Onko tietoa, millä perusteella 205 pösöä(-84) on
saatu katsastettua pakettiautoksi? Sellaisia on
joskus myytävänä keltaisessa pörssissä.
Minkälainen ajettava vanha 205 on?
205 pakettiauto?
13
1875
Vastaukset
- Pugfan
Tarkkaa tietoa minulla ei ole siitä, mikä on
ollut juuri se peruste, millä 205 saatiin
pakettiautoksi mutta tuntuu kyllä siltä, että 80-
luvun lopulla ei ollut mitään muuta vaatimusta
kuin takapenkin muutos tai poisto, homma oli
todella vapaata.
Mm. VW Golf ja 205 oli mahdollista rekisteröidä
2 3-pakettiautoksi pelkästään kovan penkin
laitolla. Sitten oma erikoisuutensa oli
jenkkiurheiluautot pressulavoineen ja erityisesti
isot Mersun ja Audin nelivetoiset farmarit - jopa
Rolls Roycet pakettiautoina! Näiden
viimeksimainittujen kohdalla tarvittiin joskus
suksiboksi katolle reikineen, joskus riitti
pelkästään yli 1800 kg massa.
No valtiovalta on sitten yrittänyt tukkia näitä
autoveron porsaanreikiä mm. tavaratilan koko- ja
kantavuusvaatimuksin. Noin vuonna 1990-91 tehtiin
suuri muutos laissa ja sen seurauksena katosi
lähes kaikki pienet pakut tuontiohjelmasta, vain
Ford Escort Express taisi jäädä ja sekin aika
omituisen näköisenä muoviperänä. Lisäksi katosi
kaikki "suxiboxi-Mersut" yms. mutta oli siinä
lamallakin osuutensa.
Nykyisinkin 205 pitäisi joidenkin lähteiden
mukaan olla pakettiautoksi rekisteröitävissä,
sillä tämänhetkinen vaatimus (ellei ole taas
muuttunut) on sellainen, että riittää kun auto on
joskus tyypitetty pakettiautoksi. Auton voi
rekisteröidä vain 1 1 henkilölle, siis
käytännössä vain etupenkit. Uusista Pösön
malleista ainakin 206 ja 306 FW pitäisi pystyä
rekisteröimään pakuksi.
Vanhan kunnossaolevan 205:n ajo-ominaisuudet ovat
sen ikäiseksi pikkuautoksi erinomaiset.- Vemppu
106 menee ainakin vaivattomasti pakettiautoksi.
Tuttava teki moisen rekisteröinti -kuvion ja
nautii nyt vähän liiankin halvasta kyydistä :-|
Dieselvero about 360mk/vuosi ja kun ei se
kulutuskaan ole kovin kova... :-) - Takapenkit veks
Vemppu kirjoitti:
106 menee ainakin vaivattomasti pakettiautoksi.
Tuttava teki moisen rekisteröinti -kuvion ja
nautii nyt vähän liiankin halvasta kyydistä :-|
Dieselvero about 360mk/vuosi ja kun ei se
kulutuskaan ole kovin kova... :-)Mutta hänellä on nyt sitten 2-
paikkainen "urheiluauto"..... No jos ei kaipaa
takapenkkejä, niin silloinhan se on todellakin
halpaa.... - jta
Vemppu kirjoitti:
106 menee ainakin vaivattomasti pakettiautoksi.
Tuttava teki moisen rekisteröinti -kuvion ja
nautii nyt vähän liiankin halvasta kyydistä :-|
Dieselvero about 360mk/vuosi ja kun ei se
kulutuskaan ole kovin kova... :-)Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :
"Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.
Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"
----------------
Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.
Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto). - Pugfan
jta kirjoitti:
Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :
"Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.
Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"
----------------
Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.
Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).Ja vähän aikaa sitten samainen firma (tuo
katsastus) kertoi pakettiautoksi rekisteröintiin
riittävän pelkän tyyppihyväksynnän.
Tuo pakettiautoverotus on kieltämättä aika
monismutkaista. - Jussi
jta kirjoitti:
Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :
"Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.
Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"
----------------
Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.
Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).Löysin k.o. sivuilta myös:
Onko muuttoautona maahantuotava dieselfarmari
mahdollista rekisteröidä vielä 2 3 paikkaiseksi
pakettiautoksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos
näin aikoo tehdä?
Jos auto on tyypitetty pakettiautoksi sen voi
muuttaa pakettiautoksi mutta lisäistuimia siihen
ei saa eli auto on kaksipaikkainen.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus
Eli: onko 205 tyypitetty pakettiautoksí? - Paku
Jussi kirjoitti:
Löysin k.o. sivuilta myös:
Onko muuttoautona maahantuotava dieselfarmari
mahdollista rekisteröidä vielä 2 3 paikkaiseksi
pakettiautoksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos
näin aikoo tehdä?
Jos auto on tyypitetty pakettiautoksi sen voi
muuttaa pakettiautoksi mutta lisäistuimia siihen
ei saa eli auto on kaksipaikkainen.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus
Eli: onko 205 tyypitetty pakettiautoksí?Itse olen taas kuullut semmoista, että 205:sen
olisi saanut ennen katsastettua pakuksi
takapenkkien poistolla, mutta ei saisi enää.
Tämän takia moisten vehkeiden hinta on käytettynä
noussut? Osaisikohan joku moisen vehkeen omistava
henkilö valaista enemmän? Itseänikin
kiinnoistaisi tuo aihe enemmänkin. - Vemppu
jta kirjoitti:
Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :
"Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.
Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"
----------------
Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.
Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).Kylläpä vaan pitää paikkansa. Itse en tiedä minkä
pykälien mukaan auto pakuksi muuttui mutta kun hän
repi 106:sestaan takapenkin irti ja laittoi ns.
etuseinän tavaratilaan (30cm pohjan tasosta) ja
pöläytti konttorille niin leima tuli että
heilahti. Hänellä kyseisen auton yhtenä ostoehtona
oli että sen saa pakuksi.
Jotenkin kai se liittyy vuosimalliin yms. saako
auton pakuksi vai ei. Ei liene suomen ainoa moinen
koska katsastuskonttorille asia oli ollut täysin
selvä eli helppo. Uudesta 206 ja 307 ei saa pakua
kuulemma mitenkään.
Kyselen tarkemmin pykäliä kun näen henkilöä. Mutta
fakta on että pakuna pyörii pienellä dieselverolla
ja ihan laillisesti ja pykälien mukaan. - Pugfan
Jussi kirjoitti:
Löysin k.o. sivuilta myös:
Onko muuttoautona maahantuotava dieselfarmari
mahdollista rekisteröidä vielä 2 3 paikkaiseksi
pakettiautoksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos
näin aikoo tehdä?
Jos auto on tyypitetty pakettiautoksi sen voi
muuttaa pakettiautoksi mutta lisäistuimia siihen
ei saa eli auto on kaksipaikkainen.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus
Eli: onko 205 tyypitetty pakettiautoksí?Joissakin yhteyksissä 205 on mainittu
hyväksytyksi mutta valitettavasti täysin varmaa
tietoa minulla ei ole.
Tuon tyypityksen "merkitys" vaihtelee, joskus
riittää kun autoa on valmistettu virallisesti
pakuna (205:ttä on, myös 405 Breakia) mutta
joissakin yhteyksissä vaaditaan auton suomalainen
tyyppihyväksyntä tai joku sen tapainen, en muista
mikä.
Tuo 205:n hyväksyntä on tullut esiin tuossa
ensimmäisessä yhteydessä, mutta sitäkään ei voi
käyttää nyrkkisääntönä, sillä maahantuojan mukaan
405 Breakia ei ole Suomessa tyypitetty
pakettiautoksi (vaikka niitä onkin
pakettiautoina) ja siksi muutosta voi tehdä
jälkeenpäin. Sitten taas saman ikäluokan Citroën
BX Break on tyypitetty ja auton voi nykyisinkin
muuttaa 2-henk pakuksi ilman Van-mallin
kattokorotusta pelkästään takapenkin poistolla.
Eli tämä "piilofarmarihomma" on todella sekavaa.
Suosittelen, että kysyt tyyppihyväksyntähomman
maahantuojalta (www.peugeot.fi) ja vielä ennen
muutostöihin ryhtymistä siitä
katsastustoimipaikasta, missä aiot mahdollisen
muutoskatsastuksen teetättää. Silloin lienee
riittävä varmuus tietojen oikeellisuudesta. - Sami L.
Vemppu kirjoitti:
Kylläpä vaan pitää paikkansa. Itse en tiedä minkä
pykälien mukaan auto pakuksi muuttui mutta kun hän
repi 106:sestaan takapenkin irti ja laittoi ns.
etuseinän tavaratilaan (30cm pohjan tasosta) ja
pöläytti konttorille niin leima tuli että
heilahti. Hänellä kyseisen auton yhtenä ostoehtona
oli että sen saa pakuksi.
Jotenkin kai se liittyy vuosimalliin yms. saako
auton pakuksi vai ei. Ei liene suomen ainoa moinen
koska katsastuskonttorille asia oli ollut täysin
selvä eli helppo. Uudesta 206 ja 307 ei saa pakua
kuulemma mitenkään.
Kyselen tarkemmin pykäliä kun näen henkilöä. Mutta
fakta on että pakuna pyörii pienellä dieselverolla
ja ihan laillisesti ja pykälien mukaan.Pisti silmään herttoniemen automaassa 206:n,
josta oli takapenkki pois ja kumimatto levitetty
takatilaan. Kyljessä luki ISOLLA "206 nyt
pakettiautona".
Myös 306 ja 106 mallien kohdalla. Takapenkit,
hattuhyllyt takavyöt jne pois ja takalattia
tasaiseksi vanerilla. Sitten vaan
muutoskatsastus. Edut ovat alv vähennysoikeus
yrityksille ja dsl malleissa pienempi dsl vero.
Hinnastossa niitä toki ei ole ja auton ovh on
muutostöiden verran henkilöautoa kallimpi. - Kulperi
Sami L. kirjoitti:
Pisti silmään herttoniemen automaassa 206:n,
josta oli takapenkki pois ja kumimatto levitetty
takatilaan. Kyljessä luki ISOLLA "206 nyt
pakettiautona".
Myös 306 ja 106 mallien kohdalla. Takapenkit,
hattuhyllyt takavyöt jne pois ja takalattia
tasaiseksi vanerilla. Sitten vaan
muutoskatsastus. Edut ovat alv vähennysoikeus
yrityksille ja dsl malleissa pienempi dsl vero.
Hinnastossa niitä toki ei ole ja auton ovh on
muutostöiden verran henkilöautoa kallimpi.Peugeotin eri malleja saa katsastaa
pakettiautoksi, mikäli rekisteriotteen
tyyppikoodi tiedetään ja tarkistetaan
katsastusasemalta, että onko auto tyypitetty
pakettiautoksi vai ei. Katsastusasemalle riittää
kyseinen tieto asian selvittämiseksi. Nykyään ei
enää saa lisätä "kovia" takapenkkejä
muutoskatsastettaviin autoihin. Se kiellettiin
muistaakseni pari vuotta sitten. Että näin. - Vemppu
jta kirjoitti:
Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :
"Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.
Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"
----------------
Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.
Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).Tämä tuttavani jota tässä yhteydessä mainostan
sanoi että vuosimalli -98 olisi konttorin mukaan
viimeinen vuosimalli jonka pakuksi sai. Näin siis
kertoivat koskien 106:sta.
- mistä sen tietää?
Olen nähnyt moisen (205 pakuna) siitä oli otettu
takapenkit veks ja lattia tasaiseksi vanerilla.
Mutta tänä päivänä ei homman pitäisi onnistua lain
takia. Ovat herrat hoksanneet jotta jääpi
veromarkat saamatta kun kaikki tekee pikkupakuja.
En ole vuodesta varma mutta ilmeisesti -98 jälkeen
ei moinen ole enää onnistunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331