Kuivat huulet

Manti

Ongelmana ovat kuivat huulet. Sairaalloisen kuivat, jos ilmaisu sallitaan. Ympäri vuoden. Ei huvittaisi enää käydä terveydenhoitajalla kuuntelemassa puolihuolimatonta "Oletko kokeillut Bepanthenia?" OLEN. Kun siitäkin alkoi teho loppua, lopetin rasvaamisen kokonaan. Siltä varalta, että kyseessä on pelkkä rasvariippuvuus (ongelma ollut lapsesta asti). Pari kuukautta rasvaamatta: huulet ovat vereslihalla (joka johtuu repimisestä, joka on huono tapa), tykyttävät ja kiristävät. Muuta ihoa kuvailisin ennemmin rasvaiseksi kuin kuivaksi.

Ruokavalioni on terveellinen ja monipuolinen. Kokeiluluontoisesti söin jonkin aikaa runsaasti pähkinöitä, lohta yms: ei mainittavaa vaikutusta. Omatoimisesti olen päätellyt, että kyseessä olisi imeytymishäiriö. Minkä, en tiedä. Kirjoitankin tänne siltä varalta, että joku sattuisi tietämään asiasta jtn. Ihan vain varmuuden vuoksi sanon, että en ole kiinnostunut uusista rasvamerkeistä, haluaisin hoitaa ongelmaa ennemmin kuin oireita.

Kiitollisuuteni olisi valtava, jos joku osaisi ohjeistaa.

29

13521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasvaamista

      itselläni tilannne ei ole koskaan ollut ihan kuvaamasi kaltainen. Bepanthen on toistaiseksi ainoa löytämäni, joka ei ole aiheuttanut riippuvuutta. Rasvaan huulet aina iltaisin hampaiden pesun jälkeen. Päivällä käytän huulipunia tms., jos mitään.

      Lopeta ihmeessä huulten repiminen! Mahtaa se sattua. Tilanteessasi kysyisin vielä apteekista tai luontaistuotekaupasta jotain sisäisestikin otettavaa lisäravinnetta tms.

      • Manti

        ..kommentoinnista. Moni on tietenkin sanonut repimisestä, ja yritin jonkin aikaa kasvattaa mielenlujuutta jättämällä huulet rauhaan. Ei tuntunut auttavan. Lisäksi huulet tuntuvat repimättöminä kahdelta männynkaarnapalalta, joita hangataan vastakkain: repivät ja "tarttuvat" toisiinsa. Repiminen toki sattuu, enemmän tai vähemmän, mutta kun kerran auttaa (vaikkakin valheellisesti ja väliaikaisesti), sitä on vaikea jättää.

        Rasvaaminen alkoi tosiaan tuntua aika turhalta, mikä tahansa voide vain peitti kuivuuden hetkeksi ja pyykiytyessään pois ongelma palasi. Jos illalla rasvasin Bepanthenilla, aamulla huulet olivat jo karstaa. Siksi alkoi tuntua sekin turhalta..

        Pahoittelen vuodatusta, tilannetta on vain aika vaikea kuvailla..:) Ja tuota lisäravinnejuttua voisin kokeillakin, kiitos vinkistä.


    • :(:(:(

      mullaki on huulet ihan verissä jos en käytä lääkärin määrämää elidel rasvaa. Huolestuttaa ettei huulet ikinä normaalisouidu, aina vahvempia rasvoja pitää alkaa käyttämään...:( huulet oli ihan okej ennenku lääkäri sanoi että voisin laittaa protopicia huulin, mutta protopicin jälkeen ne alkoi entistä enemmän halkeilee:(:(..
      pitää kai taas käydä ihotautilääkärille jos ei tilanne parane:(

      rasvat kuin esim Repair (saa apteekista) on ollut ihan tehokas ja hyvä, mutta se ei minulle enää riitä:(:(

      • Manti

        ..kuulla, että kohtalotovereitakin löytyy. Vaikka tietysti olen pahoillani tilanteestasi, tiedän miten turhauttava se voi olla.

        Olet siis käynyt lääkärillä ongelman takia? Minä olen muutamaan otteeseen kysynyt terveydenhoitajalta asiasta, eivätkä osaa sanoa mtn. Nyt olen alkanut harkita (ihotauti)lääkäriä, pakkohan tähänkin vaivaan on jokin syy olla. Minkälaisia käyttämäsi rasvat ovat, suositteletko? Ei sillä, että enää muuten jaksaisin rasvoilla läträillä, mutta jos esim. ruokavalion kautta löytyy hoitomenetelmiä, niin yhdistettynä siihen kenties..

        Kiitän kommentista.


      • atoopikko
        Manti kirjoitti:

        ..kuulla, että kohtalotovereitakin löytyy. Vaikka tietysti olen pahoillani tilanteestasi, tiedän miten turhauttava se voi olla.

        Olet siis käynyt lääkärillä ongelman takia? Minä olen muutamaan otteeseen kysynyt terveydenhoitajalta asiasta, eivätkä osaa sanoa mtn. Nyt olen alkanut harkita (ihotauti)lääkäriä, pakkohan tähänkin vaivaan on jokin syy olla. Minkälaisia käyttämäsi rasvat ovat, suositteletko? Ei sillä, että enää muuten jaksaisin rasvoilla läträillä, mutta jos esim. ruokavalion kautta löytyy hoitomenetelmiä, niin yhdistettynä siihen kenties..

        Kiitän kommentista.

        Ongelmani ei kylläkään ole samanlainen kuin sinulla, mutta jotain vaikeaa minullakin ei paha atooppinen iho. Mene ehdottomasti ihotautilääkärille vaikka ei yksityisellä mitenkään halpaa olekaan, itse sain sieltä heti avun ja kunnon lääkityksen (esim. tablettimuotoisena kutinan lievittämiseen). Toivottavasti saat apua =)


      • honey

        ooks kokeillu hunajaa?se vois pehmittää ja samalla kuoria.lisäksi se sisältää tulehdusta parantavia aineita.


    • :((

      moi..mulla on sama ongelma ja se on iha kauheeta...oon itekki kokeillu kaikkia samoja juttuja ku sääki...rasvoja ja ilman mitään..hunaajaakin oon kokeillu...en kyl kauheesti ja jos ne huulet on semmosii havukasoja niin kannattaa laittaa kortisoonii...se lievittää eniten kipua ja auttaa karheuteen mutta ei se niille huulille muotoo anna...sitä ei kannata käyttää joka ilta...vaan pahimmissa tapauksissa ja niitä huulii ei kannata repii...voi vaikka litistää sen ihon joka on esillä törröttämässä niin leikata kynsillä tai saksilla tai pinseteillä..niin ei satu mut se katoo....kerro jos saat tietää hyvän hoito keinon!!!!

      • asdi

        hyvä että löytyy kohtalotovereita myös minulla tulee ihmerupea ja revin ne aina pois mutta se tulee aina uudestaan olen kyllä tupakoitsija ja sekin voi ärsyttää huuliani vain lisää. yleensä kun olen repinyt niin kahen päivän päästä alkaa taas tulla sitä paskaa siihen :(


      • tt
        asdi kirjoitti:

        hyvä että löytyy kohtalotovereita myös minulla tulee ihmerupea ja revin ne aina pois mutta se tulee aina uudestaan olen kyllä tupakoitsija ja sekin voi ärsyttää huuliani vain lisää. yleensä kun olen repinyt niin kahen päivän päästä alkaa taas tulla sitä paskaa siihen :(

        auttaa, tosin siitä tulee riippuvaiseksi.. Se valkoinen rasia, kosteuttava. Keltaista voidetta. Sitä kun laittaa monta kertaa päivässä, parin päivän päästä iho kuoriutuu pois isoina suikaleina. Kun jaksaa rasvata senkin jälkeen pari kertaa päivässä, pysyy huulet pehmeinä. Huoneilman kuivuus kuivattaa, sään vaihtelut, minulla hammastahna, syitä voi olla niin monia.. No mutta ratkaisuna keksin ongelmaan Blistexin, sitä pitää minulla olla aina.


      • pimeex
        tt kirjoitti:

        auttaa, tosin siitä tulee riippuvaiseksi.. Se valkoinen rasia, kosteuttava. Keltaista voidetta. Sitä kun laittaa monta kertaa päivässä, parin päivän päästä iho kuoriutuu pois isoina suikaleina. Kun jaksaa rasvata senkin jälkeen pari kertaa päivässä, pysyy huulet pehmeinä. Huoneilman kuivuus kuivattaa, sään vaihtelut, minulla hammastahna, syitä voi olla niin monia.. No mutta ratkaisuna keksin ongelmaan Blistexin, sitä pitää minulla olla aina.

        Mineraali öljy kökköä.
        Pahimmasta päästä koko tökötti!
        Addiktoi takuu varmasti!


    • yesss

      olen ostanut maailman parhaan huulirasvan: BevitaR, kokeilkaa!!

      • Raikkunen

        Minulla huulet vaativat rasvausta aina. Laitan Bepahthenia, Vitalinista tai vaseliinia niihin silloin tällöin päivän mittaan. Eli aina on rasvattava, jos haluaa, että ne eivät ole liian kuivat. En koe asiaa yhtään ongelmana: päinvastoin muistan ajan jolloin en vielä rasvannut ja silloin huulet olivat aina rohtuneet ja kipeät.


      • Myös luomet

        Olen yhden tuubin käyttänyt ja useita kertoja pivässä laittanut. Ei auta samanlaiset hilseilevät, kirvelevät huulet... toivotonta


    • ressaaja :P

      Ikävä kuulla, että jollakulla on noin pahat ongelmat huulten kanssa. Minulla on kamalan rohtuneet ja kipeät huulet ainoastaan flunssaisena kun joudun hengittämään suun kautta tai talvisin kun unohdan joskus hoitaa niitä rasvalla. Olen huomannut, että stressaantuneena tulee nuoleskeltua ja nypittyä huulia, minkä vuoksi ne ovat silloin aivan kamalat jonkin aikaa. Varsinkin kun luen tuntikausia johonkin tenttiin ja oikein pureskelen ja nypin sydämeni kyllyydestä milloin mitäkin kohtaa naamasta -valitettavan usein tämä pakkotoiminto kohdistuu huuliin. Sitten pitää vaan keskittyä pari päivää, että maltan jättää huonot tavat ja hoitaa ihon kuntoon. Kyllä ressi ja nyppiminen vaikuttaa varmaan vähintään yhtä paljon kuin ruokavalio. Olen huomannut, että jotkut sairaudet, kuten flunssa ja pahat tulehdukset (viisaudenhammas) saavat ihoni ja koko naamani näyttämään "yleisilmeeltään" kummalliselta. Jopa kuukautiskierron vaihe vaikuttaa. Ei kai sitä voi muuta kuin todeta ettei herkkäihoisilla ole helppoa. Viime kesänä karsin pahasta suunympärysihottumasta leuassa ja silmäkulmissa. Siihenkin määrättiin tuota Protopic-voidetta; se on sairaan kovaa tavaraa -aika jännä, että sitä voidaan määrätä huuliin, kun tuskin sitä saisi niellä yhtään!

    • Nomie....

      VASELIINIA KEHIIN!!!! Eiköhän tehoa! Itse laitan illalla ennen nukkumaan menoa kunnon kerroksen ja huulten "rajojen" yli sillä helpoimmin rohtuva osa alue ainakin minulla. Sitten päivän mittaan rasvailen jos tarvitsee. Mutta ei tarvinnt kuin muutamana iltana laittaa ni johan tuli tulosta. Ennen laitoin bepantteenia... tehosi hetken mutta nykyään jos olen laittanut niin kuivattaa entisestän ;o joten vaseliinissa pysytään (;

      tosin nykyään mulla kuivaa huulet taas (KESKELLÄ KESÄÄ HERRANJESTAS!!?!?!??! ärsyttävääää -,- ) vaikka käytän vaseliinia :( joten nyt kokeilen jos olisi vitamiinin puutosta...

    • naattina

      Hei

      Oletko kokeuillut Mariacos Lips Lifting huuli hoitoa?
      Valtuutettu koulutettu kosmetologi tekekee tällaisia koneellisia kosteutus hoitoja Suomessa jo aika monella paikka kunnalla.
      löydät heidät www.mariacos.fi nettisivujen kautta tai kauneus.fi sivuilta lueteltuna.
      Etsi sieltä lähin hoitola ja kokeile.
      Ei ole pakko kärsiä!

    • sokölj

      Oli mullakin sama ongelma, kunnes
      testasin sekoittaa öljyä ja sokeria
      ja hieroa sitä huuliin, ja pestä pois.
      Tämän tein pari kertaa (n. 2 kertaa pv)
      nii kyllä ne kuivuneet ja rohtuneet huulet
      lähti pois. :)

    • atooppinen,,,,

      Hyvää ajankulua nyppiä ihonsuikaleita huulista....jos ei muuta.
      Joka talvi rohtuu huulet kun tulee kovat pakkaset ja kuiva ilma. Tänä vuonna pääsi ehjin huulin tammikuulle pitkälle kun oli lauha alkutalvi...

      Ainoa mikä auttaa auringonvalo ja rusketus - kohtahan sitä saa :D

    • tyyynytsällyk

      mulla kanssa juuri samnlainen ongelma, huulet menee ihan kauheiksi jos ei rasvaa parin tunnin välein. kesät talvet, kesällä oli oikeastaan jopa pahempi. ensin oli pelkät huulet, nyt jo sentin verran huulten ympäriltä vaatii jatkuvaa rasvausta ja on tosi ärsyttävä kun ihmiset tulee ja sanoo ooh sulla on aika kuivat huulet, tarviitko huulirasvaa? -ei en tarvii. mukava että on kohtalotovereita.
      menen ihotautilääkärille jos hunaja /öljy-sokeri -jutut ei tepsi.

    • sussos

      Välttäkää mineraali öljy pitoisia huuli tuotteita!

    • jomppe6

      NYT KAIKKI SAATANA! Kuunelkaa minä teen aina niin kun huulet kuivuu, eli on punaiset (johtuu syljestä, syljessä on suolaa mikä kuivattaa huulet) eli itellä joskus talvipakkasilla tekee mieli nuolla huulia niin kuivuu aina. Ainoa keino on saatana mikä on aina tehonnu älä käytä rasvaa ei vittu mitään huulille eikä varsinkaan sylkeä eli älä nuole pidä suu kiinni muuten jos et puhu ja anna huulten kuivua niin paljon että muuttuu irtoavaksi nahaksi kestää yhden päivän tai vaikka yön sitten tadaa irroita päällä oleva vanha nahka siis se on ihan kokonaan irti ihosta niin lähtee jos pienestikkään siirrät sen pois semmoista vetistä kuivuneen liiman tyyppistä vanhaa nahkaa mikä on jo valmiiksi irronnut. Siellä sitten on terve ja uudet huulet sen alla toimii 100% varmasti lupaan, jos et vain vittu nuole niitä huulia tai käytä rasvaa huulipunaa kaikkea mahollista mitä huuliin voi laittaa. TOIMII AINA ITSELLÄ SEN TAKIA muutaman kerran vuodessa rohtuneet huulet johtuu vain siitä kun olen kylmällä vähän nuolenut huulia! VARMASTI JOHTUU SAMASTA TEILLÄ KAIKILLA

    • tanja803

      kokeileppa aloe vera rasvaa=) toimii ja annan 90päivän tyytyväisyystakuun kaikille aloe vera tuotteille joihin et ole käyppä kurkistamassa kotisivuilleni. http://myaloevera.fi/tanjabrand/kotisivu

    • miksutiini1

      Itsellä on joka vuotinen huulien kuivuminen. Vaikka en nuole niitä tai revi ihon palasia pois, ne kuivuu aina. minun huulirasvani on :

      Locobase REPAIR

      Mikä on syy siinä, että huulet kuivuu? =(

    • pois rasvat

      Huulirasvat kuivattaa huulia.

    • surullinenjaväsynyt

      Mulla todella paha ongelma tästä kans, vaivannut ihan lapsesta asti. Alkoi rohtuneista huulista joita nuolin koko ajan, myöhemmin ala-asteella aloin huulista nahkaa etenkin hermostuksissani repimään. Vasta joskus viidennellä luokalla heräsin siihen että huuleni ovat todella rumat ja etenkin ylähuulu menettäny oikean "muotonsa" repimisen takia. Siitä on ollut läpi elämän itselleni suurta henkistä haittaa, sosiaaliset tilanteet ovat vaikeita ja aina miettii huomaako joku, näytänkö inhottavalta ja vastenmieliseltä. Naisten kanssa kun on tekemisissä onnistun ihme kyllä sen jotenkin peittelemään, pieniä asioita jotka kuitenkin merkitsee niin paljon kun huulet ovat aina esillä ihmisten kanssa puhuessa tai naisen kanssa suudellessa, silloin varsinkin ei niissä halua olevan mitään rumaa repaleisuutta. Huulirasvat eivät auta, aloin vuosi sitten käyttämään bebantteenia, se on ollut paras apu ja pehment' huulet mutta silti en voi olla pyyhkimttä sit pois kun lähden ulos kodista tai joku tulee käymään, koska kiiltävät huulet näyttävät todella noloilta... on tämä niin perseestä. ja tätä on siis itselläni jatkunut tosiaan sellaisen 20 vuotta. tuntuu että se ei parane koskaan eikä sen kanssa oikein voi oppia elämäänkin jos ei asu autiolla saarella... ihotautilääkärillä en ole vielä koskaan käynyt, hammaslääkärin ja sairaanhoitajan kanssa vain asiasta jutellut. eivät osanneet muuta sanoa kuin että ei ole mikään tulehdus, oahasti kuivuneet huulet vain ja etenkin limakalvot mitkä lie, että koska ne kuivuvat siks huuletkin kuivuu ja nahka irtoilee. saunassa ja suihkussa ei voi olla kuin hetken jos ei halua että iho irtoaa.. e ole tavannut ketäään jolla olisi sama tilanne, outoa lukea tätä ketjua.

    • tuttu juttu, sama täällä minulla irtoaa iho jalkateristä, käsivarsista, keskivartalosta aina jos kastun sateessa tai sauna suihku ja/tai uinti ja huulesta puhumattakaa se kaikista pahin siihen auta mikään.

      sitten terveyskeskusten yleislääkärin paskiaiset toteaa että ei mitään vakavaa. puol vuotta kun oli hilseillyt sen jälkeen alkanut satelemaan muitakin oireita mutta kuulemma mikään ei johdu mistään!!!!!!!!! jumalauta!!!!!! mutta kuitenkin sit aina jaarittelevat ompas "outoa/jännää" mut millekään ei tehdä mitään vaikka oliskin kaikki muut oireetkin alkanu siitä.

      pitää olla puoliks haudassa asti ennen kun millekään tehdään mitään kunnalisessa ainakaan.

      puhumattakaan että pääsisit sairaalaan ihopuolen testeihin pois sulkemaan ihosyövän todennäköisyyttä.
      sitten yksityisellä puolella ihopuoleen erikoistuneet yksiköt on vain yliopistollisissa sairaala kaupungeissa asti joissa niitä onkin .
      eikö ne voisi olla jumalauta edes joka maakunnan "pääkaupungissa" niin olisi vähän lähempänä.

      • ja sitten yliopistollisissa sairaalakaupungeissa on vähintään se "2" yksityinen yksikkö mistä löytyy kaikki erikoisetkin ja muissa maakuntien "pääkaupungeissa" ole kun yleispuoli" jos niitäkään...........


    • Muijjjjja

      Käytä locobase repairia saa apteekista (Valkonen ja oranssi tuubi) mulla on sama ja oikeesti toimii

    • kuivuukoliikaa

      ihon ylenmääräinen kuivuminen voi hyvin johtua atopiasta. Siihen on hyvä luontaislääke, joka suomessa ei ole kelakorvattava. Gammalinoleenihappo.
      Ainetta on helokinkukan siemenöljyssä. Punaherukoiden ja karviaisten siemenöljyssä, joissain luonnonmarjojemme siemenistä, kurkkuyrtissäkin- ainakin noissa.
      Eikun syömään hyviä rasvahappoja- punaherukat kokonaisina siemenineen. Luontaiskaupasta saa myös helokin siemenöljyä, maksaa mutta toimii. Aikoinaan ostin silloin pienen lapseni atopiaan. Sisäisesti, 5-8 tippaa päivään, korjaa puutoksen alle 2 viikossa. atoopikkojen elimistö ei tee tätä tärkeää rasvahappoasiaa itse, kuten terveiden. Sinkkikin on tärkeää. Sitä on luontaisesti mustikoissa esimerkiksi, samalla saa muitakin puuttuvia hivenaineita, jos ruokavalio on ollut kovin yksipuolinen.
      En tiedä mikä osuus seleenillä on ihmisen iholle, mutta ainakin eläimillä sen puutos aiheuttaa ihoonkin ongelmia- kuivumista, karvanlähtöä.
      Googlaappas iholle tärkeät aineet, muitakin voi olla kuin nuo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe