Miehen työn vuoksi

Kuinka moni on luopunut omasta urastaan miehen työn vuoksi, joko tahtomattaan tai tietoisesti? Itse tulin alueelle, jossa mies sai työpaikkansa kaverisuhteella. Täällä olikin heikko työllisyys ja olin tottunut saamaan ennen töitä helposti. Mies ei halunnut lähteä muualle, koska täällä hänellä on kaverit ja harrastukset.

Olen yrittänyt vaikka mitä. Hankkinut uuden ammatin kahteen kertaan, hakenut töitä niin hemmesti, koettanut yrittäjyyttä..aina vaan menee pieleen kaikki mitä yritän..huonoa tuuria tai sitten kuten tuossa yrittäjyydessä, minua kusetettin ja menetin kahdeksan kuukauden palkkiot. Oikeusjuttu on liian kallis. Minulla ei ole tänne mitään suhteita. Kaipaan kovin takaisin kotiseudulle, jossa alani ihmisiä ei ole työttömänä juuri lainkaan. Mieheni sanoi aikoinaan, että jos lähden täältä, se on sitten ero. Meillä on lapsia. Minulle tarjottiin työtä kauempaa (600 km). Toiset sanoivat, että olen lapseni hylkääjä jos lähden ja toiset, että ihan hyvin voi lähteä, on loinen ja työtävieroksuvat jo ei lähde. Valitsin työtävieroksuvan osan, sillä puolisollani on taipumus unohtaa jopa laittaa ruokaa lapsille, jos yksin on heidän kanssaan. Nyt tosin lapset osaavat jo itsekin.

Mutta onko muita, jotka kokevat uhrautuneensa miehen työn vuoksi? Kadutteko? Itse olen miettinyt monesti sitä päivää, kun samana päivänä oli tieto varmasta työpaikasta ja opiskelupaikasta, valitsin opiskelupaikan, missä miehenikin tapasin, että teinköhän silloin väärän valinnan.

9

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuoksi..

Meillä on kaksi lasta ja ollaan muutettu useampaan kertaan miehen työn perässä. Itselläni ei siis koskaan ole ollut vakituista työtä, pätkätöitä olen alallani tehnyt. Vaikka välillä työtulevaisuus vähän ahdistaa, en valita! Mutta minä olenkin itse osani valinnut ja viihdyn todella hyvin kotona lasten kanssa! Uskon myös, että jossain on minunkin työpaikkani vielä kun sen aika on. Mitä muuta voisin?
      Omassa elämässäni olen asettanut perheen ehdottomalle ykkössijalle. Enkä suinkaan itseni kustannuksella vaan omankin hyvinvointini takia! Silloin ei tarvitse miettiä, onko tehnyt vääriä valintoja.
      Ainoa, mitä minäkin kaipaan on perhe ja ystävät. Kuinka ihanaa olisikaan hurauttaa mummolaan 10 minuutissa.. Ystäviä on siunaantunut vaihtelevalla menestyksellä, paikkakunnasta riippuen. Tällä hetkellä en voi sanoa, että olisi hyviä ystäviä 10km säteellä. Mutta edelliseltä paikkakunnalta taas sain 5 erittäin hyvää ystävää.

• takuueläke

Eläkeläisenä sen sitte huomaat, kun katsot eläketiliäsi.

• YhteinenSopimus
        takuueläke kirjoitti:

Eläkeläisenä sen sitte huomaat, kun katsot eläketiliäsi.

Minä olen ollut kotona ja mahdollistanut mieheni uran.
        Ilman kotona olevaa vaimoa (tai kotiapulaista) mieheni ei olisi edennyt urallaan kuten nyt on tapahtunut. Hän on kuitenkin halunnut perheenkin ja se vähä vapaa-aika minkä ehtii kotona olemaan, hän on perheensä kanssa. Minä pyöritän arjen kokonaisuudessaan.
        Sovimme tämän aikoinaan ja hyvin on toiminut. Mitä rahaan tulee niin meillä ei ole avioehtoa ja omaisuutta on kertynyt. En tietysti olisi edes suostunut muuhun kuin yhteiseen tiliin & rahoihin, muttei meillä edes keskusteltu moisesta asiasta, vaan se oli itsestäänselvyys.
        Minulla on tietysti myös vapaaehtoinen eläketili.

• DuuniinVaan

Siis aiotko olla/oletko kotona yhä, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa?

Miten saat ajan kulumaan? Jos lapsesi ovat koulussa niin luppoaikaa silloinkin on runsain mitoin. :D

• KukinTyylillään
        DuuniinVaan kirjoitti:

Siis aiotko olla/oletko kotona yhä, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa?

Miten saat ajan kulumaan? Jos lapsesi ovat koulussa niin luppoaikaa silloinkin on runsain mitoin. :D

Monet ihmiset osaavat työllistää itsensä vaikkei kävisikään "oikeissa töissä".
        On monenmoisia vapaaehtoistöitä ja jotkut harrastavat vaikka mitä.
        Itse tunnen vaimoja, jotka tekevät miehensä työhön kuuluvaa näkymätöntä työtä kotona.
        Eiköhän se ole mielikuvituksen puutetta jos terve ihminen ei keksi tekemistä.
        Omasta mielestäni, jos on varaa olla omilla rahoillaan kotona, niin miksi viedä työpaikka joltakin, joka tarvitsee sen?

• palkka, ettei

tuo ole ongelma.

• Heh!

Sillä miehen isolla palkallako saa ystäviä tai perheen lähelle..? Tai jotain muutakin sisältöä elämään kuin lapset ja koti?

• bcv

Ei todellakaan saa etenkin kun rahat pysyy miehen pussissa.

• PerheDemokratiaa

Mieheni luopui työurastaan minun vuokseni, mikä oli aivan oikea ratkaisu. Hän pystyi työllistymään minun kotipaikkakunnallani, mutta minun koulutuksellani olisi ollut vaikeampaa työllistyä hänen työpaikkakunnallaan. Mahdotonta se ei ehkä olisi ollut, mutta muutenkin katsoimme, että lasten kannalta oli parempi valita näin.

Mieheni on luonut itselleen tyydyttävää työuraa, opiskellut työn ohella lisää ja molemmat olemme saaneet olla työssä, josta pidämme. Toisin sanoen, miehelle ei ollut suurikaan uhraus, että kotipaikkakuntamme päätimme aikanaan minun työpaikkani mukaan.

Jokaisen pariskunnan täytyy miettiä asiat itselleen parhain päin. Ainakin toivon, että stereotypiota vältettäisiin, eikä ajateltaisi, että miehen työ on tärkeämpää kuin vaimon. Mikää ei saisi olla näin mustavalkoista nykypäivänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6144
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3172
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2456
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2118
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      351
      1772
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1646
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1541
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1384
    Aihe