Tuplaässä näppäimistöstä?

Ruusu

Meinaan kirjoittaa saksaksi sähköpostin eräälle saksalaiselle kaverille. Mutta kun en tiedä mistä tästä näppäimistöstä voisi löytyä se saksalainen tuplaässä. En siis ole koskaan aiemmin löytänyt tai älynnyt kysyä joltakulta aiemmin.

Kysynpä, millä tavoin voisi kirjoittaa saksalaisen tuplaässän tällä näppäimistöllä?

Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

11

5604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melli

      Kirjoitat vaan ß:n kahtena ässänä, siis ss, kuten saksalaisetkin, jotka asustavat esim. jenkkilässä. Mulla ei ole suomalaista näppäimistöä, joten en osaa sanoa, mistä kohtaa se löytyy.

      • ggggggk

        Teet vain niin että painat alt 225 niin saat ß:n.


      • Pitkä saksa aikoinaan
        ggggggk kirjoitti:

        Teet vain niin että painat alt 225 niin saat ß:n.

        Tämä näkyy toimivan. Lunttasin mitä Merkistö sanoo.

        Siellä on esitetty Alt 0223, joka toimii samoin.

        Numerothan on painettava näppäimistön oikeassa laidassa olevilla näppäimillä.


      • mirka
        Pitkä saksa aikoinaan kirjoitti:

        Tämä näkyy toimivan. Lunttasin mitä Merkistö sanoo.

        Siellä on esitetty Alt 0223, joka toimii samoin.

        Numerothan on painettava näppäimistön oikeassa laidassa olevilla näppäimillä.

        Entäs jos on kannettava tietokone, niin kuis toi sitten toimii? Mä en ainakaan onnistunut omallani tekemään tuplaässää, kun ei ole noita oikean puoleisia numeroita.


      • Madventurer
        mirka kirjoitti:

        Entäs jos on kannettava tietokone, niin kuis toi sitten toimii? Mä en ainakaan onnistunut omallani tekemään tuplaässää, kun ei ole noita oikean puoleisia numeroita.

        Yleensä niissä on nappi missä lukee FN, ja kun katot näppäimistöä näet niissä sinisä tai muulla värillä, riippuu ilmeisesti merkistä, olevia näppäimiä. Eli numlockin numerot saat kun painat FN ja jotain niistä näppäimistä missä on pienellä teksti.

        Sori varmaan vähän hankala lukea, pienessä sievässä paha kirjotttaa mutta toivottavasti löydät ne :D


    • Pipa01

      Sveitsissäkään ei tunneta tuplaässää.

    • tiedän

      Tuplaässää ei käytetä enää nykykirjoituksessa.
      Saksan kielen nykyinen oikeinkirjoitus uudistui
      1998-2005 välisenä aikana.

      • tuplaässää

        käytetään vielä nykykirjoituksessakin. Oikeinkirjoitus uudistui 1998-2005, jonka jälkeen säännöt muuttuivat ja yksinkertaistuivat mm. siten, että tuplaässää käytetään vain pitkän vokaalin jälkeen.
        Mutta esim. sveitsiläiset eivät käytä tuplaässää ollenkaan.


      • erzähle es
        tuplaässää kirjoitti:

        käytetään vielä nykykirjoituksessakin. Oikeinkirjoitus uudistui 1998-2005, jonka jälkeen säännöt muuttuivat ja yksinkertaistuivat mm. siten, että tuplaässää käytetään vain pitkän vokaalin jälkeen.
        Mutta esim. sveitsiläiset eivät käytä tuplaässää ollenkaan.

        fûr deutche Farmers!!! Das möchte ich liebend gern selber sehen! Hah!


    • Blümchen

      Moi!
      Se yleinen ongelma. Asuin vuosi sitten neljä vuotta suomessa. Ja mulla oli kaverit saksassa. Kun kirjoitin heille sähköpostin, oli onglema tuplaässän kanssa. Kirjoitat vaan ß=ss.

      Toivottavasti tästä oli apua.

    • Timo .

      Wordissa ja Outlookissa (jos Word sähköpostieditorina) onnistuu myös seuraava näppäinyhdistelmä:
      Paina ensin
      CTRL VAIHTO &
      ja sen jälkeen normaalisti kirjain s.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe