Miten eläkkeelle?

Väsähtänyt nainen

Olen 39 vuotias nainen. Vissiin ensin stressaantunut, sitten työuupunut ja sitten masentunut. Mikään ei huvita tai ilahduta. Kotona jaksan jotenkuten olla, mutta nukun mielettömästi ja muutaman tunnin hereillä olon jälkeenkin väsyttää aina vaan. Mitään en saa aikaiseksi. Olen syönyt paria masennuslääkettä ja myös rauhoittavia levottomuuteen. Aivot on puuroa ja järki seisoo. Sairaslomalla olen ollut kolme kuukautta. Antakaa neuvoja, miten pääsen eläkkeelle? Onko yksityinen lääkäri paras tekemään oikeat lausunnot? Mitä teen, etten joudu johonkin väliinputoajaksi? Kuka tekee hakemuksen eläkkeelle? Lääkärikö? Mitä minun pitää tehdä, en paljoa jaksa?

10

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virkistynyt mies

      Hei! Valitettavasti en tiedä eläkemenettelystä, mutta ymmärtääkseni "seula" on tiukka eli helposti ei pääse ainakaan noin nuorena. Jotkut "hevosmiehet" ymmärtääkseni pääsevät nuorenakin, mutta hehän ovat supliikkimiehiä.... ;-)
      Kun olet vielä ollut suhteellisen vähän aikaa työelämässä (vrt 65-vuotiaaseen) niin eläkekertymäsi on vielä suhteellisen vaatimaton. Eihän täysi eläkekään vastaa läheskään täysiä viimeisiä palkkoja joten ymärtääkseni sinä joutuisit tulemaan toimeen tosi pienellä eläkkeellä. Joka tapauksessa KELAhan nämä asiat tietää. Katso heidän nettisivuiltaan http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/150801112722EH?openDocument tai ota yhteyttä KELAn toimistoon.
      Veikkaisin, että sinun kohdallasi ensin yritettäisiin kuntoutusta.

      Minä olen itse toipumassa keskivaikeasta masennuksesta ja tiedän, että hyvän ammattitaitoisen avun saaminen on ainakin Helsingissä vaikeaa. Haluaisin kuitenkin rohkaista sinua etsimään sitä ammattitaitoista, osaavaa ja hyvää apua. Vaikka masennus on mielestäni vihoviimeinen tauti, siitäkin paranee edellämainitulla avulla. Uskon ja toivon, että sinullekin vielä aurinko paistaa. Toivon sinulle voimia taipaleella terveyteen.

      • Väsähtänyt

        Palstan viestejä lukeneena olen kyllä todennut että jopa alle kolmekymppiset ovat päässeet masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Asia lienee kuitenkin pikkaisen 'kuuma', eli ei mielellään näin julkisella palstalla kerota miten tuo onnistuu.

        Itsekään en osaa neuvoa. Valitettavasti. Yleisesti ottaen eläkeseula on erittäin tiukka, mutta masentuneet ja 'masentuneet' näyttäisivät olevan erikoisasemassa. Tosin siinäkin toteutuu vanha sääntö, eli huijarit pääsevät helposti eläkkeelle, tosissaan eläkkeelle kuuluvat eivät millään.


      • Viirkeä mies
        Väsähtänyt kirjoitti:

        Palstan viestejä lukeneena olen kyllä todennut että jopa alle kolmekymppiset ovat päässeet masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Asia lienee kuitenkin pikkaisen 'kuuma', eli ei mielellään näin julkisella palstalla kerota miten tuo onnistuu.

        Itsekään en osaa neuvoa. Valitettavasti. Yleisesti ottaen eläkeseula on erittäin tiukka, mutta masentuneet ja 'masentuneet' näyttäisivät olevan erikoisasemassa. Tosin siinäkin toteutuu vanha sääntö, eli huijarit pääsevät helposti eläkkeelle, tosissaan eläkkeelle kuuluvat eivät millään.

        Teit vahvan yleistyksen ja pitkälle menevän päätelmän: "Tosin siinäkin toteutuu vanha sääntö, eli huijarit pääsevät helposti eläkkeelle, tosissaan eläkkeelle kuuluvat eivät millään." Jos sinä nyt pääset eläkkeelle niin sinua voisi tuon ajatuskulun mukaan pitää huijarina, eikö totta. Eipä tämä tauti, masennus, kaikkien silmään paista joten en ymmärrä miksi tuollaista kirjoitat.


      • Väsähtänyt...
        Viirkeä mies kirjoitti:

        Teit vahvan yleistyksen ja pitkälle menevän päätelmän: "Tosin siinäkin toteutuu vanha sääntö, eli huijarit pääsevät helposti eläkkeelle, tosissaan eläkkeelle kuuluvat eivät millään." Jos sinä nyt pääset eläkkeelle niin sinua voisi tuon ajatuskulun mukaan pitää huijarina, eikö totta. Eipä tämä tauti, masennus, kaikkien silmään paista joten en ymmärrä miksi tuollaista kirjoitat.

        ..en minä, joka alkuperäisen viestin kirjoitin. Ja minä en leiki, vaan olen oikeasti ihan toivoton! Ikävää, että jotkut vastailevat ja viellä irvistelevät ihmisen pahoinvoinnille.


      • heartN
        Väsähtänyt... kirjoitti:

        ..en minä, joka alkuperäisen viestin kirjoitin. Ja minä en leiki, vaan olen oikeasti ihan toivoton! Ikävää, että jotkut vastailevat ja viellä irvistelevät ihmisen pahoinvoinnille.

        Älä välitä ihmisten kirjoituksista, kaikkien.

        Usein on niin ennenkuin ei itse koe, toiset ei ymmärrä, valitettavaa...

        Ja kukapa tahtoisi kokemuksien kautta vain ymmärrystä..kuitenkin tämä masennustautikin vielä aika uusi aihe siinä määrin että osa todellakin sairastaa neurologisia ongelmia.

        Ja hei miksi et olisi sairaslomalla näin ensiksi..

        Ja yrittäisit löytää itsellesi yhdessä, jonkun liiton kanssa (jotka käsittelevät masentuneisuutta) vaikka tukihenkilön itsellesi, hekin voivat saada ihmeitä aikaan.

        Ja ps. kokeile b-vitamiinia..

        Kaikea hyvää sinulle elämääsi ja jaksamista .. ja tuon kuulemma onnea, toivottavasti myös sinulle ;)))


    • väsähtäneelle

      Heippa!
      Et kai voi tehdä muuta kuin olla sairaslomalla, jota sitten jatketaan aina tarpeen mukaan. Jossain vaiheessa putoat väliaikaiselle eläkkeelle (n vuoden kuluttua ehkä). Mutta sekään ei tarkoita, että olisit pääsemässä eläkkeelle. Masennuksesta nimittäin voi parantua. Yritä jaksaa luottaa siihen ja pysy sairaslomalla tai väliaikaisella eläkkeellä tai miksi hyvänsä sitä sanotaan niin kauan, että olet valmis taas työelämään. Tämä yhteiskunta on nykyisin niin raaka, että parantumattomaan mielensairauteen sairastunut (esim. maanis-depressiivinen), ei pääse sairaseläkkeelle vaan yhteiskunta yrittää pakottaa hankkimaan ammattia ja tienaamaan elantonsa. Kymmenen vuotta sitten ko. tapaus olisi asiantuntijoiden mukaan päässyt ilman muuta eläkkeelle. Koeta jaksaa, vaikka podetkin todella rankkaa sairautta ja lohduttakoon sinua tieto, että voi parantua. Siihen asti älä vaadi liikoja itseltäsi, jaksa päivä kerrallaan ja ole sairaslomalla niin kauan kuin tarve vaatii. Tsemppiä!

    • Maroolofi

      Noo! Minä olen 29 vuotias mies ja olen hakemassa eläkettä. Mulla on diagnosoitu psyykkisistä asioista depressio ja pakko-oireinen ahdistuneisuushäiriö. Olen 6 kk saikulla. Lisäksi mulla on molemmat kampurajalat, eli liikkuminenkin on tuskaa.

      Valitettavasti mulla on myös alkoholiongelma, se komeilee kans siinä lääkärin lausunnossa heti ensimmäisenä. Mutta yritän saada lisää lääkärinlausuntoja.

      Mulla on varmaan myös jakomielitauti, koska olen kuullut ääniä jo monta vuotta. En oo vaan kertonut niistä lääkäreille. Tai olen, mutta olen sanonut että ne liittyy dokaamiseen, vaikka oikeasti kuulen niitä selvinpäin.

    • häiriöinen

      Heippa!

      Oma eläkkeeni alkoi 32 vuotiaana. Sitä edelsi viiden vuoden sairasloma. Minulla on ammatti ja takana työhistoriaa. Omaan eläkepäätökseeni vaikutti varmasti se, että takana oli todella rajut ja tiiviit kuntoutustoimenpiteet. Pitkiä sairaslomajaksoja. Vuosien kestoisia terapioita, sähköhoitoa, kymmeniä eri lääkkeitä. Lisäksi masennusdiagnoosin lisäksi oli muita mt.häiriöitä ei psykoottisia.

      Sairaseläke ei ole sama, kuin mikä olisi eläkekarttuma sen ikäisenä.Se määräytyy eri tavalla. Siihen lasketaan myös tulevan ajan eläkekarttuma mukaan ja sitten se on kai 85 prosenttia siitä, mitä olisit saanut jos olisit jäänyt 65-vuotiaana eläkkeelle. Jos siis tulee saamaan työeläkettä. Itse saan työeläkeetä, koska jäin eläkkeelle virasta. Kovin hääppöiseksi en sitä rahaa siltikään sanoisi.

      Kun on elämän suunnitellut sen mukaan, että tulee palkka käteen niin on aikamoinen sopeutuminen siihen, että rahaa tulee huomattavasti vähemmän.

      Miten eläkkeelle sitten haetaan. Se menee käytännössä niin, että lääkäri kirjoittaa b-lausunnon eläkevakuutusyhtiöön tai kelaan. Riippuu onko työelämässä vai ei. En usko, että kukaan nykypäivänä pystyy puhumaan itseään eläkkeelle.

      Itse uskon ja toivon jonain päivänä palaavani töihin.

      Elämäni löytyy täältä http://hengityksia.blogspot.fi/

    • tapsa444

      "Yleisesti ottaen eläkeseula on erittäin tiukka, mutta masentuneet ja 'masentuneet' näyttäisivät olevan erikoisasemassa."

      Mistä ihmeen näköalapaikalta olet asiaa katsonut?

      "Tosin siinäkin toteutuu vanha sääntö, eli huijarit pääsevät helposti eläkkeelle, tosissaan eläkkeelle kuuluvat eivät millään."

      Kunnon huijari voi tehdä rahaa lukemattomilla tavoilla, mikäli lööppeihin on uskominen.

    • voimia sinulle

      Käsitin viestistäsi, että vaivasi ei välttämättä ole kestänyt kovin kauaa. Silloin eläkkeelle pääsy on vaikeaa, eikä edes ajankohtaista, mutta kuntoutumisen mahdollisuus vastaavasti parempi, mikä on hyvä asia. On hyvä, että olet päässyt sairauslomalle keräämään voimia ja sitähän voi tarvittaessa hakea lisää. Yli 6kk kestävä sairausloma jatkuu määräaikasena eläkkeenä eli kuntoutustukena (jota haetaan erikseen B-lausunnolla, ihan sama onko kunnallinen vai yksityinen). Kuntoutustuella vähintään vuoden (muistaakseni) oltuaan voi hakea pysyvää sairauseläkettä, mutta käytännössä sitä ei yleensä myönnetä niin nopeasti.

      Eläkettä varten Kelan asiantuntijalääkärit tutkivat kuntoutusmahdollisuudet. Kyseeseen voi tulla esim. uudelleenkoulutus tai kuntoutusjakso erillisessä kuntoutusyksikössä.

      Itse pääsin masennuksen takia pysyvälle eläkkeelle 35-vuotiaana. Sitä ennen olin ollut kuntoutustuella yli viisi vuotta ja sitä ennen taas useita kertoja 3kk kestävillä sairauslomilla. Masennukseni alkoi n. 18-vuotiaana. En saanut opintojani päätökseen. Olen käynyt läpi useita vuosia kestäneitä terapioita, lukuisia lääkityksiä, osastojaksoja, sähköhoitoa yms. Fyysinen terveys ei myöskään ole paras mahdollinen ja itsemurhayrityksiäkin on takana useita (huom! tätä ei tule kenenkään yrittää eläkettä varten tai muutenkaan!).

      Tärkeää on luottamuksellinen, läheinen hoitosuhde (terapia) ja sitoutuminen lääkitykseen (voi jatkua vuosia). Ole armollinen itsellesi, anna itsellesi aikaa toipumiseen. Itsetutkiskelu on tärkeää. Kuuntele tunteitasi, niissä on viisautta. Ihmissuhteet ovat todella tärkeitä, samoin ulkoilu, uni ja monipuolinen ravinto. Liikunta voi olla jopa lääkitystä tehokkaampaa, mutta valitettavasti masentunut ihminen helposti passivoituu, eikä jaksa lähteä ulos. Kun tarpeeksi on neljän seinän sisällä, voi ulkomaailma alkaa pelottaa ja sitten on jo uusi ongelma jos tulee paniikkihäiriötä tms. Myös lisäravinteita voi kokeilla: B-vitamiinit ja kalaöljyt (omega-3 jota saa myös seesamin- ja pellavansiemenistä ja saksanpähkinöistä) ovat hermostolle tärkeitä, samoin D-vitamiini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe