W123 - maailman paras?

Herrasmies

MB W123 - siinä ehkäpä maailman onnistuneimpia automalleja ja viimeinen oikea Mersu ajalta ennen tuulitunnelia ja muovi-autoja.

Kokoa ja näköä on ja ajettavuus mainio etenkin isolla bensiinikoneella automaattina. Ei turhia ABS-jarruja haittana vaan oikeasti ajajan itsensä auto.

Erinomaisen väljät avarat ja viihtyisät sisätilat, ei ota pää kattoon eikä tarvitse sommitella itseään ahtaiden paksujen penkkien väliin polvet koukussa etupenkkiä vasten takapenkillä ollessa.

Kaiken saa itse korjattua ja kaikki on suunniteltu kestämään pitkään ja helposti huollettavaksi ja jos korjata tarvii, niin korjaus sujuu kun on suunniteltu niin, ettei se ole hankalaa.

Koskaan ei mikään nippeli ole rikki, joskus vaihtaa polttimon jos jostakin palaa. Aivan sama onko pakkasta vai ei, auto voi olla vaikka kuukauden hangessa ja mikään ei hajoa seisoessa ja käyntiin hyrähtää kun vähän avainta kääntää kunhan akku on kunnossa.

130

26611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ruoste

      Niin, kaikki tämä jos vaan ei ruostuisi. Ruoste raiskaa ja tappaa parhaankin yksilön vääjäämättä, ellei sille tehdä jotain. Se on näiden syöpä.

      • Nimetön

        Uusimmatkin yksilöt ovat 23 vuotiaita, mikäpä tuon ikäinen auto ei olisi ruosteessa huonolla pidolla :o


    • Lari

      W 123 200b -84 jo vuodesta 1988.Moottori ja perä koskemattomia ja käy kun kello.Jos joku olisi ostaessa sanonut, että ajan samalla mersulla vielä 18:sta vuoden päästäkin, niin en olisi uskonut!

    • Pyhä Isä

      Kaikkea sitä kuulee. Maksoin aikanaan 123 mersusta silloista rahaa 60 tonttua. Auto oli laitettu konerempasta lähtien, kuitteineen täyteen uuteen uskoon, tiedä miksi, ku tais olla alle 6 vuotias sillon. Voi helvetti mikä vehe, ellei siitä pudonnu ohjaustehostimen pumppu kesken matkan tielle, niin vähintään takajousi poikki, tai jotain muuta pientä. Aivan kauhea ajettava sivutuulella, laiska ku mikä. Ainoa hyvä asia siinä oli, että jotkut tietämättömät tytöt tykkäs siitä. Se ei tosin paljoo lohduta.

      • höpöhöpöjuttujataas

        Trolli, olen sata varma että tämä on bemari kuskin kirjoitus


    • eikö totta

      "MB W123 - siinä ehkäpä maailman onnistuneimpia automalleja ja viimeinen oikea Mersu ajalta ennen tuulitunnelia ja muovi-autoja."

      Näitä kommentteja tulee aina kun joku tyhjätaskuhaaveilija viimeinkin pääsee kiinni autoon jota jo pikkupoikana katseli. Harmi että tuossa vaiheessa useimmiten autoilla on ikää jo 25 vuotta.

      "Kokoa ja näköä on ja ajettavuus mainio etenkin isolla bensiinikoneella automaattina."

      Sisätiloja tuohon kokoon nähden on olemattoman vähän, ohjaus epämääräinen, kiitos kiertokuulaohjauksen mutta kaikki tuo on kompensoitu suurella polttoaineenkulutuksella. 2,8 twin cam automaatti, 15 - 16 l/100km.

      "Ei turhia ABS-jarruja haittana vaan oikeasti ajajan itsensä auto."

      Ajajan auto = epämääräinen ohjaus ja dieselmalleissa vaarallisen alhainen teho?

      "Erinomaisen väljät avarat ja viihtyisät sisätilat, ei ota pää kattoon eikä tarvitse sommitella itseään ahtaiden paksujen penkkien väliin polvet koukussa etupenkkiä vasten takapenkillä ollessa."

      Auton leveys on se mihin aikoinaan kiinnitti huomiota, nykyisin sekään ei ole enää mitenkään poikkeksellinen. Takapenkin jalkatilat sen sijaan on poikkeus, jo silloin oli pienemmissäkin autoissa monessa enemmän tilaa takana.

      "Kaiken saa itse korjattua"

      Toki kaikki on korjattavissa minkä ihminen on tehnyt, mutta harva tee-se-itse mies korjaa mersun alustapalkkeja.

      "Aivan sama onko pakkasta vai ei, auto voi olla vaikka kuukauden hangessa ja mikään ei hajoa seisoessa ja käyntiin hyrähtää kun vähän avainta kääntää kunhan akku on kunnossa."

      Niin, dieselmallit ovat oikein kuuluisia hyvästä pakkaskäynnistyvyydestään.

      • Pena

        Tiesitkö, että tuohon tehoo perustui mersun silloisten koneitten kestävyys. Otettiin niin sanotusti alamittaisesti tehoja irti, ja runsaasti, jolloin moottori ei kulunut juuri lainkaan. Tästä oli juttua oikein asiantuntijoiden kera, mutta en nyt kuollaksenikaan löydä sitä sivustoa.

        Tehoon: Vieläkin valitettavasti näkee aika usein noita dieseleitä liikenteen tukkona, kyllä tukkona. Ilmeisesti huippunopeutta ei löydy 90 enempää, ja paikalta lähtö esimerkiksi kolmio takaa on vaarallisen näköistä. Tähän voisi kertoa kokemuksen, jonka muistaa vieläkin hyvin.. Lähdin (omalla 80-luvun saksalaisella, parilitrainen bensakone, nyt mittarissa 476500) ohittamaan tuollaisen dieselmersun perässä bussia pitkällä suoralla. Meinasi valitettavasti suora loppua kesken, kun edestä päin tuli vielä rekka vastaan. Ei varsinaista vaaratilannetta tullut, mutta hieman tykytti sielun syövereissä. Joskus tuntuu, että noiden kuskit eivät oikein ymmärrä tehojen vähyyttä, tai ainakin oma ajaminen pitäisi suhteuttaa niiden mukaan.

        Varmaan hyvä auto. En sitä sano.


      • Kerrassaan
        Pena kirjoitti:

        Tiesitkö, että tuohon tehoo perustui mersun silloisten koneitten kestävyys. Otettiin niin sanotusti alamittaisesti tehoja irti, ja runsaasti, jolloin moottori ei kulunut juuri lainkaan. Tästä oli juttua oikein asiantuntijoiden kera, mutta en nyt kuollaksenikaan löydä sitä sivustoa.

        Tehoon: Vieläkin valitettavasti näkee aika usein noita dieseleitä liikenteen tukkona, kyllä tukkona. Ilmeisesti huippunopeutta ei löydy 90 enempää, ja paikalta lähtö esimerkiksi kolmio takaa on vaarallisen näköistä. Tähän voisi kertoa kokemuksen, jonka muistaa vieläkin hyvin.. Lähdin (omalla 80-luvun saksalaisella, parilitrainen bensakone, nyt mittarissa 476500) ohittamaan tuollaisen dieselmersun perässä bussia pitkällä suoralla. Meinasi valitettavasti suora loppua kesken, kun edestä päin tuli vielä rekka vastaan. Ei varsinaista vaaratilannetta tullut, mutta hieman tykytti sielun syövereissä. Joskus tuntuu, että noiden kuskit eivät oikein ymmärrä tehojen vähyyttä, tai ainakin oma ajaminen pitäisi suhteuttaa niiden mukaan.

        Varmaan hyvä auto. En sitä sano.

        Joskus aikoinaan omistin 200D mersun, 123 kopalla. Ei sitä kyllä silloin tajunnut miten hitaasti se auto kiihtyi. Taisi olla siinä ratin takana niin turvallinen tunne kun on rautaa ympärillä.

        No, kun sain lainaan isäni diesel neliveto pickupin, 2,2 litraisella vapaastihengittävällä moottorilla, tajusin miten vaarallisia nuo hitaat autot ovat. Kun tehoa oli 65hv ja painoa 1800kg oli kiihtyvyys olematonta. Mittasin liikennevaloista kiihdytyksessä 38 sekuntia nollasta kahdeksaankymppiin !!

        Moottoritien rampilla sai enintään 60 km/h kun muut menivät viereisellä kaistalla 120 km/h ja sinne sekaan olisi pitänyt mennä. Kerrassaan vaarallista.


      • 230E
        Kerrassaan kirjoitti:

        Joskus aikoinaan omistin 200D mersun, 123 kopalla. Ei sitä kyllä silloin tajunnut miten hitaasti se auto kiihtyi. Taisi olla siinä ratin takana niin turvallinen tunne kun on rautaa ympärillä.

        No, kun sain lainaan isäni diesel neliveto pickupin, 2,2 litraisella vapaastihengittävällä moottorilla, tajusin miten vaarallisia nuo hitaat autot ovat. Kun tehoa oli 65hv ja painoa 1800kg oli kiihtyvyys olematonta. Mittasin liikennevaloista kiihdytyksessä 38 sekuntia nollasta kahdeksaankymppiin !!

        Moottoritien rampilla sai enintään 60 km/h kun muut menivät viereisellä kaistalla 120 km/h ja sinne sekaan olisi pitänyt mennä. Kerrassaan vaarallista.

        Minulla oli aikanaan 2.3 litrainen ruisku-bensiinimoottori 123 ja 136 hv ja vääntöäkin hyvin, muistaakseni 235 Nm. Kyllä se kiihtyi hyvin, painoa 1350kg eli ihan hyvä suhde 1hv/10kg samahan se on monissa nykyautoissa. Kyllä sillä ajelin tyytyväisenä ja mittarissa oli yli 500.000 km lopuksi kun myin, hyvin se kone kesti vaikka tehojakin otettiin siis...


      • ja kunto
        230E kirjoitti:

        Minulla oli aikanaan 2.3 litrainen ruisku-bensiinimoottori 123 ja 136 hv ja vääntöäkin hyvin, muistaakseni 235 Nm. Kyllä se kiihtyi hyvin, painoa 1350kg eli ihan hyvä suhde 1hv/10kg samahan se on monissa nykyautoissa. Kyllä sillä ajelin tyytyväisenä ja mittarissa oli yli 500.000 km lopuksi kun myin, hyvin se kone kesti vaikka tehojakin otettiin siis...

        Juu, huikea litrateho, jopa 59 hv/l. Kulutuksesta et mainitsekaan mitään...

        No, itsekin omistin 280CE:n jossa siis se vajaa 2,8 litrainen ja 185hv moottori. Kyllähän se muka kiihtyi, noin 9,5s 0-100 km/h mutta kulutus... 16 litraa satasella.

        Auto oli 12 vuoden ikäisenä muuten ai-van mätä.


      • sama mies
        ja kunto kirjoitti:

        Juu, huikea litrateho, jopa 59 hv/l. Kulutuksesta et mainitsekaan mitään...

        No, itsekin omistin 280CE:n jossa siis se vajaa 2,8 litrainen ja 185hv moottori. Kyllähän se muka kiihtyi, noin 9,5s 0-100 km/h mutta kulutus... 16 litraa satasella.

        Auto oli 12 vuoden ikäisenä muuten ai-van mätä.

        No, se mun 230E vei maantiellä nopeudella 80 km/h noin 8 l/100km ja yhdistetty oli 10l/100km, ihan normaalit arvot. Automaatti vielä. Auton myin kunnioitettavassa 23 vuoden iässä ja silloin se alkoi olla ruosteessa. Mutta mitä sitten, mieti nyt: 23 v. vanha!


      • te-del-la-kin
        sama mies kirjoitti:

        No, se mun 230E vei maantiellä nopeudella 80 km/h noin 8 l/100km ja yhdistetty oli 10l/100km, ihan normaalit arvot. Automaatti vielä. Auton myin kunnioitettavassa 23 vuoden iässä ja silloin se alkoi olla ruosteessa. Mutta mitä sitten, mieti nyt: 23 v. vanha!

        Juu, tuota kun miettii, 24 vuotta vanha !!

        Autotekniikka kehittyy sen verran nopsaan nykyisin että kaikki yli 10 vuotiaat ovat saastuttavia ja suurikulutuksisia uusiin verrattuna. Joten kannattaako tuosta nyt kovin ylpeillä että on pitänyt tuota saasteputkaa tiellä noinkin kauan hörpsöttämässä suuria määriä bensaa.


      • epäilen
        te-del-la-kin kirjoitti:

        Juu, tuota kun miettii, 24 vuotta vanha !!

        Autotekniikka kehittyy sen verran nopsaan nykyisin että kaikki yli 10 vuotiaat ovat saastuttavia ja suurikulutuksisia uusiin verrattuna. Joten kannattaako tuosta nyt kovin ylpeillä että on pitänyt tuota saasteputkaa tiellä noinkin kauan hörpsöttämässä suuria määriä bensaa.

        miten ne on kehittynyt.Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa,autossa ei ole koskaan ollut mitään lämppäriä kun ei tarvi. on tainnut mennä kehitys takapakkia !


      • uskottavaa juu
        epäilen kirjoitti:

        miten ne on kehittynyt.Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa,autossa ei ole koskaan ollut mitään lämppäriä kun ei tarvi. on tainnut mennä kehitys takapakkia !

        "Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella"

        Jaa-a, jostakin syystä jätät mallin kertomatta... ettei kukaan pääse sanomaan että ei ole mahdollista? Mielenkiinnolla odotan mikä malli on kyseessä, 190E kevennetty versio 1,3 litraisella koneella, Albanian erikoismalli?

        "päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa"

        Jos autossasi ei ole katalysaattoria niin tuo on täysin tekninen mahdottomuus. Se on totta että autosi saattaa mennä lähelle sitä päästövaatimusta joka tuli vuonna 1993 kun autoista tuli ns. "vähäpäästöisiä". Mutta, katalysaattorilla varustetut autot alittavat tuon vaatimustason huikealla kaulalla.

        "on tainnut mennä kehitys takapakkia"

        Ja missä kohtaa? Ainahan teitä on ollut joiden auto kuluttaa vähemmän kuin moottorisaha.


      • A-model
        epäilen kirjoitti:

        miten ne on kehittynyt.Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa,autossa ei ole koskaan ollut mitään lämppäriä kun ei tarvi. on tainnut mennä kehitys takapakkia !

        Uskottavaa tarinaa heität. Ainoa joka uusista bensamersuista pääsee kaupunkikulutuksessa alle 8 litran on 1,5 litrainen, eli pienimoottorisin A-malli.

        Kun 80-luvulla A-malli loisti poissaolollaan, jää vaihtoehdoiksi 190, 123/124 ja S-mallit.

        Taisit unohtaa ykkösen edestä noista kulutuslukemista, tai sitten matkamittarisi valehtelee huomattavia määriä.


      • viikon verran
        uskottavaa juu kirjoitti:

        "Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella"

        Jaa-a, jostakin syystä jätät mallin kertomatta... ettei kukaan pääse sanomaan että ei ole mahdollista? Mielenkiinnolla odotan mikä malli on kyseessä, 190E kevennetty versio 1,3 litraisella koneella, Albanian erikoismalli?

        "päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa"

        Jos autossasi ei ole katalysaattoria niin tuo on täysin tekninen mahdottomuus. Se on totta että autosi saattaa mennä lähelle sitä päästövaatimusta joka tuli vuonna 1993 kun autoista tuli ns. "vähäpäästöisiä". Mutta, katalysaattorilla varustetut autot alittavat tuon vaatimustason huikealla kaulalla.

        "on tainnut mennä kehitys takapakkia"

        Ja missä kohtaa? Ainahan teitä on ollut joiden auto kuluttaa vähemmän kuin moottorisaha.

        -91 230E ja se vei bensaa alle 8 litraa satasella matka-ajossa.

        "on tainnut mennä kehitys takapakkia"

        Ei ole paljon kulutus pudonnut nykypäivän autoissa. Kestävyys on kyllä heikentynyt.


      • mikä ihme
        uskottavaa juu kirjoitti:

        "Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella"

        Jaa-a, jostakin syystä jätät mallin kertomatta... ettei kukaan pääse sanomaan että ei ole mahdollista? Mielenkiinnolla odotan mikä malli on kyseessä, 190E kevennetty versio 1,3 litraisella koneella, Albanian erikoismalli?

        "päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa"

        Jos autossasi ei ole katalysaattoria niin tuo on täysin tekninen mahdottomuus. Se on totta että autosi saattaa mennä lähelle sitä päästövaatimusta joka tuli vuonna 1993 kun autoista tuli ns. "vähäpäästöisiä". Mutta, katalysaattorilla varustetut autot alittavat tuon vaatimustason huikealla kaulalla.

        "on tainnut mennä kehitys takapakkia"

        Ja missä kohtaa? Ainahan teitä on ollut joiden auto kuluttaa vähemmän kuin moottorisaha.

        ponppasi. 190 E 2.0 i on taloudellinen kone. jos meseen pistäs jonku 1.3 kulutus nousisi varmaan huimasti,johan sen järki sanoo.kyllä se noissa luvuissa pysyy ensimmäiset miljoona kilometriä,voihan se vanhemmiten nousta,ehkä.


      • Mutta ei sittenkään
        mikä ihme kirjoitti:

        ponppasi. 190 E 2.0 i on taloudellinen kone. jos meseen pistäs jonku 1.3 kulutus nousisi varmaan huimasti,johan sen järki sanoo.kyllä se noissa luvuissa pysyy ensimmäiset miljoona kilometriä,voihan se vanhemmiten nousta,ehkä.

        Voi se taloudellinen olla mutta ei pääse aiemmin mainittuihin lukemiin.

        Kaupungissa 10 ja maantiellä 8 on realistisempia lukemia, jos riittääkään.


      • kallonkutistaja
        viikon verran kirjoitti:

        -91 230E ja se vei bensaa alle 8 litraa satasella matka-ajossa.

        "on tainnut mennä kehitys takapakkia"

        Ei ole paljon kulutus pudonnut nykypäivän autoissa. Kestävyys on kyllä heikentynyt.

        Vai muuten vaan seisotit autoa....no taitaa vuotaa polttoaine säiliö.Mutta ruostekasahan se kyllä on.


      • blackmagictiger
        te-del-la-kin kirjoitti:

        Juu, tuota kun miettii, 24 vuotta vanha !!

        Autotekniikka kehittyy sen verran nopsaan nykyisin että kaikki yli 10 vuotiaat ovat saastuttavia ja suurikulutuksisia uusiin verrattuna. Joten kannattaako tuosta nyt kovin ylpeillä että on pitänyt tuota saasteputkaa tiellä noinkin kauan hörpsöttämässä suuria määriä bensaa.

        UPEA SE ON < MUN MIELESTÄ W123 ON TYYLIKÄS MERSEDES SAMOIN KUIN W211


      • W123 240D -84
        Mutta ei sittenkään kirjoitti:

        Voi se taloudellinen olla mutta ei pääse aiemmin mainittuihin lukemiin.

        Kaupungissa 10 ja maantiellä 8 on realistisempia lukemia, jos riittääkään.

        Haha! Toisilla on varaa laittaa eurot noihin polttoaineisiin ku ei tarvii olla koko aika ostamassa varaosia uuteen riisikuppiin... Ja se että auto ei muka kule vaikka ylimäärästä tehoo ei olekkaan, niin tietämättömien kannattaisi kokeilla tai opetella ajamaan kun mersu ei ole ihan mikä tahansa lelu ja ei sitä kaikille ole tarkoitettukaan... mutta eipä ole nopeenpaakaan autoa vastaan tullut hetkeen, lapin reissu hiihtolomaviikolla ja yksikään auto ei tullut ohi mennessä eikä tullessa ja kulutus sopiva vauhtiin ja aikaan nähden 8,5l/100km 740km 8,5h..! Autossa mittarissa noin about 1,3 miljoonaa kilometriä ko. lukemaan ei pysty edes uudet mersut! Vuosittain mittariin pyörähtää 40-50t/km ilman ongelmia.


      • Aaatthhh
        W123 240D -84 kirjoitti:

        Haha! Toisilla on varaa laittaa eurot noihin polttoaineisiin ku ei tarvii olla koko aika ostamassa varaosia uuteen riisikuppiin... Ja se että auto ei muka kule vaikka ylimäärästä tehoo ei olekkaan, niin tietämättömien kannattaisi kokeilla tai opetella ajamaan kun mersu ei ole ihan mikä tahansa lelu ja ei sitä kaikille ole tarkoitettukaan... mutta eipä ole nopeenpaakaan autoa vastaan tullut hetkeen, lapin reissu hiihtolomaviikolla ja yksikään auto ei tullut ohi mennessä eikä tullessa ja kulutus sopiva vauhtiin ja aikaan nähden 8,5l/100km 740km 8,5h..! Autossa mittarissa noin about 1,3 miljoonaa kilometriä ko. lukemaan ei pysty edes uudet mersut! Vuosittain mittariin pyörähtää 40-50t/km ilman ongelmia.

        Joo, itellä on W123 200D ajettu yli miljoona. Joka päivä töihin 150 km kaasu pohjassa 155 kmh eikä ole autossa/moottorissa mitään vikaa. Eipä taida muut auto merkit kestää tätä.


      • E-elli
        Aaatthhh kirjoitti:

        Joo, itellä on W123 200D ajettu yli miljoona. Joka päivä töihin 150 km kaasu pohjassa 155 kmh eikä ole autossa/moottorissa mitään vikaa. Eipä taida muut auto merkit kestää tätä.

        Isommalla eemelillä ajelen ja loistavaa on ajaa! Vanhahan auto on (-92) mutta en vaihtaisi uuteen autoon, odottelen rauhassa että markkinoille tulee joku tolkun auto. Joka on lämmin ja hyvä ajaa, luotettava ja ilman mitään joutavia lisälaitteita jotka reistailee jatkuvasti.

        Olen tehnyt ekoteon, kun ajan vanhalla autolla, mutta sitähän eivät uuden omistajat tajuakaan.


      • Juppiolio
        Kerrassaan kirjoitti:

        Joskus aikoinaan omistin 200D mersun, 123 kopalla. Ei sitä kyllä silloin tajunnut miten hitaasti se auto kiihtyi. Taisi olla siinä ratin takana niin turvallinen tunne kun on rautaa ympärillä.

        No, kun sain lainaan isäni diesel neliveto pickupin, 2,2 litraisella vapaastihengittävällä moottorilla, tajusin miten vaarallisia nuo hitaat autot ovat. Kun tehoa oli 65hv ja painoa 1800kg oli kiihtyvyys olematonta. Mittasin liikennevaloista kiihdytyksessä 38 sekuntia nollasta kahdeksaankymppiin !!

        Moottoritien rampilla sai enintään 60 km/h kun muut menivät viereisellä kaistalla 120 km/h ja sinne sekaan olisi pitänyt mennä. Kerrassaan vaarallista.

        Nytkytä ittees.


      • ottoveli

        Niin diesel tekniinkka otto Karl benzin keksintöjä taitaa olla jostain sadan vuoden takaa ja muut tulee perässä on helppo matkia edellä käviää


      • Anonyymi
        epäilen kirjoitti:

        miten ne on kehittynyt.Mulla on 80-luvun bensa mese kulutus kesäkelillä noin 6 litraa talvella 7 litraa kovilla pakkasilla kaupunkiajossa 8 litraa satasella päästöt lähellä kat-auton lukuja katsastuksessa,autossa ei ole koskaan ollut mitään lämppäriä kun ei tarvi. on tainnut mennä kehitys takapakkia !

        W123 koriset on hienoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        W123 koriset on hienoja

        80-luvun S-sarjalainen on hieno! Etenkin 86 - eteenpäin.


      • 230E kirjoitti:

        Minulla oli aikanaan 2.3 litrainen ruisku-bensiinimoottori 123 ja 136 hv ja vääntöäkin hyvin, muistaakseni 235 Nm. Kyllä se kiihtyi hyvin, painoa 1350kg eli ihan hyvä suhde 1hv/10kg samahan se on monissa nykyautoissa. Kyllä sillä ajelin tyytyväisenä ja mittarissa oli yli 500.000 km lopuksi kun myin, hyvin se kone kesti vaikka tehojakin otettiin siis...

        123-KOPAN MERSUT ON AINA TYYLIKKÄITÄ
        SAMOIN W110-201 KOPAN MERSUT


    • Kotikemisti

      vm-85 vie kyllä matka-ajossa 11-15l riippuen ,onko kiire ,vai ei.
      Muutenkin alkaa korissa olla"pientä" laittoa ,mutta ylläri oli ,kun laitoin 1300kg painavan vaunun perään ,oli kulutus n.85km/h pienimmillään vain 15,5l.
      Tällä yhdistelmällä pystyy myös ohittelemaan suht. helposti ,tosin kulutuskin kasvaa silloin aika roimasti.

      16vuotta uudemmalla 2L japsillani sama kulutus pienimmillään 15,1 ja painoa 600kg vähemmän ,eikä tällä yhdistelmällä paljon ohitella.

    • jokker

      ja paskat. se auto ei todella ole hyvännäköinen ulkoa eikä sisältä. Ensimmäinen mersun onnistunut sisusta on uusimmassa E-mallissa.

      • miltei 29 v, 508 tkm...

        Vähän vaihteluksi W123/240D dieselin lukemia:
        kesällä n. 8 l/100 km, talvella 8,7 l/100 km kaikki ajot mukaanlukien. Rajoitusten mukaan on ajeltu. Lisäksi asuntovaunun veto nopeudella 75 - 80 km/t n. 11-12 l/100 km, nopeudella 100 km/t n. 14 l/100 km.
        Kyllähän ruostettakin löytyi, eka kerta ruostesuojattu uutena, senjälkeen tarkistettu vuoden päästä, ja viimeksi 1992, jonka jälkeen sitten ajeltiin viela 13 v. Ja auto oli uudesta saman perheen käytössä. Dieselillä ajo on tietysti erilaista kuin kiihtyvillä ja tehokkailla bensakoneilla, ajaminen on tehtävä ajatuksella.
        En sano, että auto olisi paras MB:n malleista, mutta olimme tyytyväisiä. Tätä autoa ennen oli 3,5 v ajan w115 200d, jolla silläkin pärjättiin, tehoa oli 10 hv vähemmän kuin 240D:ssä. Nyt on W202 CDI 102 hv:n dieselkoneella, jossa tehoero edellisiin kylla huomattava. W123/240D kone todella kestävä, teho riittävä, jos tietää miten sillä ajetaan.


      • kaasussa
        miltei 29 v, 508 tkm... kirjoitti:

        Vähän vaihteluksi W123/240D dieselin lukemia:
        kesällä n. 8 l/100 km, talvella 8,7 l/100 km kaikki ajot mukaanlukien. Rajoitusten mukaan on ajeltu. Lisäksi asuntovaunun veto nopeudella 75 - 80 km/t n. 11-12 l/100 km, nopeudella 100 km/t n. 14 l/100 km.
        Kyllähän ruostettakin löytyi, eka kerta ruostesuojattu uutena, senjälkeen tarkistettu vuoden päästä, ja viimeksi 1992, jonka jälkeen sitten ajeltiin viela 13 v. Ja auto oli uudesta saman perheen käytössä. Dieselillä ajo on tietysti erilaista kuin kiihtyvillä ja tehokkailla bensakoneilla, ajaminen on tehtävä ajatuksella.
        En sano, että auto olisi paras MB:n malleista, mutta olimme tyytyväisiä. Tätä autoa ennen oli 3,5 v ajan w115 200d, jolla silläkin pärjättiin, tehoa oli 10 hv vähemmän kuin 240D:ssä. Nyt on W202 CDI 102 hv:n dieselkoneella, jossa tehoero edellisiin kylla huomattava. W123/240D kone todella kestävä, teho riittävä, jos tietää miten sillä ajetaan.

        "teho riittävä, jos tietää miten sillä ajetaan"

        Niin, kaasussa kaksi asentoa ja mielellään se alempi asento käytössä koko ajan.


      • Kallonkutistaja
        kaasussa kirjoitti:

        "teho riittävä, jos tietää miten sillä ajetaan"

        Niin, kaasussa kaksi asentoa ja mielellään se alempi asento käytössä koko ajan.

        Monillehan autonajotaidot ovatkin tuossa kahdessa kaasupolkimen asennossa, ylennsä asteikolla mitä syvemmällää poljin sen parempi kuski. Ja mitä nuorempi ja kokemattomampi kuski, niin sen vahvempi on tuo käsitys.

        Mutta onhan se autolla ajo paljon muutakin, ja harvat osaavat käyttää hyväkseen edes sen pienen tehon, jonka tuostakin moottorista saa. Eihän sillä saa autosta mitään rakettia, mutta olisi kohtuullista pyytää lisää vasta kun osaa ottaa ne vaatimattomatkin tehot oikeaan tehokäyttöön. Niin, eikä siinä hommassa pärjää pelkällä kaasupolkimella.


      • Tarkka vaisto
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Monillehan autonajotaidot ovatkin tuossa kahdessa kaasupolkimen asennossa, ylennsä asteikolla mitä syvemmällää poljin sen parempi kuski. Ja mitä nuorempi ja kokemattomampi kuski, niin sen vahvempi on tuo käsitys.

        Mutta onhan se autolla ajo paljon muutakin, ja harvat osaavat käyttää hyväkseen edes sen pienen tehon, jonka tuostakin moottorista saa. Eihän sillä saa autosta mitään rakettia, mutta olisi kohtuullista pyytää lisää vasta kun osaa ottaa ne vaatimattomatkin tehot oikeaan tehokäyttöön. Niin, eikä siinä hommassa pärjää pelkällä kaasupolkimella.

        Niin, minä kirjoitin tuon kaksi asentoa kaasupolkimessa...

        Olen itse ajanut niin 115 kuin 123 mallisella 200D:llä ja tiedän mitä tarkoitat. Ohituksiin pitää tunnistaa mistä alamäki alkaa, tuulen suunta sekä ilman happipitoisuus. Onhan se kieltämättä hienoa jutella muiden mersumiesten kanssa esson baarissa miten 4 m/s puhalsi myötäistä ja ohi meni kuin ei mitään, vastatuuleen ei olisi kannattanut lähteä puskemaan.

        No, onneksi noista autoista alkaa aika tehdä historiaa.


      • Om617
        Tarkka vaisto kirjoitti:

        Niin, minä kirjoitin tuon kaksi asentoa kaasupolkimessa...

        Olen itse ajanut niin 115 kuin 123 mallisella 200D:llä ja tiedän mitä tarkoitat. Ohituksiin pitää tunnistaa mistä alamäki alkaa, tuulen suunta sekä ilman happipitoisuus. Onhan se kieltämättä hienoa jutella muiden mersumiesten kanssa esson baarissa miten 4 m/s puhalsi myötäistä ja ohi meni kuin ei mitään, vastatuuleen ei olisi kannattanut lähteä puskemaan.

        No, onneksi noista autoista alkaa aika tehdä historiaa.

        -83:nen w123 300D on 88hv, piisaa ihan täysin liikeenteen mukana ajamiseen vrt. uudempiakin dieseleitä.
        Ja on ABS:t joista pidän.
        Kulutus maantiellä kesällä pienimmillään 6,7l, nopeudella 90km/h cruise päällä.
        Suurimmillaan toistakymmentä, kun mennään reilusti yli suurimman sallitun.
        ja päästöt 0,69.


    • Mersumies on aina herrasmies

      Sanokaa mitä sanotte, mutta on se vaan mukava ajella vanhalla dieselmersulla kun tietää kuinka varmaa kyyti on verrattuna uusiin riisikippo avensiksiin ym. japsi kippanoihin. W123 mallisilla ajellaan vielä silloinkin kun muut autot ovat romiksella. Ei tule enää aikaa jolloin tehdään yhtä laadukkaita ja kestäviä autoja.

      • anonyyminen 123mies

        Siis justiinsa niin, että ei ole tehty yhtä kestävää autoa vielä. W123 MB on varmasti siis yksi maailman parhaista autoista ja kulutukset yms kokemuksethan ovat aivan yksilöllisiä noissa. Itsellä ollut ainakin yli 10 noita 123:a ja jokanen erilainen ja erilaiset kulutukset ja kulkukin. Silti vielä jonain päivänä ostan taas tuollaisen vanhuksen ajoautoksi.


    • johtotähti

      Oon kyllä täysin samaa mieltä kanssas siitä, että w123 on maailman lujin auto ja siinä ei oo kellään nokkaan koputtamista. Meidän perheessä oli n. 12v sitten punainen W123 240Diesel. Se oli meillä enemmän kun päivittäisessä ajossa, mitä nyt yön pimeinä tunteina kerkes vähän aikaa jäähtyä. Mersu oli meille tullessaan 825 000km ajettu ja se oli, kuten edellä mainitsin, vähän jokapaikan höylänä: milloin työ-, milloin kauppa-autona.
      Tätä Mersun aikaa kesti noin 5 vuotta, jolloin isä jo alkoi kyllästyä siihen, että Mersu oli niin luja, ettei sitä yksinkertaisesti tarvinnut remontoida muuten kuin silloin tällöin öljyt vaihtaa. Isällä on nääs joku ihmeen pakkomielle aina olla fiksaamassa ja säätämässä jotakin. Ja Mersulla ei tarvinnut tehdä muuta kuin ajaa vain etiäpäin.´
      Ja niinhän siinä sitten lopulta kävi, että vuonna 2004 meidän oma johtotähtemme lähti markkinoille. Autolla oli tässä vaiheessa ajettu valehtelematta yli 1 315 000 km, eli mittari oli pyörähtänyt ympäri siinä vuosituhannen vaihteen kieppeillä.
      Jos en aivan väärin muista, niin Mersu taidettiin myydä Kempeleeseen jollekkin vanhalle pariskunnalle, ja kuulemma tämä sama auto on liikenteessä vielä tänäkin päivänä.

      Elikkä tässä vähän esimakua niille, jotka valittaa w123:n hidasta kiihtyvyyttä. Mersu on tehty kestämään, ei ralliautoksi. Niille joille tämä ei mahdu päähän, ostakoon jonkun Toyota Corollan, jolla pääsee korkeintaan semmoset 100 000km ja kone sanoo poks.
      Eikä Mersun ajettavuudessa ole mitään vikaa, jos sillä osaa ajaa -päinvastoin.
      Olen siis samaa mieltä Herrasmiehen kanssa siitä, että oikean periaatteen kuskin käsissä vanhalla Mersulla ajaa vaivatta miljoonan.

      • Anonyymi

        Olen tavannut 400..600000 ajettuja corollia, Carina e samaa luokkaa 1.6...maailman luotettavin..huolto ja ajotapa sen tekee.


    • aika monta ollut

      123 koppasia on ollut 200D 240D 230B 280B 80 luvulla, olivat silloin jo pääsääntöisesti lahoja ja heikkotehoisia, suhteessa iso ruokaisia. ja talvella käymään vain roikasta.

      Sitten on ollut 124 koppasia 200D ja 300D, olivat jo niin uusia että eivät olleet vielä pehmeitä, mutta laiskoja kulkeen, minusta paljon parempi kuin 123 koppanen.

      Sitten muutama pakettiauto 207 ja 309, kuulosuojaimet päässä pitää ajaa, ja kuormaa eivoi ottaa kauheasti kun ei pääse mäkiä ylös. muuten ok

      Nyt on alla E320 cdi farmari, paras auto tähän mennessä ajettu 110 tuhatta eikä ole ollut mitään ongelmia, ja voimaa riittää, eli kun nyt vertaa vanhaa 280Bensaa ja tätä 320 dieseliä, huomaa että kehitys on mennyt eteen päin dieselissä on enemmän tehoa ja vääntöa kuin 123 /280 bensassa, sekä ajossa ollut kulutus noin 8ltr/100km

      Autojen elinikä on tarkoitettu noin 6v tai 300-400 th, ei kukaan halua enään tänä päivänä 123 laiskaa autoa ajoonsa, sen aika oli 70-80 luvulla, nyt 124 alkaa aika ajaan ohi, ihan vain sen takia että ne on niin lahoja.

      Jos E mersun haluaa niin minun neuvo on että aika tuore isolla dieselilla, ei mitään 123/124/210 koppasia, niiden paikka on jo Kuusakoskella tai Stenalla

      • <<<<

        OLISI AIKANAAN NASTAA OMISTAA KORTIN KERA 108-211 KORISIA MERSUJA JA 108-212 KORISIA MERSUJA JA 109-211 KORISIA MERSUJA JA 116-211 KORISIA MERSUJA JA SITTEN 123 KORISIA MERSUJAKIN < 7 2-9 < JA SITTEN UKKO AJAISI 123 KORISELLA MERSULLA JOSKUS RAUMALLE.EURAJOELLE.EURAAN.JA SITTEN RAUMALLE JOSKUS JA PISTÄISI SEN RAUMAN TORILLA PARKKIIN JA MENISI ISTUMAAN SINNE SITTEN JA JOSKUS UKKO AJAISI 108-211 KORISIA MERSUJA JA 126-KORISIA MERSUJAKIN JA SITTEN 140-KORISIA MERSUJA JA SITTEN JOPA C-SARJAN MERSUJA JA 190-MALLIN MERSUJA JA 123-KORISIA DIESELMERSUJAKIN JA SITTEN JOSKUS UKKO OTTAISI TALLISTA 240 D MERSUN 123 1979 ESIIN JA JOSKUS 300 TD FARMARIN 1982 W123 ESIIN JA JOSKUS SIIPAN C-SARJALAISELLAKIN UKKO AJAISI JA JOSKUS 190E-92 MERSULLA W201 JA JOSKUS SITTEN 115-211 KORISILLA MERSUILLA JA 123-KORISELLA COUPELLA 1977 JA 1979 MALLI..JA JOSKUS UKKO AJAISI AINA LAPIN PERUKOILLE < SODANKYLÄ < TAPAMAAN TOISTA MERSU.BRITTIPYÖRÄT.ITÄAUTOT MIESTÄ < JOKA OLISI TAAS FANAATTINEN MERSU-MIES JA TÄTÄ UKKOA OLISI VASTASSA SAKSANPAIMENKOIRA RITA JA BERNHARDINKOIRA OLGA JA NEWFOUNDLANDINKOIRA HETA JA KULTAINENNOUTAJA EMMA JA SITTEN ITSE KARI GLOVER RIIPI < KOSKA UKKO RISTISI KARIN < TAAS DEEP PURPLE KITARISTI ROGER GLOVERIKSI JA LAITILASSA TAAS OLISI VASTASSA SAAB JA MERSU-MIES < JORMA CLAPTON PELTONEN < JOKA TAAS OLISI ERIC CLAPTONIN NÄKÖINEN..


      • hulluudessasi
        <<<< kirjoitti:

        OLISI AIKANAAN NASTAA OMISTAA KORTIN KERA 108-211 KORISIA MERSUJA JA 108-212 KORISIA MERSUJA JA 109-211 KORISIA MERSUJA JA 116-211 KORISIA MERSUJA JA SITTEN 123 KORISIA MERSUJAKIN < 7 2-9 < JA SITTEN UKKO AJAISI 123 KORISELLA MERSULLA JOSKUS RAUMALLE.EURAJOELLE.EURAAN.JA SITTEN RAUMALLE JOSKUS JA PISTÄISI SEN RAUMAN TORILLA PARKKIIN JA MENISI ISTUMAAN SINNE SITTEN JA JOSKUS UKKO AJAISI 108-211 KORISIA MERSUJA JA 126-KORISIA MERSUJAKIN JA SITTEN 140-KORISIA MERSUJA JA SITTEN JOPA C-SARJAN MERSUJA JA 190-MALLIN MERSUJA JA 123-KORISIA DIESELMERSUJAKIN JA SITTEN JOSKUS UKKO OTTAISI TALLISTA 240 D MERSUN 123 1979 ESIIN JA JOSKUS 300 TD FARMARIN 1982 W123 ESIIN JA JOSKUS SIIPAN C-SARJALAISELLAKIN UKKO AJAISI JA JOSKUS 190E-92 MERSULLA W201 JA JOSKUS SITTEN 115-211 KORISILLA MERSUILLA JA 123-KORISELLA COUPELLA 1977 JA 1979 MALLI..JA JOSKUS UKKO AJAISI AINA LAPIN PERUKOILLE < SODANKYLÄ < TAPAMAAN TOISTA MERSU.BRITTIPYÖRÄT.ITÄAUTOT MIESTÄ < JOKA OLISI TAAS FANAATTINEN MERSU-MIES JA TÄTÄ UKKOA OLISI VASTASSA SAKSANPAIMENKOIRA RITA JA BERNHARDINKOIRA OLGA JA NEWFOUNDLANDINKOIRA HETA JA KULTAINENNOUTAJA EMMA JA SITTEN ITSE KARI GLOVER RIIPI < KOSKA UKKO RISTISI KARIN < TAAS DEEP PURPLE KITARISTI ROGER GLOVERIKSI JA LAITILASSA TAAS OLISI VASTASSA SAAB JA MERSU-MIES < JORMA CLAPTON PELTONEN < JOKA TAAS OLISI ERIC CLAPTONIN NÄKÖINEN..

        oikeastaan aika hyvä vaikka toistatkin itseäsi.


      • Bertta.

      • Anonyymi

        Mitä sä hupatat!!??🤣


      • Anonyymi
        <<<< kirjoitti:

        OLISI AIKANAAN NASTAA OMISTAA KORTIN KERA 108-211 KORISIA MERSUJA JA 108-212 KORISIA MERSUJA JA 109-211 KORISIA MERSUJA JA 116-211 KORISIA MERSUJA JA SITTEN 123 KORISIA MERSUJAKIN < 7 2-9 < JA SITTEN UKKO AJAISI 123 KORISELLA MERSULLA JOSKUS RAUMALLE.EURAJOELLE.EURAAN.JA SITTEN RAUMALLE JOSKUS JA PISTÄISI SEN RAUMAN TORILLA PARKKIIN JA MENISI ISTUMAAN SINNE SITTEN JA JOSKUS UKKO AJAISI 108-211 KORISIA MERSUJA JA 126-KORISIA MERSUJAKIN JA SITTEN 140-KORISIA MERSUJA JA SITTEN JOPA C-SARJAN MERSUJA JA 190-MALLIN MERSUJA JA 123-KORISIA DIESELMERSUJAKIN JA SITTEN JOSKUS UKKO OTTAISI TALLISTA 240 D MERSUN 123 1979 ESIIN JA JOSKUS 300 TD FARMARIN 1982 W123 ESIIN JA JOSKUS SIIPAN C-SARJALAISELLAKIN UKKO AJAISI JA JOSKUS 190E-92 MERSULLA W201 JA JOSKUS SITTEN 115-211 KORISILLA MERSUILLA JA 123-KORISELLA COUPELLA 1977 JA 1979 MALLI..JA JOSKUS UKKO AJAISI AINA LAPIN PERUKOILLE < SODANKYLÄ < TAPAMAAN TOISTA MERSU.BRITTIPYÖRÄT.ITÄAUTOT MIESTÄ < JOKA OLISI TAAS FANAATTINEN MERSU-MIES JA TÄTÄ UKKOA OLISI VASTASSA SAKSANPAIMENKOIRA RITA JA BERNHARDINKOIRA OLGA JA NEWFOUNDLANDINKOIRA HETA JA KULTAINENNOUTAJA EMMA JA SITTEN ITSE KARI GLOVER RIIPI < KOSKA UKKO RISTISI KARIN < TAAS DEEP PURPLE KITARISTI ROGER GLOVERIKSI JA LAITILASSA TAAS OLISI VASTASSA SAAB JA MERSU-MIES < JORMA CLAPTON PELTONEN < JOKA TAAS OLISI ERIC CLAPTONIN NÄKÖINEN..

        Inhaa...ei Raumalla ole tilaa torilla..elvistellä.yleismallilla. ja laitilassa saa turpiin,pubien lähellä iltaisin maalaiset viinapäissään uhoaa..kamala visio


    • W 123

      ON IKILIIKKUJASTA SEURAAVA!!!

      • blackmagictiger

        Komea kaara w116 korisen ohella


      • W123 owner
        blackmagictiger kirjoitti:

        Komea kaara w116 korisen ohella

        Ostin juuri W123 240D:n ja kyllä se näyttää liikenteen aika erilailla kuin muut autoni. Se on todellinen herrasmiehen auto ja ajettavuus on hyvää luokkaa vaikka tehoa onkin aika nihkeesti.

        Saa nähdä kuinka kauan jaksan körröötellä mersulla mutta vielä ei ainakaan kyrsi.

        Aikaisemmat pirrssit on olleet 99hv (170hv) ja 140hv (211hv) niiillä olen saanut vauhdin hurman tyydytettyä ainakin vähäksi aikaa.

        Ostin mersun sen takia koska se on maailman kestävin auto ja luultavasti sen kruunua ei tulla riistämään ainakaan 100v jos sen jälkeenkään. Legenda ja kauniskin vielä!


      • legendaarista legendaa
        W123 owner kirjoitti:

        Ostin juuri W123 240D:n ja kyllä se näyttää liikenteen aika erilailla kuin muut autoni. Se on todellinen herrasmiehen auto ja ajettavuus on hyvää luokkaa vaikka tehoa onkin aika nihkeesti.

        Saa nähdä kuinka kauan jaksan körröötellä mersulla mutta vielä ei ainakaan kyrsi.

        Aikaisemmat pirrssit on olleet 99hv (170hv) ja 140hv (211hv) niiillä olen saanut vauhdin hurman tyydytettyä ainakin vähäksi aikaa.

        Ostin mersun sen takia koska se on maailman kestävin auto ja luultavasti sen kruunua ei tulla riistämään ainakaan 100v jos sen jälkeenkään. Legenda ja kauniskin vielä!

        123 on todellinen legenda,mutta se on jo lähinnä harrasteauto.en näe sitä enää millään tavalla käyttiksenä.hienoa,että noitakin on säilynyt,tosin vaan varustellut ja erikoisemmat mallit ovat kadonneet lähes täysin.makaavat kai keräilijöiden talleissa.

        kun auto on noinkin vanha,en ymmärrä sille muuta kuin satunnaisen huviajelun ja eräänlaiset miitit,jossa autovanhukset pyörivät.tosin ajelevathan eräät jenkkiharrastajatkin ikivanhoilla ympäri vuoden,kai tuo sitten pitäisi ymmärtää.aikamoisia aatteen miehiä nämä 123 ukot :-)

        taisi olla niin,että pystylamputkin hävisivät vasta tyystin noin 10 v. sitten,joten kai noita 123-mallejakin vielä jonkin aikaa näkee liikenteessä.ja hyvä tietysti niin.


      • 19886
        legendaarista legendaa kirjoitti:

        123 on todellinen legenda,mutta se on jo lähinnä harrasteauto.en näe sitä enää millään tavalla käyttiksenä.hienoa,että noitakin on säilynyt,tosin vaan varustellut ja erikoisemmat mallit ovat kadonneet lähes täysin.makaavat kai keräilijöiden talleissa.

        kun auto on noinkin vanha,en ymmärrä sille muuta kuin satunnaisen huviajelun ja eräänlaiset miitit,jossa autovanhukset pyörivät.tosin ajelevathan eräät jenkkiharrastajatkin ikivanhoilla ympäri vuoden,kai tuo sitten pitäisi ymmärtää.aikamoisia aatteen miehiä nämä 123 ukot :-)

        taisi olla niin,että pystylamputkin hävisivät vasta tyystin noin 10 v. sitten,joten kai noita 123-mallejakin vielä jonkin aikaa näkee liikenteessä.ja hyvä tietysti niin.

        AJAA 107.108.109.123.124.126 KORISILLA MERSUILLA JA 201-211 KORISILLA MERSUILLA JA SITTEN SIINÄ SIVUSSA 300DEETÄ 123. 240DEETÄ 123. 280SELIÄ 126 JA 350SLCEETÄ 107 JA 190EETÄ 1985 JA 1982 JA SITTEN 240DEETÄ 123 JA SITTEN FARMARIMERSUJA E320T W210. C320T W202 JA E320T W211 JA SITTEN 350SLCEETÄ 107 1972 JA 1979 MALLIT JA 450SELIÄ 1973 JA 450SELIÄ 1974 JA 240DEETÄ 1982 JA 240DEETÄ 1983 JA 300DEETÄ 1984 JA SITTEN 240DEETÄ 1985 MALLI 123 KORINEN VIIMEINEN MALLI JA SITTEN 450SELIÄ 1977 MALLI JA SITTEN FARMARIMERSUA E320T W210 1997 JA E320T W210 1999 JA 300TEETÄ 1988 JA 190EETÄ 1987 JOKA OLISI NUOREN PARIN KOIRAAUTONA JA E320TEETÄ 2001 JA SITTEN ÄSSÄMALLEJA 450SEL 1976 JA 450SEL 1977 UKKO AJASI JA SITTEN 2002 E320T JA E320T 2001 JA 450SELIÄ 1977 JA 450SELIÄ 1978 JA 240DEETÄ 1979 JA 220DEETÄ 1972 JA SITTEN 230EETÄ 1986 W124 JA 300EETÄ 1987 W124 JA PIDENNETTYÄ 240D LANGIA 1977 JA 1978 JA 1979 MALLIT ERÄÄLLÄ HÄÄKEIKALLA


    • 6 mersua takana ,123,124,W210,ML

      123 malli oli aikoinaan, verrattuna muihin samanvuoluvun autoihin, aivan omaa luokkaansa.

      Ongelmana oli tosiaan alitehoinen kone, sinänsä ongelma hoitui ajotavalla, eli ei juuri ohiteltu.

      124 malli oli varsinkin 250 ja 300 D koneilla kertaluokkaa parempi, vuosituhannen auto. Viimeinen oikea mersu..

      Näiden autojen paras puoli oli se että niitä pystyi korjaamaan alusta loppuun lähes nyrkkipaja kuin paja, ja osia löytyi ladan osien hinnalla.

      W210 lähtien alkoivat laatuongelmat, tuli tietokoneet ja CDI moottorit, joissa olivat omat tautinsa. Tehoa kyllä piisaa ihan eri malliin , ja ajettavuuskin on hienoa, kun autot pelaavat. MUTTA korjauskulut saattavat olla tähtitieeteellisiä ,kun vaihtoon menee alle 100 tkm ajetuista laatikoita tms,eikä niitä enää pysty nyrkkipajoissa korjaamaan.

      Ennen oli 300 000 tkm ajettu mersu vasta sisäänajettu, nyt 300 000 tkm on merkki täyskorjauksesta, pahimillaan.

      • eetvartti

        en ymmärrä miksi täällä valitellaan että on laiskoja paskoja 123 diesel mersut,mihin teillä ulisijoilla on sitten aina kiire? jos haluaa vauhtia osta vaikka ferrari. mitä ite olen ehtinyt ajella vanhoilla mersuilla ne on ihan sikahyviä ajaa,voi nauttia ajamisesta.nii ja se on tosiaan kestävä auto jos pitää ees jonkinlaista huolta siitä.


    • ohjaustunto

      Itse ajan kesäisin Coupe-korisella 123-Mersulla. Ei korinvaihto. Bensaa palaa, mutta ei merkitystä. Kilometrejä tulee n. 1000 vuodessa. Noin satasen vauhdissa kulku huippuluokkaa. Ajettavuus ja ohjaustunto on paljon parempi kuin käyttöautonani olevassa uudessa Honda Accordissa. Accord myös paljon herkimpi urille ja sivutuulelle. Pikkutiellä Accord taittuu mutkiin hanakammin, mutta sähköisen tehostimen synteettiseen ohjaustuntoon verrattuna Mersun hydraulisesti tehostettu kiertokuulaohjaus antaa autenttisen ja välittömän tuntuman tiehen. En toki väitä, että kiertokuullaohjaus on tarkin mahdollinen, mutta se antaa turmeltumattoman mekaanisen yhteyden etupyöriin. Olen ajanut Saksassa myös pitkät pätkät uudella ässä-Mersulla, joka toki ehdottomasti paljon parempi kuin 123-koppanen, mutta ohjaustunnon osalta kehitystä ei ole tapahtunut. Veikkaan, että kohta hydraulinen tehostus esitellään kansalle uutena keksintönä uudelleen. Veikkaan myös, että nykyinen uusi autokanta ei vedä vedä vertoja 1970/80-luvun autoille ohjauksen tunnokkuuteen ja luonnollisuuteen verrattuna. Tämä koskee niin Mersuja kuin muitakin automerkkejä.

    • nuori mersumies

      mulla on w124 koppanen 250 D -93 ajettu 323000 eli vasta sisään ajettu ja myös hyvin huollettu...
      ajettavuus ja kestävyys erinomaista.. ihan pirteä peli myös ku oon nuita rekkoja paljon ohitellu nii on kerenny ihan hyvin vaikka tehoja jotain 90hv/154nm ..tielle ei oo jättäny eikä kyllä jätäkään moottorin tekniikan puolesta. tyylikkäin korimalli 80-90- luvun mersuista ainakin omasta mielestäni ja erinomainen tuning-rakentelukohde.

      isälläni oli vähän uudempi E 220 cdi -99 ajettu jotain 500000 muistaakseni.. eiköhän jääny tielle ku ajotietokone meni sekasin.. muuten ihan pirtsakka vehe oli.

      • nuori mersumies

        nii ja w124:ssa on se aerodynamiikkakin pikkusen parempi ku jossain w123 pappamobiilissa!


      • TEATTERI

        OMISTAA KORTIN KERA USEITA ERI MERKKISIÄ AUTOJA < TAUNUKSESTA 123-KORISEEN MERSUUN JA AJAA JOPA 123-KORISTA MERSUA.TAUNUSTA.GRANADAA.DIPLOMATIA.DS CITIKKAA.LADAA 1200 - 2107 MALLIT JA SIERRAA JA 124-KORISTA MERSUA JA JENKKEJÄ JA SITTEN AJAA MM 108-211 KORISIA MERSUJA < NÄIDEN JOUKOSSA 1977-1983 MALLISET 123-KORISET MERSUT JA SITTEN OLISI UPEAA OMISTAA 3 LANG MALLISTA 123-KORISTA 240D LANG 1979. 240D LANG 1980. 240D LANG 1981 JA SITTEN JOPA 280E LANG 1982 SININEN JA 300D 123 1979 JA 300D 1980 123 JA SITTEN 280E 1979 123 SININEN JA SITTEN JOPA 280E 1980 123 PUNAINEN JA 300E 124 1988 SININEN JA 300E 124 1989 SININEN JA 280E 1979 METALLINHOHTO 123 KORINEN JA SITTEN FARMARIMALLISIA 123-KORISIA 4 < JA KAKSI JOPA KOIRAAUTONA JA SITTEN TALVIAUTONANI OLISI 240D 1979 VIHREÄ 2XNISKATUILLA JA SITTEN 240D 1980 KELTAINEN JA SITTEN AVOVAIMONI VELJELTÄ TULISI 240D 1982 SININEN JA 240D 1981 PUNAINEN JA ITSELLÄNI OLISI 300E 1988 124 SININEN JA 300E 1989 124 PUNAINEN JA 240D 1982 SININEN JA JOSKUS HAKISIN KUMMILAPSIANI 240D LANGILLA 1979 MALLI MUSTA < AUTOKUSKIN SININEN PAITA.AURINKOLASIT SILMILLÄ JA TUMMANSINISET HOUSUT PÄÄLLÄ KOULUSTA JA JOSKUS TAAS AJAISIN 240D 1979 MALLIA < KAKKOSPIRSSINÄNI OLLEN 123-KORINEN 280E 1980 SININEN JOLLA UKKO AJAISI KERRAN TURKUUN SAAKKA..AUTOSSA OLLEN AUTOPUHELIN JA BLAUPUNKTIN BECKER-RADIO


    • 240D

      Jo kohta 30 vuotta olen tykännyt dieselmersuista. Pikkupoikana sain ekat kyydit pystäridieselin takapenkillä ja kohta 123:n takapenkillä ihastellen arvokasta autoa, se lada oli se huono auto. Edelleen seuraan mersuforumia ja mese.fi - sivuja. Ehkä jonain päivänä saan ostettua itselleni mieluiten 240 diesel-mallisen W123- sarjan mersun. Väriltään se voisi olla keltainen tai tummansininen. Sellainen hyvin pidetty, kunnostettu museoauto. Olisi siistiä ajella kesäisin sunnuntaiajoja sellaisella. Käynnistää vanha kunnon stuttgartin diesel ja kuunnella sen ääntä ja haistella vanhoja kunnon dieselin käryjä, juoda kuppi kahvia etupenkillä samalla ja polttaa sikari. Ja pestä ja vahailla sitä ja pitää kuin kukkaa kämmenellä. Ehkä jonain päivänä...

      • shepäshe

        itsellä w123 sedan 300turbodiiseli hiukan syöttöä ja ahtoja nostettu, ei tartte kilometrin pitkää suoraa ohittaessa.


      • veli68
        shepäshe kirjoitti:

        itsellä w123 sedan 300turbodiiseli hiukan syöttöä ja ahtoja nostettu, ei tartte kilometrin pitkää suoraa ohittaessa.

        Itselläni on kokemusta bensa w123 koneella 230 vm -79. Kone oli tyypiltään 115 eli pystylampusta tuttu suora nelonen kaasutinmoottori, jossa oli tehoa huikeat 109 hv. Vääntöä oli mukavasti. Muutenkin auto vailla vetaa. Sorateillä huippu ja matka-ajossakin mukava. Metsäteillä ei tarvinnut varoa öljypohjaa tms. Ja kylähuoltamolta löytyi hyllystä harvoin tarvittavat yleensä Boschin valmistamat kulutusosat. Kulutus oli keskimäärin n. 9 l/100km. Kaikki hyvä loppuu aikanaan. 21 vuoden ja 450 tkm jälkeen ilman koneremontteja kohtalo puuttui peliin. Hapras jäähdytin puhkesi, eikä kuljettajana ollut ikämies havainnut lämpöjen nousua. Kone meni ns. atomeiksi eikä tuossa vaiheessa jo parhaat päivät nähneeseen koriin kannattanut etsiskellä uutta. Eipä olisi arvannut, että vuonna 1998 hankittu tuliterä C180 piti hävittää jo 8 vuoden ikäisenä, kun kuppa löi läpi sieltä ja täältä. Ja kyllä C180 on kalpea varjo legendaarisesta W123-mallista, jossa ei kyllä varustelulla pröystäilty, mutta ovet naksahtivat kiinni kuin paikallispankin kassakaapin ovi. Ja nitinät ja natinat olivat tuntematon käsite. W123 osalta Vehon mainoslause " muutama vuosi ja parisatatuhatta kilometriä ei vaikuta juuri kuin hankinnan helpottumiseen" piti paikkansa


    • mesemani

      ostin itse 123 2,3 TE masen ajoin 1000 km ja ketju poikki se siitä KESTÄVÄSTÄ mesestä .ja eikun koko kone kappaliks et saa yhden ketjun vaihdettua ja ko autolla on ajettu 300t km ja kuskin penkki on ihan moro .....SUSI MIKÄ SUSI on se meppe vaa hyvä auto JA VI--T

      • 2222

        klassikkoauto...Mielestäni audi 100sen.Fiat 130-131sen ja Citroen cxän Ohella


      • Onnilund
        2222 kirjoitti:

        klassikkoauto...Mielestäni audi 100sen.Fiat 130-131sen ja Citroen cxän Ohella

        mielestäni w123 klassikko...kilpailijoidensa audi 100sen 1976-1982 ja bemarin e12 mallisarja 1972-1981 ohella


      • mese,

        yleensä mesen mittarit on ruuvattuja, 300 000 on normaali lukema 600-700 000 ajetuissa.


    • stuttgartin kuningas

      aikanaan kyllä oli aikaansa edellä oleva erittäin hyvin suunniteltu ja rakennettu auto suurimpaan osaan muihin autoihin verraten siihen aikaan. Alkaa aika oleen syönyt näitä herrasautoja, erittäin hyvin pidettyjäkin on olemassa vielä. Perus mersuun kuuluu minusta ehdottomasti dieselmoottori, mutta nykyaikaan verrattuna se on suuriruokainen. Harraste- ja museoautona huippua. Siinä on vanhaa kunnon länsi-saksalaista historian havinaa ja vanhan ajan mersutunnelma. Se fiilis ja tunneside mikä tähän malliin voi syttyä on se jokin mikä saa ihmisen pitämään tällaista autoa käyttöautona vielä tänäpäivänäkin. Kun vanhanajan esikammiodieselin vanhan liiton ajalta käynnistää, niin se ääni ja dieselin suodattamaton tuoksu on jotain tunnelmallista mikä kuuluu tähän malliin. Tätä ei kaikki ymmärrä sitten millään.

      • Votkaroikka

        Aikoinaan ajelin w123 240 d:llä monta vuotta ja kokonaisuutena ehdottomasti paras auto, jonka olen omistanut tähän mennessä. Monesti kyllä ohittelin sillä hitaammin ajavia, eikä siinä mielestäni mitään ongelmaa ollut.


    • Mersu...---

      En käsitä mitä täällä puhutaan suurista päästöistä ja kulutuksesta selvästi tietämättömien puheita. Meillä on noin 20Harraste mersua kaikki jostain 65-90 ikäisiä 3litranturbodiisseli ainakin liikahtaa aivan tarpeeksi vakionakin. Löytyy 3Litranen vapari farkku5lovisellamanuaalilla muistaakseni syö talvea kesää 5-6litraa sataselle...Päästöt menis tämänkipäivän autojen päästöistä läpi Löytyy SL450 Amerikan versio kormillia W117 Kulutus on järkyttävä mutta päästöt olemattomat. Itselläni on tuo vuosimallin 90 190E 2.6 Sportline sillä voi ajaa E10 bensallakin vaikka kone on 80luvulta... Autossa ei ole ruostepilkkuakaan. Se autojen ruostuvuus varmaan riippuu vähän siitä pitäjän huolenpidosta. EN jaksa enempää mutta jos ei asiasta tiedä niin ei kannata haukkuakkaan.

      • (y)Mersu(y)

        Korjasin kaverin kanssa muuten W124 Mersun absit tuossa niin ei ollu kummonen vika vanhuuttaan ylijännitesuojareleen juotokset hapettunu ne piti vaan sulattaa ja laittaa vähän lisää tinaa. Nämä autot todellakin voi korjata kotona suurinpiirtein kaikinpuoli.


    • W123 fani

      Pakko nostaa vanha topikki, mutta yhä vain W123:a näkee arkiajoissakin ja itselläkin on 240 ja farmari korinen jopa vielä, mittarissa 855tkm ja kuka ties mitä on todellisuus, mutta se että näissä jokin kiehtoo on se perusvarmuus, naftaa vie kyllä sen 7-8l/100km mutta kaikessa muussa sitten säästää, ei ole tolkuttoman kalliita vikoja kuten monissa nykyajan autoissa, toki on melua enempi ja laiskakin on, mutta se on asenteesta kiinni ja siitä miten ajat siilä vanhalla Mersulla. Monen nykyauton remonttien hinnalla maksaa paljon polttoainetta tuohon vanhaan ja joskus vähän vaihtelee kuluvia osia ja jopa peltiäki siihen saa laitettua uutta halvemmalla kuin monen uudemman perushuoltojen hinta on.. Respectiä kaikille vanhoilla Mersuilla ajaville 2012 vuonna!!!!! Pitäkää ne liikenteessä jotta nykynuoretkin näkevät AUTOJA! ;)

    • <<<<

      OLISI UPEAA AJAA AIKANAAN W123 KORISELLA 1975-1983 MALLIT JA 1976-1984 MALLIT JA 1977-1985 MALLIT JA SITTEN AJAA 300DEETÄ. 240DEETÄ. T-MALLEJA JA KAHTA BEIGEÄ 300DEETÄ MALLIT 1979-1983 JA SITTEN UKKO AJAISI MERSUN KORIMALLEJA W108 KORISESTA 211 KORISEEN KORTIN KERA

      • mä vain

        Ihme tyyppi!


    • HÖRÖPPÖ

      SAIRAS ON MIELI KUN TOMMOSSII VÄÄNTELLÖÖ

    • hatemb

      Kuka haluaa auton jonka takapenkille on oksenneltu??

    • Vanha MB

      En sano juuta enkä jaata, mutta omaa -85 123 230 diesel mersua en vaihda ennekö hajoaa palasiksi jossain kolarissa. (Ajettu noin 650 tuhatta) Niin on turvallinen ja mukava ajaa. Päästöt nyt on mitä on, mutta ikinä ei ole katsastuksessa niistä mitään sanottu. Ja niille jota väittävät dieseliä hitaaksi kiihtymään... Opeteltaa ajamaan. Kyllä se vanha diesel kiihtyy kun kiihdyttää.

      Ainoaksi ongelmaksi on nyt tullut veden tuleminen etuosan jalkatiloihin. Ongelmaa on yritetty korjata ja muutama "reikä" on konehuoneen puolelta paikattu (mm. akun takaa), mutta edelleen "vuotaa sisään". Onko kellään tietoa/kokemusta asiasta? Mistä johtuu? Onko hellpo itse korjata vai täytyykö viedä Vehoon?

    • 5+3=8

      Kannattaa katsoa vedenpoisto "tötteröt" sieltä konehuoneen puolelta rintapellistä, jos ovat täynnä moskaa niin tulee vetet lämmityslaitteen kautta lattioille.
      Apukuskinpuoleisen pyyhkijän akselin juuresta lähtee myös pieni vedenpoistokanava joka tukkeutuessaan aiheuttaa samaa oiretta.

      Ja jos autosi on diesel niin se ei ole mallia 230.

    • W123 200T v84

      Itselläni on myös w123 farmari 200T.
      Mistä saisi uudet pultit takajarrusatuloihin???
      pultit ovat 7mm/60.

    • W123 200T v84

      Pultin pää on siis troxi ja kierre pultissa on hienoa.
      Kertoisko joku mistä sais tilaamalla.

    • W123 200T v84

      Sopivat pultit löytyivät Lapuan IKH:lta

    • asdsadsa12

      Viimeinen oikia mersu tehtiin 1989, siihen saakka mersut testattiin käsin. W124 koppasta tehtiin pitkään tämän jälkeenkin ja niitäkin voidaan vielä pitää oikeina mersuina, vaikka laatu hieman heikkeni faceliftin myötä. Laatu oli silti hyvää koko W124 koppasen loppuun saakka.

      Jos otetaan kaikki mersut mukaan, niin viimeinen oikia mersu oli korimalli W140, eli S mersu, jota tehtiin vielä 1998. Siihen loppui ns vanhojen kunnon mersujen tarina ja ilmekin muuttui. W140 korimallia pidetään edelleen turvallisimpana autona ikinä ja prinsessa Dianakin olisi selviytynyt hengissä kolaristaan jos olisi käyttänyt turvavyötä. Tästä huolimatta hän melkein selvisi hengissä. Aika uskomatonta kun autolla vedettiin toistasataa betonitolppaan!

    • mersu-fani

      Naapurilla on muistaakseni 1976 300D. Osti kymmenen vuotta vanhana ja nyt on ajettu noin 5-6 sataa tuhatta. Ihan siisti on vielä, toki pientä ruostetta kaarissa ja ovissa. On muuten iso kulutus, vie melkein kahdeksan satasella aina, mutta on varma ja lämmin peli. Suuri kulutus tuntuu isolta kun 124/190 menee alle kuudella matka-ajossa ja on paljon "ripeämpi".

    • johtostara

      Mersu on huono talviauto kevyen perän takia. Moottori pitää hirveetä ääntä ja se tärisyttää autoa. Onhan se aika simppeli ja luotettava peli siitä huolimatta, mitä nyt webasto alkoi savuttamaan ja kardaani lensi helvettiin rikkoen samalla vaihteiston.

    • höpinäpönntö

      Ajahan kilpaa "jatsitötterön kanssa liukasta pikkutietä mutkaan, kyllä 123 "höpinäpöntöllä pysyy tiellä MB 240 D vm 84

    • Power diesel

      Kyllä 240:llä dieselillä varmasti pysyy tiellä, mutta on se vain niin laiska, että harva nykyaikana jaksaa sellaisella ajella päivittäin tai millään muullakaan W123 mallilla. W123 on hieno kyllä harrasteautona. Samoin W124 alkaa olla jo harrasteikäinen.

    • 190 teinitähti

      No eihän 124 nyt vielä ole harrasteiässä, vaan vielä monella käyttöpelinä.

    • W116/W123

      W123:sen isoveli W116 on kanssa ihan OK. Omistan kummatkin mallit.

      • Vaikka_viesti

        on jo vanha pitää vastata. Minun mielestä W123:n isoveli oli W126 eikä W116 joka oli edellisen sukupolven S-sarjalainen.


    • LEGENDA.

      Tämä ketju loppuu vasta sitten kun Kreikka on maksanut velkansa. On siinä niin paljon kerrottavaa meinaan W123 mallissa legenda legenda ja kerran vielä LEGENDA

    • MB-E

      Aikanaan hyvä auto.

      En vain jaksa ymmärtää, miten joku viitsii ajella moisella rakkineella tänä päivänä.
      Kaupasta saa uusia paljon mukavampia ja vähemmän kuluttavia autoja.

      Uusi mercedeksen E-sarja on liki joka suhteessa parempi. Ainoa huono puoli uudessa on hinta, ellei ole rahaa, on turha haaveilla uudesta hyvästä autosta. Silloin voi uneksia jonkun vanhan lotjan ratissa.

    • mersu-fani

      Hei, tiedetään kyllä että tämä ei ole myyntipalsta, mutta naapurilla jäi tarpeettomaksi W123 300D 4D manuaali noin 1978, ajettu 600 tuhatta. Hyvin pidetty ja leimaa on toukokuulle asti, muutamalla satasella lähtee, mieluiten käyttöön/ harrastukseen. Saa ilmoitella jos joku haluaa siistin vanhan klassikon.

    • aikansakutakin

      Joo, no mulla oli 15v sitten otettuna jo silloin wanha w123 mallin 200D varmaan vanha taxi mersu vinyylipenkkeineen (muija ei suostunut edes ajaa sillä) ilman yhtäkään sähkölisälaitetta ellei sytkärii ja radioo lasketa.

      Toimihan se joo, kun vaan ruutia ranteissa :)

      Pakkasaamuna -20 jysäytin sen käyntiin niin kaikki parkkiksen autot rupes huutaa hälärillä apua, kun maa tärisi (ja tienoo sinisenä). Olen mäkin aika äijä mut kyl tuo oli jo liikaa mullekin. Sellasilla "moottoritehoilla" varmaan kestääkin sen miljooona kilsaa ellei ruoste pääse käsiksi. Eiköhän nuo jo päästetä museoon seisomaan.

      ..mut hei sain sillä jopa ylinopeussakotkin taajamassa ja poliisi vielä sano et yritinkö karkuun :D

    • mesemies11

      Mielestäni W124 on paras koskaan tehty Mersumalli. On näköä ja kokoa pikkuauton kulutuksella(diesel). Hankintahinta pyörii tonnin molemmin puolin. On helppo huoltaa ja hoitaa. Varaosat ovat naurettavan halpoja ja niitä saa melkein mistä vaan.(paras paikka Merteil). Tosin Meseä ei tarvitse korjailla niin kuten ikäisiään tavisautoja. Kiihtyvyys on riittävä ja matkavauhdilla 100 km/h voit vetää tankillisella vaikka Nuorgamiin asti.

      80 luvun loppupuolen W124:ia tulee vähän väliä vastaan joskus joku pyyhkäsee ohikin.
      W123: ia ei ole enää pahemmin näkynyt.

    • EiKia

      On tullut ajettua monenlaisella autolla, on Toyotaa, Nissania, Fordia, Opelia, Mitsubishiä, Volvoa, Volkkaria ja Mersua -kaikista uutta ja vanhaa. Ehkä hieman jopa häpeäkseni täytyy todeta, että oikeasti parhaat autot ajettavuudelta ovat olleet lähes miljoona kilometriä mittarissa vedetty w123 mersu ja hyvin pienillä kilometreillä oleva w201 eli ns. tenavatähti. Vaihteet vaihtuvat nätisti, juuri vähän sormella tarvii keppiä liikutella ja vaihde on silmässä. Ohjaus on erittäin tarkka, mutta pehmeä -tarvittaessa esim. väistötilanteissa ohjaus on myös nopea. Nojoo, onhan tuo w123 300d aika laiska, mutta kuten aikaisemmin mainittu, helvetin kestävä, juuri siksi, koska tehot on laskettu minimiin. Lisäksi pieni tehomäärä lisää turvallisuutta.

      Vanhoilla mersuilla pitää oppia ajamaan ja tuntemaan auto, jotta ohitustilanteet onnistuvat. Paljon on tullut ylämäissä ohiteltua uutta Kiiaa yms. romuja, joista vääntö loppuu kesken. Lisäksi w123 300d:n nelivaihteinen loota on loistavasti suunniteltu, välityksien avulla stopilta kiihdyttäminen on jopa yliluonnollisen nopeaa alle 90 hevosvoimalle ja auton koolle nähden! Suuren massan ja vääntävän koneen ansiosta auton huippunopeuden saavuttaminen käy helposti - ko. satakakskolmosella vedetty 180 km/h (mittarivirhe -eli todellisuudessa jotain 160km/h ja 175km/h:n väliltä). Vauhti ei paljoa autoon tuntunut!

      Mitä tuohon meluun tulee, on se paskapuhetta. Rengasmelu sisätiloihin on järjettömän pieni verrattuna vaikka uusiin Volvoihin! Nojoo, kone nyt piettää jonkulaista ääntä, mutta 3l vitoskoneen murinaa kyllä kelpaa kuunnella ja koneen ääni onkin juuri ainoa ääni, mikä sisälle kuuluu, sillä todella tuo rengasmelu on _pieni_. Massan avulla auto on myös helppo ja rento ajettava. Ratti on iso, mutta ohjaustehostimen avulla erittäin kevyt pyöritettävä.

      Ja mitä huudellaan turvallisuudesta... Hohhoijaa. Takaveto on aina takaveto, ja kun iso kone on keulassa, niin totta kai perä on kevyt -tämä tarkottaaki sitä, että ajetaan talvella sitten vähän hiljempaa (vauhti tappaa, oli auto vaikka 2013 vuoden tylsä, mutta turvallinen Volvo). Siksipä juuri auto onkin turvallinen, koska ei sillä talven luikkailla keleillä huvita vedellä 120 km/h 80-rajotuksilla, mitä uusien autojen kuskit näyttävät tekevän. Ei ne turvalaitteet tarkota sitä, että saa tehä idioottimaisia ohituksia ja vetää kokoajan ylinopeutta. Ja sitäpaitsi omasta w123 300d:stä löytyy toimivat abs:t, airbagit, sumarit ja luistonesto! Taitaa olla kaikki herkut tässä minun yksilössä: sähkölasit edessä ja takana katossa, sähköpeilit, nahkasisusta jalopuulla, kyynärnoja edessä ja takana, keskuslukitus, automaattinen ilmastointi, lamppujen pyyhkijät, vakionopeudensäädin ja tietenki penkin- ja lasinlämmittimet! Ja kaikki toimivat! Ruostetta ei löydy kuin vähän kaarista. Lisäksi mersun insinöörit ovat kehittäneet tähän malliin sellaisen "järjestelmän", että vaikka rengas puhkeaa, auto kulkee suoraan ja pysyy tiellä.

      On ihme juttu, että ihmiset väittävät, että uudet autot ovat automaattisesti parempia kuin vanhat autot ajettavuudeltaan! Paskapuhetta, esimerkiksi w201 (c-sarjan edeltäjä) on parempi ajaa kuin uusi c-sarjalainen! Nyt ei ole kyse mistään köyhän puolustuspuheesta, vaan täydestä todesta! Uusien autojen tuntuma tiehen on huono ja laatu on heikkoa. Sisusta on halvan näkönen ja kaikki muukin tylsää. On paljon mukavampi hypätä satakakskolmoseen ja lähteä pitkälle reissulle kuin

      Mersuhan on itsekin myöntänyt, että nämä vanhat mersut ovat ihan liian laadukkaasti tehtyjä. W124-korimallia yritettiin tehdä tehtaalle taloudellisemmaksi, mutta satakaksnelonenkin oli vielä liian laadukas.

      Siitä vähän dokumenttia maailman parhaasta autosta - Engineered like no other car in the world

      http://www.youtube.com/watch?v=faKpG2Hx8Lo

      • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

        Ois upeeta omistaa autoja w123 korinen ja w107 korinen ja w124 korinen ja 9 w1korista ja w123 koppanen.coupe ja w123 korinen coupe ja


      • )))))))))))))
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ kirjoitti:

        Ois upeeta omistaa autoja w123 korinen ja w107 korinen ja w124 korinen ja 9 w1korista ja w123 koppanen.coupe ja w123 korinen coupe ja

        Ois upeeta.omistaa 240d & 300d & 280e & 380sel ja 240diesel ja
        Ford Granada mk1 ja ford escort rs2000 mk2 ja 280e mersu ja 450slc.mersu ja 240d mersu


      • )))
        ))))))))))))) kirjoitti:

        Ois upeeta.omistaa 240d & 300d & 280e & 380sel ja 240diesel ja
        Ford Granada mk1 ja ford escort rs2000 mk2 ja 280e mersu ja 450slc.mersu ja 240d mersu

        Josa, samaa mieltä olen. 240D Diesel on suosikkiautoni, jos olisi vapaa valinta niin ottaisin sen tummansinisenä ja sisältä tummanruskealla velourilla ja takaniskatuilla sekä sävylaseilla.


      • paljonajanut

        Pitäneekö tosiaan vaihtaa vanhaan uudelleen,sitä vaan kun on tottunut cdi koneen voimaan niin vaikeaa se on.Joku näissä mersuissa viehättää ja seo nlaatu ja jämäkkyys on tietynlainen.


      • Anonyymi

        TM.lehden ja tuulilasi lehden vertailuissa ei.nuo 190t oikein kärjessä olleet.Penkit ja tilat varsinkin pettymyksiä.Ketteryys plussaa.Googlasin mb190 otsikoita niin satuin osuun noihin Juttuihin


    • Kuningasmoottori

      Merrrrsu.

    • Lahjomaton_mittanauha

      >Kokoa ja näköä on

      Onhan sitä – mutta kuinka paljon?

      Nykyinen E-sarja ja sen tuorein edustaja W212 on W123:n jatkumoa ja on toki kookkaampi kuin ”piskuinen” C-sarja. Mutta kuinka uusin C-sarjalainen W205 sitten suhtautuu tuohon muutaman vuosikymmenen takaiseen W123-versioon? Katsotaanpa:

      Pituus: W123 = 4 640 mm, W205 = 4 686 mm eli C-sarjalainen on 46 mm pidempi.
      Leveys: W123 = 1 786 mm, W205 = 1 810 mm eli C-sarjalainen on 24 mm leveämpi.
      Aks.väli: W123 = 2 795 mm, W205 = 2 840 eli C-sarjassa 45 mm enemmän.

      Em. mitat koskevat Sedan-mallia. Ostin itse muutama kuukausi sitten uuden C-sarjan farkun (S205), vaikka tiedossani oli, että sen tavaratilat ovat sekä takaistuimet käännettyinä että kääntämättöminä itse asiassa hieman pienemmät kuin edellisessä autossani, VW Golf Variantissa vm. 2008. Uusin Golf Variant on vähän sitäkin tilavampi (saman konsernin Škoda Octavia Combista puhumattakaan).

      Kukapa uskoisi, että ”pikkuauto” VW Golf voi farkkuluokassakaan olla tilavampi kuin C-mersu joka puolestaan on kookkaampi kuin aikansa taksi-ikoni W123?

      • HerrasmiesW123

        Joo, mutta ei ne ulkomitat vaan ne sisätilat. Esim. takapenkillä on W123:ssa enemmän tilaa kuin W212:ssa E-sarjalaisessa. Puhumattakaan muista tiloista eli etutiloista ja takapaksista. Uusissa autoissa on onnettomat sisätilat ulkomittoihin nähden, samaten ne painavat järkyttävästi verrattuna vnhoihin autoihin. W123 isohkolla 2,3 litraisella rivinelosella painaa 1360kg.

        Uusissa isoissakin Volvoissa ja Skodissa onnettomat tilat takana verrattuna W123 Mercedes.


      • kaljaavaan
        HerrasmiesW123 kirjoitti:

        Joo, mutta ei ne ulkomitat vaan ne sisätilat. Esim. takapenkillä on W123:ssa enemmän tilaa kuin W212:ssa E-sarjalaisessa. Puhumattakaan muista tiloista eli etutiloista ja takapaksista. Uusissa autoissa on onnettomat sisätilat ulkomittoihin nähden, samaten ne painavat järkyttävästi verrattuna vnhoihin autoihin. W123 isohkolla 2,3 litraisella rivinelosella painaa 1360kg.

        Uusissa isoissakin Volvoissa ja Skodissa onnettomat tilat takana verrattuna W123 Mercedes.

        sisätilat 123:ssa on ihan jees. mutta et päässyt vielä w212:sen ranteen vahvuiseen ja venymättömään jakoketjuun, volvojen loppuunasti viimeistellyn pieneen kääntösäteeseen ja veg konsernin luotettavaan ja ongelmattomaan dsg vaihteistoon:)


    • 123W

      Nyt 123 koppasista saa 1500E lähimmästä valtuutetusta autoromuttamosta. Hyvä hinta noille ruostepesille. Uutenakin kestivät vain muutaman vuoden, ennen kuin ovet olivat läpilahonneet.

    • 123 JA 116 KORISET MERSU ON TODELLA TYYLIKKÄITÄ

    • mb6

      Mersu on mersu vaikka vanha suomalaiset kaatellista kansaa

    • merssu

      on ne vaan ilo silmälle..merrssu

    • HerrasmiesW123

      Mercedes-Benz W123 on sanottu 1900-luvn parhaiten suunnitelluksi autoksi, eli siitä voivähän ajatella mistä on kyse. Kestävää, huoletonta ja pomminvarmaa tekniikkaa, ajaton ja tyylikäs ulkonäkö, miellyttävä ajettavuus, hyvät tilat ja helppo huollettavuus, erittäin edulliset varaosat. Automaattivaihteistolla upea kokemus ajaa laadukkaasti ja tyylikkäästi. Näitä löytyy vielä hyviäkin yksilöitä kohtalaisen edullisesti.

      • näinphän

        Ihan kiva jos suosii 30-40 -vuotiaita museomersuja!


      • Saksansekundaa
        näinphän kirjoitti:

        Ihan kiva jos suosii 30-40 -vuotiaita museomersuja!

        Jep, ketä kiinnostaa edellisen vuosisadan mallit, no onhan ne muisto ajalta kun saksalaiseen tekniikkaan pystyi luottamaan yleisesti ottaen.
        Kun tuli mm. ilmajousitus ja sähköhydrauliset jarrut olikin se sitten sitä laatua mikä on tuttua tämän vuosisadan saksalaisesta sekundasta.


      • Suosin
        näinphän kirjoitti:

        Ihan kiva jos suosii 30-40 -vuotiaita museomersuja!

        vm-82 museorekisteröityä Mersua, W126C-mallia. Aikansa legenda jolla VOISI ajaa vaikka joka päivä jos olisi tarvetta ja luvallista. Säästetään vanhus mielummin kesäajoon.


      • Johtisas

        Tollasen ku sais


    • paljonajanut

      Minä ostin käytettynä ensimmäisen mersun w 123 ,240d Oikein kaunis punainen sellainen ferrarin punainen syväväri.

      Tuon jälkeen ostin w124, 200d harmaan hopea.

      Sitten ostin w124 ,300 automaati bensan.Väriltään hopea.

      tämän jälkeen paluu w124 200d väriltään beesi.

      Noiden jälkeen 210 korisen 290td ,väriltään valkoinen.

      paluu nopeasti takaisin w124 300dieseliin,väriltään tummansininen.

      Sitten paluu pikku mersuun 190 .200dieseliin väriltään kirkkanpunainen.
      samaan aikaan ostin toisenkin samanlaisen 190 ,200d koneella ja viitosvaihteella,väriltään tumman punainen.

      Noiden jälkeen ostin viton bussimallin 112 cdi,väriltään tumma hyvin lähellä mustaa.

      taas ostin 210 korisen koneella 270cdi farmarin jossa olikin jo kaukosäätöinen webasto.väri tumman sininen metalliväri.

      sitten ostin vielä c-sarjan 220 dieselin joka on pakuksi rekisteröity,väriltään shampanja webaston kanssa,nyt kilometrit on 643000km ja olen lähdössä juuri ajoon hetkisen kuluttua.

      Nyt mietin minkä vielä ostan käyttöautoksi ,saattaa kohta tulla aika jo vaihtoon.

      • paljonajanut

        Niin tuo ensimmäinen w123 ,240d oli vuosimallia 1980.


    • Rkplkuilli

      Löytyykö saksan maalta näitä w 123 farmarimallisena mihin hintaan?

      • OnhanNiitä

        Onhan niitä siellä joitakin kappaleita. 79 kappaletta on myynnissä mobile.de:ssä

        Hinnat 1300 - 34900


    • Mersu.poika

      W123 on hidas kiihtymään mutta tää ei oo mikään ralliauto, sillä tää on tehty kestämään. Omassa 200d:ssä on 517 000km mittarissa ja ei mitään ongelmia. Ääntä konesta löytyy toki.

    • Vanhatkunnonmersut

      Yksi maailman parhaimpia autoja, löytyyhän siitä netistä juttua eli bmw kuskien ihan turha tulla änkyttään. Itsellä on kaksi W123 korista, toisellla ajettu noin 870tkm ja toisella 490tkm. Voin väittää että jos kyseinen auto on kunnossa/alusta tikissä niin pyyhkii ajo ominaisuuksillaan 70% uusistakin autoista ja kyse on nyt 80 luvulla tehdystä autot.

      Vanhat mersut on kunnon autoja jotka kestää, kestää ja kestää. En tule IKINÄ myymään näitä autoja pois.

    • E220_CDI

      Ennen W123 julistamista parhaaksi kuulisin mielelläni, millä tavoin W124 on sitä huonompi?

    • Mersu.poika

      Koulussa väki kuuli että omistan 200d takavetosen w123:n niin alko kova kysely. Yks luuli että kone ei kestä, kun on ajettu yli 500tkm. Nehän kateelliset ajelee japanilaisilla riisikulhoilla.

    • AutoilijaX

      Omat W123 kokemukset jo yli vuosikymmenen takaisia, mutta paria asiaa palailee edelleen mieleen kun painelee hiekkateitä mökille. Ei meinaan enään painella vaan körötellään. Dieselmesellä opettelin hiekkatiereitin kerta kerralta nopeammin, kunnes se loppuaika saavutettiin siinä kun etuvakaajatanko repeytyi oikealta irti terveestä rintapellistä.
      Kulkee sielä konehuoneessa ikäänkuin yläkautta. Eli jos museoautossasi yhtäkkiä tulee tunne, että jotain muuttui edessä, niin kurkkaa konehuoneesta se musta tanko sielä rintapellissä.
      Alustarakenne oli kertakaikkisen hyvä ja auto oli hyvä ajettava hiekkatiellä.
      Sen voi jokainen googlettaa ja katsoa itse sen takapään hässäkän mikä se oli. Rengasrikko maantiellä ja autossa takaa katsottuna silti perä suorassa. Käsittämätön systeemi.
      Mutta tukivarsien määrä näkyi sitten huoltolaskussa kun laitatti kerralla säkillisen kumipuslia uusiksi.
      Melko järkytys oli kokeilla ekakertaa samaa hiekkatietä vuoden vanhalla suunilleen samanmittaisella perheautolla. Nyt mennään kuuttakymppiä. Jos yrittää nostaa nopeuden suorilla (edes) yli kahdeksankympin niin on tunne kuin auto olisi tiessä enään nimeksi ja alkaa valot vilahdella kojelaudassa. Turha kuvitella mitään satasten vauhteja. Mutkissa saa helposti systeemit hysteeriseksi ja alkaa päräyttely, kun ajovakauden hallinta puuttuu menoon.
      2.4 litrasella dieselillä mentiin kolmosella kaasu pohjassa kierrosluvun rajoitinta vasten. Suorilla heitettiin neloselle.
      Hiljaisuus. Kivet ei paljoa ropisseet hiekkatiellä. Isommat murikat kumahti pehmeästi. Auton pohja ulkopuolelta, alustarakenne kauttaaltaan, oli tehtaalla päälystetty tiiviillä, ehkä puolen sentin paksuisella kumimaisella massalla, joka muistutti kuin olisi solumuovinen retkeilypatja liimattu peliin päälle. Se otti hyvin vastaan kivet.
      Ruostuminen lähti liikkeelle kun kolhi pohjaa niin että pelti pääsi taipumaan ja massa hieman irtomaan pellistä. En saanut rälläkällä massaa irti vaan vasaralla ja taltalla kuorimalla. Sitten loput rälläkällä. Paska hitsata kun sitä kumimattoa oli työläs kuoria.
      Iskarit vaihdoin autoon kun hain entistä parempaa kaahausaikaa mökkiteille. Vakaajatanko ei ollut vielä revennyt pellistä irti.
      iskareiden vaihdon yhteydessä kävi ilmi että ne oli originellit. Vaihtohetkellä 20 vuotta autossa olleet.
      Uuden kulkuvälineen iskarit keskeytti auton ensimmäisen katsastuksen kun autolla oli ajettu 30 tkm. Siis kolme kymmentä tuhatta. Juu juu maanantaikappale. Kyllä varmaan. 60tkm ja vaihdeltiin jo metallia itse moottoriin,
      Mutta voihan sitä tyhmemminkin rahansa käyttää...

    • AutoilijaX

      Liittyen vanhan teknologian autoihin kuten w123 Mercedes:

      Kesälomalla ajatus juoksee....pitkään seurannut isojen poikien nokkapokkaa, joka voi johtaa pahimpien Sonaxien ravisteluun sotakoneiden pinnoilta.

      P.Korea kun on nyt saanut valmiiksi sen mannertenvälisen, niin siltähän voi "vahingossa" laueta ydinpaukku kiertoradalla sopivasti euroopan kohdilla ja EMP maanpinnalla hyydyttää jokaisen nykyauton. Kuten myös sähköt ja kaiken mikä toimii elektroniikalla. Pysyvästi.

      (EMP vaikutuksia avaruudessa tehdyssä ydinräjäytyksessä voi lukea vanhasta USA:n kokeesta. Googlaa "Starfish Prime")

      Plus sitten että sen ydinpaukun jäljiltä sinne avaruuteen jää pitkäksi aikaa se säteilyvyöhyke, johon lentävät , vaikkapa GPS sateliitit pimahtaa samantein.
      (googlaa : artificial radiation belts. Usa tehnyt noita 6 ja ryssät 3. ).

      Jokainen jolla on perinteiseen sytytykseen pohjaava bensiinikäyttöinen auto, tai vanha diesel, vaikka se mese w123 200D, jossa ei ole elektronisia ruiskutimia, niin ne pääsee autoillaan karkuun kaupungeista ennenkuin anarkia yltyy.

      Polttoaineista diesel ei mene pahaksi pitkässä säilytyksessä toisin kuin bensiini.

      Meikä jäisi muiden kanssa ihmettelemään kojelaudan alta nousevaa savukiehkuraa kun vintage-mersumiehet nakuttaisi karkuun musta savu pakoputkesta pöllyten.

      Siispä miksei hankkisi katsastuksesta läpi menevää, teknisesti kunnossa olevaa vanhaa kulkinetta pressun alle tai talliin, ja poistaisi sen rekisteristä? Ei veroja tarvitse kait seisotuksessa olevasta autosta maksella.

      Eikä sitä verojenmaksua sitten pahimman sattuessa enään tulisi kukaan kyselemään...

    • nostalgiaautoja

      No, panisinpa samalle viivalle tästä 1970-80 -luvun taksiautomallista monta muutakin tavallisen rahvaan autoa, esim. Ladan. Ja Volkkarin, Saabin, Volvon.

    • Anonyymi

      Kait tuolla voi vieläkin liikkua w123 mallisella. Hitaus on suhteellista jos se 100kmh kulkee niin riittää ja ohi ei ole pakko mennä ei. Selityksiä kyllä riittää ja kiireinen on aina myöhässä . Mikä on parempi mb? w123 jälkeinen malliko? Turbot on huonoja kun ne hajoaa nopeammin ja polttoainetta menee enemmän. Vapaastihengittävä diesel on kingi,minulle.

    • Anonyymi

      2. En ole kiinnostunut kummastakaan vaihtoehdosta.

    • Anonyymi

      Nyt olen kyllä 14 vuotta myöhässä, mutta voin sanoa, että w123 manuaalina ja diesel moottorilla on parhaimmistoa. Automaatti vaihteiset autot ovat niille, jotka eivät osaa vaihteita käyttää. Ruoste ongelmaa kyllä löytyy, mutta kone pyörii helposti yli 800 000 kilometrin. Yksinkertaisesti paras auto maailman historiassa -ruoste. Ei vedä nykypäivän teslat, sekä muut täysin turhat sähköautot ja hybridit tälle vertaa...

      • Anonyymi

        Ei vaan tahdo tekniikka olla enää tämän päivän tasoa.

        Dieselit ei pysy enää tämän päivän liikenteen rytmissä mukana ja bensakoneet kuluttaa aivan liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan tahdo tekniikka olla enää tämän päivän tasoa.

        Dieselit ei pysy enää tämän päivän liikenteen rytmissä mukana ja bensakoneet kuluttaa aivan liikaa.

        Se piirtää,kenellä on liitua,pitää tässäkin paikkansa.Hienoa on ajella vanhalla 123:Sella.
        On kokoa ja näköä.Eivätkä ole mitään nykypäivän muovisia rimpuloita.Mittarissa vasta
        867000 km:triä.Auto on suojattu ja massattu,
        kori täysin ruosteeton.Muutenkin huollettu säännöllisesti.Pieni polttoaineen kulutus on sivuseikka.Tällähä huristelisi viellä vaikka seuraavat 45v:tta.Taitaa vain tuo nykypäivän
        turha ilmastohömppä lopettaa tällä ikiliikkujalla
        kruisailun.Tämä on auto Isolla A:lla.Nykyiset
        autot ovat muovisia rimpuloita,kaikki samasta
        muotista.


    • Anonyymi

      Mun top22 listan sijalla 4

      • Anonyymi

        Diggaan w123mosta joskin w124 ja citroen cx ovat sydäntä lähellä


    • Anonyymi

      Loistava auto

    • Anonyymi

      Tollanen ois kiva omistaa

    • Anonyymi

      hoh hoijaa,,,paljon parempi oli 124,,,polttoaine kulutus putos enemmän ku puoleen,,200d kulutti n 5-6 l/100 km,,,,,saman tehoinen kuin 123 300d

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe