Ellipsi

Hammar

Montako XY-tason pistettä tarvitaan määrittämään ellipsi?

14

2276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zarra

      ...kolme pistettä. Keskipiste ja molempien puoliakselien päätepisteet.

      • Tavoitteeton

        Eikös kaksi pistettä riitä? Joko keskipiste ja toinen polttopiste tai molemmat polttopisteet.


      • sädf
        Tavoitteeton kirjoitti:

        Eikös kaksi pistettä riitä? Joko keskipiste ja toinen polttopiste tai molemmat polttopisteet.

        Säde jää vapaaksi, jos on vain kaksi pistettä.


      • Tavoitteeton
        sädf kirjoitti:

        Säde jää vapaaksi, jos on vain kaksi pistettä.

        No niinpäs jääkin. Eipä taas tullut ajateltua loppuun asti.


      • Hammar

        Tuli yksinkertaistettua edellistä tehtävää.
        Siis tarkoitin, kuinka monta ellipsin kehän
        pistettä tarvitaan ellipsin yhtälön muodostamiseen.
        Pisteet voi valita kehältä satunnaisesti, eivätkä
        puoliakselit ole välttämättä xy-suuntaiset.


      • jens
        Hammar kirjoitti:

        Tuli yksinkertaistettua edellistä tehtävää.
        Siis tarkoitin, kuinka monta ellipsin kehän
        pistettä tarvitaan ellipsin yhtälön muodostamiseen.
        Pisteet voi valita kehältä satunnaisesti, eivätkä
        puoliakselit ole välttämättä xy-suuntaiset.

        Missään en ole nähnyt ellipsin normaalimuotoa, mutta pienen pyörittelyn jälkeen olin saavinani keskipistemuodon tähän:

        Ax^2 By^2 Cx Dy E = 0

        Sillä perusteella viisi pistettä.

        Ethän ota tätä vakavasti?


      • afafafasf
        Hammar kirjoitti:

        Tuli yksinkertaistettua edellistä tehtävää.
        Siis tarkoitin, kuinka monta ellipsin kehän
        pistettä tarvitaan ellipsin yhtälön muodostamiseen.
        Pisteet voi valita kehältä satunnaisesti, eivätkä
        puoliakselit ole välttämättä xy-suuntaiset.

        Yleinen kartioleikkauksen yhtälö on

        Ax^2 By^2 Cxy Dx Ey F=0
        (kaikki eivät tosin ole ellipsejä)
        6 tuntematonta, joten 6 pistettä riittää, mutta
        määräkö yksikäsitteisesti en ole ihan varma?!
        luultavasti!

        4 pistettä on liian vähän, koska varmasti pystyt piirtämään ainakin kaksi eri ellipsiä niiden kautta. 5 pistettä ellipsiin, hmmm?


      • Hammar kirjoitti:

        Tuli yksinkertaistettua edellistä tehtävää.
        Siis tarkoitin, kuinka monta ellipsin kehän
        pistettä tarvitaan ellipsin yhtälön muodostamiseen.
        Pisteet voi valita kehältä satunnaisesti, eivätkä
        puoliakselit ole välttämättä xy-suuntaiset.

        Jos kolmannella kotimaisella kirjoitetun matemaattisen tekstin lukeminen ei tuota ongelmia, niin tässä on algoritmi ellipsin sovittamiseksi pistejoukkoon:

        http://autotrace.sourceforge.net/WSCG98.pdf

        En ole katsonut, miten algoritmi käyttäytyy, jos yhtälöryhmä on alimääritetty (pisteitä liian vähän). Jos se on sopivasti tehty, niin yleensä silloinkin saadaan tulos jonkin miniminormin mielessä.

        Kuukkeloimalla esimerkiksi sanoilla "fitting ellipse points", näyttää tulevan vieläkin enemmän lähteitä, mutta katsele ne itse.


      • jukepuke
        afafafasf kirjoitti:

        Yleinen kartioleikkauksen yhtälö on

        Ax^2 By^2 Cxy Dx Ey F=0
        (kaikki eivät tosin ole ellipsejä)
        6 tuntematonta, joten 6 pistettä riittää, mutta
        määräkö yksikäsitteisesti en ole ihan varma?!
        luultavasti!

        4 pistettä on liian vähän, koska varmasti pystyt piirtämään ainakin kaksi eri ellipsiä niiden kautta. 5 pistettä ellipsiin, hmmm?

        Viisi pistettä riittää määräämään yksikäsitteisen kartiokuvauksen (ja siten myös ellipsin). Kun jakaa tuon yhtälön Ax^2 By^2 Cxy Dx Ey F=0 molemmat puolet A:lla ja nimeää tuntemattomat uudelleen, niin vakioita jää enää jäljelle 5.

        Neljä pistettä ei riitä. Esim. suorakulmion kärkipisteiden kautta voi ellipsin piirtää kahteen "suuntaan".


      • jukepuke kirjoitti:

        Viisi pistettä riittää määräämään yksikäsitteisen kartiokuvauksen (ja siten myös ellipsin). Kun jakaa tuon yhtälön Ax^2 By^2 Cxy Dx Ey F=0 molemmat puolet A:lla ja nimeää tuntemattomat uudelleen, niin vakioita jää enää jäljelle 5.

        Neljä pistettä ei riitä. Esim. suorakulmion kärkipisteiden kautta voi ellipsin piirtää kahteen "suuntaan".

        Entä jos ne neljä pistettä eivät sijaitsekaan symmetrisesti minkään tason suhteen? Äkkiä ajatellen silloin neljä pistettä riittää yksikäsitteiseen ratkaisuun. Nämä neliölliset yhtälöt ovat joskus ongelmallisia symmetrian suhteen.


      • jukepuke
        Jäärä kirjoitti:

        Entä jos ne neljä pistettä eivät sijaitsekaan symmetrisesti minkään tason suhteen? Äkkiä ajatellen silloin neljä pistettä riittää yksikäsitteiseen ratkaisuun. Nämä neliölliset yhtälöt ovat joskus ongelmallisia symmetrian suhteen.

        >Entä jos ne neljä pistettä eivät sijaitsekaan
        >symmetrisesti minkään tason suhteen? Äkkiä
        >ajatellen silloin neljä pistettä riittää
        >yksikäsitteiseen ratkaisuun.

        Silloin varmaankin riittää, mutta viisi pistettä riittää varmasti AINA. Sitä kai kysyjä tässä haki takaa?


      • Jäkätijäk
        Jäärä kirjoitti:

        Jos kolmannella kotimaisella kirjoitetun matemaattisen tekstin lukeminen ei tuota ongelmia, niin tässä on algoritmi ellipsin sovittamiseksi pistejoukkoon:

        http://autotrace.sourceforge.net/WSCG98.pdf

        En ole katsonut, miten algoritmi käyttäytyy, jos yhtälöryhmä on alimääritetty (pisteitä liian vähän). Jos se on sopivasti tehty, niin yleensä silloinkin saadaan tulos jonkin miniminormin mielessä.

        Kuukkeloimalla esimerkiksi sanoilla "fitting ellipse points", näyttää tulevan vieläkin enemmän lähteitä, mutta katsele ne itse.

        ... eihän sovittaminen pistejoukkoon ole sama kuin täsmallinen määrittäminen/piirtäminen. Jos ollaan ex ante varmoja, että pisteet ovat jonkin ellipsin kehällä, toimii tuo kyllä.
        Muussa tapauksessa on olemassa vain oletus, että ellepsi olisi paras "noin"-malli kuvaamaan pistejoukon käyttäytymistä, ja haetaan pienimmällä neliösummalla parhaiten istuva.
        Sikäli tuo tsekkipoikien malli oli minulle uutta, ettei se ole iteratiivinen.


      • Jäkätijäk kirjoitti:

        ... eihän sovittaminen pistejoukkoon ole sama kuin täsmallinen määrittäminen/piirtäminen. Jos ollaan ex ante varmoja, että pisteet ovat jonkin ellipsin kehällä, toimii tuo kyllä.
        Muussa tapauksessa on olemassa vain oletus, että ellepsi olisi paras "noin"-malli kuvaamaan pistejoukon käyttäytymistä, ja haetaan pienimmällä neliösummalla parhaiten istuva.
        Sikäli tuo tsekkipoikien malli oli minulle uutta, ettei se ole iteratiivinen.

        Olen aina ollut pelkkä matematiikan soveltaja ja kauhistuttanut matemaatikkoja pelkästään ratkaisun käytännöllisyyteen pohjautuvalla suhtautumisellani. Siksi esimerkiksi tällaisissa geometrisissa ongelmissa olen suosinut mahdollisimman yleistä ratkaisua, joka soveltuu ongelmaan oli pisteiden määrä sitten mikä tahansa.

        Jos pisteitä on paljon, käytetään jotakin optimin etsintään pohjautuvaa ratkaisua, esimerkiksi pienintä neliösummaa. Jos taas pisteiden määrä mahdollistaa tällaisessa lähestymisessä analyyttisen ratkaisun, se saadaan, tai jos pisteitä on tätäkin vähemmän, saadaan jokin miniminormiratkaisu. Näin algoritmi on mahdollisimman monikäyttöinen, pisteiden lukumäärästä riippumaton ja tuottaa aina järkevän ratkaisun. Tietysti algoritmin käyttäjän pitää ymmärtää kussakin tapauksessa saatavan ratkaisun luonne, jotta tuloksen tulkinta menisi oikein.


      • Jäkätijäk
        Jäärä kirjoitti:

        Olen aina ollut pelkkä matematiikan soveltaja ja kauhistuttanut matemaatikkoja pelkästään ratkaisun käytännöllisyyteen pohjautuvalla suhtautumisellani. Siksi esimerkiksi tällaisissa geometrisissa ongelmissa olen suosinut mahdollisimman yleistä ratkaisua, joka soveltuu ongelmaan oli pisteiden määrä sitten mikä tahansa.

        Jos pisteitä on paljon, käytetään jotakin optimin etsintään pohjautuvaa ratkaisua, esimerkiksi pienintä neliösummaa. Jos taas pisteiden määrä mahdollistaa tällaisessa lähestymisessä analyyttisen ratkaisun, se saadaan, tai jos pisteitä on tätäkin vähemmän, saadaan jokin miniminormiratkaisu. Näin algoritmi on mahdollisimman monikäyttöinen, pisteiden lukumäärästä riippumaton ja tuottaa aina järkevän ratkaisun. Tietysti algoritmin käyttäjän pitää ymmärtää kussakin tapauksessa saatavan ratkaisun luonne, jotta tuloksen tulkinta menisi oikein.

        .. ei ollakaan asiasta eri mieltä, tuon viestisi viimeisen lauseen jälkeen.
        Kuitenkin analyyttinen ratkaisu ja ja tilastollinen ratkaisu - siis sovittaminen pisteparveen - ovat luonteeltaan eri asioita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2040
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      606
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      477
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      467
    Aihe