Peuget 505

MAÄÖ

Millainen autona(kaikki mallit)?
Onko jotain 'tyyppivikoja'?
Mitä pitäisi tarkastaa?
Takaveto?
Toiminnan varmuus?
Ruostuuko helposti? Mistä?
Ajo-ominaisuudet?
Kestävyys?

4

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugfan

      Peugeot 505 on autona sellainen kuin perinteinen
      ranskalaisauto on, eli mukavuus etusijalla.
      Familiale-malleissa on lisäksi tilaa isommallekin
      perheelle. Malliston huippumallit ovat runsaasti
      varusteltuja ja tehokkaita.

      Tyyppivikoja öljyvuodot ja etupyöräntuennan
      väljyydet. Ei mitään vakavampaa normaalista
      kulumisesta poikkeavaa kuitenkaan. Paljon
      ajetuista ja tehokkaista autoista kannattaa
      tarkistaa myös voimansiirto.

      Takaveto on, nelivetoja on valmistettu ihan
      maasturintyylisenä korkeine maavaroineen muttei
      tuotu Suomeen (ja ovat tosi kalliita
      vieläkin...).

      Toiminnan varmuus on yksilöstä kiinni kun
      puhutaan käytetyistä autoista. Uutena noita
      505:ia oli takseina paljon ja niissä hommissahan
      käyttövarmuus on erittäin tärkeää.

      Ruostetta voi löytyä ovien alareunoista ja
      ikkunakehyksistä. Kovin paha ruostumaan 505 ei
      ole mutta kyllähän vanhimpien yksilöiden kohdalla
      voi tulla jo melko ruosteisia autoja kohdalle.

      Ajo-ominaisuudet ranskalaistyyliin hyvät,
      varsinkin GTI/GTDT ja Turbo Injection -malleissa.
      Niissä on hieman jämäkämpi alusta ja leveämmät
      renkaat kuin perusmalleissa.

      Kestävyys, no ainakin dieseleissä erinomainen kun
      melkein poikkeuksetta jokaisella dieselillä on
      ajettu yli 400 tkm ja bensakoneisillakin usein
      yli 300 tkm.

    • KariM

      Tässäpä kokemuksia turbo injectionista noin
      yhdeksän vuoden ajalta:

      Ajettavuus kesällä hieno kaikissa olosuhteissa,
      niin maantiellä, kaupungissa kuin radallakin :)
      Mukava mutta kuitenkin hyvin vaimennettu ja
      jämäkkä. Kiva ohjaustuntuma. Tietääkseni
      faceliftatussa GTI:ssä (vm.86->) on sama alusta
      kuin turbossa.

      Talvella puolestaan on enemmän vaikeaa. Ohjaus
      pelaa edelleenkin parhaalla mahdollisella
      tavalla, mutta sitä tarvitaankin kun peli
      pitkästä akselivälistään huolimatta luikertelee
      vähäisestäkin kaasusta. Lukkoperähän noissa on
      lähes kaikissa, ja se tekee ohitukset
      polanteisilla maanteillä todella tarkkuutta
      vaativiksi. Toisaalta lumihangessa sillä ei
      siltikään pitkälle pötki. Ehkäpä talvirenkaani
      ovat huonot, kaverin kommentin mukaan hänen
      samanlaisellaan kiipeää vaikka puuhun.

      Ruostetta hyvinhoidetussa on vähäisesti.
      Luukkujen saumat kannattaa tsekata, erityisesti
      kone- ja takaluukun saranapuolelta. Takavalojen
      ympäristö myös, takakontin tiivisteen ja lampun
      välimailta sekä rekisterikilven muovipaneelin
      takaa. Etuovien etualanurkat kärsivät talvella
      jos on varomaton, tuulilasilta valuvat vedet
      jäätyvät ahtaaseen koloon eikä ovi mahdu
      aukeamaan.

      Sähköviat tuossa omassani ovat keskittyneet
      lämmityslaitteen puhaltimeen. Se vaihdettiin jo
      aikaa sitten ulvomisen vuoksi ja eri
      nopeusasennotkin ovat kenkkuilleet. Ei muuta.

      Turbossa on säännönmukaisesti kansi halki ellei
      sitä ole korjattu jo. Lisäksi omani oli
      pytyiltään yllättävän kulahtanut jo
      neljännesmiljoonan kilometrin jälkeen. Turbon
      kone (N9T/E/A) ei ole mitään sukua muille Pösön
      koneille, joten en tiedä muiden mallien vikoja,
      eikä näitä vastaavasti voi muihin yleistää.

      Manuaalivaihteistoni alkoi pitämään ääntä,
      laakeroitiin uusiksi. Automaatit (ZF4HP22)
      hajoilevat jenkkien mukaan säännöllisesti, liekö
      sikäläisen autokulttuurin tulosta. Samaa
      valittavat ABS:stä, joka tuli vuonna 86
      bensaturboihin ja V6-malleihin.

      Osia saa vielä Maanautosta vaihtelevasti, ja
      yllättävän hyvin Motonetistakin. Vanteissa on
      omituinen 4x140 -jako (tarvikevanteita ei saa),
      ja auto on muutenkin äärimmäisen tarkka pyörän
      tasapainotuksesta. Minulla ei ollut alustassa
      sanottavaa väljää missään, joskin vaihdoin kaikki
      etupään osat kuitenkin. Takatukivarret kuulemma
      ruostuvat joskus vaihtokuntoon. Jos auto tuntuu
      meluisalta, kannattaa tarkastaa ettei pakoputki
      makaa taka-apurungossa kiinni.

      Vuosimalliin 86 tuli kohtalainen facelifti: Uusi
      kojelauta, puskurit, etulokasuojat ja takavalot.
      Nämä uudemmat vaikuttavat myös paremmin
      vastustavan ruostetta.

    • Jukka

      Itselläni on 504 1.8B, 505:sen tekniikka taitaa
      olla pääpiirteiltään sama elikkä luja
      moottori muu tekniikka itselläni yli 300tkm
      ajettu (alkuperäisessä kunnossa tekniikaltaan)ja
      hyvin toimii, ei merkkiäkään
      hyytymisestä.Kaikissa
      nivelissä,kardaanissa,hammastangossa on
      rasvanipat.Tyyppivikana voisi olla
      vaihdelaatikosta tuleva akseli vivustolle =
      pientä öljyvuotoa akselin juuresta. Kardaanin
      stefat voivat olla vaihtokunnossa vanhemmissa (
      aika ikävät = isotöiset vaihtaa) Etujousituennat
      ja takalavetit kannattaa tarkistaa huolella ja
      jos on levyjarrut takana niin käsijarrun
      palautusmekanismi vaatii herkistelyä aika tiheään.

    • Petteri L

      Ajelin 505 STi -81:llä vuosina 95-97.

      Minun sinänsä todella hienokuntoisessa ja
      miellyttävässä autossani ruoste iski etujousien
      jousilautasiin (erillinen lautanen jousen
      alapäälle, ei osa iskaria), jotka pettivät kerran
      ajaessani hidastustöyssyyn turhan (vaan ei
      mitenkään törkeän) kovaa. Lautasta istsessään sai
      vielä joku vuosi sitten biltemastakin n. 100,-
      hintaan, hitsaushommat sitten vaan toki päälle...

      Myös puhkiruostui takakontin ja takalokasuojan
      välinen pelti jonkin sauman kohdalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      679
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe