CP-vammaiset äidit!!!

tulevaisuutta ajatellen

Hei olen 25-vuotias nainen
En oo nyt lähiaikoina tekemäs lasta mut tahtoisin vaan tietää mitä se on???
Mulla on siis kolmiraaja halvaus ja viel epilepsiakin (jalat ei toimi ja vasen käsi no jotenkin mut heikko)
Tahtoisin vaan tietää onko toista meikäläisen kaltasta? niin ku miten kaikki meni ja miten arki sujuu??

31

9962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun kohdalla..

vain asia on niin että itsellä on spastinen diplegia. Kertokaa miten arki pienen lapsen kanssa sujuu vammaisena. =)

• joulumamma86

Mulla on kanssa spastinen diplegia, joka haittaa kävelyä ja heikentää huomattavasti tasapainoa. Poikani on nyt 3 kk vanha, enkä tähän asti ole törmännyt suurempiin ongelmiin (synnytyskin sujui loistavasti).

Muutama asia on ehkä hyvä muistaa...varsinkin kun lapsi on vielä "sylivaiheessa":

Lattia on pidettävä mahdollisimman siistinä! (riski kompastua leluun yms.)

Noustessa esim. sohvalta on hyvä varmistaa, että asento on hyvä. Muuten saattaa horjahtaa taaksepäin.

Ja sit ihan yksinkertaisesti pyytää apua, kun sitä tarvitsee :) Kyl sitä ajan kanssa oppii pitelemään lasta omalla tavallaan. Eihän aina tarvii mennä muiden neuvojen mukaan, pääasia et tuntuu hyvältä ja turvalliselta :)

Eli ajan kanssa alkaa arki sujua!

• mun kohdalla
        joulumamma86 kirjoitti:

Mulla on kanssa spastinen diplegia, joka haittaa kävelyä ja heikentää huomattavasti tasapainoa. Poikani on nyt 3 kk vanha, enkä tähän asti ole törmännyt suurempiin ongelmiin (synnytyskin sujui loistavasti).

Muutama asia on ehkä hyvä muistaa...varsinkin kun lapsi on vielä "sylivaiheessa":

Lattia on pidettävä mahdollisimman siistinä! (riski kompastua leluun yms.)

Noustessa esim. sohvalta on hyvä varmistaa, että asento on hyvä. Muuten saattaa horjahtaa taaksepäin.

Ja sit ihan yksinkertaisesti pyytää apua, kun sitä tarvitsee :) Kyl sitä ajan kanssa oppii pitelemään lasta omalla tavallaan. Eihän aina tarvii mennä muiden neuvojen mukaan, pääasia et tuntuu hyvältä ja turvalliselta :)

Eli ajan kanssa alkaa arki sujua!

Jos kiinnostaa niin ois kiva kirjotella..
        En tosin ole äiti enkä edes vielä tuleva sellainen..Jotain yhteystietoja?

• Ari

Vammaisten ihmisoikeudet ovat nykysuomessa kielletty puheenaihe, käskytys on tullut hallituksen taholta, siksi vaikeavammaisen seksuaalisuutta ja ihmissuhteita koskevat vähänkin todellisuutta sivuavat kirjoitukset sensuroidaan tältäkin palstalta, todennäköisesti tämäkin...

• auringonkukkanen84

Valitettavasti asia joiltakin osin on mainitsemallasi tavalla. Ensimmäisessä viestissä ei mielestäni kuitenkaan ole kyse vammaisen seksuaalisuudesta,vaan ihan vammaisena elämisestä yleensä.
        Toivotaan ettei viestejä poistetä!:)
        Hyvää viikonloppua kaikille lukijoille..

• sun juttus oikein perustuu, linkkiä kehiin.
        Kun puhutaan niistä vammaisista jotka ovat ns, vapaalla jalalla niitä suojelee suomen perustuslaki. Jos halukkuutta on pesänmuodostukseen siitä vaan. Tietysti kannattaa ottaa vamma huomioon jos perheeseen on vauva tulossa, jos apua on tarjolla kannattaa ottaa sitä vastaa. Vauvat ovat sopeutuvaisia oppivat nopeesti äidin ja isän tavan työskennellä. Itse muistelen, että sitä katto aika tarkkaa, onko ns. latu auki kun lähti kanttaa. mutta vauvat tykkää siitä, että pääsevät läheelle kantajaansa. Myöhemmin lapsista tulee omatoimisempia, kun joutuvat tekemään itsekin. Mun nykyisin 10 v tyttö sano joskus reilu 1 v:nä "ei tartte nyt auttaa mulla on nyt kiire" :)

• Ari
        kanosmn kirjoitti:

sun juttus oikein perustuu, linkkiä kehiin.
        Kun puhutaan niistä vammaisista jotka ovat ns, vapaalla jalalla niitä suojelee suomen perustuslaki. Jos halukkuutta on pesänmuodostukseen siitä vaan. Tietysti kannattaa ottaa vamma huomioon jos perheeseen on vauva tulossa, jos apua on tarjolla kannattaa ottaa sitä vastaa. Vauvat ovat sopeutuvaisia oppivat nopeesti äidin ja isän tavan työskennellä. Itse muistelen, että sitä katto aika tarkkaa, onko ns. latu auki kun lähti kanttaa. mutta vauvat tykkää siitä, että pääsevät läheelle kantajaansa. Myöhemmin lapsista tulee omatoimisempia, kun joutuvat tekemään itsekin. Mun nykyisin 10 v tyttö sano joskus reilu 1 v:nä "ei tartte nyt auttaa mulla on nyt kiire" :)

Tiedän tapauksen jossa pyörätuolia käyttävältä täysjärkiseltä naiselta on jo synnytyslaitoksella otettu lapsi pois näyttämättä vauvaa äidille. Ko. äiti ei vielä tänäänkään tiedä kenelle vauva ottolapseksi annettiin.
        Kunnan virkamiehet päättävät siitä saatko olla ihminen vai et, lait eivät vammaisten oikeuksia takaa...

• Duck
        Ari kirjoitti:

Tiedän tapauksen jossa pyörätuolia käyttävältä täysjärkiseltä naiselta on jo synnytyslaitoksella otettu lapsi pois näyttämättä vauvaa äidille. Ko. äiti ei vielä tänäänkään tiedä kenelle vauva ottolapseksi annettiin.
        Kunnan virkamiehet päättävät siitä saatko olla ihminen vai et, lait eivät vammaisten oikeuksia takaa...

"Tiedät" perustuu kuitenkin kuulopuheisiin ja urbaanilegendoihin.

Jos tuollaista tapahtuisi, täysijärkinen nostaisi metakan ja tiedotusvälineet kiinnostuisivat.

• Ari
        Duck kirjoitti:

"Tiedät" perustuu kuitenkin kuulopuheisiin ja urbaanilegendoihin.

Jos tuollaista tapahtuisi, täysijärkinen nostaisi metakan ja tiedotusvälineet kiinnostuisivat.

Yritettiinhän siitä ääntä korottaa, huonolla menestyksellä. Asiaa voimattomana kauhistelleet ihmiset vaiennettiin...
        Eikä tämä ole ainoa tämäntyyppinen tapaus Suomessa.
        Silmät voi sulkea myös väittämällä tapahtunutta urbaanilegendaksi...
        Paljonko arvelet järjestelmällisen vainon alle joutuneella vammaisella ja hänen omasillaan olevan puolustajia?

• Ari kirjoitti:

Yritettiinhän siitä ääntä korottaa, huonolla menestyksellä. Asiaa voimattomana kauhistelleet ihmiset vaiennettiin...
        Paljonko arvelet järjestelmällisen vainon alle joutuneella vammaisella ja hänen omasillaan olevan puolustajia?

On tärkeää, että vammaisten elämän ja kohtelun epäkohtia käsitellään julkisesti. Täytyy kuitenkin ihmetellä, mihin oikein pyrit tuollaisella kauhukuvien maalailulla. Ensin väitit, että laki kieltää harrastamasta seksiä vammaisten kanssa - uskon, että sinun yksittäiseen suhteeseesi on voitu puuttua, mutta ainakaan minun partnerini eivät tietääkseni ole saaneet rikossyytteitä. Nyt pelottelet tämän erittäin asiallisen keskustelunaloituksen sensuroinnilla ja kerrot jonkun vammaisen äidin menettäneen lapsensa! Jos tarkoituksesi on esittää yhteiskuntakritiikkiä, siihen on muitakin keinoja kuin nettipalstan lukijoiden järkyttäminen, ja jos haluat vain itse rajoittaa seksuaalisuudesta tai lapsenteosta puhumista, sinun sietäisi harkita tälle palstalle kirjoittamista.

• Duck
        Ari kirjoitti:

Suomi-tyttö sanoi kauniisti, minä en sano:

Älä itke rääpäle.

Ja ennenkaikkea sinun sanomisillasi ei ole mitään pohjaa, ei mitään todellisuuteen perustuvaa faktaa. Jäikö universumipilleri syömättä?

• Ari
        Suomi-tyttö kirjoitti:

On tärkeää, että vammaisten elämän ja kohtelun epäkohtia käsitellään julkisesti. Täytyy kuitenkin ihmetellä, mihin oikein pyrit tuollaisella kauhukuvien maalailulla. Ensin väitit, että laki kieltää harrastamasta seksiä vammaisten kanssa - uskon, että sinun yksittäiseen suhteeseesi on voitu puuttua, mutta ainakaan minun partnerini eivät tietääkseni ole saaneet rikossyytteitä. Nyt pelottelet tämän erittäin asiallisen keskustelunaloituksen sensuroinnilla ja kerrot jonkun vammaisen äidin menettäneen lapsensa! Jos tarkoituksesi on esittää yhteiskuntakritiikkiä, siihen on muitakin keinoja kuin nettipalstan lukijoiden järkyttäminen, ja jos haluat vain itse rajoittaa seksuaalisuudesta tai lapsenteosta puhumista, sinun sietäisi harkita tälle palstalle kirjoittamista.

Vammaisten naisten lasten huostaanotto on varsin yleinen toimenpide: "Ei pysty huolehtimaan liikuntavamman tms. syyn vuoksi lapsestaan..."
        Todellinen syy: Koska Suomessa on huutava pula adoptoitavista lapsista kunnalle on huomattavasti halvempaa luovuttaa vauva jollekin hyvin toimeentulevalle parille, kuin järjestää palveluita ja rahallista tukea vammaisperheelle.
        Jos kysymyksessä on yksinäinen vammaisäiti tai vammaispariskunta voi tapahtua mitä vain:
        Perhe hajoitetaan, pakkosterilisaatio ym. ym.
        Ai niin, näistähän ei saanut puhua...

• Ari kirjoitti:

Vammaisten naisten lasten huostaanotto on varsin yleinen toimenpide: "Ei pysty huolehtimaan liikuntavamman tms. syyn vuoksi lapsestaan..."
        Todellinen syy: Koska Suomessa on huutava pula adoptoitavista lapsista kunnalle on huomattavasti halvempaa luovuttaa vauva jollekin hyvin toimeentulevalle parille, kuin järjestää palveluita ja rahallista tukea vammaisperheelle.
        Jos kysymyksessä on yksinäinen vammaisäiti tai vammaispariskunta voi tapahtua mitä vain:
        Perhe hajoitetaan, pakkosterilisaatio ym. ym.
        Ai niin, näistähän ei saanut puhua...

Minä itse kirjoitin muutama vuosi sitten tänne lukeneeni Kyllösen perheen tapauksesta, jossa vauva vietiin väkisin lastenkotiin, koska perheen isä oli yhtenä iltana tullut humalassa kotiin. Todellisuudessa isällä oli ollut vaikeuksia avustajien kanssa, ja nämä olivat hälyttäneet viranomaiset paikalle. Sittemmin äiti, hänkin vammainen, sai lapsen takaisin, mutta isä joutui muuttamaan pois omasta kodistaan!

Olet siis varmasti osittain oikeassa. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää, mistäpäin olet ja millä tavoin olet (ollut) tekemisissä vammaisten kanssa. En ole kuullut pääkaupunkiseudulla yhdestäkään mainitsemamme kaltaisesta tapauksesta.

• suosittelen....
        Ari kirjoitti:

hakemaan apua. Kyllä se on kummallista kun vammaiset ei saa harrastaa seksiä ja vammaisilta otetaan lapset pois ilman mitään syytä mutta VAIN Ari TIETÄÄ nämä asiat !? Kehottaisin nyt vakavasti Aria menemään hoitoon skitsojensa kera!! Ei kukaan suomessa vammaisia vainoa ja jos tuollaista oikeasti tapahtuisi niin ei se nyt jäisi vain vammaisen ja hänen omaistensa puolustettavaki.

• Ari
        suosittelen.... kirjoitti:

hakemaan apua. Kyllä se on kummallista kun vammaiset ei saa harrastaa seksiä ja vammaisilta otetaan lapset pois ilman mitään syytä mutta VAIN Ari TIETÄÄ nämä asiat !? Kehottaisin nyt vakavasti Aria menemään hoitoon skitsojensa kera!! Ei kukaan suomessa vammaisia vainoa ja jos tuollaista oikeasti tapahtuisi niin ei se nyt jäisi vain vammaisen ja hänen omaistensa puolustettavaki.

Ota tosiasioista selvää, niin näet todellisuuden.
        Mitä vammaisten seksuaalisiin oikeuksiin tulee niin ne voidaan nykyisten pykälien mukaan kieltää "hyväksikäyttö"-nimikkeellä kaikissa tapauksissa, jos niin halutaan.
        Tässä maassa on lukuisa joukko palvelutaloja ja "koteja" joissa seksuaaliset oikeudet puuttuvat kokonaan.
        Hallitus on tukkinut vammaisjärjestöjen suut, uhkaamalla valtionapujen lakkauttamisella jos he ryhtyvät puolustamaan "vääriä" asioita...

• Alli
        Ari kirjoitti:

Mitä vammaisten seksuaalisiin oikeuksiin tulee niin ne voidaan nykyisten pykälien mukaan kieltää "hyväksikäyttö"-nimikkeellä kaikissa tapauksissa, jos niin halutaan.
        Tässä maassa on lukuisa joukko palvelutaloja ja "koteja" joissa seksuaaliset oikeudet puuttuvat kokonaan.
        Hallitus on tukkinut vammaisjärjestöjen suut, uhkaamalla valtionapujen lakkauttamisella jos he ryhtyvät puolustamaan "vääriä" asioita...

Tuttavani,joka alkoi odottaa lasta ja hän oli vammainen en tarkemmin sano niin hänelle sanottiin ,että varmaankin tulit hakemaan aborttia.Aikaa tapauksesta on jo kaksikymmentä vuotta ,mutta onko asiat tänä päivänä muuttuneet paljonkaan,ehkä on tuuria mitä kohtelua saa ja lääkäristä,paikasta ,onko julkinen terveyden huolto vai vara ostaa palvelut yksityiseltä.Paikkakuntakin voi vaikuttaa asiaan,mutta ehkä tärkein on vammaisen oma lujuus asioissa ja ei ole johdateltavissa,Nimenomaan terveet päättää asioista,koskee se sitten asumista,mitä tahansa palvelua,jota vamman vuoksi joutuu käyttämään ehkä siksi palvelu ja vammaisen tarve ei kohtaa.

• Rämpylä
        Ari kirjoitti:

Se on totta, että monen vammaisjärjestön pääasiallinen tehtävänä on palveluntuottaminen ja edunvalvonta on jäänyt vahvasti takaalalle.

Mutta noi sun stoorit johtuu kyllä kohtuulista suuremmasta mielikuvituksesta tai todellisuudentajun totaalisesta puuttumisesta.

Toivottavasti kuitenkin saat pääsi "kasaan" ja jatkat kirjoittelua. Minua ilahduttaa aina kun huomaan, että joillakin menee vielä huonommin kun itselläni ;)

• faktat ??
        Ari kirjoitti:

Sinä se täällä jaksat puhua "tosiasioista" mutta missä se fakta tieto sitten on ??? Hyväksikäyttö on hyväksikäyttöä oli sitten vammainen tai ei. Väitätkö että tälläinen teksti pitäisi ottaa laista pois?
        Ei Suomen maassa nyt ihan niin vain ilman perusteita lapsia viedä äideiltä pois synnytyksen jälkeen !!
        Sitä vaan vielläkin jaksan ihmetellä että MIKSI VAAN ARI TIETÄÄ tälläista asioista ja suuri "yleisö" on ihan tietämätöntä ? Tälläisille palstoille on niin helppo kirjoittaa huuhaata kun ei ole vastuussa mistään. Mikseihän asianomaiset kirjoita mitään ?
        Noh...asia on luisunut sivuraiteelle ketjun aloittajan kysymyksestä/tiedusteluista.
        Tsempiä vaan hänelle sitten kun se aika koittaa :)

• huonomuistisuus
        Duck kirjoitti:

Suomi-tyttö sanoi kauniisti, minä en sano:

Älä itke rääpäle.

Ja ennenkaikkea sinun sanomisillasi ei ole mitään pohjaa, ei mitään todellisuuteen perustuvaa faktaa. Jäikö universumipilleri syömättä?

Näin se elämä pyörii...toisia vainoaa siniset pienet miehet, toisia ihan vaan möröt ja toisia hallitus ja laki. Kaikille yhteistä taitaa olla universumipilleri ja dementtia.

• Rämpylä kirjoitti:

Se on totta, että monen vammaisjärjestön pääasiallinen tehtävänä on palveluntuottaminen ja edunvalvonta on jäänyt vahvasti takaalalle.

Mutta noi sun stoorit johtuu kyllä kohtuulista suuremmasta mielikuvituksesta tai todellisuudentajun totaalisesta puuttumisesta.

Toivottavasti kuitenkin saat pääsi "kasaan" ja jatkat kirjoittelua. Minua ilahduttaa aina kun huomaan, että joillakin menee vielä huonommin kun itselläni ;)

lukeneeni IT:stä joskus vuosia sitten pohjois-suomalaisesta vammais pariskunnasta joilla oli pieni vauva, joutuivat tekemisiin viranomaisten kanssa taisi olla huostaanotto vireillä. Jutussa tuli selville että avustajat joutuivat vauvan kasvattajiksi ja vauvaa ei voinut jättää kahden isän ylivilkkauden takia ja äiti ei pystyt vauvaa yksin huolehtimaan.
        Olen sitä mieltä, että lapsen etu on tärkeämpi näissä huostaanotto kysymyksissä, kun vammaisten halu lisääntyä. Eivätkä kaikki ole valmiita vanhemmiksi, ja niitä epäkelpoja voi myös olla vammaisissakin. Mutta huostaanotto asiat ovat niin työtä vaatia ja rahaa vieviä asioita, että kunnat eivät lähde huostaan ottamaan vammaisten lapsia kiusallaan tai huvinvuoksi.

• Nimetön
        kanosmn kirjoitti:

lukeneeni IT:stä joskus vuosia sitten pohjois-suomalaisesta vammais pariskunnasta joilla oli pieni vauva, joutuivat tekemisiin viranomaisten kanssa taisi olla huostaanotto vireillä. Jutussa tuli selville että avustajat joutuivat vauvan kasvattajiksi ja vauvaa ei voinut jättää kahden isän ylivilkkauden takia ja äiti ei pystyt vauvaa yksin huolehtimaan.
        Olen sitä mieltä, että lapsen etu on tärkeämpi näissä huostaanotto kysymyksissä, kun vammaisten halu lisääntyä. Eivätkä kaikki ole valmiita vanhemmiksi, ja niitä epäkelpoja voi myös olla vammaisissakin. Mutta huostaanotto asiat ovat niin työtä vaatia ja rahaa vieviä asioita, että kunnat eivät lähde huostaan ottamaan vammaisten lapsia kiusallaan tai huvinvuoksi.

Kyllähän huostaanottoja tapahtuu vammaistenkin perheissä, se on selvä. Mutta niin kuin kirjoitit vanhemman vammaisuus ei ole huostaanottoperuste vaan olosuhteissa pitää olla jotain joka vaarantaa lapsen kehityksen. Päätökset eivät voi viranomaisilla perustua koko ihmisryhmän systemaattiseen syrjintään vaikka nimimerkki Ari on vahvasti sitä mieltä. -Rämpylä

• yks vaan

Taidat omia mielipiteitäsi esittää viranomaisten suulla ja tekeminä päätöksinä. Sinut on varmasti jättänyt vammainen nainen tai mies, kun noin katkera olet :))

• Ari
        faktat ?? kirjoitti:

Sinä se täällä jaksat puhua "tosiasioista" mutta missä se fakta tieto sitten on ??? Hyväksikäyttö on hyväksikäyttöä oli sitten vammainen tai ei. Väitätkö että tälläinen teksti pitäisi ottaa laista pois?
        Ei Suomen maassa nyt ihan niin vain ilman perusteita lapsia viedä äideiltä pois synnytyksen jälkeen !!
        Sitä vaan vielläkin jaksan ihmetellä että MIKSI VAAN ARI TIETÄÄ tälläista asioista ja suuri "yleisö" on ihan tietämätöntä ? Tälläisille palstoille on niin helppo kirjoittaa huuhaata kun ei ole vastuussa mistään. Mikseihän asianomaiset kirjoita mitään ?
        Noh...asia on luisunut sivuraiteelle ketjun aloittajan kysymyksestä/tiedusteluista.
        Tsempiä vaan hänelle sitten kun se aika koittaa :)

Faktat löytyvät tutkimalla, joten työhön vain!

• vääntää ?
        Ari kirjoitti:

Faktat näköjään riippuu tutkijasta. Voinhan minäkin väittää että marsissa kasvaa voikukat, se on faktaa, tutkimalla asioita sinäkin tiedät sen.
        Laita nyt samantien kun kirjoitat juttujasi niin mistä sinä olet löytänyt ne tiedot ettei kaikkien tarvitse päätä vaivata.

• Rämpylä
        Ari kirjoitti:

Faktat löytyvät töihin vain ?

Oletko huomannut, että suomi24:n keskustelu palstoilta löytyy yhteiskunta ja sen alla salaliitot, siirry sinne niin olet vertaisiesi joukossa ?

Muille vammaiset palstalla pyöriville ilmoitan etten kommentoi mitään, mikä liittyy lisääntymiseen, seurusteluun tai seksiin. Olen sen verran hienotunteinen, etten halua lisätä "Arin" ahdistusta.

Luonteeni tuntien, alan varmasti kehittelemään kiertoilmauksia asiani esittämiseksi. Muutkin voisivat laittaa mielikuvituksen liikkeelle ja välttää esim. sanojen seksi ja vammainen käyttäminen samassa lauseessa.

Tämä vain ajatuksena, että meillä kaikilla olisi mukavaa.

• juujaajuu
        Suomi-tyttö kirjoitti:

Minä itse kirjoitin muutama vuosi sitten tänne lukeneeni Kyllösen perheen tapauksesta, jossa vauva vietiin väkisin lastenkotiin, koska perheen isä oli yhtenä iltana tullut humalassa kotiin. Todellisuudessa isällä oli ollut vaikeuksia avustajien kanssa, ja nämä olivat hälyttäneet viranomaiset paikalle. Sittemmin äiti, hänkin vammainen, sai lapsen takaisin, mutta isä joutui muuttamaan pois omasta kodistaan!

Olet siis varmasti osittain oikeassa. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää, mistäpäin olet ja millä tavoin olet (ollut) tekemisissä vammaisten kanssa. En ole kuullut pääkaupunkiseudulla yhdestäkään mainitsemamme kaltaisesta tapauksesta.

Saman perheen faija on juonut vuosikausia ja on ollut kotikaupunkinsa vammaispalvelun murheenkryyni.Ei ole edes varmaa onks toi mies edes biologinen faija tolle lapselle.Nyt toi muija asuu lapsen kans kahdestaan ja ukko on vuokrannut tuon omistusasunnon heille. Asuu itse toisella puolella kaupunkia.
        Jos avustajat joutuvat lapsen kasvattajiksi ja huoltajiksi,niin se ei kuulu varmasti toimenkuvaan.Sossut ajattelevat lapsen edun toteutumista ja turvallista kasvua.Jatkuva avustajien vaihtuminen on huono asia lapsen kasvulle.

• aikuinen

haluaisin kertoa sinulle oman tarinani. oma äitini on vammainen. halvaatunut toispuoleisesti.
      olen vanhin meistä muksuista jo yli 30v. hienosti on äitini saanut meidät kasvatettua vaikka jäi leskeksi 25 vutta sitten. olihan se ollut kamala asia siihen aikaan kun äitimi odotti. oli meteliä pidetty vammaisuudesta.mieti itse pystyisitkö hoitamaa pientä vauvaa.

• CP- Vamma

jaa ikävä kuulla että isäsi on kuollut eihän koskaan voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu kyllä olen tätä aina ylhäisessä yksinäisyydessä miettinyt kuinka tekin mitäkin

olen tänäkin päivänäkin päivänä keksinyt itse apuvälineen jos semmoista ei oo mahdollisuutta saada kun on kissakin

Oletko itse terve????

• mä oon kyll mmc vammainen eli molemmat kädet pelaa ihan ok,mutt mull on 3 lasta ja pärjäsin...no varmaa niinkun kaikki muutkin.

• risa781

lapsen saaminen muuttaa naisen elämän sisällön täysin, sukuelimet muuttuvat tai vatsan ihoalueet, saa vastuuta lapsesta, rahankulutus on erilaista, mutta asia on kuitenkin maan mainioin.
        sinulle varmaan ovatkin jo tuttuja kodinavustajat, kun kerran on halvauksia ja käsi ei toimi, niin sinulle varmaan myönnetään avustaja kodinhoitoon ja lastenhoitoon.oletko jutellut hoitavan lääkärisi ja sairaanhoidon kanssa asiasta?onko sille mitään estettä, ettetkö voisi saada lasta?oletko naimisissa lapsen isän kanssa ja haluatte yhdessä elättää lapsen ja kasvattaa fiksuksi ja oikeustajuiseksi kansalaiseksi?

• risa781
        risa781 kirjoitti:

lapsen saaminen muuttaa naisen elämän sisällön täysin, sukuelimet muuttuvat tai vatsan ihoalueet, saa vastuuta lapsesta, rahankulutus on erilaista, mutta asia on kuitenkin maan mainioin.
        sinulle varmaan ovatkin jo tuttuja kodinavustajat, kun kerran on halvauksia ja käsi ei toimi, niin sinulle varmaan myönnetään avustaja kodinhoitoon ja lastenhoitoon.oletko jutellut hoitavan lääkärisi ja sairaanhoidon kanssa asiasta?onko sille mitään estettä, ettetkö voisi saada lasta?oletko naimisissa lapsen isän kanssa ja haluatte yhdessä elättää lapsen ja kasvattaa fiksuksi ja oikeustajuiseksi kansalaiseksi?

noihin lepsioihin ja betiksiin lisäisin, että ne ovat riskiraskauksia, eli niihin tulee erikoisen paljon tarkastuksia, joten siihen kannattaa varautua, että sikiötä ja äitiä seurataan, jotta varmasti raskaus on molemmille turvallinen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5117
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2696
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      30
      1880
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      35
      1847
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1707
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1678
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      157
      1219
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1214
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      43
      994
    Aihe