroitu konepeittoon.


    • mjussi

      Kyllä kai se jussi peura ihan raktori on, mut kingiksi sillä on vielä matkaa. Esim Fendt on pikkuisen niinku prameampi ja kalliimpi laitos...
      Itellä ei kumpaakaan.

    • Kunttajussi

      ..se on täyttä paskaa vai sanottaisko että paskaa yritetään myydä "kovalla" nimellä.Mulla joskus JD-kovapaalain joka oli sellainen surkuhupaisa ranskalaisten tekemä pehmolelu.Welger oli ennen sitä
      ja Welger on ollut sen jälkeen.Hinattavista niittomurskaimista en tiedä kun on ollut Kuhn jonka olen huomannut olevan kumminkin murskainten eliittiä.

    • Maono

      Valitettavasti kaikki ei oo samaa mieltä jos et oo sitä tienny ainakaan täällä suomessa kun katsoo näitä myyntitilastoja ajassa varsinkin taapäin ja nytkin. Minä oon kuullu joihenkin sanovan varsinkin niijen vanhempiin malliin ohjaamoista että ompa niinku sankko ois nurinpäin kiännetty.Ja sitten niissä vanhemmissa malleissa oli varsinkin ne nostolaitteet kuin linnunluusta.

      • mikä merkki

        "Ja sitten niissä vanhemmissa malleissa oli varsinkin ne nostolaitteet kuin linnunluusta."

        Valmetin nostolaitteeseen sopii täsmälleen.
        Vaikka ei ole nostotehokaan ja nostoliike lyhyt?

        Huono suomalainen suunnitelu ja huono työn laatu.
        Itä-Eurooppalainen maa.


      • tosi on tämä
        mikä merkki kirjoitti:

        "Ja sitten niissä vanhemmissa malleissa oli varsinkin ne nostolaitteet kuin linnunluusta."

        Valmetin nostolaitteeseen sopii täsmälleen.
        Vaikka ei ole nostotehokaan ja nostoliike lyhyt?

        Huono suomalainen suunnitelu ja huono työn laatu.
        Itä-Eurooppalainen maa.

        Noissa tilastoissa on hämäystä. Moni luulee että on kyseessä maataloustraktoreiden myynti. Sillä saadaan Valtran luku suuremmaksi. Siellä on mukana kaikki kaupunkien, kuntien, urakoitsijoiden ostamat ja "traktoriksi" rekisteröidyt. Traktorikaivurit ym kaikki jossa on traktorin rekisterikilpi.
        Jos olisi pekistä maatalouden traktoreista tuo tilasto, niin Valtran lukumäärä putoaisi.

        Totuus on, että jos JD olisi niin huono kun täälläkin kerrotaan ei se olisi maailman myydyin merkki.
        Jos vähänkin ajattelee tulevaisuutta JD:lle voi povata pitkää ikää merkkinäkin. Yksi kaunis päivä amerikkalainen omistaja sulkee Valtran tehtaat.
        On niitä suurempiakin merkkejä "kadonnut". Case, IH, Fiat, Leyland...

        Näillä Valtra-miehillä närästää se, kun haluaisivat vaihtaa JD:hen. Mutta iso mutta. Omasta vanhasta Valtrasta ei paljon vaihdossa saakaan. Valtra on ongelmajätttä. Kuka ostaa käytetyn tuhansia tunteja ajetun Valtran?

        Jos Valtra olisi "SE PARAS". Ei Valtra-miehet edes vilkaisisi muihin merkkeihin päin?
        Nyt ne haukkuu muita merkkejä?
        Ihme sakkia? Kateellisia?

        Eihän taksikuskitkaan moiti toisten merkkejä tällä tavalla.


      • Maono
        tosi on tämä kirjoitti:

        Noissa tilastoissa on hämäystä. Moni luulee että on kyseessä maataloustraktoreiden myynti. Sillä saadaan Valtran luku suuremmaksi. Siellä on mukana kaikki kaupunkien, kuntien, urakoitsijoiden ostamat ja "traktoriksi" rekisteröidyt. Traktorikaivurit ym kaikki jossa on traktorin rekisterikilpi.
        Jos olisi pekistä maatalouden traktoreista tuo tilasto, niin Valtran lukumäärä putoaisi.

        Totuus on, että jos JD olisi niin huono kun täälläkin kerrotaan ei se olisi maailman myydyin merkki.
        Jos vähänkin ajattelee tulevaisuutta JD:lle voi povata pitkää ikää merkkinäkin. Yksi kaunis päivä amerikkalainen omistaja sulkee Valtran tehtaat.
        On niitä suurempiakin merkkejä "kadonnut". Case, IH, Fiat, Leyland...

        Näillä Valtra-miehillä närästää se, kun haluaisivat vaihtaa JD:hen. Mutta iso mutta. Omasta vanhasta Valtrasta ei paljon vaihdossa saakaan. Valtra on ongelmajätttä. Kuka ostaa käytetyn tuhansia tunteja ajetun Valtran?

        Jos Valtra olisi "SE PARAS". Ei Valtra-miehet edes vilkaisisi muihin merkkeihin päin?
        Nyt ne haukkuu muita merkkejä?
        Ihme sakkia? Kateellisia?

        Eihän taksikuskitkaan moiti toisten merkkejä tällä tavalla.

        Minä mistään valtrasta oo puhunna ja ne kyllä ne nostolaitteet oli tosiaan kuin linnunluusta kun ykskin jontikan omistaja sano pistäneen tekstan työntövarren sen tangon tilalle mikä nostaa varsia ja sen kyllä huomas ihan kuka vaan, kun eivät olleet kestäneet maatilakuormainta.Ja mikä ero tuo on raktorilla oliko tuo maataloudessa vai missä. Seon myyty ja on varmaan ollu sopivin sinne että se siitä.Samanlainen taksikuski näyt sinäkin olevan


      • Lallin poika
        Maono kirjoitti:

        Minä mistään valtrasta oo puhunna ja ne kyllä ne nostolaitteet oli tosiaan kuin linnunluusta kun ykskin jontikan omistaja sano pistäneen tekstan työntövarren sen tangon tilalle mikä nostaa varsia ja sen kyllä huomas ihan kuka vaan, kun eivät olleet kestäneet maatilakuormainta.Ja mikä ero tuo on raktorilla oliko tuo maataloudessa vai missä. Seon myyty ja on varmaan ollu sopivin sinne että se siitä.Samanlainen taksikuski näyt sinäkin olevan

        Nuku nyt ensin humalasi pois.
        Vai Dextan työntovarsi käy JD nostovarren paikalle.
        Jos nyt jotakin muuta löytyisi kuin kuulopuheita.
        Mutta selvä juttu, kun ei mitään todellista vikaa löydy JD:stä niin pitää kertoa näitä esson baarin juttuja. Olen minäkin NÄHNYT Valtran korjaamolla.
        Oli ihan vikaa ei mitään huoltoa.
        Ja omasta Valmetista tuli koiranluu ulos. Aika kallista sekin. Koiranluu on nostolaitteen männänvarsi. Jos et satu tietämään. Että ei kestä vanhat Valmetitkaan. 702 S 903


      • Maono
        Lallin poika kirjoitti:

        Nuku nyt ensin humalasi pois.
        Vai Dextan työntovarsi käy JD nostovarren paikalle.
        Jos nyt jotakin muuta löytyisi kuin kuulopuheita.
        Mutta selvä juttu, kun ei mitään todellista vikaa löydy JD:stä niin pitää kertoa näitä esson baarin juttuja. Olen minäkin NÄHNYT Valtran korjaamolla.
        Oli ihan vikaa ei mitään huoltoa.
        Ja omasta Valmetista tuli koiranluu ulos. Aika kallista sekin. Koiranluu on nostolaitteen männänvarsi. Jos et satu tietämään. Että ei kestä vanhat Valmetitkaan. 702 S 903

        Kyllä se työntövars on vieläin siellä paikallaan ja ei kestäny sillä taijat ite olla humalassa niinkun ne sen lallinnii sanovat olleeen siellä jiällä. Tarkotin sitä kaltevuuven siäjintä jota ennen käsin yritettiin aena pyörittee nykysin jo lähes aina hydraulinen. Kyllä minä näin sillon pajan nurkissa valametin hajonneita nostovarsiahi vaan linnun luuta oli ne jontikan nostolaitteet sillon kyllä nykyään on niissäkin paremmin vaan sanoin mitä oon nähny.


      • Jesse James
        Maono kirjoitti:

        Kyllä se työntövars on vieläin siellä paikallaan ja ei kestäny sillä taijat ite olla humalassa niinkun ne sen lallinnii sanovat olleeen siellä jiällä. Tarkotin sitä kaltevuuven siäjintä jota ennen käsin yritettiin aena pyörittee nykysin jo lähes aina hydraulinen. Kyllä minä näin sillon pajan nurkissa valametin hajonneita nostovarsiahi vaan linnun luuta oli ne jontikan nostolaitteet sillon kyllä nykyään on niissäkin paremmin vaan sanoin mitä oon nähny.

        Kauan sitten on John Deeressä ollut "linnunluuta" jokin nostovarsi? Se ko korvattu Dextan työntövarrella? Miksi? Mitä se sitten kertoo nykyisistä JD-malleista? Maonolla on vinyylilevy jäänyt pyörimään samalle uralle?
        Asiallisia kirjoituksia,kiitos?


      • välistä,maono
        Jesse James kirjoitti:

        Kauan sitten on John Deeressä ollut "linnunluuta" jokin nostovarsi? Se ko korvattu Dextan työntövarrella? Miksi? Mitä se sitten kertoo nykyisistä JD-malleista? Maonolla on vinyylilevy jäänyt pyörimään samalle uralle?
        Asiallisia kirjoituksia,kiitos?

        No ei kait sen kummempia siitä kait se varmaa lähti kun jotti vanahat ukot ol väettäny jos on rahhoo että jonteere oes only the lonelely tae sinnepäin.Ei nykyään ihan huonoo raktoria ennee oo aenakaan uusia.


      • ne on sieltä
        välistä,maono kirjoitti:

        No ei kait sen kummempia siitä kait se varmaa lähti kun jotti vanahat ukot ol väettäny jos on rahhoo että jonteere oes only the lonelely tae sinnepäin.Ei nykyään ihan huonoo raktoria ennee oo aenakaan uusia.

        ja syvältä ,jontikan nostolaitteet.
        Nostokorkeus ihan olematon...jos vaikka jotenkin onnistuu perinteisen takakauhan jotenkin saamaan kiinni,työnteosta ei taho tulla mittään..
        Saatikka jos pitäs nivelakseli saada pelittämään jossain työkoneessa samalla...eiku rälläkällä nivelakselin putkia lyhentämään..
        Sit nuo portaattomat, joita isännät kehuu agrimarketin sivuilla .Maahantuoja kaikessa hiljaisuudessa korjaa ja kehujat ajelee ihan eri merkkisillä traktoreilla samaan aikaan.


      • JD forever!
        ne on sieltä kirjoitti:

        ja syvältä ,jontikan nostolaitteet.
        Nostokorkeus ihan olematon...jos vaikka jotenkin onnistuu perinteisen takakauhan jotenkin saamaan kiinni,työnteosta ei taho tulla mittään..
        Saatikka jos pitäs nivelakseli saada pelittämään jossain työkoneessa samalla...eiku rälläkällä nivelakselin putkia lyhentämään..
        Sit nuo portaattomat, joita isännät kehuu agrimarketin sivuilla .Maahantuoja kaikessa hiljaisuudessa korjaa ja kehujat ajelee ihan eri merkkisillä traktoreilla samaan aikaan.

        Kaiken maailman tietäjiä täällä pyörii?
        Ei varmaan ole edes nähnyt JD:tä koskaan.
        20 vuoteen ei ole parempia nostolaitteita tehnyt kukaan! Ja muka nostokorkeus ei riitä? Joo Valmetin ja Valtran aina päihittää, jos se on siitä kiinni.
        Älkää viitsikö hei kirjoitella tuommoisia.
        Jokainen näkee, että teillä on vielä korvantaukset märät.
        Kipin kapin kotiin siitä. Äiti kaipa teitä nyt unten maille.


      • kun .......
        JD forever! kirjoitti:

        Kaiken maailman tietäjiä täällä pyörii?
        Ei varmaan ole edes nähnyt JD:tä koskaan.
        20 vuoteen ei ole parempia nostolaitteita tehnyt kukaan! Ja muka nostokorkeus ei riitä? Joo Valmetin ja Valtran aina päihittää, jos se on siitä kiinni.
        Älkää viitsikö hei kirjoitella tuommoisia.
        Jokainen näkee, että teillä on vielä korvantaukset märät.
        Kipin kapin kotiin siitä. Äiti kaipa teitä nyt unten maille.

        Sitäkö tarkotat että siinä lotnikassa on samanlaiset nostolaitteet kun 20 vuotta sitten.


      • ...
        tosi on tämä kirjoitti:

        Noissa tilastoissa on hämäystä. Moni luulee että on kyseessä maataloustraktoreiden myynti. Sillä saadaan Valtran luku suuremmaksi. Siellä on mukana kaikki kaupunkien, kuntien, urakoitsijoiden ostamat ja "traktoriksi" rekisteröidyt. Traktorikaivurit ym kaikki jossa on traktorin rekisterikilpi.
        Jos olisi pekistä maatalouden traktoreista tuo tilasto, niin Valtran lukumäärä putoaisi.

        Totuus on, että jos JD olisi niin huono kun täälläkin kerrotaan ei se olisi maailman myydyin merkki.
        Jos vähänkin ajattelee tulevaisuutta JD:lle voi povata pitkää ikää merkkinäkin. Yksi kaunis päivä amerikkalainen omistaja sulkee Valtran tehtaat.
        On niitä suurempiakin merkkejä "kadonnut". Case, IH, Fiat, Leyland...

        Näillä Valtra-miehillä närästää se, kun haluaisivat vaihtaa JD:hen. Mutta iso mutta. Omasta vanhasta Valtrasta ei paljon vaihdossa saakaan. Valtra on ongelmajätttä. Kuka ostaa käytetyn tuhansia tunteja ajetun Valtran?

        Jos Valtra olisi "SE PARAS". Ei Valtra-miehet edes vilkaisisi muihin merkkeihin päin?
        Nyt ne haukkuu muita merkkejä?
        Ihme sakkia? Kateellisia?

        Eihän taksikuskitkaan moiti toisten merkkejä tällä tavalla.

        Ihme maalailua. Aivan kuin toivoisit tällaista tilannetta? En ole ikinä ymmärtänyt tuota Iso-Britannian entisen siirtomaan palvomista. Miksi niitä pitäisi täällä nuoleskella, ne eivät tottavie meitä ota huomioon päätöksissään.

        Unohditkos muuten sellaisen pikkuseikan kuin JD Gator? Jontikka hyötyy kiistattomasti eniten ruohonleikkureista ja mönkijöistä.

        "Näillä Valtra-miehillä närästää se, kun haluaisivat vaihtaa JD:hen. Mutta iso mutta. Omasta vanhasta Valtrasta ei paljon vaihdossa saakaan. Valtra on ongelmajätttä. Kuka ostaa käytetyn tuhansia tunteja ajetun Valtran?"

        ***Hah, täysin perusteeton väite. Mega-Valmetit käytettyinä ovat eräitä parhaiten arvonsa säilyttäviä koneita.

        "Jos Valtra olisi "SE PARAS". Ei Valtra-miehet edes vilkaisisi muihin merkkeihin päin?
        Nyt ne haukkuu muita merkkejä?
        Ihme sakkia? Kateellisia?"

        ***Öm, tuota... Mitäs itse teet?

        Enpä usko, että tässä talossa asiat on koskaan niin huonosti, että täytyy Jontikka ostaa. Traktorina ihan ok, ei kuitenkaan mikään über. Mutta miksi lähteä merta edemmäs kalaan? Euroopassa tehdään hyviä koneita, maailman parhaita. Mikä tärkeintä, ne tuovat työllisyyttä myös tänne.

        PS. Fiat omistaa CNH:n, maailman suurimman traktorinvalmistajan.


    • JONTIKKAPOJU

      Kyllä JD kaikki paitsi fendtin vie, paitsi että valtran direct drivessä ois vähän mallia JD lle. Harmi että 5000 sarjalaiset on sen verran pieniä, itse luokittelen ne puutarhatraktoreiksi.

    • FENTTIPÖNTTI

      Fentti ajelee paskaks kaikki JDn ja Valtran traktorit, sais muut painua helvettiin. Valtratkin on semmosia, että ainakun ne näkee liikenteessä ne on joko tulossa tai menossa korjaukseen/korjauksesta.

      • Maanilveilijä

        Noo, olisko isäntien traktorien ja koneiden käyttö vielä kivikautisella tasolla täällä suomessa, kun ei traktorit kestä. Ja amerikaanojen vehkeet mallia leka tai kivikirves, ilman tekniikkaa.


    • jaskasata

      Hajonneita moottoreita,löyhä voimansiirto,sähkö ongelmia,tosiaan vaillinainen nostolaitegeometria,ruma ulkonäkö,ajomukavuus kyllä kohtalaisen hyvä,tämmöiset kokemukset jontikasta pääpiirteittäin pohjanmaalla,niin ja vielä huolto ei pelaa.

    • Anonyymi

      Koemusta 500 tuntia ajetusta vm 2010 jontikasta: Alussa kaikki lamput mittaritaulussa syttyivät kesken ajon ja sammuivat silloin tällöin. 174 tunnin kohdalla vilautti öljynpainevaloa mutta ei sen kummemmin ilmoitellut enempää. Öljynpaineet olivat kuitenkin hävinneet. Seurauksena moottorin laakeroinnin ja kampiakselin uusiminen ja iso lovi lompakkoon, 4500 euroa. Syy vilautteluihin ja öljynpainevalon toimimattomuuteen paljastui korjauksen yhteydessä, HUONOSTI KIINNITETTY KORIN JA RUNGON VÄLINEN MAADOITUS. Syytä öljynpaineen häipymiseen ei Agrin huollosta kerrottu vaikka sitä kysyin!
      Agri ei myöskään suostunut korvaamaan korjausta koska olen traktorin toinen omistaja (kuluttajasuojalaki) ja takuuaika oli jo mennyt umpeen.
      Lisäksi 400 tunnin kohdalla suunnanvaihtaja rikkoontui, 400 euroa!
      Muuten mukava traktori ajaa ja tehdä töitä mutta käy rahapussin päälle.

    • Anonyymi

      Se ruma puolipyöreä pönttöohjaamo pudottaa näköä, mutta antaa tietysti istuimelta hyvä näkyvyyden.

      • Anonyymi

        Ostin sen kopin takia deeren, koska siitä sai hyvän paskahuusin, loput myin kilohintaan romujobbarille, se sano vaan, ettei maksa täyttä romun hintaa, kun rauta höttöistä kuin näkkileipä.


    • Anonyymi

      Huonoin Traktori oli John Deere uusi ja iso voima loppui ensimmäiseen mäkeen ja tyhymä Pönttöohjaamo onneksi pääsi eroon ja tilalle Vanha pieni Valmetti meni aiva erilailla ja kiva se Suorahampaisen ääni

    • Anonyymi

      Eihän nuita saa enää edes korjata. Antaako jenkki jontikka edes ajaa jos huoltomies ei kuittaa suodattimen vaihto. On se menny mallilleen oisko parempi vuokrata koko romu.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe