Voyager lisälämmitin

GV 2,5 CRD 2001

Tässä dieselissä on moottorin lisälämmittimenä karvalakkiwebasto (ei sisäsarjaa). Mikä mahtaa olla vikana, kun lämmitin ei mene päälle kylmistä ilmoista huolimatta, välillä kuskin lattian alapuolella olevan toosan pakoputki kyllä puhalsi, mutta lämmitin ei selvästikään polttanut naftaa. Pidin kiesiä yön yli lämpimässä, mutta vehje ei pukahtanutkaan. Tarkistin sulakkeita, mutta en oikeastaan saanut selville, mikä on värkin sulake. Avusta etukäteen kiittäen.

7

4221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämmitin

      Jos lämmittimesi on merkiltään todella Webasto (eikä esim Eberspächer) etsi ne sulakkeet ja ota hetkeksi pois. Webasto kuittaa häiriönsä, kun se on jännitteettömänä. Oikein toimiessaan pitäisi käynnistyksen jälkeen paloilmapuhallin ensin puhaltaa n. pari minuuttia ikäänkuin tyhjää varmistaen, ettei polttimessa ole palamtonta polttoainetta. Tämän jälkeen käynnistyy polttoainepumppu. Sen nakutus pitäisi kuulua, kun tarkasti kuuntelee. Jos näin pitkälle pääset, eikä poltin kuitenkaan syty, yritä ilmata polttoaine putki. Itse olen ilmaillut imemällä. Läpikuultava lisäletku auttaa siinä, ettei tarvi imeä polttoainetta suuhun saakka. Jos huolella teet ilmauksen teet sen ensin siihen leukuun, joka tulee auton polttoainetankista pumpulle, ja tämän jälkeen vielä polttoainepumpun ja lämmittimen välin. Jälkimmäisen voi myös hoitaa niin, että ottaa polttoainepumpun johdon irti ja syötää pumpun liittimiin suoraan 12 V. Silloin on tehtävä niin, että syöttää jänniteen sykäyksinä. (Kytkee jännitteen vain hetkeksi ja sitten taas uudelleen, jolloin pumppu "tykyttää".)Kun letkun päästä alkaa tulla polttoainetippoja, on ilmaus valmis.

      • GV 2,5 CRD 2001

        muuta merkintöä lämmittimen merkistä kuin suojakuoressa lukenut DaimlerChrysler. Toosa ei tosiaan alkanut edes puhaltamaan nyt. Aikaisemmin puhalsi, mutta tuttua pumpun nakutusta ei kuulunut. Missä muuten pumppu on, kun nakutus tuntui kuuluvan aivan kojelaudan säätöpaneelin takaa. Luulisi sen olevan siellä missä pohotinkin on, lattian alla tankista tulevan naftaputken päässä. En vielä kuitenkaan alkanut purkamaan sitä. Konehuoneen sulakerasiasta löytyi 20 A sulake ja rele, joissa luki fuel heater (onko nää tän juttuja?). Sulake ainakin oli ehjä, releestä en tiedä. Otin pois kuten sanoit, mutta ei vaikutusta. Tuntuis vika olevan sähköpuolella kun laite ei puhalla ja pumppu nakuta. Kiitos vinkeistä!


      • Lämmitin
        GV 2,5 CRD 2001 kirjoitti:

        muuta merkintöä lämmittimen merkistä kuin suojakuoressa lukenut DaimlerChrysler. Toosa ei tosiaan alkanut edes puhaltamaan nyt. Aikaisemmin puhalsi, mutta tuttua pumpun nakutusta ei kuulunut. Missä muuten pumppu on, kun nakutus tuntui kuuluvan aivan kojelaudan säätöpaneelin takaa. Luulisi sen olevan siellä missä pohotinkin on, lattian alla tankista tulevan naftaputken päässä. En vielä kuitenkaan alkanut purkamaan sitä. Konehuoneen sulakerasiasta löytyi 20 A sulake ja rele, joissa luki fuel heater (onko nää tän juttuja?). Sulake ainakin oli ehjä, releestä en tiedä. Otin pois kuten sanoit, mutta ei vaikutusta. Tuntuis vika olevan sähköpuolella kun laite ei puhalla ja pumppu nakuta. Kiitos vinkeistä!

        Nyt täytyy heittäytyä enempi arvailuiden puolelle.

        Oletan ettei DaimerChrysler itse valmista polttoainelämmittimiä vaan laitteeseen on vaan laittettu logo. Löytymäsi sulake on juuri polttoainelämmittimen ja jos vika ei sulakkeen poispitämisellä (pidithän useamman minuutin?) kuittaantunut, epäilen lämmittimen olevan sukua Eberspächerille. Jotkin tämän laitteen mallit ovat sellaisia, että jos ne menevät vikatilaan, ei kuittaus onnistu ilman huollon laitteita. Saattaa olla että lämmittimesi on Eberin valmistama. Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse. Vikatilaan laite menee esim liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

        Jos lämmittimesi on sellainen, että sen on tarkoitettu toimia vain ajossa eli moottorin käydessä, voi olla että polttoaineen syöttö on otettu jostakin konehuoneen letkusta, jolloin polttoainepumppu voi olla konehuoneessa. Tällaisessa tapauksessa lämmittimessä ei ole omaa kiertovesipumppuakaan, koska moottorin oma vesipumppu hoitaa veden kierrättämisen moottorin käydessä. Yleensä polttoainepumppu sijoitetaan juuri kuten sanotkin tankin ja lämmittimen väliin lähelle tankki. Pumppu ei ole hyvä imemään, mutta "työntää" kyllä putkeen polttoainetta hyvin.

        Jos sattuisi olemaan niin hyvä onni, että laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, niinkuin joissakin lämmittimissä on, voisi se olla lauennut. Tätä teoriaa ei tosin tue se, että ensimmäisillä käynnistyskerroilla puhallin oli pyörinyt, mutta nyt ei enää.

        Voipi olla, että ellei palstalle ilmesty asiasta paremmin tietäviä, joudut etsimään paikkakunnaltasi polttoainelämmitinhuoltoliikkeen. Suosittelen sellaisen etsimistä mieluummin, kuin Chrysler-huoltoon turvautumista, koska lämmitinhuolto voittopuolisesti tuntee kaikki lämmittmet.


      • Palpatine
        Lämmitin kirjoitti:

        Nyt täytyy heittäytyä enempi arvailuiden puolelle.

        Oletan ettei DaimerChrysler itse valmista polttoainelämmittimiä vaan laitteeseen on vaan laittettu logo. Löytymäsi sulake on juuri polttoainelämmittimen ja jos vika ei sulakkeen poispitämisellä (pidithän useamman minuutin?) kuittaantunut, epäilen lämmittimen olevan sukua Eberspächerille. Jotkin tämän laitteen mallit ovat sellaisia, että jos ne menevät vikatilaan, ei kuittaus onnistu ilman huollon laitteita. Saattaa olla että lämmittimesi on Eberin valmistama. Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse. Vikatilaan laite menee esim liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

        Jos lämmittimesi on sellainen, että sen on tarkoitettu toimia vain ajossa eli moottorin käydessä, voi olla että polttoaineen syöttö on otettu jostakin konehuoneen letkusta, jolloin polttoainepumppu voi olla konehuoneessa. Tällaisessa tapauksessa lämmittimessä ei ole omaa kiertovesipumppuakaan, koska moottorin oma vesipumppu hoitaa veden kierrättämisen moottorin käydessä. Yleensä polttoainepumppu sijoitetaan juuri kuten sanotkin tankin ja lämmittimen väliin lähelle tankki. Pumppu ei ole hyvä imemään, mutta "työntää" kyllä putkeen polttoainetta hyvin.

        Jos sattuisi olemaan niin hyvä onni, että laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, niinkuin joissakin lämmittimissä on, voisi se olla lauennut. Tätä teoriaa ei tosin tue se, että ensimmäisillä käynnistyskerroilla puhallin oli pyörinyt, mutta nyt ei enää.

        Voipi olla, että ellei palstalle ilmesty asiasta paremmin tietäviä, joudut etsimään paikkakunnaltasi polttoainelämmitinhuoltoliikkeen. Suosittelen sellaisen etsimistä mieluummin, kuin Chrysler-huoltoon turvautumista, koska lämmitinhuolto voittopuolisesti tuntee kaikki lämmittmet.

        "Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse."

        Itelläni on Volvo Ardic, joka kuuluu nykykään Eberille.

        Vehje on termoskannun näköinen ja -kokoinen rosterilieriö.

        Laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, kotelon kyljessä on pyöreä reikä, jonka sisäpuolelta löytyy painike.


      • dudes
        Lämmitin kirjoitti:

        Nyt täytyy heittäytyä enempi arvailuiden puolelle.

        Oletan ettei DaimerChrysler itse valmista polttoainelämmittimiä vaan laitteeseen on vaan laittettu logo. Löytymäsi sulake on juuri polttoainelämmittimen ja jos vika ei sulakkeen poispitämisellä (pidithän useamman minuutin?) kuittaantunut, epäilen lämmittimen olevan sukua Eberspächerille. Jotkin tämän laitteen mallit ovat sellaisia, että jos ne menevät vikatilaan, ei kuittaus onnistu ilman huollon laitteita. Saattaa olla että lämmittimesi on Eberin valmistama. Jos lämmittimen kuori on kirkasta rosteria(onko?)voisi melkein varmasti sanoa, että eberin sukulaisesta on kyse. Vikatilaan laite menee esim liian monen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

        Jos lämmittimesi on sellainen, että sen on tarkoitettu toimia vain ajossa eli moottorin käydessä, voi olla että polttoaineen syöttö on otettu jostakin konehuoneen letkusta, jolloin polttoainepumppu voi olla konehuoneessa. Tällaisessa tapauksessa lämmittimessä ei ole omaa kiertovesipumppuakaan, koska moottorin oma vesipumppu hoitaa veden kierrättämisen moottorin käydessä. Yleensä polttoainepumppu sijoitetaan juuri kuten sanotkin tankin ja lämmittimen väliin lähelle tankki. Pumppu ei ole hyvä imemään, mutta "työntää" kyllä putkeen polttoainetta hyvin.

        Jos sattuisi olemaan niin hyvä onni, että laitteessa on kuitattava ylilämpösuoja, niinkuin joissakin lämmittimissä on, voisi se olla lauennut. Tätä teoriaa ei tosin tue se, että ensimmäisillä käynnistyskerroilla puhallin oli pyörinyt, mutta nyt ei enää.

        Voipi olla, että ellei palstalle ilmesty asiasta paremmin tietäviä, joudut etsimään paikkakunnaltasi polttoainelämmitinhuoltoliikkeen. Suosittelen sellaisen etsimistä mieluummin, kuin Chrysler-huoltoon turvautumista, koska lämmitinhuolto voittopuolisesti tuntee kaikki lämmittmet.

        ittellä on sama lisälämmitin ja se ei inahda jos a) lämpö on säädetty liian kylmälle ( siis lämpötila säätimistä)
        b) lämmpärin puhallus napsautettu on pois kokonaan

        Oletan että nämä asiat on pois suljettu tässä tapauksessa kun on kuitenki aikas kylmää ollu viime aikoina. Meinasin hommata sen ajastimen jolla saisi lämmitystä myös silloin kun sähkö ei ole saatavilla mutta huoltoliike pelotteli että auton akku on kovilla ja voi olla että lämmin auto ei sitten lähde käyntiin...:) En ole edes tiedustellut paljonko sarja maksaa ja saisiko tuohon sen edes asennettua (jos tuo lämmitin on toosi karvalakkimalli ja siinä ei ole omaa pumppua( tai no senkin voi asentaa erillisenä tietty))


    • Rysler

      Mitenkäs kun polttaa tuon sulakkeen heti? Mitä kannattaisi tehdä ensin? Auto kuin pakastinarkku!

      • Sysler

        Viedä merkkiliikkeeseen korjuulle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe