Voyager lisälämmitin

GV 2,5 CRD 2001

Tässä dieselissä on moottorin lisälämmittimenä karvalakkiwebasto (ei sisäsarjaa). Mikä mahtaa olla vikana, kun lämmitin ei mene päälle kylmistä ilmoista huolimatta, välillä kuskin lattian alapuolella olevan toosan pakoputki kyllä puhalsi, mutta lämmitin ei selvästikään polttanut naftaa. Pidin kiesiä yön yli lämpimässä, mutta vehje ei pukahtanutkaan. Tarkistin sulakkeita, mutta en oikeastaan saanut selville, mikä on värkin sulake. Avusta etukäteen kiittäen.

7

4269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämmitin

      Jos lämmittimesi on merkiltään todella Webasto (eikä esim Eberspächer) etsi ne sulakkeet ja ota hetkeksi pois. Webasto kuittaa häiriönsä, kun se on jännitteettömänä. Oikein toimiessaan pitäisi käynnistyksen jälkeen paloilmapuhallin ensin puhaltaa n. pari minuuttia ikäänkuin tyhjää varmistaen, ettei polttimessa ole palamtonta polttoainetta. Tämän jälkeen käynnistyy polttoainepumppu. Sen nakutus pitäisi kuulua, kun tarkasti kuuntelee. Jos näin pitkälle pääset, eikä poltin kuitenkaan syty, yritä ilmata polttoaine putki. Itse olen ilmaillut imemällä. Läpikuultava lisäletku auttaa siinä, ettei tarvi imeä polttoainetta suuhun saakka. Jos huolella teet ilmauksen teet sen ensin siihen leukuun, joka tulee auton polttoainetankista pumpulle, ja tämän jälkeen vielä polttoainepumpun ja lämmittimen välin. Jälkimmäisen voi myös hoitaa niin, että ottaa polttoainepumpun johdon irti ja syötää pumpun liittimiin suoraan 12 V. Silloin on tehtävä niin, että syöttää jänniteen sykäyksinä. (Kytkee jännitteen vain hetkeksi ja sitten taas uudelleen, jolloin pumppu "tykyttää".)Kun letkun päästä alkaa tulla polttoainetippoja, on ilmaus valmis.

      • GV 2,5 CRD 2001

        muuta merkintöä lämmittimen merkistä kuin suojakuoressa lukenut DaimlerChrysler. Toosa ei tosiaan alkanut edes puhaltamaan nyt. Aikaisemmin puhalsi, mutta tuttua pumpun nakutusta ei kuulunut. Missä muuten pumppu on, kun nakutus tuntui kuuluvan aivan kojelaudan säätöpaneelin takaa. Luulisi sen olevan siellä missä pohotinkin on, lattian alla tankista tulevan naftaputken päässä. En vielä kuitenkaan alkanut purkamaan sitä. Konehuoneen sulakerasiasta löytyi 20 A sulake ja rele, joissa luki fuel heater (onko nää tän juttuja?). Sulake ainakin oli ehjä, releestä en tiedä. Otin pois kuten sanoit, mutta ei vaikutusta. Tuntuis vika olevan sähköpuolella kun laite ei puhalla ja pumppu nakuta. Kiitos vinkeistä!


      • Lämmitin
        GV 2,5 CRD 2001 kirjoitti:

        muuta merkintöä lämmittimen merkistä kuin suojakuoressa lukenut DaimlerChrysler. Toosa ei tosiaan alkanut edes puhaltamaan nyt. Aikaisemmin puhalsi, mutta tuttua pumpun nakutusta ei kuulunut. Missä muuten pumppu on, kun nakutus tuntui kuuluvan aivan kojelaudan säätöpaneelin takaa. Luulisi sen olevan siellä missä pohotinkin on, lattian alla tankista tulevan naftaputken päässä. En vielä kuitenkaan alkanut purkamaan sitä. Konehuoneen sulakerasiasta löytyi 20 A sulake ja rele, joissa luki fuel heater (onko nää tän juttuja?). Sulake ainakin oli ehjä, releestä en tiedä. Otin pois kuten sanoit, mutta ei vaikutusta. Tuntuis vika olevan sähköpuolella kun laite ei puhalla ja pumppu nakuta. Kiitos vinkeistä!

        Nyt täytyy heittäytyä enempi arvailuiden puolelle.

        Oletan ettei DaimerChrysler itse valmista polttoainelämmittimiä vaan laitteeseen on vaan laittettu logo. Löytymäsi sulake on juuri polttoainelämmittimen ja jos vika ei sulakkeen poispitämisellä (pidithän useamman minuutin?) kuittaantunut, epäilen lämmittimen olevan sukua Eberspächerille. Jotkin tämän laitteen mallit ovat sellaisia, että jos ne menevät vikatilaan, ei kuittaus onnistu ilman huollon laitteita. Saattaa olla että lämmittimesi on Eberin valmistama. Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse. Vikatilaan laite menee esim liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

        Jos lämmittimesi on sellainen, että sen on tarkoitettu toimia vain ajossa eli moottorin käydessä, voi olla että polttoaineen syöttö on otettu jostakin konehuoneen letkusta, jolloin polttoainepumppu voi olla konehuoneessa. Tällaisessa tapauksessa lämmittimessä ei ole omaa kiertovesipumppuakaan, koska moottorin oma vesipumppu hoitaa veden kierrättämisen moottorin käydessä. Yleensä polttoainepumppu sijoitetaan juuri kuten sanotkin tankin ja lämmittimen väliin lähelle tankki. Pumppu ei ole hyvä imemään, mutta "työntää" kyllä putkeen polttoainetta hyvin.

        Jos sattuisi olemaan niin hyvä onni, että laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, niinkuin joissakin lämmittimissä on, voisi se olla lauennut. Tätä teoriaa ei tosin tue se, että ensimmäisillä käynnistyskerroilla puhallin oli pyörinyt, mutta nyt ei enää.

        Voipi olla, että ellei palstalle ilmesty asiasta paremmin tietäviä, joudut etsimään paikkakunnaltasi polttoainelämmitinhuoltoliikkeen. Suosittelen sellaisen etsimistä mieluummin, kuin Chrysler-huoltoon turvautumista, koska lämmitinhuolto voittopuolisesti tuntee kaikki lämmittmet.


      • Palpatine
        Lämmitin kirjoitti:

        Nyt täytyy heittäytyä enempi arvailuiden puolelle.

        Oletan ettei DaimerChrysler itse valmista polttoainelämmittimiä vaan laitteeseen on vaan laittettu logo. Löytymäsi sulake on juuri polttoainelämmittimen ja jos vika ei sulakkeen poispitämisellä (pidithän useamman minuutin?) kuittaantunut, epäilen lämmittimen olevan sukua Eberspächerille. Jotkin tämän laitteen mallit ovat sellaisia, että jos ne menevät vikatilaan, ei kuittaus onnistu ilman huollon laitteita. Saattaa olla että lämmittimesi on Eberin valmistama. Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse. Vikatilaan laite menee esim liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

        Jos lämmittimesi on sellainen, että sen on tarkoitettu toimia vain ajossa eli moottorin käydessä, voi olla että polttoaineen syöttö on otettu jostakin konehuoneen letkusta, jolloin polttoainepumppu voi olla konehuoneessa. Tällaisessa tapauksessa lämmittimessä ei ole omaa kiertovesipumppuakaan, koska moottorin oma vesipumppu hoitaa veden kierrättämisen moottorin käydessä. Yleensä polttoainepumppu sijoitetaan juuri kuten sanotkin tankin ja lämmittimen väliin lähelle tankki. Pumppu ei ole hyvä imemään, mutta "työntää" kyllä putkeen polttoainetta hyvin.

        Jos sattuisi olemaan niin hyvä onni, että laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, niinkuin joissakin lämmittimissä on, voisi se olla lauennut. Tätä teoriaa ei tosin tue se, että ensimmäisillä käynnistyskerroilla puhallin oli pyörinyt, mutta nyt ei enää.

        Voipi olla, että ellei palstalle ilmesty asiasta paremmin tietäviä, joudut etsimään paikkakunnaltasi polttoainelämmitinhuoltoliikkeen. Suosittelen sellaisen etsimistä mieluummin, kuin Chrysler-huoltoon turvautumista, koska lämmitinhuolto voittopuolisesti tuntee kaikki lämmittmet.

        "Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse."

        Itelläni on Volvo Ardic, joka kuuluu nykykään Eberille.

        Vehje on termoskannun näköinen ja -kokoinen rosterilieriö.

        Laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, kotelon kyljessä on pyöreä reikä, jonka sisäpuolelta löytyy painike.


      • dudes
        Lämmitin kirjoitti:

        Nyt täytyy heittäytyä enempi arvailuiden puolelle.

        Oletan ettei DaimerChrysler itse valmista polttoainelämmittimiä vaan laitteeseen on vaan laittettu logo. Löytymäsi sulake on juuri polttoainelämmittimen ja jos vika ei sulakkeen poispitämisellä (pidithän useamman minuutin?) kuittaantunut, epäilen lämmittimen olevan sukua Eberspächerille. Jotkin tämän laitteen mallit ovat sellaisia, että jos ne menevät vikatilaan, ei kuittaus onnistu ilman huollon laitteita. Saattaa olla että lämmittimesi on Eberin valmistama. Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse. Vikatilaan laite menee esim liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

        Jos lämmittimesi on sellainen, että sen on tarkoitettu toimia vain ajossa eli moottorin käydessä, voi olla että polttoaineen syöttö on otettu jostakin konehuoneen letkusta, jolloin polttoainepumppu voi olla konehuoneessa. Tällaisessa tapauksessa lämmittimessä ei ole omaa kiertovesipumppuakaan, koska moottorin oma vesipumppu hoitaa veden kierrättämisen moottorin käydessä. Yleensä polttoainepumppu sijoitetaan juuri kuten sanotkin tankin ja lämmittimen väliin lähelle tankki. Pumppu ei ole hyvä imemään, mutta "työntää" kyllä putkeen polttoainetta hyvin.

        Jos sattuisi olemaan niin hyvä onni, että laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, niinkuin joissakin lämmittimissä on, voisi se olla lauennut. Tätä teoriaa ei tosin tue se, että ensimmäisillä käynnistyskerroilla puhallin oli pyörinyt, mutta nyt ei enää.

        Voipi olla, että ellei palstalle ilmesty asiasta paremmin tietäviä, joudut etsimään paikkakunnaltasi polttoainelämmitinhuoltoliikkeen. Suosittelen sellaisen etsimistä mieluummin, kuin Chrysler-huoltoon turvautumista, koska lämmitinhuolto voittopuolisesti tuntee kaikki lämmittmet.

        ittellä on sama lisälämmitin ja se ei inahda jos a) lämpö on säädetty liian kylmälle ( siis lämpötila säätimistä)
        b) lämmpärin puhallus napsautettu on pois kokonaan

        Oletan että nämä asiat on pois suljettu tässä tapauksessa kun on kuitenki aikas kylmää ollu viime aikoina. Meinasin hommata sen ajastimen jolla saisi lämmitystä myös silloin kun sähkö ei ole saatavilla mutta huoltoliike pelotteli että auton akku on kovilla ja voi olla että lämmin auto ei sitten lähde käyntiin...:) En ole edes tiedustellut paljonko sarja maksaa ja saisiko tuohon sen edes asennettua (jos tuo lämmitin on toosi karvalakkimalli ja siinä ei ole omaa pumppua( tai no senkin voi asentaa erillisenä tietty))


    • Rysler

      Mitenkäs kun polttaa tuon sulakkeen heti? Mitä kannattaisi tehdä ensin? Auto kuin pakastinarkku!

      • Sysler

        Viedä merkkiliikkeeseen korjuulle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2705
    2. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      418
      2236
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2146
    4. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      1930
    5. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1759
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1679
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1186
    8. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1142
    9. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1049
    10. Kerro mulle miksi juuri me

      Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      64
      945
    Aihe