Minulla on vuoden -78 Volvo 242dl B19A moottorilla ja olen seurannut sen polttoaineen kulutusta ja huomannut, että kaupungissa kulutus on pyörinyt 13-14 litran nurkilla ja maantieajossa melkein 10 litrassa satasella. Onko tämä vanhalle Volvolle normaalia ja jos ei, niin onko tiedossa mitään tyyppivikaa/vastaavaa kyseiselle moottorille, josta korkea bensan kulutus saattaisi johtua?
240:n kulutuksesta... vaihteeksi
4
1233
Vastaukset
- 740
Kyllä se on ihan normaalia. Itsellä oli juuri tommonen vm.78 ja bensaa paloi, sano!
- Kössi
Mulla oli aikoinaan 244 DL -79 ja 240 DL -83. Molemmat olivat uutena työsuhdeautoina ja polttoainekuluista pidettiin kirjaa kuukausittain, koska tositteet tuli pitää tallessa - työnantaja vertasi niitä huoltoaseman laskuun. Kun laput olivat tallessa ja kilometrit tiedossa, oli hyvä tutkailla kulutuksia pitkällä aikavälillä.
Ensimmäinen Volvo vei sekalaisessa ajosa kesällä 9-9,5 ja talvella 9,5 - 10 l. / 100 km.
Jälimmäinen vei hiukan vähemmän, kesällä n. 9 ja talvella 9,5 - keskimäärin. Tässä oli siis jo kaupunkiajoakin mukana.- 242 vm87 ja 240 vm87
Ainakin noissa vanhemmissa malleissa nelivaihteisuuskin tekee oman lisänsä kulutukseen. Maantiellä satasen vauhdissa n.3100 kierrosta koneessa. Se on jo yli koneen taloudellisimman kierrosluvun...muistaakseni 2800tms. joten kone suhteessa kuluttaa enemmän polttoainetta, kun mitä antaa tehoa. Näillä nelilovisilla laatikoilla se taloudellisin ajonopeus sijoittuu n.90km/h(ruotsalaisten maantie rajoitus) ja viisilovisilla 110km/h(ruotsin moottoriteiden nopeusrajoitus)
- eukko
242 vm87 ja 240 vm87 kirjoitti:
Ainakin noissa vanhemmissa malleissa nelivaihteisuuskin tekee oman lisänsä kulutukseen. Maantiellä satasen vauhdissa n.3100 kierrosta koneessa. Se on jo yli koneen taloudellisimman kierrosluvun...muistaakseni 2800tms. joten kone suhteessa kuluttaa enemmän polttoainetta, kun mitä antaa tehoa. Näillä nelilovisilla laatikoilla se taloudellisin ajonopeus sijoittuu n.90km/h(ruotsalaisten maantie rajoitus) ja viisilovisilla 110km/h(ruotsin moottoriteiden nopeusrajoitus)
Nainen antaa kommentin eli olisiko mahdollista vikaa olla neulaventtiilissä?
Lieneekö edes sellaista sun autossa, mutta meillä joskus tippui volvon kulutus korjaamalla neulaventtiilin vika.
Itselläni iki-ihana farkkumalli vm.88 ja vie matka-ajossa raskaalla ajolla n.8l/100km
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818