testaus. Kuinka tehdään kotikonstein ???
Kele näitä katti-vehkeitä !
Lambda-anturin....
15
1415
Vastaukset
- Scuderia QV
Jos lambda säätää hitaasti eli on esmes öljyinen,
ei sitä tietääkseni kotikonstein havaitse yhtään mitenkään.
Mikäs autoa risoo?- HOTAKAINEN
päästöt risoo.
No sainpas Ekin kiinni ja pystyy tuon mittaamaan.
Mittari johdon väliin ja jänniteen pitäisi pysyä n.2voltissa -pientä vaihtelua.
Jos anturi on öljyyntynyt niin silloin se voi lyödä "maihin".
Nopeatesti onko anturi toiminnassa on kun ottaa johdon irti ja kuulostelee muutuuko käynti. - Krister
HOTAKAINEN kirjoitti:
päästöt risoo.
No sainpas Ekin kiinni ja pystyy tuon mittaamaan.
Mittari johdon väliin ja jänniteen pitäisi pysyä n.2voltissa -pientä vaihtelua.
Jos anturi on öljyyntynyt niin silloin se voi lyödä "maihin".
Nopeatesti onko anturi toiminnassa on kun ottaa johdon irti ja kuulostelee muutuuko käynti...että Lambdan voltit pitäisi vaihdella välillä 0-1v.. Muistin sitten vissiin väärin..
-Krister- - HOTAKAINEN
Krister kirjoitti:
..että Lambdan voltit pitäisi vaihdella välillä 0-1v.. Muistin sitten vissiin väärin..
-Krister-eipä kaverikaan tuota tarkaan muistanut paljonko se oli mutta tuo 2voltia oli max. arvo.
- turuja
HOTAKAINEN kirjoitti:
eipä kaverikaan tuota tarkaan muistanut paljonko se oli mutta tuo 2voltia oli max. arvo.
Katsoin virittäjän käsikirjasta no.3/polttoainelaitteet. Sivulla 11 on käppyrä ko.asiasta. Edellisellä sivulla kerrotaan, että katin hyvän hyötysuhteen ja tehokkaan toiminnan ehdoton edellytys on ilmakertoimen pysyminen arvossa 0.99 - 1.01 => stokiometrinen seossuhde. Jos nyt käppyrästä katsoo vastaavia jännite arvoja, niin ne ovat välillä 100-500 mV. Eiköhän ne jostain tuolta hujakoilta löytyne. Itse en ole koskaan mittaillut lambdan jännitteitä.
3 litrasesta otin koko anturin irti samalla kun katinkin. - HOTAKAINEN
turuja kirjoitti:
Katsoin virittäjän käsikirjasta no.3/polttoainelaitteet. Sivulla 11 on käppyrä ko.asiasta. Edellisellä sivulla kerrotaan, että katin hyvän hyötysuhteen ja tehokkaan toiminnan ehdoton edellytys on ilmakertoimen pysyminen arvossa 0.99 - 1.01 => stokiometrinen seossuhde. Jos nyt käppyrästä katsoo vastaavia jännite arvoja, niin ne ovat välillä 100-500 mV. Eiköhän ne jostain tuolta hujakoilta löytyne. Itse en ole koskaan mittaillut lambdan jännitteitä.
3 litrasesta otin koko anturin irti samalla kun katinkin.Kumpa lukiskin rekisteri otteessa vähäpäästöinen niin sais heivaat katin vapaillemarkinoille.
Täytyy vkl. katsoa mitä arvoja tuo näytää. - tai
HOTAKAINEN kirjoitti:
Kumpa lukiskin rekisteri otteessa vähäpäästöinen niin sais heivaat katin vapaillemarkinoille.
Täytyy vkl. katsoa mitä arvoja tuo näytää.kun lukee niin on oltava katti.
- Scuderia QV
tai kirjoitti:
kun lukee niin on oltava katti.
Mulla ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä mutta katista on, eikä sitä saa heivata poies koska siitä on aikanaan autoa rekisteröitäessä saatu verohelpotus.
Onneksi sen ei tarvitse toimia :) - milano
turuja kirjoitti:
Katsoin virittäjän käsikirjasta no.3/polttoainelaitteet. Sivulla 11 on käppyrä ko.asiasta. Edellisellä sivulla kerrotaan, että katin hyvän hyötysuhteen ja tehokkaan toiminnan ehdoton edellytys on ilmakertoimen pysyminen arvossa 0.99 - 1.01 => stokiometrinen seossuhde. Jos nyt käppyrästä katsoo vastaavia jännite arvoja, niin ne ovat välillä 100-500 mV. Eiköhän ne jostain tuolta hujakoilta löytyne. Itse en ole koskaan mittaillut lambdan jännitteitä.
3 litrasesta otin koko anturin irti samalla kun katinkin.Itselläni on 3 litrainen 75 vuodelta -88 jossa ilmeisesti on alun perin ollut katti, mutta poistettu edellisen omistajan toimesta. Lambda-anturi kuitenkin on jäätetty jostain syystä etummaisten pönttöjen eteen. Nyt tuntuu pahasti siltä että anturi on rikki, koska tyhjäkäynti varsinkin kone lämpimänä on todella epätasaista.
Siis kysymys kuuluu: nyt kun kattiakaan ei ole aikoihin ollut, en tarvinne enää koko Lambda-anturia? Irroittamalla anturin johto käynti ei ainakaan parane. Eli täytyykö Jetronicille jotenkin kertoa että nyt ei ole enää Lambda-anturia ja sitten säätää seokset jollain muulla tavalla?
-milano - turuja
milano kirjoitti:
Itselläni on 3 litrainen 75 vuodelta -88 jossa ilmeisesti on alun perin ollut katti, mutta poistettu edellisen omistajan toimesta. Lambda-anturi kuitenkin on jäätetty jostain syystä etummaisten pönttöjen eteen. Nyt tuntuu pahasti siltä että anturi on rikki, koska tyhjäkäynti varsinkin kone lämpimänä on todella epätasaista.
Siis kysymys kuuluu: nyt kun kattiakaan ei ole aikoihin ollut, en tarvinne enää koko Lambda-anturia? Irroittamalla anturin johto käynti ei ainakaan parane. Eli täytyykö Jetronicille jotenkin kertoa että nyt ei ole enää Lambda-anturia ja sitten säätää seokset jollain muulla tavalla?
-milanosaman vuotinen oli minullakin. Itse otin katin pois ja tein koko putkiston uudelleen. Jätin vain kaksi pönttöä. Keskelle jonkinsortin resonaattorin ja vikaks semmosen simonsin pikkusen ovaalipöntön. Hyvin toimi. Putkena jotain 2,5" putkea tarvikeliikkeestä.
Minäkin jätin anturin putkeen kiinni. Tarkoituksena oli rakentaa seosmittari ko.anturia apuna käyttäen. No, eipähän tullut koskaan tehtyä. Piuhat katkaisin ja suojasin kutistesukalla. En tehnyt mitään säätöjä sen jälkeen. Käynti ei muuttunut miksikään. Jostakin kuulin silloin, että jos boxi ei saa tietoa anturilta, se säätää seoksen muilla periaatteilla. Voin olla väärässäkin, mutta myöhemmin säädin ilmamäärämittarin hieman herkemmäksi ja sitten käytin autoa säädätettävä asiantuntijoilla. Eipä ne muuta tehneet kuin hienosäätöä ja säätivät ilmamäärämittaria takaisin hieman jäykemmäksi kun ei saaneet päästöjä kuriin. Jättivät hiukan rikkaalle, että tulisi kaikki tehot mitä saapi. Penkissä dynottiin 196 heppaa. Päästöjen kanssa ei ollut koskaan ongelmia.
Liekkö lambdassa vika? Entäs lämpökytkin? Tuliko vika äkillisesti vai antoiko viitteitä aikaisemmin? Hankalia nämä rakkineet... - milano
turuja kirjoitti:
saman vuotinen oli minullakin. Itse otin katin pois ja tein koko putkiston uudelleen. Jätin vain kaksi pönttöä. Keskelle jonkinsortin resonaattorin ja vikaks semmosen simonsin pikkusen ovaalipöntön. Hyvin toimi. Putkena jotain 2,5" putkea tarvikeliikkeestä.
Minäkin jätin anturin putkeen kiinni. Tarkoituksena oli rakentaa seosmittari ko.anturia apuna käyttäen. No, eipähän tullut koskaan tehtyä. Piuhat katkaisin ja suojasin kutistesukalla. En tehnyt mitään säätöjä sen jälkeen. Käynti ei muuttunut miksikään. Jostakin kuulin silloin, että jos boxi ei saa tietoa anturilta, se säätää seoksen muilla periaatteilla. Voin olla väärässäkin, mutta myöhemmin säädin ilmamäärämittarin hieman herkemmäksi ja sitten käytin autoa säädätettävä asiantuntijoilla. Eipä ne muuta tehneet kuin hienosäätöä ja säätivät ilmamäärämittaria takaisin hieman jäykemmäksi kun ei saaneet päästöjä kuriin. Jättivät hiukan rikkaalle, että tulisi kaikki tehot mitä saapi. Penkissä dynottiin 196 heppaa. Päästöjen kanssa ei ollut koskaan ongelmia.
Liekkö lambdassa vika? Entäs lämpökytkin? Tuliko vika äkillisesti vai antoiko viitteitä aikaisemmin? Hankalia nämä rakkineet...Kiitoksia vinkeistä, kävinkin heti uusimassa varmuuden vuoksi moottorin lämpöanturin. Ikävä kyllä ei auttanut. Taudinkuva on siis sellainen, että kylmänä kone käynnistyy upeasti ja käynti pysyy tasaisena, mutta täysin lämmettyään se alkaa tyhjäkäynnillä köhimään. Varsinkin lyhyen seisonnan jälkeen lämpimän koneen käynnistämisestä seuraa todella epätasainen tyhjäkäynti. Asiaan ei näytä ollenkaan vaikuttavan se, onko lambda-anturi kytkettynä vai irti, eikä tosiaan se jetronicin lämpöanturikaan näytä olevan rikki. Alipainevuotojakin on turhaan metsästetty... Pitänee viedä jonnekin pajalle seosten säätöön, katsotaan jos jotain tolkkua tulisi.
-milano - 155TS
milano kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä, kävinkin heti uusimassa varmuuden vuoksi moottorin lämpöanturin. Ikävä kyllä ei auttanut. Taudinkuva on siis sellainen, että kylmänä kone käynnistyy upeasti ja käynti pysyy tasaisena, mutta täysin lämmettyään se alkaa tyhjäkäynnillä köhimään. Varsinkin lyhyen seisonnan jälkeen lämpimän koneen käynnistämisestä seuraa todella epätasainen tyhjäkäynti. Asiaan ei näytä ollenkaan vaikuttavan se, onko lambda-anturi kytkettynä vai irti, eikä tosiaan se jetronicin lämpöanturikaan näytä olevan rikki. Alipainevuotojakin on turhaan metsästetty... Pitänee viedä jonnekin pajalle seosten säätöön, katsotaan jos jotain tolkkua tulisi.
-milanotolta Scuderia QV tosta. Sillä oli muistaakseni samanlainen ongelma.
- Werneri
turuja kirjoitti:
saman vuotinen oli minullakin. Itse otin katin pois ja tein koko putkiston uudelleen. Jätin vain kaksi pönttöä. Keskelle jonkinsortin resonaattorin ja vikaks semmosen simonsin pikkusen ovaalipöntön. Hyvin toimi. Putkena jotain 2,5" putkea tarvikeliikkeestä.
Minäkin jätin anturin putkeen kiinni. Tarkoituksena oli rakentaa seosmittari ko.anturia apuna käyttäen. No, eipähän tullut koskaan tehtyä. Piuhat katkaisin ja suojasin kutistesukalla. En tehnyt mitään säätöjä sen jälkeen. Käynti ei muuttunut miksikään. Jostakin kuulin silloin, että jos boxi ei saa tietoa anturilta, se säätää seoksen muilla periaatteilla. Voin olla väärässäkin, mutta myöhemmin säädin ilmamäärämittarin hieman herkemmäksi ja sitten käytin autoa säädätettävä asiantuntijoilla. Eipä ne muuta tehneet kuin hienosäätöä ja säätivät ilmamäärämittaria takaisin hieman jäykemmäksi kun ei saaneet päästöjä kuriin. Jättivät hiukan rikkaalle, että tulisi kaikki tehot mitä saapi. Penkissä dynottiin 196 heppaa. Päästöjen kanssa ei ollut koskaan ongelmia.
Liekkö lambdassa vika? Entäs lämpökytkin? Tuliko vika äkillisesti vai antoiko viitteitä aikaisemmin? Hankalia nämä rakkineet...Kerroppa Turuja selokokielellä mitä tarkoittaa ilmamäärämittarin herkentäminen/jäykentäminen? Otaksun, että kyseesä on läpän vastajousen kireyden säätäminen pykälällä tai parilla. Mitä hyötyä on herkentämisestä, nähtävästi tyrkkää rikkaampaa seosta nopeammin, mutta vaikuttaako käytännössä? Kiitos opastuksesta jo etukäteen
- Scuderia QV
155TS kirjoitti:
tolta Scuderia QV tosta. Sillä oli muistaakseni samanlainen ongelma.
Joo kyllä mulla oli ja on vaivaa käynnin kanssa, odottelen, että saan korjaamiseen riittävästi manikääshiä kasaan. Siihen asti lääkitään vain oireita... *huoh*
Vaiva on kylläkin vähän eri sorttia, mulla käynnistyminen kylmänäkin on välillä vähän nihkeää ja huonoimpina päivinä saattaa startin jälkeen hetken käydä jopa viidellä. Ei tosin juurikaan enää kun keksin riesan aiheuttajan. Kuitenkin; yleensä tyhjäkäynti on kylmänä suhteellisen hyvää, lämpimänä vähän pätkii ja nikottelee.
Mulla on riesana kahden mukin öljyyntyvät tulpat, meni nähtävästi aiemmin tehty koneremppa siltä osin persiilleen että kaksi ohjurinkumia hajosi asennettaessa. Oppia ikävä kaikki. Kansista valuu sopivissa olosuhteissa sen verran paljon öljyä venttiileitä pitkin sylintereihin, että tulppa pikku hiljaa röhnääntyy eikä lopulta jaksa enää sytyttää joka satsia. Tulpat kun irrottaa ja putsaa niin taas käy vähän aikaa hyvin.
Vian aiheuttajasta riippumatta tyhjäkäynti taitaa helpommin hakea kuumana kuin kylmänä, kylmälle koneelle kun annostellaan kuumaa pataa reilummin ruokaa. Lämpimän koneen laiha polttoaineseos tuntuu olevan rikkaampaa soosia arempi pienille seosvaihteluille tai sytkähäiriöille kuten mun tapauksessani. Oman autoni käynnissä kylmänä/lämpöisenä on eroa, vaikka tulpat oletettavasti puhdistuvat hiukan ajon aikana ja öljyyntyvät auton seistessä.
Vaihdoin koneeseen 5W40-Diamondien tilalle TB Silver 20W50-töhnät ja riesa väheni selvästi, lyhyehkön ajon jälkeen (öljy ei ehdi kuumentua kovin notkeaksi) startatessa ei synny ollenkaan niin pahaa sinistä pilveä kuin notkeampia liukasteita käytettäessä ja käyntikin on sitä myöten parempi. Notkeammilla liemillä auto alkoi jopa käydessään pitkään kuumassa ruuhkassa tyhjäkäyntiä käydä neljällä/viidellä, nyt korkeammasta kuumaviskositeetista johtuen öljyä menee vähemmän mukeihin ja ne kaikki pysyvät menossa mukana. Kunnon kansiremppa teetetään heti kun opiskelijan kurimus, köyhyys, hiukan löysää otettaan.
Milanon autossa voi toki olla jotain ihan muutakin ja toivottavasti onkin, mutta suosittelisin kuitenkin tsekkaamaan tulppien ja tulpanjohtojen kunnon. Lisäilmaluistin tonkiminenkaan ei varmaan tee pahaa.
- HOTAKAINEN
taaskun oli tarpeeksi laiska niin b-osan anturin paikalleen ja menoksi sanoi Andy Lenox.
Käynnit ja päästöt kohdalleen ja maksoi vain 17€ tällä kertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753577
- 622684
- 812607
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582408Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2482082- 431902
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151471EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408