205 pakettiauto?

Jussi

Onko tietoa, millä perusteella 205 pösöä(-84) on
saatu katsastettua pakettiautoksi? Sellaisia on
joskus myytävänä keltaisessa pörssissä.
Minkälainen ajettava vanha 205 on?

13

1875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugfan

      Tarkkaa tietoa minulla ei ole siitä, mikä on
      ollut juuri se peruste, millä 205 saatiin
      pakettiautoksi mutta tuntuu kyllä siltä, että 80-
      luvun lopulla ei ollut mitään muuta vaatimusta
      kuin takapenkin muutos tai poisto, homma oli
      todella vapaata.

      Mm. VW Golf ja 205 oli mahdollista rekisteröidä
      2 3-pakettiautoksi pelkästään kovan penkin
      laitolla. Sitten oma erikoisuutensa oli
      jenkkiurheiluautot pressulavoineen ja erityisesti
      isot Mersun ja Audin nelivetoiset farmarit - jopa
      Rolls Roycet pakettiautoina! Näiden
      viimeksimainittujen kohdalla tarvittiin joskus
      suksiboksi katolle reikineen, joskus riitti
      pelkästään yli 1800 kg massa.

      No valtiovalta on sitten yrittänyt tukkia näitä
      autoveron porsaanreikiä mm. tavaratilan koko- ja
      kantavuusvaatimuksin. Noin vuonna 1990-91 tehtiin
      suuri muutos laissa ja sen seurauksena katosi
      lähes kaikki pienet pakut tuontiohjelmasta, vain
      Ford Escort Express taisi jäädä ja sekin aika
      omituisen näköisenä muoviperänä. Lisäksi katosi
      kaikki "suxiboxi-Mersut" yms. mutta oli siinä
      lamallakin osuutensa.

      Nykyisinkin 205 pitäisi joidenkin lähteiden
      mukaan olla pakettiautoksi rekisteröitävissä,
      sillä tämänhetkinen vaatimus (ellei ole taas
      muuttunut) on sellainen, että riittää kun auto on
      joskus tyypitetty pakettiautoksi. Auton voi
      rekisteröidä vain 1 1 henkilölle, siis
      käytännössä vain etupenkit. Uusista Pösön
      malleista ainakin 206 ja 306 FW pitäisi pystyä
      rekisteröimään pakuksi.

      Vanhan kunnossaolevan 205:n ajo-ominaisuudet ovat
      sen ikäiseksi pikkuautoksi erinomaiset.

      • Vemppu

        106 menee ainakin vaivattomasti pakettiautoksi.
        Tuttava teki moisen rekisteröinti -kuvion ja
        nautii nyt vähän liiankin halvasta kyydistä :-|
        Dieselvero about 360mk/vuosi ja kun ei se
        kulutuskaan ole kovin kova... :-)


      • Takapenkit veks
        Vemppu kirjoitti:

        106 menee ainakin vaivattomasti pakettiautoksi.
        Tuttava teki moisen rekisteröinti -kuvion ja
        nautii nyt vähän liiankin halvasta kyydistä :-|
        Dieselvero about 360mk/vuosi ja kun ei se
        kulutuskaan ole kovin kova... :-)

        Mutta hänellä on nyt sitten 2-
        paikkainen "urheiluauto"..... No jos ei kaipaa
        takapenkkejä, niin silloinhan se on todellakin
        halpaa....


      • jta
        Vemppu kirjoitti:

        106 menee ainakin vaivattomasti pakettiautoksi.
        Tuttava teki moisen rekisteröinti -kuvion ja
        nautii nyt vähän liiankin halvasta kyydistä :-|
        Dieselvero about 360mk/vuosi ja kun ei se
        kulutuskaan ole kovin kova... :-)

        Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :

        "Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.

        Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"

        ----------------

        Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.

        Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).


      • Pugfan
        jta kirjoitti:

        Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :

        "Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.

        Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"

        ----------------

        Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.

        Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).

        Ja vähän aikaa sitten samainen firma (tuo
        katsastus) kertoi pakettiautoksi rekisteröintiin
        riittävän pelkän tyyppihyväksynnän.

        Tuo pakettiautoverotus on kieltämättä aika
        monismutkaista.


      • Jussi
        jta kirjoitti:

        Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :

        "Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.

        Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"

        ----------------

        Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.

        Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).

        Löysin k.o. sivuilta myös:

        Onko muuttoautona maahantuotava dieselfarmari
        mahdollista rekisteröidä vielä 2 3 paikkaiseksi
        pakettiautoksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos
        näin aikoo tehdä?

        Jos auto on tyypitetty pakettiautoksi sen voi
        muuttaa pakettiautoksi mutta lisäistuimia siihen
        ei saa eli auto on kaksipaikkainen.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus

        Eli: onko 205 tyypitetty pakettiautoksí?


      • Paku
        Jussi kirjoitti:

        Löysin k.o. sivuilta myös:

        Onko muuttoautona maahantuotava dieselfarmari
        mahdollista rekisteröidä vielä 2 3 paikkaiseksi
        pakettiautoksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos
        näin aikoo tehdä?

        Jos auto on tyypitetty pakettiautoksi sen voi
        muuttaa pakettiautoksi mutta lisäistuimia siihen
        ei saa eli auto on kaksipaikkainen.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus

        Eli: onko 205 tyypitetty pakettiautoksí?

        Itse olen taas kuullut semmoista, että 205:sen
        olisi saanut ennen katsastettua pakuksi
        takapenkkien poistolla, mutta ei saisi enää.
        Tämän takia moisten vehkeiden hinta on käytettynä
        noussut? Osaisikohan joku moisen vehkeen omistava
        henkilö valaista enemmän? Itseänikin
        kiinnoistaisi tuo aihe enemmänkin.


      • Vemppu
        jta kirjoitti:

        Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :

        "Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.

        Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"

        ----------------

        Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.

        Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).

        Kylläpä vaan pitää paikkansa. Itse en tiedä minkä
        pykälien mukaan auto pakuksi muuttui mutta kun hän
        repi 106:sestaan takapenkin irti ja laittoi ns.
        etuseinän tavaratilaan (30cm pohjan tasosta) ja
        pöläytti konttorille niin leima tuli että
        heilahti. Hänellä kyseisen auton yhtenä ostoehtona
        oli että sen saa pakuksi.

        Jotenkin kai se liittyy vuosimalliin yms. saako
        auton pakuksi vai ei. Ei liene suomen ainoa moinen
        koska katsastuskonttorille asia oli ollut täysin
        selvä eli helppo. Uudesta 206 ja 307 ei saa pakua
        kuulemma mitenkään.

        Kyselen tarkemmin pykäliä kun näen henkilöä. Mutta
        fakta on että pakuna pyörii pienellä dieselverolla
        ja ihan laillisesti ja pykälien mukaan.


      • Pugfan
        Jussi kirjoitti:

        Löysin k.o. sivuilta myös:

        Onko muuttoautona maahantuotava dieselfarmari
        mahdollista rekisteröidä vielä 2 3 paikkaiseksi
        pakettiautoksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos
        näin aikoo tehdä?

        Jos auto on tyypitetty pakettiautoksi sen voi
        muuttaa pakettiautoksi mutta lisäistuimia siihen
        ei saa eli auto on kaksipaikkainen.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus

        Eli: onko 205 tyypitetty pakettiautoksí?

        Joissakin yhteyksissä 205 on mainittu
        hyväksytyksi mutta valitettavasti täysin varmaa
        tietoa minulla ei ole.

        Tuon tyypityksen "merkitys" vaihtelee, joskus
        riittää kun autoa on valmistettu virallisesti
        pakuna (205:ttä on, myös 405 Breakia) mutta
        joissakin yhteyksissä vaaditaan auton suomalainen
        tyyppihyväksyntä tai joku sen tapainen, en muista
        mikä.

        Tuo 205:n hyväksyntä on tullut esiin tuossa
        ensimmäisessä yhteydessä, mutta sitäkään ei voi
        käyttää nyrkkisääntönä, sillä maahantuojan mukaan
        405 Breakia ei ole Suomessa tyypitetty
        pakettiautoksi (vaikka niitä onkin
        pakettiautoina) ja siksi muutosta voi tehdä
        jälkeenpäin. Sitten taas saman ikäluokan Citroën
        BX Break on tyypitetty ja auton voi nykyisinkin
        muuttaa 2-henk pakuksi ilman Van-mallin
        kattokorotusta pelkästään takapenkin poistolla.

        Eli tämä "piilofarmarihomma" on todella sekavaa.
        Suosittelen, että kysyt tyyppihyväksyntähomman
        maahantuojalta (www.peugeot.fi) ja vielä ennen
        muutostöihin ryhtymistä siitä
        katsastustoimipaikasta, missä aiot mahdollisen
        muutoskatsastuksen teetättää. Silloin lienee
        riittävä varmuus tietojen oikeellisuudesta.


      • Sami L.
        Vemppu kirjoitti:

        Kylläpä vaan pitää paikkansa. Itse en tiedä minkä
        pykälien mukaan auto pakuksi muuttui mutta kun hän
        repi 106:sestaan takapenkin irti ja laittoi ns.
        etuseinän tavaratilaan (30cm pohjan tasosta) ja
        pöläytti konttorille niin leima tuli että
        heilahti. Hänellä kyseisen auton yhtenä ostoehtona
        oli että sen saa pakuksi.

        Jotenkin kai se liittyy vuosimalliin yms. saako
        auton pakuksi vai ei. Ei liene suomen ainoa moinen
        koska katsastuskonttorille asia oli ollut täysin
        selvä eli helppo. Uudesta 206 ja 307 ei saa pakua
        kuulemma mitenkään.

        Kyselen tarkemmin pykäliä kun näen henkilöä. Mutta
        fakta on että pakuna pyörii pienellä dieselverolla
        ja ihan laillisesti ja pykälien mukaan.

        Pisti silmään herttoniemen automaassa 206:n,
        josta oli takapenkki pois ja kumimatto levitetty
        takatilaan. Kyljessä luki ISOLLA "206 nyt
        pakettiautona".

        Myös 306 ja 106 mallien kohdalla. Takapenkit,
        hattuhyllyt takavyöt jne pois ja takalattia
        tasaiseksi vanerilla. Sitten vaan
        muutoskatsastus. Edut ovat alv vähennysoikeus
        yrityksille ja dsl malleissa pienempi dsl vero.
        Hinnastossa niitä toki ei ole ja auton ovh on
        muutostöiden verran henkilöautoa kallimpi.


      • Kulperi
        Sami L. kirjoitti:

        Pisti silmään herttoniemen automaassa 206:n,
        josta oli takapenkki pois ja kumimatto levitetty
        takatilaan. Kyljessä luki ISOLLA "206 nyt
        pakettiautona".

        Myös 306 ja 106 mallien kohdalla. Takapenkit,
        hattuhyllyt takavyöt jne pois ja takalattia
        tasaiseksi vanerilla. Sitten vaan
        muutoskatsastus. Edut ovat alv vähennysoikeus
        yrityksille ja dsl malleissa pienempi dsl vero.
        Hinnastossa niitä toki ei ole ja auton ovh on
        muutostöiden verran henkilöautoa kallimpi.

        Peugeotin eri malleja saa katsastaa
        pakettiautoksi, mikäli rekisteriotteen
        tyyppikoodi tiedetään ja tarkistetaan
        katsastusasemalta, että onko auto tyypitetty
        pakettiautoksi vai ei. Katsastusasemalle riittää
        kyseinen tieto asian selvittämiseksi. Nykyään ei
        enää saa lisätä "kovia" takapenkkejä
        muutoskatsastettaviin autoihin. Se kiellettiin
        muistaakseni pari vuotta sitten. Että näin.


      • Vemppu
        jta kirjoitti:

        Lainaus www.katsastus.net -sivun kysymyksiä ja vastauksia palstalta :

        "Miten täytyy menetellä jos ostan ulkomailta Peugeot 205 henkilöauton ja aion maksaa siitä tullit ja katsastaa pakettiautoksi. Joudunko maksamaan autoveron tullille henkilö vai pakettiauton verotaulukon mukaan. Käsittääksenihän tullit täytyy olla maksettuna kun tulen katsastamaan autoa.

        Autosi ei täytä pakettiauton rakenteellisia määräyksiä ( tavaratila 3m3, sisäkorkeus 1,3m ja kantavuus 525kg ) joten autosta joudutaan maksamaan täysi autovero.
        Harri Koskela / Keski-Suomen Autokatsastus"

        ----------------

        Ei siis oikein tunnu uskottavalta, että "tuttavasi" 106 täyttäisi yllä mainitut ehdot yhtään sen paremmin, kuin vanhempi 205 mallikaan.

        Ellei sitten kyseessä ole jokin minulle tuntematon malli (vrt. Escort Express tms. kirahvin kuljetus auto).

        Tämä tuttavani jota tässä yhteydessä mainostan
        sanoi että vuosimalli -98 olisi konttorin mukaan
        viimeinen vuosimalli jonka pakuksi sai. Näin siis
        kertoivat koskien 106:sta.


    • mistä sen tietää?

      Olen nähnyt moisen (205 pakuna) siitä oli otettu
      takapenkit veks ja lattia tasaiseksi vanerilla.
      Mutta tänä päivänä ei homman pitäisi onnistua lain
      takia. Ovat herrat hoksanneet jotta jääpi
      veromarkat saamatta kun kaikki tekee pikkupakuja.
      En ole vuodesta varma mutta ilmeisesti -98 jälkeen
      ei moinen ole enää onnistunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe