Hei!
Olen yrittänyt selvittää, milloin tapettiin viimeinen alkuperäinen euroopanmajava Suomessa. Osa väittää että Sallassa ja osa että Inarin Einiönjoesta 1868. Kuka tietää mikä on oikea vastaus???
Milloin tapettiin majava?
18
1539
Vastaukset
- maja va
http://www.reitti.org/ar_majava.shtml.
Jossain Paulaharjun kirjassa on myös maininta asiasta. - pseoj
taitaa olla luovutetulla alueella, vanhassa Sallassa?
- maailmanaikaan
Salla ja Inari olivat naapurikuntia. Eniönjoen lähde lienee silloisen Inarin puolella ja laskusuunta Sallaan. Vuosiluku on tiedossa 1868, otus lienee sama kuten paikkakin Einiönjoki, mutta tarkkaa paikka (lue: kuntaa) historia ei kerro.
- Kiinnostunu
Suomen viimeinen alkuperäinen majava, euroopanmajava tapettiin Kuolajärven kylän lähettyvillä Nurmijoen Siikanivalla v. 1886. Tapahtumapaikalla oli Alavaaran niittyjä.
(http://www.paijanne.com/kuolajarvi/lahihistoria.htm)
Tämän mukaan viimeinen majava kuoli 1886 eikä 1868. Kuolajärvi on luovutetulla alueella ja se on nykyisen Sallan kunnan vanha nimi.
- t . halonen
sodankylän rajalassa 1863 virallisten tietojen mukaan, mutta koskaan ei tapettu viimeistä, ei edes toiseksi viimeistä, kantaa on vieläkin.
- k kaakki
sukupuuttoon tapettu kunnes uutta euroopanmajavaa tuotiin Norjasta.
Tämä vain niinkuin todellisena ja virallisena tietona, hevosmiesten tietotoimistossa on sitten omat juttunsa, siellä voi kuka tahansa uutisoida ihan mitä tahansa.
- Naima-Aslakki
melko tyhmä eläimeksi, koska tuhoaa luonnon koneesta yhden rattaan jollainen myös itse on.
Kanadan majava kicks ass?- ooh
elämää ylläpitävän luonnontalouskoneiston ratasta?
- Wagner
Alkuperäisiä majavia on säilynyt pienpopulaatioina lähinnä Länsi-Suomessa, mm. Porissa.
Itä-Suomessa, jossa peräkammarin pojat ampuvat kaikkea mikä liikkuu, on joskus liikkunut tai tulisi joskus liikkumaan tai jota koira haukkuu, on majavien(kin) osalta käynyt melkoinen kato.
Erityisesti liian pienet haulit ja hätäily tuottavat vuosittain satoja hitaasti ja kivuliaasti lyijymyrkytykseen kuolevia haavakkomajavia.- tietoutta,
joka ei valitettavasti pidä paikkaansa, sillä nuo länsi-Suomen "pienpopulaatiot" ovat juuri niitä norjasta tuotuja istukkaita, joista eräät aiemmin tässä ketjussa jo kirjoittivatkin.
Nyttemmin on huomattu, että tuo Norjankin populaatio on ehkä väärä rotu Suomeen, sillä täällä on mitä todennäköisimmin elänyt majavan eteläisempi rotu, joka asuu lähimpänä Suomea Virossa ja Karjalassa.
Eli eka tapettiin omat majavat sukupuuttoon, sitten istutettiin ihan väärä laji tilalle ja sitten asiaa "korjattaessa" tuotiin maahan vielä väärä rotu oikeasta lajista. - Wagner
tietoutta, kirjoitti:
joka ei valitettavasti pidä paikkaansa, sillä nuo länsi-Suomen "pienpopulaatiot" ovat juuri niitä norjasta tuotuja istukkaita, joista eräät aiemmin tässä ketjussa jo kirjoittivatkin.
Nyttemmin on huomattu, että tuo Norjankin populaatio on ehkä väärä rotu Suomeen, sillä täällä on mitä todennäköisimmin elänyt majavan eteläisempi rotu, joka asuu lähimpänä Suomea Virossa ja Karjalassa.
Eli eka tapettiin omat majavat sukupuuttoon, sitten istutettiin ihan väärä laji tilalle ja sitten asiaa "korjattaessa" tuotiin maahan vielä väärä rotu oikeasta lajista.Alkuperäismajavakannasta on säilynyt vähäisiä sirpaleita ja olen niitä käynyt itse havannoimassa vuodesta 1977 lähtien.
On selvää, että harvinaisten lajien pesimäalueita ei julkisteta kovin laajalti juuri himoeläinmurhaajien pelossa, mistä syystä esimerkiksi Kaakkurin pesimäalueet Uudellamaalla ovat vain harvojen niitä suojelevien tiedossa.
:8| - majavasta.
Wagner kirjoitti:
Alkuperäismajavakannasta on säilynyt vähäisiä sirpaleita ja olen niitä käynyt itse havannoimassa vuodesta 1977 lähtien.
On selvää, että harvinaisten lajien pesimäalueita ei julkisteta kovin laajalti juuri himoeläinmurhaajien pelossa, mistä syystä esimerkiksi Kaakkurin pesimäalueet Uudellamaalla ovat vain harvojen niitä suojelevien tiedossa.
:8|säilynyt.
Vaikka eipä tuota kannata jankuttaa, jokainen tulee omassa uskollaan autuaaksi. Väärää tietoa ei kuitenkaan kannattaisi levittää netissä, kaikilla ei ole arvostelykykyä erottaa disinformaatio informaatiosta. - Wagner
majavasta. kirjoitti:
säilynyt.
Vaikka eipä tuota kannata jankuttaa, jokainen tulee omassa uskollaan autuaaksi. Väärää tietoa ei kuitenkaan kannattaisi levittää netissä, kaikilla ei ole arvostelykykyä erottaa disinformaatio informaatiosta.Castor fiber
Paino 12-35 kg.
Esiintyminen: Euroopanmajava, joka on maamme alkuperäinen majavarotu. Esiintyy pääosin Kokemäenjoen alajuoksulla. Kanadanmajava on istutettu ja levittäytynyt Itä- ja Pohjois-Suomeen.
:8) - juho
majavasta. kirjoitti:
säilynyt.
Vaikka eipä tuota kannata jankuttaa, jokainen tulee omassa uskollaan autuaaksi. Väärää tietoa ei kuitenkaan kannattaisi levittää netissä, kaikilla ei ole arvostelykykyä erottaa disinformaatio informaatiosta.kyllä wagner puhuu ihan omiaan, mikään kirja ei vahvista hänen kuvitelmiaan..
- Wagner
juho kirjoitti:
kyllä wagner puhuu ihan omiaan, mikään kirja ei vahvista hänen kuvitelmiaan..
Edellinen kommenttini oli lainaus eräältä sivustolta. Jos olen väärässä, olen saanut jo 1970-luvulla asiasta väärää tietoa.
Kuitenki eräistä syistä johtuen luulen olevani asiassa oikeassa, en kinatakseni, vaan koska vakaa käsitykseni on se, että hyvin pienen alkuperäiskannan lisäksi on Suomeen istutettu niin eurooppalaista majavaa kuin Kanadanmajaviakin. Jälkimmäisestä pyritään pääsemään pohjoisessa -perustelluin syin- eroon alkuperäislajistoon kuulumattomana.
Lajit eivät kuitenkaan onneksi lisäänny keskenään ja alkuperäiskantammekin on Euroopan majava.
Wer hebt, er lebt
- Epätietoinen2
Eiköhän asia ollut niin, että 1860- luvun lopussa Suomessa ei ollut yhtään majavaa, siis elossa. 1930-luvulla Suomeen on istutettu majavia, jotka olivat juuri niitä "vääriä" eli Kanadanmajavia ja Norjasta tuotuja...
Eli Suomessa oli Euroopanmajava metsästetty sukupuuttoon 1860-luvun lopussa ja kysymys kuului, että missä eli viimeinen (alkuperäinen) Euroopanmajava ennen istutuksia?- admin/kuolajarvi
"Suomen viimeinen alkuperäinen majava, euroopanmajava tapettiin Kuolajärven kylän lähettyvillä Nurmijoen Siikanivalla v. 1886. Tapahtumapaikalla oli Alavaaran niittyjä.
(http://www.paijanne.com/kuolajarvi/lahihistoria.htm)"
Olen syntyisin Sallasta ja perehtynyt Kuolajärven historiaan varsin huolella.
Tästä ikävästä tapahtumasta on aikalaisten kertomuksia ja tämä tappajakin oli vielä 70-luvulla tiedossa. Muistini mukaan henkilö oli nimeltänsä Fredrik Anttila, mutta
etsimällä ja tarkistamalla sen voisi vielä löytää.
Olen käynyt paikalla viimeksi viime vuonna (2005), sillä isäni on syntynyt lähettyvillä, nykyisessä Kairalan-, entisessä Kuolajärven kylässä.
Koko sukuni on sieltä kotoisin. Kairalasta on Siikanivalle 5km, ja Nurmijoki laskee Nurmitunturin (414,2 m)päällä olevasta Nurmijärvestä Kuolajokeen. Mainitun tunturin päällä oli venäläisten rakentama rautatieasema ja sen vesipiste on vieläkin näkyvillä. Höyryvetureihin otettiin vesi ennen muinoin Nurmijärvestä.
Muunmuassa kuuluisa eräkirjailija A.E.Järvinen kirjoitti tästä samasta asiasta kirjoissansa.
Ukkini veli Aleksi toimi useasti Järvisen oppaana hänen kalastellessa Tuntsa-joella.
- Anonyymi
Eräs historian tutkija kertoi kirjassaan joka julkaistiin1900 luvun alussa, että viimeinen majava tapettiin Savukoskella Myllyojan latvalta 1800 luvun lopulla. Tuolloin majavan nahka oli niin arvokas, että laukkukauppiaat antoivat yhdestä majavan nahkasta 4 hengen perheelle vuoden jauhot. Savukoskella Vouhtujoki oli Kemijoen ylin joki jossa majavat asuivat aikanaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408