Eikö Luteerusfani vastannut?
Oliskohan kysymyksessä jo äskenkääntynyt reppana, joka ei vielä osaa???
Saanko minä vastata?
AIHE: Lutherin myönteinen asenne musiikkiin.
Lutherin musiikkiystävällisyydestä esitettiin 3-4 katkelmaa Lutherin kirjeistä yms.
Niihin haluttiin kumoavana todisteena tuoda
seuraavat 4 lainausta (nrot 1-4):
1. Bainton sitaatti.
"... Kullekin tavulle sai olla vain yksi nuotti, eikä urkusäestys saanut hämärtää sanoja. Koko jumalanpalveluksen aikana saatiin urkuja käyttää vain laulun tukena."
VASTAUS:
Tämä ei millään tavalla tue sitä ajatusta, että Luther pitäisi musiikkia sopimattomana kristityn kotielämässä tai kirkon Jumalanpalveluksessa. Tässähän puututaan vain muotoseikkaan, ei asiaan sinänsä.
Kertoohan hänen oma kirjeenvaihtonsa tai kannanottonsa kokonaan muuta:
2. Lainaus Kirkkopostillasta.
"Tämä on, katsohan, oikeaa jumalanpalvelusta: Siihen ei tarvita.. kelloja, ei mitään kirkkoja, ei mitään astioita eikä koristuksia, ei mitään vahakynttilöitä, ei mitään urkuja eikä veisuuta...kirjoja, kaikki tämä on ihmisten keksintöä ja määräyksiä, jonka Jumala sivuuttaa ja joka kauniilla muodollaan sumentaa oikean jumalanpalveluksen. Vain yksi on tarpeen: evankeliumi; sitä tarkasti mieliin painettakoon, ja sen johdolla kansa opastettakoon jumalanpalvelukseen; se on oikea kello, se on oikeat urut tätä jumalanpalvelusta varten."
VASTAUS:
Tämähän on aivan älytön lainaus. Perustelut:
a) Tässä ei puhuta mitään musiikista sinänsä.
Siinä puhutaan Roomkatolisen kirkon ulkonaisista tavoista.
Luther sanoo, että autuus ei ole niissä, autuus on EVANKELIUMISSA
b) Älytön tämä lainaus on myös siksi, että
Luther puhuu myös, ettei tarvita
- kelloja
- kynttilöitä
- kirjoja
- kirkkoja
- veisuuta
Eikö tämän sitaatin perusteella pitäisi sitten urkujen lisäksi lyödä säpäleiksi kirkot ja rukoushuoneet,
hävittää Raamatut ja postillat ja lopettaa
veisaaminenkin???
Lutherhan sanoo tuossa, että MITÄÄN NIISTÄ EI TARVITA!!!
c) Tämä sitaatti on, päinvastoin, musiikkia puolustava. Nämä luetellut asiathan Luther tuo esiin siksi, että ne ovat ulkonaisia asioita, ne eivät kuulu millään tavalla autuuteen. Ne saavat olla, ne saavat olla olematta.
CC)
Kun Luther tuossa sinun lainauksessa sanoo, ettei messukaapuja tarvita, neuvoo hän kuitenkin:
"Berliinin rovastille..Luther kirjoittaa.. miten toisarvoisia ulkonaiset seremoniat ovat. "Hän kulkekoon Jumalan nimessä ympäriinsä, kantakoon hopeista tai kultaista ristiä… ja jos... ei riitä yksi kuorikaapu, hän pukekoon kolme". Senkaltaiset asiat "eivät anna tai ota evankeliumilta mitään"...(4.12.1539)
3. Gunnar Jönsson lainaus.
VASTAUS:
Ei kuulu tähän!!
Me olemme puhuneet, mitä Gunnarin oppi-isä
Luther opettaa.
4. Lainaus profeetta Aamoksesta:
"Vie pois minun edestäni sinun virtesi jylinä, sillä en minä voi sinun kanteleittesi laulua kuunnella."
VASTAUS:
a) Tämä on usein esikoisuudessa esille tuotu lainaus, jolla halutaan todistaa musiikkia vastaan.
Eihän profeetta kuitenkaan sellaista sano!!!
ON SYNTI väännellä Jumalan Pyhää sanaa.
b) Ensinnäkin:
- Herra ei puhu profeetan kautta siitä, että hän ei haluaisi kuulla "kanteleitten soittoa" tai "virsien pauhinaa".
Herra puhuu, ettei SIINÄ TILANTEESSA, koska
kansan sydän oli kääntynyt pois vääryyteen.
c) Sitten tämän Aamos-lainaukset viljelijät
eivät itse lainkaan huomaa, millaisella puuhevosella he ratsastavat:
Tässä Herra puhuu myös virsistä!
Miksi ei siis kielletä kokonaan myös virsien
veisaaminen, onhan se sanottu "En kärsi kuulla".
No niin, sitten vaan polttamaan virsikirjat.
Luther ja musiikki
22
1314
Vastaukset
- Tarkkaaja
Miten tällainen kirjoittelu liittyy evankeliumiin Kristuksesta? Otetaan jokin jae Raamatusta, ja sekin muistinvaraisesti, sitten tulkitaan se omien himojen mukaisesti. Irroitetaan lauseita asiayhteyksistään. Ja näillä keinoilla yritetään rakentaa puolustusta joillekin 1700 luvun pietismistä omaksutuille ahdasmilisille käsityksille uskovan elämästä.
Raamattuhan selittää itse itseään. Ja jos ihmisten selitykset jostakin raamatunpaikasta menevät ristiin jonkun toisen raamatunpaikan kanssa, niin selitys on ollut silloin väärä.
Raamattua on luettava sellaisena kun se on kirjoitettukin. Ilman kirkkohistorian laajaa tuntemusta on turha pyrkiä selittelemään raamatuita. Lutherilla oli tarvittavaa tietoa, ja sen ohessa sydämen usko Jumalam kirjoitettuun sanaan. Hän pystyi myös selittämään Raamattua.
Mikä tekee niin vaikeaksi luopua ihmisoppeihin sitovista perinnäissäädöksistä? Varsinkin kun lopputulos näiden tinkimättömästä seuraamisesta on jo kaikkien tiedossa. Rakkaus ei toimi ja hajaannukset seuraavat toinen toisiaan. Jokaisen pitäisi vihdoinkin nähdä, ettei Jeesuksessa Kristuksessa olevien Jumalan lasten erottelu ja kaikki muu kristikunnan hajoitustyö ole Jumalasta, vaan vihollisesta. - Arvot Oikeiksi
Elämän taistelussa.
Elämän taistelussa. Koottu tohtori Martti Lutherin kirjoista. Suom. K.Aug. Hilden. 3. p. Helsinki 1946 (SLEY).
VII
Musiikki
**********************************************
Ei ole epäilystäkään, että musiikkia rakastavissa ihmisissä on aiheita moniin hyviin avuihin, mutta niitä, joita se ei liikuta, luulen voitavan verrata kiviin tai pölkkyihin.
**********************************************
**********************************************
Tiedämmehän myös, että musiikki on perkeleelle vastenmielistä ja aivan sietämätöntä.
**********************************************
**********************************************
Olen myös sitä mieltä, enkä häpeä sitä tunnustaa, ettei teologian jälkeen ole mitään musiikkiin verrattavaa, sitä korkeampaa taidetta. Sillä teologian jälkeen on ainoastaan musikki sellainen, joka voi tehdä sen, mitä muuten teologia yksin voi saada aikaan, nimittäin antaa lepoa ja iloisen sydämen.
*********************************************
Sen tähden ei olekaan ihme, että perkele, joka on kaikkien murheellisten ajatusten ja levottoman metelin aiheuttaja, pakenee melkein yhtä paljon musiikkia ja sen säveleitä kuin Jumalan tuntemisen sanoja.
Siksi eivät profeetatkaan ole käyttäneet mitään muuta tietoutta niin runsaasti kuin musiikkia, sillä heillä ei ollut matematiikkaa, ei laskutaitoa, ei tähtitiedettä, vaan musiikki, millä tuoda ilmi teologiansa. Niin että musiikki ja Jumalan tunteminen kuuluvat heillä yhteen heidän julistaessaan totuutta psalmeillaan ja veisuullaan.
**********************************************
Perkele on murheen henki ja tekee ihmiset murheellisiksi, koska ei voi itse sietää iloa. Siksi hän pakeneekin musiikkia niin kauan kuin suinkin eikä pysähdy, kun iauletaan, varsnkin virsiä veisattaessa.
**********************************************
Näin huojensi Daavid Saulin kiusauksia perkeleen häntä vaivatessa.
V. 1541 Luther sanoi musiikin olevan ihanan ja jalon Jumalan lahjan, joka on niin suuresti perkeleelle vastenmielinen, että sillä voi karkoittaa monet kiusaukset ja raskaat ajatukset, sillä perkele ei jää sinne, missä musiikkia viljellään.
Musiikki on jaloimpia taitoja. Sävelet tekevät tekstin eläväksi. Se karkoittaa murheen hengen, kuten näemme kuningas Saulista.
Sentähden tulee kuningasten, ruhtinasten ja herrojen kannattaa musiikkia, sillä valtiaiden ja hallitsijain asia on puolustaa hyviä ja vapaita taiteita ja lakeja.
Musiikki on murheelliselle parhain huojennus, josta sydän tulee jälleen levolliseksi, virkistyneeksi ja elpyneeksi.
Musiikki on puolitiedettä ja kurittaja, joka tekee lempeämmäksi, hiljaisemmaksi, sävyisämmäksi ja järkevämmäksi.
V. 1538 joulukuun 17 p:nä, kun Lutherin vieraina oli laulajia, ja laulettiin ja soitettiin kauniita, ihania motetteja ja muita kappaleita, hän sanoi ihmetellen:
"Kun Herra, meidän Jumalamme, on jo tässä elämässä, joka on täynnä kaikenlaista saastaa, vuodattanut ylitsemme ja antanut niin jaloja lahjoja, mitä sitten tapahtuneekaan tulevassa, jossa kaikki on sulaa täydellisyyttä ja iloa! Tämä on vasta alkua".
*) Minä olen aina rakastanut musiikkia.
Joka osaa sen taidon, hän on hyvää ainesta ja kelvollinen kaikkeen.
Musiikki on välttämättä säilytettävä kouluissa. Koulumestarin tulee osata Iaulaa, muuten en pidä häntä arvossa.
Ei saa myöskään asettaa nuoria pappeja virkaan, ennenkuin heitä on koulussa hyvin opetettu.
Kun laulettiin muutamia Senflin kauniita, ihania motetteja, Luther ihmetteli suuresti, kiitteli niitä ja sanoi:
"Minä en osaisi laittaa yhtään ainoaa sellaista motettia, vaikka henki menisi. Mutta ei hänkään puolestaan osaa selittää yhtään ainoaa psalmia niinkuin minä."
"Näin ovat Pyhän Hengen lahjat moninaiset, niinkuin yhdessä ruumiissakin on monta jäsentä. Mutta ei kukaan ole tyytyväinen omaan lahjaansa tai tyydy siihen, mitä Jumala on antanut hänelle. Kaikki tahtovat olla koko ruumis eikä ainoastaan yksi jäsen."
Kärsimysvirsiä veisattaessa Luther kuunteli hartaasti ja sanoi: "Musiikki on ihana ja rakas Jumalan lahja. Se on usein herättänyt ja liikuttanut minua niin, että olen saanut halun saarnata."
Laulaminen on taidoista ja harjoituksista parhain. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän maailman kanssa; ei se koske tuomioistuimia eikä sotilaallisia asioita. Laulajat eivät ole surullisia, vaan iloisia ja karkoittavat laulullaan kaikki murheet.
Luther virkkoi kerran eräälle harpunsoittajalle: "Rakas ystävä, viritä harpustasi sellainen virsi kuin Daavid!
Ajattelen, että jos Daavid nousisi kuolleista, ihmettelisi hän suuresti sitä edistystä, johon musiikin alalla on ehditty. Tämä taide ei ole koskaan ollut korkeammalla kuin nyt.
Kun Daavid soitti harppua, se epäilemättä kävi Marian kiitosvirren tapaan oktaavittain (in octavo tono), sillä Daavidin harpussa oli vain kymmenen kieltä."
Mikä on syynä siihen, että meillä on maallisista asioista niin monta ihanaa runoelmaa ja suloista laulua, mutta hengellisistä niin vaivaisia ja kylmiä kappaleita?
**********************************************
*)Sellaista ihmistä, joka halveksii musiikkia, niin kuin hurmahenget tekevät, en voi sietää.
**********************************************
Sillä musiikki on Jumalan lahja eikä ihmisistä. Sepä karkoittaa perkeleenkin ja tekee ihmiset iloisiksi. Sitä kuunnellessa unohtuu kaikki viha, haureus, ylpeys ja muut paheet.
Ja näemmehän, kuinka Daavid ja kaikki pyhät ovat koonneet ajatuksensa säkeistöiksi, soinnuiksi ja lauluiksi — sillä rauhan aikana on musiikki valtiaana.- töihin kiirehtivä
Tulostin sitaattisi, Lutheriin olisi ollut mukava tutustua; samassa veljessä kirkas näkemys uskonásioissa ja musikiissa ! Kiitos Arvot Oikeiksi !
- Arvot oikeiksi
töihin kiirehtivä kirjoitti:
Tulostin sitaattisi, Lutheriin olisi ollut mukava tutustua; samassa veljessä kirkas näkemys uskonásioissa ja musikiissa ! Kiitos Arvot Oikeiksi !
Kyllä itsekin olen ollut ilosta ja kristityn vapaudesta hämmästynyt siitä asti, kun aikanaan aloin lukea Lutheria.
On hämmäartyttävää miten tarkasti hän osaa kuvata vuoden 2006 tiukkis- lestadiolaisen ajatuksen kulkua. Tämä vain osoittaa sen että heidän puritaanisuutensa ja kaiken luonnollisen ilon vastustaminen ei ole mikään uusi asia.
Lestadiolainen käsitys "suruttoman" papin julistuksen voimasta pätevyydestä on suora kopio Donatolaisuusdesta.
Jumalan sana ei olekaan heidän mielestään Pyhä Kolmiyhteinen Jumala täydessä voimassaan, niin kuin Raamattu sanoo, vaan ainoastaan kaksiyhteinen, johon Jumalan kolmas persoona Pyhä Henki tulee vasta asuvan Pyhän Hengen omaavasta ihmisestä.
Ja tähän samaiseen oppiin liittyen myöskin Pyhät Sakramentit saavat VAIKUTTAVAN voimansa samaisesta aPH:n omaavasta ihmisestä.
Tämä tällainen oppi Jumalan sanasta on ihmisoppia.
Totuus on se, että Jumalan sana on Jumalan sanaa, jolla on Kaikkivaltiaan voima.
Jos näin ei olisi ei ensimmäinenkään ihminen olisi autuaaksi tullut. Jos pelastus jäisi monenmoisten ristiriitaisten ihmiskäsitysten varaan, niin totisesti olisimme kaikki hukassa.
Jos yksi päästäisikin taivaaseen, niin toinen jo tuomitsisi kiireesti takaisin helvettiin. Silti ihmiset eivät suostu näkemään millä tiellä he ovat tällaisten opetustensa kanssa!!
On... on se ihmeellistä miten vihollinen voi ihmistä pettää, vihan kateuden surun syyllisyyden, toistensa tuomitsemisen ja häpeän tielle, niin että hän pitää tuon tiensä - HYVÄN Jumalan - lapsen tienä.
Eikö hyvän Jumalan lapsella olekaan hyvä olla?
Onko Kristuksen lunastustyö mennyt monen osalta hukkaan? Eikö Jumalan armossa ole ihmisille kylliksi? Miksi Kristuksen lunastustyö ja hänen Pyhän verensä hiki niin halpana pidetään, että täytyy alkaa itse omilla avuillaan yrittämään parempaa tulosta
Miksi Raamattu sanoo että ilo Herrassa on Jumalan lapsen väkevyys?
Siksi että ilo Herrassa on Jumalan lapsen väkevyys. Iloitkaa aina Herrassa. Vieläkin minä sanon iloitkaa Herrassa ja hänen voimansa väkevyydessä. Silloin ei ole hyviä jahuonoja "ristityitä", vaan lunastetut sitä tietä (Kristus) yhdessä toisiaan rakastaen kulkevat.
Vuonna 1700 Jumalan sana oli vain muutaman ihmisen tulkinnan varassa, Ei ollut taitoa itse lukea, mitä on kirjoitettu. Elämä on ollut pääosin kovaa taistelua leivästä. Erehdykset ovat hyvin ymmärrettäviä.
Vuonna 2006 kirjoitetun Jumalan sanan tutkiminen, esimerkiksi lestadiolaisten piirissä, on edelleen kovin laiminlyöty.
Jos vuonna 2006 itse Raamatusta luettu teksti poikkeaa 1800 luvun käsityksistä, niin mitä silloin tapahtuu???
Jos vuonna 2006 itse Raamatusta luettu teksti vastaa tismalleen sitä mitä Luther opetti vuonna 1550, niin mitä silloin tapahtuu vuoden 1800 pietistiseen tulkintaan sitoutuneen immeisen pääköpassa, ja varsinkin tunne- elämässä??? - Lalli
töihin kiirehtivä kirjoitti:
Tulostin sitaattisi, Lutheriin olisi ollut mukava tutustua; samassa veljessä kirkas näkemys uskonásioissa ja musikiissa ! Kiitos Arvot Oikeiksi !
, että kaikki teokset, mitkä ovat Lutherin nimen alla, eivät ole Lutherin kirjoittamia.
Ja jos on hengenerottamisen lahja, niin väärät teokset voidaan seuloa pois.
Tämä lahja on annettu esikoisten seurakunnalle lukittujen ovien takana. - Orvot oikeiksi
Lalli kirjoitti:
, että kaikki teokset, mitkä ovat Lutherin nimen alla, eivät ole Lutherin kirjoittamia.
Ja jos on hengenerottamisen lahja, niin väärät teokset voidaan seuloa pois.
Tämä lahja on annettu esikoisten seurakunnalle lukittujen ovien takana.Näinhän tuo puhdas Jumalan sana pyritään kuurnitsemaan pois ihmisten sydämiltä, kylvämällä epäluulon lusteita joukkoon.
Mutta kuurnitse sinä rauhassa oma ravintosi.
Pahasta olostasi ja pelastuksen epävarmuudesta sinä tiedät sen, kenen herran palveluksessa olet.
Hedelmistään puu tunnetaan. Ihminen ei lihaansa kurittamalla tule pelastumaan taivaaseen. Jos näin olisi, niin Kristus olisi aivan turhaan kuollut.
Luuk. 4:18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
Luuk. 4:19 saarnaamaan Herran otollista vuotta."
Gal. 4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
Gal. 4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
Gal. 4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
Gal. 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Gal. 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
Gal. 5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on *) velvollinen
**********täyttämään kaiken lain. ***********
Gal. 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Gal. 5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta. - Lue enemmän
Lalli kirjoitti:
, että kaikki teokset, mitkä ovat Lutherin nimen alla, eivät ole Lutherin kirjoittamia.
Ja jos on hengenerottamisen lahja, niin väärät teokset voidaan seuloa pois.
Tämä lahja on annettu esikoisten seurakunnalle lukittujen ovien takana.Tämä Lallin kirjoitus on oikein tyypillinen.
Kiva, että laitoit sen tänne!!
- jokainen Lutherin opetus, joka tulee
omaa luulouskoa vastaan, se torjutaan
tällaisella verukkeella: "ei ole aitoa¨
Luteerusta, sen on herrat väärentäneet".
- Mistä se johtuu?
He eivät tunne yhtään mitään Lutherin
opetuksista.
Senkin minkä muistavat, vääntävät
oman oppinsa tueksi.
- Ole huoleti, Lalli, nämä asiat on aina
olleet tiedossa, eivät ne uutta ole.
- Miten uskonne kestää kuolemassa, jos se ei
seiso edes Suomi24:lla????? Lalli kirjoitti:
, että kaikki teokset, mitkä ovat Lutherin nimen alla, eivät ole Lutherin kirjoittamia.
Ja jos on hengenerottamisen lahja, niin väärät teokset voidaan seuloa pois.
Tämä lahja on annettu esikoisten seurakunnalle lukittujen ovien takana.Edellä siteerattu pitkä, Lutherin musiikillisia käsityksiä koskeva lainaus löytyy myös nk. Weimarin laitoksesta, johon on koottu Lutherin todistetusti alkuperäiset kirjoitukset. Kyseinen kirjoitus löytyy myös käsikirjoituksena.
Lestadiolaista, Lutherin vastaista fundamentalismia edustavien tyypillinenväite on juuri se, että kaikki, mitä tarjotaan Lutherin kirjoituksina, ei ole alkuperäistä Lutheria. Näin toki onkin. Mutta samaan hengenvetoon voisi todeta, että suomalainen Luther-tutkimus on maailman huippua, ja että täällä on melkoisen turha yrittää tarjota Lutherina sellaista mikä ei edusta oikeasti Lutheria.
Maailmalla ehkä yritetään väärentää Lutherin kirjoituksia, mutta täällä se ei onnistu muualla kuin ehkä yksityisissä puheenvuoroissa. Lutherin nk. pöytäpuheet on esimerkki Lutherin sanomiksi väitettyjä asioita, jotka ovat hänen oppilaidensa muistiin kirjoittamia. Kukaan ei väitäkään pöytäpuheiden olevan alkuperäistä Lutheria. Niissä on varmaan osa, mutta kukaan ei tiedä, mikä osa.- Lutheria lukenut
Eslest kirjoitti:
Edellä siteerattu pitkä, Lutherin musiikillisia käsityksiä koskeva lainaus löytyy myös nk. Weimarin laitoksesta, johon on koottu Lutherin todistetusti alkuperäiset kirjoitukset. Kyseinen kirjoitus löytyy myös käsikirjoituksena.
Lestadiolaista, Lutherin vastaista fundamentalismia edustavien tyypillinenväite on juuri se, että kaikki, mitä tarjotaan Lutherin kirjoituksina, ei ole alkuperäistä Lutheria. Näin toki onkin. Mutta samaan hengenvetoon voisi todeta, että suomalainen Luther-tutkimus on maailman huippua, ja että täällä on melkoisen turha yrittää tarjota Lutherina sellaista mikä ei edusta oikeasti Lutheria.
Maailmalla ehkä yritetään väärentää Lutherin kirjoituksia, mutta täällä se ei onnistu muualla kuin ehkä yksityisissä puheenvuoroissa. Lutherin nk. pöytäpuheet on esimerkki Lutherin sanomiksi väitettyjä asioita, jotka ovat hänen oppilaidensa muistiin kirjoittamia. Kukaan ei väitäkään pöytäpuheiden olevan alkuperäistä Lutheria. Niissä on varmaan osa, mutta kukaan ei tiedä, mikä osa.Kaikki musiikille myönteiset Luther-sitaatit, jotka täällä on teilattu vääriksi, ovat Weimarin laitoksesta.
Ne kestävät myös syvällisemmän tarkastelun luterilaisen opin ja Lutherin oman opetuksen
mudostamaa taustaa vasten.
Kysymys on kristityn vapaudesta / ulkonaisten tapojen orjuudesta.
Kristityn vapaus yleensä ja ulkonaisissa asioissa on reformaation ydinasioita ja suorassa kyköksessä vanhuskautumiseen
y k s i n u s k o s t a.
Se, että siihen tuodaan sitten muka vasta-argumenttina joku pätkä Aamoksen kirjasta tai Gunnar Jönssonin saarnasa, on silkkaa sokeaa räpellystä.
Mutta, räpeltäkää. Aikanne räpellätte.
Mitä te tarjoatte etsivälle nuorelle 50 vuoden päästä,
kun oma oppinne perustus Rakkkaissa Vanhimmissa, ja
Suomen mullahit ja kiihkoparrat huutavat, ettei koko Kristusta enää tarvita.
Mistä te sen totuuden sitten esiin haette, kun ette sitä koskaan ole eläessänne arvostaneet. - fbcdfbdcf
Lue enemmän kirjoitti:
Tämä Lallin kirjoitus on oikein tyypillinen.
Kiva, että laitoit sen tänne!!
- jokainen Lutherin opetus, joka tulee
omaa luulouskoa vastaan, se torjutaan
tällaisella verukkeella: "ei ole aitoa¨
Luteerusta, sen on herrat väärentäneet".
- Mistä se johtuu?
He eivät tunne yhtään mitään Lutherin
opetuksista.
Senkin minkä muistavat, vääntävät
oman oppinsa tueksi.
- Ole huoleti, Lalli, nämä asiat on aina
olleet tiedossa, eivät ne uutta ole.
- Miten uskonne kestää kuolemassa, jos se ei
seiso edes Suomi24:lla?????cfbcvbcxbfcdbfdxbg
- Elizza
Tämä näyttää siltä, että musiikkimyönteisyydestä tehtäisiin Luther-kortilla pakkoa. Kuitenkin asiassa on edetty ja Lapinwanhinkin varoitteli tässä jouluna, jokin vuosi sitten, siitä että ei pidä luulla ymmärtävänsä Lutherin kirjoituksia paremmin kuin edesmenneet wanhimmat.
Musiikin poistaminen ja poissa pysyttäminen tietyssä mitassa, on ajatusmalli johon yhtyy Idän kirkko, monet "kerettiläiset" kansanliikkeet, Calvin ja Wyclif. Myös keskiaikaiset paavit ovat vastustaneet tiettyjä musiikin muotoja, toisten valtakautena taas urut ovat saaneet sijaa sekä latinankielinen tai moniäänisyys.
Kun kukin hahmottaa omaa kantaansa, on hyvä että vaihtoehtoja on esillä. Valitsipa niin tai näin, sillä ei voida todentaa yhtään mitään valitsijan sieluntilasta.
Suomen Evlut kirkossa musikki saa enevää jalansijaa, tullen liian tärkeäksi ja on jo. On tarve täyttää tyhjiötä, kristityillä taas ei ole tyhjiötä eikä tarvetta sitä täyttää.
LLL olisi kyllä saanut hommattua urut kaikkiin P-Ruotsin kirkkoihin ja kappeleihin, olihan hänellä kansainvälisiä suhteita ja kielitaitoa.- Arvot oikeiksi
Tämähän olikin mielenkiintoinen kortti.
Lutherin opetuksiakin on uskottava vain tietyn käsityksen omaavan tulkin välityksellä. Sama tulkitsemis- oppi vallitsee myöskin Kristuksen ja syntisen välillä. Ihminen saisi näin uskoa Jumalan sanan, vain tietyn sertifioidun tulkin välityksellä. Tässähän tulikin mielestäni hyvin selkeästi esille koko lestadiolainen separatistisen tragikomiikan ydin.
Luterustakinkin pitäisi, Pyhän Raamatun lisäksi, tulkita tarkoin 1800 luvun pietistisen uskonkäsityksen mukaiseen muottiin sopivaksi?
No.. Onneksi ei sentään tarvitse!
Wanhimmilla on Wanhimpain käsitys asioista ja se on heille itselleen totta tietenkin. (Tiedän tosin varmalta taholta että riidellään sielläkin, julkisuudelta piilossa). Samoin niille tällainen opetus on totta, jotka heidän julkistettuihin käsityksiinsä luottavat ja heitä uskovat. Se ei tietenkään ole kiellettyä.
Lestadiollaisessa traditiossa on paljon hyvää ja oikeata, Jumalan sanan mukaista. Minua ei pidä käsittää väärin että kaikki ta suurikin osa olisi vialla. On myös paljon uskossaan raittiita sananjulistajia joista kaikista Jumalalle suuri kiitos.
Mutta Jumalalla ei todellakaan ole lastenlapsia, joille ihmismummut ja ennen muutä ihmisWaarit pureskelisivat ravinnon omassa suussaan ja mielessään, omiin takoituksiinsa sopivaksi. Ja sillä mössöllä vasta ruokkisivat näitä Jumalan lastenlapsia. Jumalalla on ainoastaan lapsia, jotka jokainen olemme Kristuksen kautta ja hänen veljinään Isämme Jumalan perillisiä.
On siis ehdottomasti kiellettyä, että ketään vaaditaan luottamaan lapinmaan vanhimpien käsityksiin ja tulkintoihin Pyhän Raamatun ja Lutherin opetuksista. Ja tämä ei ole mennyt jostakin syystä perille sinne minne sen pitäisi mennä. Tästä on kysymys!
Musiikkia ei sensijaan tarvitse kenenkään väkisin kuunnella jos siltä tuntuu.
Ja monesti se siltä tuntuukin, ei kaikki musiikki välitä ilosanomaa Kristuksesta, vaan....
Erään kerran luin kasetin päältä suomenkielisen tekstin:
______________________________________________
Koska tämä kasetti sisältää paljon perkeleen tekoja, niin me rukoilemme Jeesuksen voimaa niille jotka tätä kuuntelevat.
______________________________________________
Ja takaisin alkuperäiseen asiaan: Lain omaisia pakkokeinoja KOKO seurakunnan alistamiseksi on harjoitettu jo toistakymmentä vuotta, likimain, johdon taholta.
Jos juku näkee tällaist toimet ja menetelmät seurakunnan rakentamisena yhteisessä rakkaudessa, niin hän on mielestäni käsittänyt Jumalan sanan tykkänään väärin, jo aivan perusasioista alkaen.
Fil. 4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
Fil. 4:5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
Fil. 4:6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
Fil. 4:7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
Fil. 4:8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
Fil. 4:9 mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne. - Luteerusfani
Aika naurettava johtopäätös Elizzalta.
Millä perusteella musiikkimyönteisyydestä täällä tehdään pakkoa???
Missä niin on sanottu.
Jos vankia päästetään vapauteeen, väittääkö Elizza, että vapaudesta on tehty hänelle pakko.
Jää ihmeessä, Elizza, selliisi.
----------------
Älä sinä Elizza puhu Laestadiuksesta ja urkujen hankkimisesta Lapin kappeleihin yhtään mitään.
Menee aivan mauttomuuksiin. - Eliza
Luteerusfani kirjoitti:
Aika naurettava johtopäätös Elizzalta.
Millä perusteella musiikkimyönteisyydestä täällä tehdään pakkoa???
Missä niin on sanottu.
Jos vankia päästetään vapauteeen, väittääkö Elizza, että vapaudesta on tehty hänelle pakko.
Jää ihmeessä, Elizza, selliisi.
----------------
Älä sinä Elizza puhu Laestadiuksesta ja urkujen hankkimisesta Lapin kappeleihin yhtään mitään.
Menee aivan mauttomuuksiin.Hyväksytkö, Fani, sen, että jumalanlasten joukossa on edelleen niitä, jotka eivät katso soiton kuuluvan uskontoon ? Niitä, jotka eivät hyväksy viihdelaulantaa ?
Hyväksytkö sen, että heidän perusteensa asialle ovat tarkkaan punnitut, eivätkä lepää yksittäisten henkilöiden varassa vaan loogisten päätelmien ja Pyhän Hengen johdatuksen varassa ?
Ehkäpä hekin hyväksyvät Sinun luthersidonnaisuutesi. Mutta jos joutuisimme me molemmat, perustamaan yhdessä seurakunnan haaraosastoa vaikkapa Espanjan aurinkorannoille ja siellä Jumala johdattaisi paikallisväestöä ja maahanmuuttajia kanssamme elävässä uskossa kokoontumaan, niin emme voisi perustella minkäänlaista kantaamme Lutherilla tai LLL:la, vaan pitäisi olla vankempaa perustetta, tai uskallusta viitata kintaalla koko sopalle. Näin vallankin jos tämä tapahtuisi Kreikassa, jossa soittopelit on julistettu pannaan jo apostolien ajoilla. Ehkä toimisimme mottona: maassa maan tavalla.
Kun siivotaan huushollia, ensin kannetaan isommat roskat pihalle, sitten imuroidaan ja pestään ja jos aikaa jää niin puunataan kiiltäväksi pystit ja patsaat. Siis tärkein ensin ja myöhemmin pikkutarkkuus. Luther priorisoi asiat, aika ja energia meni olennaiseen ja hyvä niin. - soi kunniaksi Luojan..
Eliza kirjoitti:
Hyväksytkö, Fani, sen, että jumalanlasten joukossa on edelleen niitä, jotka eivät katso soiton kuuluvan uskontoon ? Niitä, jotka eivät hyväksy viihdelaulantaa ?
Hyväksytkö sen, että heidän perusteensa asialle ovat tarkkaan punnitut, eivätkä lepää yksittäisten henkilöiden varassa vaan loogisten päätelmien ja Pyhän Hengen johdatuksen varassa ?
Ehkäpä hekin hyväksyvät Sinun luthersidonnaisuutesi. Mutta jos joutuisimme me molemmat, perustamaan yhdessä seurakunnan haaraosastoa vaikkapa Espanjan aurinkorannoille ja siellä Jumala johdattaisi paikallisväestöä ja maahanmuuttajia kanssamme elävässä uskossa kokoontumaan, niin emme voisi perustella minkäänlaista kantaamme Lutherilla tai LLL:la, vaan pitäisi olla vankempaa perustetta, tai uskallusta viitata kintaalla koko sopalle. Näin vallankin jos tämä tapahtuisi Kreikassa, jossa soittopelit on julistettu pannaan jo apostolien ajoilla. Ehkä toimisimme mottona: maassa maan tavalla.
Kun siivotaan huushollia, ensin kannetaan isommat roskat pihalle, sitten imuroidaan ja pestään ja jos aikaa jää niin puunataan kiiltäväksi pystit ja patsaat. Siis tärkein ensin ja myöhemmin pikkutarkkuus. Luther priorisoi asiat, aika ja energia meni olennaiseen ja hyvä niin.Olen varmaankin ymmärtänyt koko keskustelun väärin. Käsitin, että puhuttiin ei-viihteellisestä musiikista.
Seurakunnan perustaminen Afrikkaan olisi varmaankin musiikkiin ja varsinkin soittimiin vastenmielisesti suhtautuville vielä isompi haaste.
Vankempaa perustaa kuin lestadiolainen perinne tulisi tässä itse kunkin etsiä perusteluksi oman elämänsä valinnoille. Maassa maan tavalla ei riitä sekään. Jumalan Sanassa - ja niinkuin minä uskon, uskonpuhdistajamme Lutherin tulkinnoista siitä on turvallista nojautua.
Monissa lestadiolaiskodeissa on urkuharmooneilla soitettu virsiä ja hengellisiä lauluja ja vasta viimevuosina ovat soittopelit siirtyneet peräkammareihin tai muualle.
Musikaalisuus on Jumalan lahja, osani olen saanut siitä minäkin. Tieten tahtoen en herättele keskustelua aiheesta enkä yritä käännyttää toisinajattelevia, olen itse vapaa nauttimaan Jumalan suomasta lahjasta ja vapaudesta käyttää sitä. - Noufani
Eliza kirjoitti:
Hyväksytkö, Fani, sen, että jumalanlasten joukossa on edelleen niitä, jotka eivät katso soiton kuuluvan uskontoon ? Niitä, jotka eivät hyväksy viihdelaulantaa ?
Hyväksytkö sen, että heidän perusteensa asialle ovat tarkkaan punnitut, eivätkä lepää yksittäisten henkilöiden varassa vaan loogisten päätelmien ja Pyhän Hengen johdatuksen varassa ?
Ehkäpä hekin hyväksyvät Sinun luthersidonnaisuutesi. Mutta jos joutuisimme me molemmat, perustamaan yhdessä seurakunnan haaraosastoa vaikkapa Espanjan aurinkorannoille ja siellä Jumala johdattaisi paikallisväestöä ja maahanmuuttajia kanssamme elävässä uskossa kokoontumaan, niin emme voisi perustella minkäänlaista kantaamme Lutherilla tai LLL:la, vaan pitäisi olla vankempaa perustetta, tai uskallusta viitata kintaalla koko sopalle. Näin vallankin jos tämä tapahtuisi Kreikassa, jossa soittopelit on julistettu pannaan jo apostolien ajoilla. Ehkä toimisimme mottona: maassa maan tavalla.
Kun siivotaan huushollia, ensin kannetaan isommat roskat pihalle, sitten imuroidaan ja pestään ja jos aikaa jää niin puunataan kiiltäväksi pystit ja patsaat. Siis tärkein ensin ja myöhemmin pikkutarkkuus. Luther priorisoi asiat, aika ja energia meni olennaiseen ja hyvä niin.Jumalan lasten joukossa on niitä jotka eivät
hyväksy musiikkia. Heillä on siihen oikeus.
Se ei ole varsinainen ongelma.
Ongelma onkin siinä, että paitsi musiikkia, he eivät myöskään hyväksy Jumalan lapseuteen niitä Jeesuksen uhriverellä puhtaiksi pestyjä ja Jumalalle lunastettuja kristityitä, jotka vapaina Jumalan lapsina nauttivat musiikista.
Ja ylistävät Jumalaa musiikin säestyksellä ja tietenkin myös ilman.
He ryhtyvätkin välittömästi ja ahkerasti toimiin näiden kristittyjen mustamaalaamiseksi, ja ryhtyvät kovina, laillisina ja tekopyhinä potkimaan heitä seurakunnan ulkopuolelle, röyhkeitäkään keinoja kaihtamatta.
He siis toimivat, musiikkia tai jotakin muuta paheksumaansa ulkoista tapaa tekosyynä käyttäen, saatanan ahkerina juoksupoikina.
Ja se on hyvin vaarallinen piirre heissä, tämä salattu omavanhurskaus, eli Haagarin lihan kykyjä ja voimaa korostava henki. Tekojen vanhurskauden henki, legalismi eli laillisuus.
Omavanhurskaus on tehnyt heidät armottomiksi.
He kulkevat ylpeinä maitoa vuotavat rinnat pystyssä, ja kehuvat Jumalan sanalla ruokituille Jumalan lapsille, että "ime tuosta rääpäle, taikka kuolet".
Siis: Ellet usko ja luota sen ja sen henkilön kapeakatseiseen tulkintaan Jumalan sanasta ja kumarra häntä, niin sinä olet kuollut.
Tämä on järkyttävämpää kun koskaan olisin voinut uskoa!!! - Eliza
Noufani kirjoitti:
Jumalan lasten joukossa on niitä jotka eivät
hyväksy musiikkia. Heillä on siihen oikeus.
Se ei ole varsinainen ongelma.
Ongelma onkin siinä, että paitsi musiikkia, he eivät myöskään hyväksy Jumalan lapseuteen niitä Jeesuksen uhriverellä puhtaiksi pestyjä ja Jumalalle lunastettuja kristityitä, jotka vapaina Jumalan lapsina nauttivat musiikista.
Ja ylistävät Jumalaa musiikin säestyksellä ja tietenkin myös ilman.
He ryhtyvätkin välittömästi ja ahkerasti toimiin näiden kristittyjen mustamaalaamiseksi, ja ryhtyvät kovina, laillisina ja tekopyhinä potkimaan heitä seurakunnan ulkopuolelle, röyhkeitäkään keinoja kaihtamatta.
He siis toimivat, musiikkia tai jotakin muuta paheksumaansa ulkoista tapaa tekosyynä käyttäen, saatanan ahkerina juoksupoikina.
Ja se on hyvin vaarallinen piirre heissä, tämä salattu omavanhurskaus, eli Haagarin lihan kykyjä ja voimaa korostava henki. Tekojen vanhurskauden henki, legalismi eli laillisuus.
Omavanhurskaus on tehnyt heidät armottomiksi.
He kulkevat ylpeinä maitoa vuotavat rinnat pystyssä, ja kehuvat Jumalan sanalla ruokituille Jumalan lapsille, että "ime tuosta rääpäle, taikka kuolet".
Siis: Ellet usko ja luota sen ja sen henkilön kapeakatseiseen tulkintaan Jumalan sanasta ja kumarra häntä, niin sinä olet kuollut.
Tämä on järkyttävämpää kun koskaan olisin voinut uskoa!!!Missä näitä kuvailemiasi henkilöitä tapaa ? Itse en ole vielä kohdannut. Elävässä kristillisyydessä ei ketään potkita seurakunnan ulkopuolelle.
Musiikkikielteisyys tai myönteisyys ei vielä kerro ihmisestä muuta. - Gunnar fani
Eliza kirjoitti:
Hyväksytkö, Fani, sen, että jumalanlasten joukossa on edelleen niitä, jotka eivät katso soiton kuuluvan uskontoon ? Niitä, jotka eivät hyväksy viihdelaulantaa ?
Hyväksytkö sen, että heidän perusteensa asialle ovat tarkkaan punnitut, eivätkä lepää yksittäisten henkilöiden varassa vaan loogisten päätelmien ja Pyhän Hengen johdatuksen varassa ?
Ehkäpä hekin hyväksyvät Sinun luthersidonnaisuutesi. Mutta jos joutuisimme me molemmat, perustamaan yhdessä seurakunnan haaraosastoa vaikkapa Espanjan aurinkorannoille ja siellä Jumala johdattaisi paikallisväestöä ja maahanmuuttajia kanssamme elävässä uskossa kokoontumaan, niin emme voisi perustella minkäänlaista kantaamme Lutherilla tai LLL:la, vaan pitäisi olla vankempaa perustetta, tai uskallusta viitata kintaalla koko sopalle. Näin vallankin jos tämä tapahtuisi Kreikassa, jossa soittopelit on julistettu pannaan jo apostolien ajoilla. Ehkä toimisimme mottona: maassa maan tavalla.
Kun siivotaan huushollia, ensin kannetaan isommat roskat pihalle, sitten imuroidaan ja pestään ja jos aikaa jää niin puunataan kiiltäväksi pystit ja patsaat. Siis tärkein ensin ja myöhemmin pikkutarkkuus. Luther priorisoi asiat, aika ja energia meni olennaiseen ja hyvä niin.Kristityn pitää hyväksyä kaikki ihmiset.
Mutta, neuvooko Raamattu kristittyä hyväksymään valheenkin?
Paavali ei näytä hyväksyneen sitä, että kristittyjä orjuutetaan sellaisilla asioilla,
jotka eivät ole synti:
"Kun Keefas sitten tuli Antiokiaan, nousin vastustamaan häntä julkisesti, koska hän oli menetellyt väärin. Aikaisemmin hän oli ottanut osaa yhteisiin aterioihin pakanuudesta kääntyneiden kanssa. Mutta kun sinne oli tullut Jaakobin luota muutamia miehiä, hän jäi pois ja eristäytyi kääntyneistä, koska pelkäsi niitä, jotka vaativat ympärileikkausta..
Mutta kun näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle kaikkien kuullen: "Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään kuin juutalaiset.." (Gal 2:11-14)
------------
Lars Levi Laestadiuksen serkku Greta piti aikoinaan kamman syntinä, samoin naisten liikkumisen paljain päin. Kahvinkin hän kodistaan polttamalla hävitti, rangaistuksena syntiselle lihalle.
Lopulta sai hänkin armon, ja suomut putosivat hänen silmistään: vanhoilla päivillään hän saa ymmärtää kaiken olleen vain pirun juoni, jolla irrottaa syntinen Kristuksesta ja luottamuksesta yksin Häneen. - Lukaissut
soi kunniaksi Luojan.. kirjoitti:
Olen varmaankin ymmärtänyt koko keskustelun väärin. Käsitin, että puhuttiin ei-viihteellisestä musiikista.
Seurakunnan perustaminen Afrikkaan olisi varmaankin musiikkiin ja varsinkin soittimiin vastenmielisesti suhtautuville vielä isompi haaste.
Vankempaa perustaa kuin lestadiolainen perinne tulisi tässä itse kunkin etsiä perusteluksi oman elämänsä valinnoille. Maassa maan tavalla ei riitä sekään. Jumalan Sanassa - ja niinkuin minä uskon, uskonpuhdistajamme Lutherin tulkinnoista siitä on turvallista nojautua.
Monissa lestadiolaiskodeissa on urkuharmooneilla soitettu virsiä ja hengellisiä lauluja ja vasta viimevuosina ovat soittopelit siirtyneet peräkammareihin tai muualle.
Musikaalisuus on Jumalan lahja, osani olen saanut siitä minäkin. Tieten tahtoen en herättele keskustelua aiheesta enkä yritä käännyttää toisinajattelevia, olen itse vapaa nauttimaan Jumalan suomasta lahjasta ja vapaudesta käyttää sitä.Tässä ei ole vielä päästy luomaan musiikille kategorioita.
--------
Noita Elizzan fantasioita lukiessa tuli jotain mieleen. On tämä kummallista henkeä.
Kuusi päivää istutaan Jällivaarassa kahdet seurat päivässä. Sitten tullaan kotiin.
Sitten mennään Helsinkiin ja istutaan kolme päivää kahdet seurat päivässä.
Koskaan, ei milloinkaan, ei tule edes mielen viereen, että kristityillä on maailmalla lähimmäinen, pitäisi puhua Kristuksesta, sanotaan nyt vaikka sitten Afrikassa tai missä muualla niitä pakanoita on.
Simmoista käskyä ei edes ole, kuin lähetyskäsky!!
Mutta harmoonit, kirkkokuorot, miestenkuorot ja urkujen soitto ehtoollisten yhteydessä, ne on tarkkaan kirjattu.
Mistä tämä voima lähtee? Kertokaa se minulle. - Eliza
Lukaissut kirjoitti:
Tässä ei ole vielä päästy luomaan musiikille kategorioita.
--------
Noita Elizzan fantasioita lukiessa tuli jotain mieleen. On tämä kummallista henkeä.
Kuusi päivää istutaan Jällivaarassa kahdet seurat päivässä. Sitten tullaan kotiin.
Sitten mennään Helsinkiin ja istutaan kolme päivää kahdet seurat päivässä.
Koskaan, ei milloinkaan, ei tule edes mielen viereen, että kristityillä on maailmalla lähimmäinen, pitäisi puhua Kristuksesta, sanotaan nyt vaikka sitten Afrikassa tai missä muualla niitä pakanoita on.
Simmoista käskyä ei edes ole, kuin lähetyskäsky!!
Mutta harmoonit, kirkkokuorot, miestenkuorot ja urkujen soitto ehtoollisten yhteydessä, ne on tarkkaan kirjattu.
Mistä tämä voima lähtee? Kertokaa se minulle.En kylläkään ollut Jällivaarassa, en edes Hesassa. Lähetyskäsky ja muut asiat eivät ole toisiaan pois sulkevia tekijöitä.
- Noufani
Eliza kirjoitti:
Missä näitä kuvailemiasi henkilöitä tapaa ? Itse en ole vielä kohdannut. Elävässä kristillisyydessä ei ketään potkita seurakunnan ulkopuolelle.
Musiikkikielteisyys tai myönteisyys ei vielä kerro ihmisestä muuta.Hyvä vain, että et ole kohdannut.
Esikoisl. henkilön musiikkikelteisyys, kertoo todella paljon muuta hänestä, kuin pelkän sen.
Poikkeus tietenkin vain vahvistaa tämän säännön.
Kaikki eivät ole samalla tavoin selvillä tapahtumista "ristillisyyvven koko laveuvella".
- zdfnvc zfdsgbcb
ritiikki tuntematon käsite
Kirjoittanut: lestadiolaisuudessa
Kommentoin täällä aijemmin erään puhujan, A:K.n saarnaa, joka oli hyvä. Ei kestänyt kauaa, kun avaukseni poistettiin. Sittemmin kuulin, että tuo puhuja A:K on asetettu puhujan tehtävään aivan hiljattain.
Puhe oli tavallisuudesta poikkeava, ja olinkin huolissani, mahtaako kyseinen puhuja saada pitää saarnatyylinsä.
On sanottu, ettei lestadiolaisen saarnaa saa kommentoida, saati arvostella, sillä puhe ei olekkaan puhujan omaa puhetta, vaan Jumala on hänelle sanat suuhun tuonut.
Siksipä on pyhän hengen pilkkaa, jos lähtee arvostelemaan itsensä Jumalan puhetta, sillä saarnamies onkin vain välikappale.
Jumala on siitä erikoinen, ettei anna jokaiselle saarnamiehelle yhtä hyvää puhetta, vaan toisille paremmin ja toisille huonommin.
Samaa uskotaan myös kehitysvammaisista. Ne on Jumala antanut ja naisella, joka synnyttää, ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
No eipä kyllä paljon olekkaan, mutta tulee muistaa perinnölliset sairaudet, mahdollinen alkoholin ja tupakan käyttö raskausaikana sekä muut raskaana olijan heikkoudet ja vajavuudet.
Tulee mieleen, voitaisiinko kehitysvammaisena syntyminen ennalta ehkäistä?
Yksi tulee mieleen. Kannattaa katsella sellainen puoliso kumppani, jolla ei ole perinnöllisiä sairauksia.
Eläimiähän rotujalostetaan, mutta moraalisista syistä ihmisiä ei, mutta aina voi katsoa, että se kumppani olisi kaikinpuolin terve.
Omasta suvustani huomaan, että isäni suku oli melko sairasta ja niinpä hänen sukunsa on kuollut järkejään sukupuuttoon.
Äitini suku on taas ollut tervaskantoja, joten meistä lapsista tuli suht koht hyviä jälkeläisiä.
Isäni äiti oli vänkkäräsäärinen ja se vaikuttaa vielä meihin isän kautta.
Mutta palataanpa taas siihen julkisuuteen.
Kyllähän lestadiolaiset oli ennen melko sisäänlämpiävää porukkaa ja yhä edelleen esim. televisiokameroilla ei ole asiaa suviseurakentälle.
Yksi poikkeus oli tässä joku vuosi sitten, kun eräs perhe antoi elämästään haastattelun avoimesti suviseurakentällä ja kotiympäristössä.
Seurapuheet ovat siis Jumalan puhetta, ei puhujaveljen, mistä johtuu, että hairahtunut on sellainen, joka seuroissa käynnin jälkeen alkaa ruotimaan puheen sisältöä.
Puhe on aina hyvä, ei sen kummemmin saa kritisoida.
Myös PÄivämies on sisällöltään vain hyvä. Kaikki sen sisältö on Jumalan kautta toimittajien välityksellä kirjoitettu.
Myöskään raamattua ei voi arvostella, koska sekin on Jumalan sanan myötävaikutuksella kirjoitettu.
Itse on usko moiseen, vaan minulla olisi montakin arvostuksen ja kritiikin aihetta raamatun kirjoituksista.
Lestadiolaisuus on siis usko, jossa ei ole arvostukselle ja kritiikille sijaa.
Joka alkaa kritisoimaan, on mennyt väärään, eksynyt ja harhautunut, sielunvihollisen kelkkaan haksahtanut.
Näkeehän sen kaikissa rauhanyhdistyksen keskusteluissa, ettei siellä puhuta koskaan siihen tyyliin, kuin esim. täällä kirjoitetaan.
Se, joka lausuu sanaisen arkkunsa, sieltä löytyy vain seuraavaa: täällä Jumalan valtakunnassa on ilo rauha ja rakkaus. Täällä saa sielu levätä ja uskoa kaikki eppäilykset visusti anteeksi.
Täällä on lämmin ja hyvä olla. Maailmassa on ahdistus ja väärä rauha. Siioni on esimakua taivaasta, jossa ei mitään pahaa ole.
Kaikki on tyyntä rauhaisaa.
Niin, kun oliskin kaikki asiat niin hyvin, ei olisi mitään ahdistusta.
NO, kyllähän ahdistuneelle annetaan kaikki anteeksi, mutta tuoko se rauhaa.
Tuo, jos sieluparka vaan psytyy suggeroimaan itsensä: minulla on kaikki hyvin, minulla ei ole mitään epäilyksiä, minä olen jumalan lapsi.
Itse olen kokeillut joskus tuota suggerointia ja tiedänpä monia henkilöitä, jotka aina kysyttäessä, mitä kuuluu; vakiovastaus on: Minulla menee hyvin!
Niinkö menee, no missä se puolisosi on, kun ei ole sun kanssa täällä seuroissa? - No eihän sitä saa lähtemään, vaikka kuinka houkuttelisi!
No, eikö ne lapsetkaa lähde enää seuroihin?
Minkäpä niille voipi ennää, kun ovat isoja. Kyllä se tuo meijän nuorimmainen joskus lähtee minun matkaa, mutta kun sannoo, ettei siellä ole kavereita.
Puhujarievut ovat loppujen lopuksi melko arkoja, siis nämä maallikkopuhujat.
Pappisveljet nyt kyllä uskaltaa, kun tekevät sitä työtä jo virkansakin puolesta.
Joka suviseuroissa paikkakuntien toimittajat etsivät kuumeisesti, mistä löytäisivät kyseisen paikkakunnan uskovaisia haastatteluun suviseuratunnelmista. Ei tahdo millään löytyä, kaikki pelkää julkisuutta kuin ruttoa, itse mukaanluettuna.
Emme ole koskaan komeilleet päivämiehenkään sivuilla. Menemme aina niin syrjään, ettei pallinaamamme vilahtele seurapenkin kuvissa.
Toiset taas oikein hakeutumalla hakeutuu eteen, että pääsisi paistattelemaan päivämiehen seurakuvassa, mutta kun on kysymys ulkopuolisesta lehdistöstä, sitä paetaan henkensä kaupalla.
Aina silti löytyy hullunrohkeita, jotka paikallisessa lehdessä komeilevat ison lapsikatraansa kanssa kertoillen, kuinka mukavaa oli tulla tänne suviseuroihin, ja jossa olo on niin lystiä, että ah ja voi.
Kerran suviseuroissa eteemme seisahtui kameramies aikeenaan kuvata meitä ja pyytäen haastattelua.
Ei, ei eii..oli vastauksemme. Koska en voi antaa rehellistä kommenttia suviseuroista, en ala teeskentelemäänkään ja mielistelemään.
Julkisuus on pahasta. Ehkäpä sitten, kun olisi sellaisessa elämäntilanteessa, että olisi se ja sama, mitä minusta ajatellaan, voisi antaa aidon haastattelun. Sellainen voisi olla vaikkapa sitten, kun muuttaisin maasta ja minun ei tarvitsi näyttäytyä uskovaisten porukoissa.
Nykyään lehdistö antaa pelkkää hyvää kuvaa seuroista. Aina kerrotaan vaan ne, että oli väkimäärä niin ja niin paljon ja jumalan sana ruokki, oli paljon hyviä nuoria, jotka käyttäytyi hyvin ja ei kukaan juo kaljaa, eikä ole järjestyshäiriöitä.
Ennen toimittajat etsimällä etsivät suviseuroista kaikkea tavallisuudesta poikkeavaa.
Esim. pylväspyhimys nousi seurateltan kattoon pyrkien taivaaseen.
Vanhus tipahti käymälän alle, jne.
Nykyään eksoottinen uutisaihe olisi esim. nuorten ja seurakansan tupakointi.
Lestadiolaisnuorilla on ongelmia siinä missä epäuskoisillakin, mutta niistä ei kerrota.
Tupakointi on tavallisin tapa purkaa pahaa oloaan ja etsiä siitä helpotusta.
Täytyy sanoa, että julkisuus on pelottava asia tavalliselle seuratallaajalle.
Tämä keskustelupalsta on ainoa paikka, missä voi purkaa pahaa oloaan ja sanomisen tarvettaan.
Aikoinaan tunnustin uskoani, mutta kun se oli vain haitaksi, varjelen uskon intimiteettiäni tarkoin. En siis kerro työpaikalla, enkä muuallakaan sitä, että käyn lestadiolaisten seuroissa. En niinkään häpeä Jumalaa, enkä uskovaisuutta, mutta lestadiolaisuutta.
Uskon, että Jumala hyväksyy kantani.
Uskovaisena oleminen on elämässä taakka. Jos sitä taakkaa ei olisi, niin voisi ottaa vähän rennommin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t5714551V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!1025422Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1804687- 713991
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳613641- 1213540
- 612580
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul512439Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul382248On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva211933