kanarialinnun ottamisesta

dddddddddd

Minulla ei ole koskaan ollut lintuja, joten haluaisinkin kysyä joitakin asioita. Kanarialinnuista olen kiinnostunut.

Sotkevatko ne paljon ympäristöään? Siis lenteleekö häkistä paljon siemeniä ym.

Jos ottaisi pariskunnan ja uros pitäisi jossain vaiheessa erottaa naaraasta niin voisiko sen tehdä laittamalla häkkiin jonkinlaisen väliseinän vai pitäisikö niillä olla suurempi etäisyys?

Alkukustannusten jälkeen hoito ei varmaankaan tule kovin kalliiksi?

Hmm.. tähän hätään ei taida muita kysymyksiä tulla mieleen...

3

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari T

      Minulla oli ensin undulaatteja, mutta ne sotkivat kovasti ja oli kova "säksätys." Enkä saanut niitä pesimään. Tosin nyt kiinnostaisi ottaa niitä uudelleen.

      Nyt on kanarioita ja ne ovat pesineet vuoden aikana jo kolme kertaa. Ne sotkevat jonkin verran, mutta vähemmän kuin undulaatit. Jos puhaltaa joka päivä siemenkupista kuivat kuoret esim. parvekkeella, niin sotkua on vähemmän.

      Kannattaisi olla aina väh. kaksi häkkiä. Kaikki kanariat eivät hyväksy toisiaan ja koiras ja naaraskin saattavat tapella. Myös pesimäaikana voi tulla ongelmia etenkin koiraan ja poikasten kanssa. Se ei ole sosiaalinen lintu (ja moniavioinen) ja esim. koirasta voi pitää hyvin yksinkin, jolloin se laulaa kovasti, tosin laulaa se naaraankin kanssa. Kaikki koiraat eivät laula ja jotkut naaraatkin laulavat vähän ja "poikaslaulua." Silloin voi olla vaikea erottaa sukupuolia. Kuitenkin jonkun aikaa kanarioita pidettäessä alkaa erottaa, esim. naaras on hieman pyöreämpi ja lyhyempi, koiras vilkkaampi ja aggressiivisempi.

      Sellainen häkki, jossa on välisäleikkö voi olla hyödyllinen, mutta säleikön kanssa usein liian pieni näille aktiivisille linnuille.

      Kanarioille on oma siemenseos (ja pelletit), undulaatin siemenseos on sille liian yksipuolista (vaikka samankaltaista). Seos maksaa n. 5 €/kg ja kestää kauan. Tosin olen sekoittanut sekaan undulaatin "Fruit-cocktailia." Kannattaa ostaa siemenet aina suljetuissa pusseissa ettei linnut sairastu ikävään ilamapussipunkkitulehdukseen.

      Lintu ei kesyynny samalla tavalla kuin undulaatit. Niiden laulu on kuin "aarioita", vaihtelevaa ja miellyttävää. Se on listattu satakielen jälkeen kauneimpiin linnun lauluihin.

      Häkit maksavat ainakin uutena aika paljon, etenkin tilavat. Kanariat maksavat kaupoissa n. 50-90 €/kpl. Minä olen myynyt poikasia 20-30 €/kpl. (nykyiset poikaset on jo varattu, mutta uusia aina tulossa, p. 045-1342865 Lahdessa).Lintu pesii aika hyvin, ei kuitenkaan kaikki. Se ei häiriinny helposti ihmisestä poikasia hoitaessa.

      Kanarioista on paljon tietoa, esim. Suomen papukaijayhdistys, Birdsnway, Canary lovers page, yms. (ks. Coogle-Birds_canaries).

      • Tuulia

        Hei!
        Minullakin on kanarioita, mutta vasta viime keväänä tuli ekat munat. Toinen kuoriutui ja nyt keväällä tulee vuoden. Oletko pesittänyt pimeinäkin kuukausina lintuja? Olen ymmärtänyt, ettei niitä pesitetä kun valoisina kuukausina. Syksyllähän linnuilla on sulkasato, silloin eivät pesi. Sen jälkeen alkaa pimeä aika. Helmikuun lopulla, maaliskussa aion laittaa pesäkorin paikoilleen. Muuna aikana se on kokonaan pois. Kun sulla on ollut lintuja ns pimeenä aikana, miten linnuilla on ollut valoa? Oletko sytyttänyt lampun jo palaamaan kenties viiden nurkilla aamusta? Silloinhan ne jo yleensä kesäaikana alkavat ruokkia poikasta?


      • Jari T
        Tuulia kirjoitti:

        Hei!
        Minullakin on kanarioita, mutta vasta viime keväänä tuli ekat munat. Toinen kuoriutui ja nyt keväällä tulee vuoden. Oletko pesittänyt pimeinäkin kuukausina lintuja? Olen ymmärtänyt, ettei niitä pesitetä kun valoisina kuukausina. Syksyllähän linnuilla on sulkasato, silloin eivät pesi. Sen jälkeen alkaa pimeä aika. Helmikuun lopulla, maaliskussa aion laittaa pesäkorin paikoilleen. Muuna aikana se on kokonaan pois. Kun sulla on ollut lintuja ns pimeenä aikana, miten linnuilla on ollut valoa? Oletko sytyttänyt lampun jo palaamaan kenties viiden nurkilla aamusta? Silloinhan ne jo yleensä kesäaikana alkavat ruokkia poikasta?

        Juu, tiedän kanarioiden pesimäkauden olevan helmi-syyskuussa. On kirjoitettu, että talvella ainakin koiras olisi steriili. Meillä onnistui pesintä näin talvellakin ja vielä tavallista paremmin. Nyt tuli viisi poikasta, kun aiemmin on onnistunut vai kolme/poikue. Olen käyttänyt 11 watin kirkoituspöydän valoa ja linnut ovat etelä-ikkunalla Etelä-Suomessa. Olen laittanut valon jo päälle n. klo 4.30 aamulla samoihin aikoihin kun herää sanomalehden tuloon. On myös erillisiä lintu- ja akvaariovaloja, mutta meillä on toiminut tuo aivan tavallinenkin pieni loisteputkivalo. Sellainen ajastin olisi hyvä.

        Kaksi aiempaa pesintää oli viime heinä- ja syyskuussa.

        Voi olla, kun viereisessä häkissä asuu yksinäinen koiras, niin se innosti paria pesimään, ainakin se innostaa laulamaan enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe