perän ulina

antti

Mistä mahtaa johtua että perä ulisee kun ajaa tasaisella kaasulla? hieman kun painaa kaasua tai päästää sitä niin ääni lakkaa. Ääni alkaa kuulua kun ajaa noin 60km/h ja loppuu noin 80km/h tai peittyy muihin ääniin. Auto on w201 2.5d autom.

13

2413

Vastaukset

  • Itselläni on runsas 200 tkm ajettu 220D W115 vm. 72 ja sama vika, kuulemma ollut tässä yksilössä tosi kauan.

    Erityisen voimakasta ulina on peruutettaessa, mutta myös eteenpäin ajettaessa perä ääntää jonkinverran 70 - 90 - välin nopeuksilla.

    Tiettävästi perä on alkuperäinen, eikä sille liene koskaan tehty muuta kuin satunnaiset öljynvaihdot.

    Kannattaisiko sille tehdä jotain? Jos itse irrottaa ja avaa sen ja vaikkapa vaihtaa laakerit, onko vaarana että menee huonommaksi kuin nyt on? Ei juuri ole kokemusta moisista remonteista.

    • Terve!

      Veljelläni oli aikanaan w115, jonka perä 'sirklasi' oikeastaan koko sen ajan mitä auto hänellä oli (400tkm-550tkm). Ainoa korjaus oli kääntää poppikoneesta lisää volumea ;-)

      Eli, käsitykseni mukaan tuo ulina ei ole kovin vakavaa, ellei se sentään korvia särje.

      Tuossa keväällä luulin omassa 123:ssa olevan saman vian. Ujellus vain voimistui aika nopeasti, jolloin huomasin sen tulevan enemmän vasemmalta puolelta. Ujelluksen lähde oli takapyörän laakeri. Vaihdatin laakerit molempiin takapyöriin (ja samalla myös jarrukilvet). Nyt ei ulise.


    • MB/Citikka kirjoitti:

      Terve!

      Veljelläni oli aikanaan w115, jonka perä 'sirklasi' oikeastaan koko sen ajan mitä auto hänellä oli (400tkm-550tkm). Ainoa korjaus oli kääntää poppikoneesta lisää volumea ;-)

      Eli, käsitykseni mukaan tuo ulina ei ole kovin vakavaa, ellei se sentään korvia särje.

      Tuossa keväällä luulin omassa 123:ssa olevan saman vian. Ujellus vain voimistui aika nopeasti, jolloin huomasin sen tulevan enemmän vasemmalta puolelta. Ujelluksen lähde oli takapyörän laakeri. Vaihdatin laakerit molempiin takapyöriin (ja samalla myös jarrukilvet). Nyt ei ulise.

      Perässä on 4 laakeria,niiden uusiminen useimmin poistaa ulinat,yleensä on pienen vetopyörän(akseli joka tulee kardaaniin kiinni) sisempi laakeri laakeripinnat rosoiset,siellä on vielä semmoinen kuin momenttiholkki joka tulee laakereiden väliin,se litistyy tietyssä momentissa,ja antaa laakereille tietyn suuruisen esijännityksen(tämän momenttiin vetäjän täytyy olla perillä ao tavasta)yleensä stefa vähän vuotaa,ainoa mahdollisuus on sorvilla,tasoittaa laipasta stefan tekemä ura(stefan mitat vielä riittää),muutoin alkaa vuotaan muutaman kk:n päästä uudelleen


    • MB/Citikka kirjoitti:

      Terve!

      Veljelläni oli aikanaan w115, jonka perä 'sirklasi' oikeastaan koko sen ajan mitä auto hänellä oli (400tkm-550tkm). Ainoa korjaus oli kääntää poppikoneesta lisää volumea ;-)

      Eli, käsitykseni mukaan tuo ulina ei ole kovin vakavaa, ellei se sentään korvia särje.

      Tuossa keväällä luulin omassa 123:ssa olevan saman vian. Ujellus vain voimistui aika nopeasti, jolloin huomasin sen tulevan enemmän vasemmalta puolelta. Ujelluksen lähde oli takapyörän laakeri. Vaihdatin laakerit molempiin takapyöriin (ja samalla myös jarrukilvet). Nyt ei ulise.

      Pitänee usein paikkansa paljon ajetuissa takavetosissa että luullaan jurinan tulevan vetopyörästön laakereista,mutta mitä itse osunut muutamassa Bemarissa ja yhdessä Mersussa kohdalle niin on todettu vian olevan takapyörän laakeri.


    • C - klass kirjoitti:

      Pitänee usein paikkansa paljon ajetuissa takavetosissa että luullaan jurinan tulevan vetopyörästön laakereista,mutta mitä itse osunut muutamassa Bemarissa ja yhdessä Mersussa kohdalle niin on todettu vian olevan takapyörän laakeri.

      ..meikäläisen tapauksesta tänään korjaamolla, jotta ei vielä kannata olla huolissaan. perä nääs ulisee vaimeasti 80 km/h nopeudessa tasakaasulla ja 100 km/h nopeudessa tasakaasulla, ei siis siinä välillä eikä muissakaan nopeuksissa. Hammaspyöristä sanoivat sen johtuvan, tai niissä olevista kulumista. Sitten kannattaa huolestua jos krohinaa tms. alkaa kuulua.


    • C - klass kirjoitti:

      Pitänee usein paikkansa paljon ajetuissa takavetosissa että luullaan jurinan tulevan vetopyörästön laakereista,mutta mitä itse osunut muutamassa Bemarissa ja yhdessä Mersussa kohdalle niin on todettu vian olevan takapyörän laakeri.

      Omassa 190 d vm 91 kun kardaania liikuttaa edes takaisin kuuluu rähinä pienen veto pyörän kohdalta mikä vika mahd stefa vaihdettu joku tuhat km sitten


  • minunkin -98 mallin C:n perässä, lievää ulinaa juuri ennen 80km/h ja sen jälkeen, kun nosti kaasun ulina loppui, eli pyöränlaakerit eivät tuntuneet mahdollisilta äänen aiheuttajilta.

    Veholla ääni kuunneltiin ja tutkittiin huoltohistoria, kun huomattiin että perän stefa oli vaihdettu aikaisemmin vuodon takia arveltiin perän pyörineen hetken ilman öljyjä, (stefa ei ollut kestänyt kovia pakkasia, uusi stefa kestää eli alihankkijan materiaali oli huonoa), vika todettiin "lautaspyörä on vaurioitunut" ja vaihtoehtoina olisi ollut korjaus tai vaihtoperä ja kun takuuta oli vielä jäljellä (2v 2v) ja omavastuu vain 20% niin toinen perähän sitten tilattiin. Koko projekti olisi maksanut vanhoja markkoja 15 900,-, nyt C on toiminut moitteetta ja kalareissun keskikulutus täyspoka päällä oli 7,25 L/100km, joka ei mielestäni ole paha automaatille.

  • Jos se kerran ulisee tasakaasulla tiai vedätettäessä, niin ei se ainakaan pyöränlaakeri ole! Tuommosessa tapauksessa aika varma äänen aiheuttaja löytyy perän hammasrattaista en usko että laakereissa mitään oo ---> Lääke osta vaihto perä!! Tai voit toki kokeilla laakeroinnilla mutta muista sitte tämä viesti!

  • Perän saat uudenveroiseksi 5000mk:lla. Orivedellä on ainakin yksi setä, joka tekee peräremontteja. Vaihtaa kaikki hilut uusiin.

    Saattaa löytyä halvemmalla jostain vaihtoperä, mutta kannattaneeko? Samat viat kuitenkin pikapuolin niissäkin edessä.

    Tässä vaiheessa kannatan kuitenkin vaan kovaa ajoa, jos ei ääni vielä ole aivan sietämätöntä.

    Voit kokeilla myös paksumpaa "ääntä hiljentävää" öljy. Niitä saa tarvikekaupoista...En tiedä auttaako sulla? Itellä auttoi hetken, mutta sitten 20tkm:n jälkeen ääni tuntui vaan kovenevan entisestään, tai oikeastaan muuttavan taajuuttaan, enemmänkin jurinaksi.

    • Noin päivän työ merkkikorjaamolla.

      Minulla alkoi C-tyypin MB:n perästä kuulua ulinaa joten vein sen merkkikorjaamolle jossa todettiin, että tämä on suurimoottoristen ja automaattisten MB:n tyyppivika.
      Vika esiintyy nykyisin lähinnä E-malleissa ja vanhemmissa C-malleissa.
      Perän laakerointi maksaa noin 1 000€ ja vie aikaa työpäivän verran. Osat n. 400€ ja työ n. 600€.


  • Etköhän tässä välissä olekkin jo korjannut mersun perän.

    Merkki on täysin selvä,perä on uusittava,sitä ei kannata korjata itse.

    Kaikki mersumiehet tietää että mersun perät ääntää ja kuuluisia siitä ollut iän ajan.

    Älä osta koskaan enään mersua.

  • Älä osta tojokkia, niissä hajoaa manuaalivaihteet ja maksaa neljä kiloa uusia se aasian suden ikuiset lastentaudit.

    Perä kuntoon ja matka jatkuu hiljaisuudessa.

  • ei perä voi ulista....köyhät ulisee perässä.... siis takana....you know...ne jotka jää jälkeen....kun kiihdytän hybridiruoskallani tai SLKkompressorpirssillläni renkaat vinkuen....kyläsesiitälähtee....uliuliuli....katoppakunauditvähännostaaverenpainettaonneniinpaljonparempia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.