1-vaihe liesi

kipinä

Tilanne: uusi hella roudattu 50-luvun kerrostaloasuntoon johon tulee vain yksivaiheinen syöttö, hellan teho 10kw, kytketty ohjeiden mukaisesti yksivaiheisesti eli vastuksen päät plintissä, syöttökaapeli 3x6S ja lähdössä 20A stotsi..koko liesi täysillä virta on tietysti 43A ja stotsi suojaa..mutta onko nyt vain asunnonhaltijan elettävä sen kanssa että joskus kun innostuu oikein kokkaamaan niin sulakkeet palaaa?

19

13742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haltija..

      Voi hyvin tilata sinulta uuden syöttökaapelin, jos haluaa maksaa tehokokkauksesta niin paljon ja rumentaa kämppää.
      Tietenkin voi putkeen yrittää, jos sellainen on.
      Mutta luultavasti keskuksessa ei ole ylimääräisiä sulakkeita, joten keskus vaihtoon. Sitten paljastuu, että tulee keskukselle 1-vaihesyöttö. Siinä sitten vetämään rappukäytävästä uusi syöttö asuntoon ja tilata sähkölaitos vaihtaan mittarit ja kysyä isännöitsijältä lupa asentaa kaapeli, johon tarvii timanttiporaa. Pora tietenkin osuu vesiputkeen ja pitää tilata putkiliike ja raksaliike korjaamaan vika. Halpaa eikö?

    • hälyyttävä A-mittari

      Ja mittarin hälytyskoskettimilta johto palohälyttimen testinappiin, varmasti huomataan, että virtaa on menossa liikaa ja samalla tulee palohälytin testattua.

    • tietysti puolestasi

      vastata.
      Mutta jos itse olisin vastaavassa tilanteessa
      niin hillitsisin kokkaushalujani ja pitäisin
      mielessäni lieden sähkönsaanti-rajoitukset.

      Homman hoitaminen oikeaoppisesti taitaa nimittäin
      tulla järjettömän kalliiksi.

      • Opettaa

        Vuokralaista tai muuta asujaa! Olin kerran pienen kerrostalokaksion myyntiesittelyssä. Asunnossa oli tehty upea keittiöremontti kaikilla herkuilla ja koneilla. Asunto oli täynnä innokkaita ostajaehdokkaita. Pieni musta mittaritaulu kolmella sulakkeella. Mittarin päällys täynnä sulakkeista valunutta kvartsihiekkaa... Poistuin hiljaisesti takavasemmalle ja hymyilin itsekseni!!!


      • IP 68 tietää
        Opettaa kirjoitti:

        Vuokralaista tai muuta asujaa! Olin kerran pienen kerrostalokaksion myyntiesittelyssä. Asunnossa oli tehty upea keittiöremontti kaikilla herkuilla ja koneilla. Asunto oli täynnä innokkaita ostajaehdokkaita. Pieni musta mittaritaulu kolmella sulakkeella. Mittarin päällys täynnä sulakkeista valunutta kvartsihiekkaa... Poistuin hiljaisesti takavasemmalle ja hymyilin itsekseni!!!

        olisit pyytänyt että myyjäparka olisi esitellyt keittiötä ja pyytänyt laittamaan lieden ja ja jonkin kodinkoneen päälle , sitten vielä kaikki levyt päälle , koko kämppä olisi ollut pimeenä ....


    • hätää

      Kyllä se 20A käytännössä kestää. Suomi on täynnä kerrostaloja jossa liedelle on yksi 20A sulake ja hyvin pärjäilevät. Jos ei kestä niin sen kyllä oppii muutaman kerran jälkeen. Enemmän olisin huolissani asunnon pääsulakkeesta mikä todennäköisesti on 25A. Se joutuu koville kokatessa jos lieden lisäksi on muita keittiökoneita käytössä.

      • Nuorempi insinööri

        Olen muutamaankin otteeseen käynyt pääsulaikkeiden kanssa muistuttamassa, että vaikka 20 riittäisi liedelle, niin mikro ja pesukone viimeistään suhauttavat kaksvitosen.
        Parempi melkein laittaa 16 liedelle, niin pääpaukut pysyvät ehjinä.

        Tuon kanssa täytynee elää, sillä vanhempiin taloihin sähköremontit eivät aina tule kyseeseen, ainakin jos joutuu vaihtamaan syöttönaruja aina kerroskaappeihin asti ja edelleen huoneistoihin.


    • kokilla

      tosiaan kaikki tehot yhtäaikaa päällä?
      Pysy sinä sähkö asioissa ja anna muiden kokata.
      Eihän siinä ole pirukaan, kun kaikki levyt on täysillä ja uusi täysillä.

      • Sami_

        Kova on meniki jos kaikki levyt on yhtäaikaa täysillä pidemmän aikaa.


      • .....
        Sami_ kirjoitti:

        Kova on meniki jos kaikki levyt on yhtäaikaa täysillä pidemmän aikaa.

        16 Ampeeria x 230 Volttia = 3680Wattia ja 3 kertaa se = 11040Wattia eli 11Kwattia, ompa kova hella jos tarvitsee 25 A sulakkeet!!!!


      • en ymmarrä
        ..... kirjoitti:

        16 Ampeeria x 230 Volttia = 3680Wattia ja 3 kertaa se = 11040Wattia eli 11Kwattia, ompa kova hella jos tarvitsee 25 A sulakkeet!!!!

        Onko kyseessä yksivaihevirta?


      • Anonyymi
        en ymmarrä kirjoitti:

        Onko kyseessä yksivaihevirta?

        Ja jos samassa nousujohdossa on pari samallaista kokkia niin on siinä koko rappukin useasti pimeänä tai vaikka koko talo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos samassa nousujohdossa on pari samallaista kokkia niin on siinä koko rappukin useasti pimeänä tai vaikka koko talo

        Aika vähän taitaa olla taloja, jossa ei ole huoneistokohtaista mittausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän taitaa olla taloja, jossa ei ole huoneistokohtaista mittausta.

        Miten se tähän liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän taitaa olla taloja, jossa ei ole huoneistokohtaista mittausta.

        Jos mittari on huoneistossa, niin kuin se ennen oli niin nousut voi olla yhteisiä ja niillä toki on joku sulake suojana. Meillä mittarit vietiin kellariin, kun talon sähköt uusittiin. Talo oli alunperin kaasulle ja kun 30 vuotta sitten hellat uusittiin ja mun kämppään otettiin sähköhella, niin siinä oli jotain miettimistä kuinka kapasiteetti riitti.

        Tosi harvoin kai koko rappu samaan aikaan hellaa käyttää.


    • ryfutgyihujikoölp

      Tässä kerrostalossa missä minä asun niin liedelle menee yksi vaihejohto, joka on 20A tulppasulakkeen takana. Sulaketaulussa lukee lieden kohdalla 2x6 20A eli ilmeisesti liedelle menee vaihe ja nolla, joten lieden maadoitus on varmasti tehty nollaamalla.

    • Liesijohtaja

      Liedelle riittää max 25A vaikka laskettu virta olisi suurempikin. Johtimen oltava toki tämän mukaan.

    • 2+15

      Varmaan hauskaa kommentoida 6 vuotta vanhoja juttuja...

      • IP 68 tietää

        noissa tollaisissa vanhoissa kohteissa voisi olla joki kytkin jolla saa vaikka vaan lieden tai pesukoneet tai vaihtoehtoisesti pistorasit vuorollaan päälle jotta kuormitus jakautuisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe